Miten laihtua, kun joudun hoitamaan perheen ruokahuollon? :(
Miten tällaisen pallon saa olemaan syömättä, kun kotona on pakko olla aina ruokaa kaapissa lasten takia?
Nuorena riitti, että kämpillä oli kahvia ja tupakkaa ja näin pysyi paino kurissa.
Kommentit (51)
Nälkää ei tarvitse kärsiä, jos ruuassa on riittävästi proteiinia ja rasvaa. Kolmen leivän sijasta syö yksi kananmuna, se vie nälän pidemmäksi aikaa kuin leipä. Nälässä kituminen on laihduttajan pahin virhe, varmasti tulee syötyä kaikkea esillä olevaa, jos on nälkä.
Tätä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt. Jos ihminen haluaa laihduttaa, niin fiksuin tapahan on syödä terveellisistä ruokaa. Miten sitä samaa ruokaa ei voi syödä koko perhe? Miksi kenenkään kaapit "tarvitsee" olla täytettynä millään roskaruualla ja herkuilla?
Kasviksia ja hedelmiä kaapit täyteen ja teet otat itse ruokaaikaan pienempiä annoksia.
Ei meillä ainakaan mies ja lapset valita, jos kaapissa ei olekaan keksiä vaan mandariinejä. Tai jos ruoka on vähän kevyempää ja minä syön enemmän kasvislisuketta ja salaattia ja saavat enemmän makaronilaatikkoa.
Toki lapset voi sitten omilla viikkorahoillaan ostaa karkkia ja mies käydä heidän kanssaan välillä hampparilla tai pitsalla. Normaalissa tilanteessa perhe myös haluaa tukea toista ja voi syödä epäterveelliset ruokansa muualla kuin kotona.
Kokeile juoda kahvia tai teetä kun tekisi mieli ruokaa ruoka-aikojen ulkopuolella. Tai pureskele purukumia, lähde lenkille, keksi muuta puuhaa...
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt. Jos ihminen haluaa laihduttaa, niin fiksuin tapahan on syödä terveellisistä ruokaa. Miten sitä samaa ruokaa ei voi syödä koko perhe? Miksi kenenkään kaapit "tarvitsee" olla täytettynä millään roskaruualla ja herkuilla?
Kasviksia ja hedelmiä kaapit täyteen ja teet otat itse ruokaaikaan pienempiä annoksia.Ei meillä ainakaan mies ja lapset valita, jos kaapissa ei olekaan keksiä vaan mandariinejä. Tai jos ruoka on vähän kevyempää ja minä syön enemmän kasvislisuketta ja salaattia ja saavat enemmän makaronilaatikkoa.
Toki lapset voi sitten omilla viikkorahoillaan ostaa karkkia ja mies käydä heidän kanssaan välillä hampparilla tai pitsalla. Normaalissa tilanteessa perhe myös haluaa tukea toista ja voi syödä epäterveelliset ruokansa muualla kuin kotona.
Meillä ei kukaan mene pitsalle tai hampparille jos minäkään en pääse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä. Siis sulla on kaikki maailman valta tehdä hyvää ja ravitsevaa ruokaa koko perheelle ja mokaat sen?
Heh heh.
Jos on vaikka kasvissosekeittoa raejuustolla, niin otan siihen kylkeen 3-6 leipää. Jos jätän leivät pois, niin puolen tunnin päästä syön lisää koska nälkä.
Pitää kunnolla täyttää maha ruoka-aikaan.
Nuorena ei tätä ongelmaa ollut, kun kotona ei tarvinnut olla ruokaa.
ApMillä täyttäisit mahasi, jos ruokaa ei olisi? Ei ne leivät mystisesti lennä suuhusi. Kyllä sinä tietoisesti ne sinne pistät. Ihan yhtä lailla voit tietoisesti jättää ne syömättä.
Jos kestäisit nälkää silloin kun ruokaa ei ole saatavilla, kestät sitä myös silloin kun sitä on. Kyse on vain ja ainoastaan itsekurista.
Mistä sitä saa?
Vierailija kirjoitti:
Nälkää ei tarvitse kärsiä, jos ruuassa on riittävästi proteiinia ja rasvaa. Kolmen leivän sijasta syö yksi kananmuna, se vie nälän pidemmäksi aikaa kuin leipä. Nälässä kituminen on laihduttajan pahin virhe, varmasti tulee syötyä kaikkea esillä olevaa, jos on nälkä.
Kokeiltu. Niitä tulee sitten sytötyä 3-6.
Minä annan vähän erilaisen neuvon. Valitse sellaista ruokaa, mitä joutuu pureskelemaan enemmän. Esim täysjyväriisi vs valkoinen riisi, jälkiuunileipä vs valkoinen, keitetyt perunat vs muusi. Ja pureskele se ruoka mitä syöt hyvin. Pitää oikeesti paremmin nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Minä annan vähän erilaisen neuvon. Valitse sellaista ruokaa, mitä joutuu pureskelemaan enemmän. Esim täysjyväriisi vs valkoinen riisi, jälkiuunileipä vs valkoinen, keitetyt perunat vs muusi. Ja pureskele se ruoka mitä syöt hyvin. Pitää oikeesti paremmin nälkää.
Myydäänko vielä sellaisia kapseleita, jotka turpoaa mahassa? Täyttää mahaa ennen ruokailua. Äiti käytti aikoinaan.
Korvaa osa aterioista puurolla, siis puuropäivä koko perheelle. Sitä ei halua ottaa lisää :D
Vatsan kurniminen ei likikään aina johdu nälästä, vaan suolistokaasuista.
Oma vinkkini on:
1) Pitää keksiä sellaista tekemistä, ettei kerkeä ajattelemaan ruokaa.
2) Ei myöskään pidä "näyttää mallia lapsille" siitä, kuinka paljon "kuuluu" syödä. Esim. 10v poika syö helposti 2-3 kertaa sen, minkä äiti tarvitsee.
3) Älä toimi biojäteastiana.
Vierailija kirjoitti:
Tästä oli juuri artikkeli jossain nettilehdessä. Olisiko ollut lääkäri vai ravintoterapeutti, joka suositteli ylipainosta kärsiville ruokia, joiden syöminen ei ole "liian helppoa". Esim. juuri AP:n mainitsemat sosekeitot ovat niitä "liian helppoja ja nopeita" syötäviä. Ja parempi on syödä hedelmä kuin juoda hedelmämehua. Jos syöt yhden hedelmän, koet syöneesi enemmän kuin jos juot lasillisen hedelmämehua, jossa on energiaa monen hedelmän sisältämä määrä.
Tulipa vielä tätä ketjua silmäillessä mieleeni, että jos tiedät syöneesi juuri riittävästi, ja silti tulee nälkä tai "nälkä", juo vettä. Joskus kauan sitten luin, että joskus kroppa hämääntyy luulemaan janoa näläksi. En tiedä, mistä johtuu.
Toinen, mikä voi tehdä feikkinälän, on, jos ruokasi on ollut sellaista, jota ei tarvitse pureskella, ja sinulle on jäänyt siksi tarve pureskella jotain. Siinä tilanteessa voi toimia se, että syö jotain, mitä pitää pureskella, mutta ei sisällä juurikaan energiaa. Esim. tuorekurkku. Purukumiakin voi kokeilla pureskeluntarpeeseen, jos xylitolin kanssa ei ole ongelmia.
Eikös ap:lla ole diabetes II...? Sen takiahan voi tulla näläntunne useammin kuin normaalisti.
Mun lapsi sairastui syömishäiriöön. Se paranee vain syömällä säännöllisesti, joten koko perheen ruokailutottumukset muuttuivat. Nyt syödään säännöllisesti viisi kertaa päivässä, kunnon aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Joka päivä on myös herkkua eli jotain jälkiruokaa, välipalan yhteydessä myös keksejä. Sairastuneen tulee syödä 3000 kaloria päivässä että nälkiintynyt keho saadaan toimimaan. Itse syön hänen kanssaan kaikki ateriat mutta hiukan pienemmässä koossa tai esim. jätän toisen leivän syömättä kun lapsella on listassa kaksi.
Ja tällä menolla olen laihtunut! Ennen söin miten sattuu, aterioita jäi väliin, nälissään tuli syötyä paljon ja vaikka mitä epäterveellistä. Tuo säännöllinen ja tasapainoinen ruokailu on oikeasti se konsti. Mikään ei ole kiellettyä, haetaan pizzaa jos siltä tuntuu mutta eipä sitä enää edes tee mieli. Herkkuhimo on hävinnyt vaikka nyt syön joka päivä jotain hyvää, ei tule sitä mielitekoa syödä ylenmäärin kun tietää että joka päivä voi syödä.
Syömishäiriötä en toivo kenellekkään, mutta vain tämän kautta olen oppinut miten keho oikeasti toimii. Pahinta on sekoittaa koko systeemi kitukuureilla. Ensin elimistö pelästyy että nyt alkoi nälänhätä ja alkaa säästämään kulutusta. Kun sitten syöt taas enemmän, elimistö varastoi energiaa kun se pelkää että nälänhätä tulee uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt säännöllisesti kohtuullisen annokset etkä muuta. Siinä se. Oma valinta.
Näin tein tänään. 20min niin nälkä kurni kahta kauheammin ja otin uuden, kunnon annoksen!
Kaduttaa. Ja BMI 38 ja silti tulee nälän tunne.
Pienempi lautanen. Syöt hitaammin. Lakkaat selittelemästä itsellesi. Nälkä loppuu kun kroppa alkaa polttaa omia rasvavarastojaan.
Tuonkin kasvisosekeittoesimerkin kun vaihdat niin että 3-6 leivän sijaan syöt purkillisen (200g) sitä raejuustoa sen kasvissososekeiton kanssa niin pitää nälkää ja on vähempi kalorista kuin kasa leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksia ja hedelmiä kaapit täyteen ja teet otat itse ruokaaikaan pienempiä annoksia.Ei meillä ainakaan mies ja lapset valita, jos kaapissa ei olekaan keksiä vaan mandariinejä. Tai jos ruoka on vähän kevyempää ja minä syön enemmän kasvislisuketta ja salaattia ja saavat enemmän makaronilaatikkoa.
Meillä ei kukaan mene pitsalle tai hampparille jos minäkään en pääse. Ap
Kunnon minäminämeininki. Sähän olet kertonut kuinka lasten ollessa pienempiä vedit vaunulenkillä suklaalevyn napaasi eikä mies tiennyt mitään.
Mikset syötä myös perheellesi terveellistä ruokaa? Lautasmalli käyttöön, syö tarpeeksi ja jätä välipalat pois.
Jaaha. Päivittäinen ulinaketju ap:lta.