Miten laihtua, kun joudun hoitamaan perheen ruokahuollon? :(
Miten tällaisen pallon saa olemaan syömättä, kun kotona on pakko olla aina ruokaa kaapissa lasten takia?
Nuorena riitti, että kämpillä oli kahvia ja tupakkaa ja näin pysyi paino kurissa.
Kommentit (51)
Minulla samansuuntainen tilanne kuin ap:lla.
Kun on lapsia, tulee tehtyä kaksi lämmintä ateriaa. Ja muutenkin syötyä viisi kertaa vuorokauteen. Jotenkin siinä sivussa itsekin tulee syötyä melko paljon.
Ja joskus tulee mentyä siitä, mistä aita on matalin, koska tuntuu, ruokaa pitää olla tarjolla niin usein.
Mut ehkä mun pitää lukea noita edellisiä kommentteja terveellisestä ruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi sairastui syömishäiriöön. Se paranee vain syömällä säännöllisesti, joten koko perheen ruokailutottumukset muuttuivat. Nyt syödään säännöllisesti viisi kertaa päivässä, kunnon aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Joka päivä on myös herkkua eli jotain jälkiruokaa, välipalan yhteydessä myös keksejä. Sairastuneen tulee syödä 3000 kaloria päivässä että nälkiintynyt keho saadaan toimimaan. Itse syön hänen kanssaan kaikki ateriat mutta hiukan pienemmässä koossa tai esim. jätän toisen leivän syömättä kun lapsella on listassa kaksi.
Ja tällä menolla olen laihtunut! Ennen söin miten sattuu, aterioita jäi väliin, nälissään tuli syötyä paljon ja vaikka mitä epäterveellistä. Tuo säännöllinen ja tasapainoinen ruokailu on oikeasti se konsti. Mikään ei ole kiellettyä, haetaan pizzaa jos siltä tuntuu mutta eipä sitä enää edes tee mieli. Herkkuhimo on hävinnyt vaikka nyt syön joka päivä jotain hyvää, ei tule sitä mielitekoa syödä ylenmäärin kun tietää että joka päivä voi syödä.
Syömishäiriötä en toivo kenellekkään, mutta vain tämän kautta olen oppinut miten keho oikeasti toimii. Pahinta on sekoittaa koko systeemi kitukuureilla. Ensin elimistö pelästyy että nyt alkoi nälänhätä ja alkaa säästämään kulutusta. Kun sitten syöt taas enemmän, elimistö varastoi energiaa kun se pelkää että nälänhätä tulee uudelleen.
Tätä tulin itsekin kertomaan Ap:lle. Koko netti on täynnä vääränlaista valitusta laihduttajille, että pitää syödä vähemmän. Ei, vaan ongelma on juuri se! Ap tee kuten yllä, toimi niin kuin korjaisit syömishäiriötä ja syö tasaisesti 5-6 kertaa päivässä samoin kuin koko perhe, älä jätä yhtäkään kertaa välistä ja syö ihan kunnolla niin, ettei ole ikinä nälkä. Tämä on koko laihtumisen ja hyvän olon salaisuus, sillä tämä on ainoa tapa millä keho oikeasti toimii. Mitään muita rajoituksia ei ole kunhan pitää ateriarytmin kunnossa ja tasaisena.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kysymystä. Siis sulla on kaikki maailman valta tehdä hyvää ja ravitsevaa ruokaa koko perheelle ja mokaat sen?
Luultavasti ap on myös se, joka käy kaupassa tai ainakin tekee listan, mitä sieltä pitää tuoda. Jollei kotiin kanna epäterveellistä ruokaa ja herkkuja, niitä ei tule myöskään syötyä. Sun ei myöskään ole pakko syödä samaa kuin muu perhe. Jos teet lapsille pastaa ja jauhelihakastiketta, voit itse ihan hyvin syödä pastan tilalla vaikka höyrytettyjä vihanneksia.
Ota itsestäsi kuva ja laita se jääkaapin oveen.Toisilla toimii ja toisilla ei.Otin itsestäni kuvan ja nyt pitää alkaa katsoa mitä syön.Vaikka olen tälläinen ns laihaläski niin ei ole terveelistä kun vatsa kun jalkapallo.Liikuntaa harrastan ,mutta loppuvuosi meni huonosti syömisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompaahan se laihtuminen on sille, joka saa suunnitella ja toteuttaa perheen ruokahuollon! Jos puoliso hommaa kaapit täyteen herkkuja ja laittaa epäterveellistä raskasta ruokaa niin laihduttaminen on takuulla hankalaa. Nyt ap vaan syö ruoka-aikaan eikä napostele välissä. Syö kerralla järkevän annoksen, jos kasvissosekeitto ei riitä niin vaikkapa salaattia siihen lisäksi tai leivän sijaan riisikakkuja. Suhde ruokaan on kyllä vääristynyt ja pahasti, jos keiton kanssa pitää syödä 6 leipää! En mitenkään jaksaisi syödä niin paljoa kerrallaan. Vatsalaukku on varmasti venynyt tuommoisesta mättämisestä, joten pienempiin ruoka-annoksiin tottumisessa menee aikaa.
Tässä juuri se ongelma, että nämä normaalisti syövät eivät tajua miten joku pystyy syömään noin paljon. Ei kukaan pystykään jos syö normaalisti koko ajan, mutta kokeilepa vaikka vuoden ajan niin, että jätät väliin aamiaisen, lounaan ja välipalan niin kyllä vaan keho menee sekaisin ja tulee ahdattua illalla vaikka ja mitä eikä tee tiukkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa en ole koskaan ymmärtänyt. Jos ihminen haluaa laihduttaa, niin fiksuin tapahan on syödä terveellisistä ruokaa. Miten sitä samaa ruokaa ei voi syödä koko perhe? Miksi kenenkään kaapit "tarvitsee" olla täytettynä millään roskaruualla ja herkuilla?
Kasviksia ja hedelmiä kaapit täyteen ja teet otat itse ruokaaikaan pienempiä annoksia.Ei meillä ainakaan mies ja lapset valita, jos kaapissa ei olekaan keksiä vaan mandariinejä. Tai jos ruoka on vähän kevyempää ja minä syön enemmän kasvislisuketta ja salaattia ja saavat enemmän makaronilaatikkoa.
Toki lapset voi sitten omilla viikkorahoillaan ostaa karkkia ja mies käydä heidän kanssaan välillä hampparilla tai pitsalla. Normaalissa tilanteessa perhe myös haluaa tukea toista ja voi syödä epäterveelliset ruokansa muualla kuin kotona.
Meillä ei kukaan mene pitsalle tai hampparille jos minäkään en pääse. Ap
WTF?! Oletko 9 vuotias? Jos olisin sinun lapsi niin varmasti kävisin aina ostamassa pitsan ja mässäilisin naaman edessä, kun olet dietillä.
Mutta siis normaali toisiaan tukeva perhe ei herkuttele kotona jos joku heistä laihduttaa eikä laihduttaja estä muita käymästä ulkona syömässä muita ruokia.
Leipä on huono juttu. Itse ole lihottanut itseni leivällä. Voisin syödä ruisleipää vaikka kuinka paljon eikä se täytä vatsaa.
Ap:n täytyy keksiä leivän ym napostelun sijaan muuta ruokaa ja syödä kunnolla ruoka-aikoina. Hiilihydraattien välttäminen muutenkin laihduttaa. Kunnolla ruokaan rasvaa ja proteiinia niin nälkä pysyy poissa. Jos syöt kasvissosekeittoa niin paista siihen päälle vaikka muutama rapea pekonisiivu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon helpompaahan se laihtuminen on sille, joka saa suunnitella ja toteuttaa perheen ruokahuollon! Jos puoliso hommaa kaapit täyteen herkkuja ja laittaa epäterveellistä raskasta ruokaa niin laihduttaminen on takuulla hankalaa. Nyt ap vaan syö ruoka-aikaan eikä napostele välissä. Syö kerralla järkevän annoksen, jos kasvissosekeitto ei riitä niin vaikkapa salaattia siihen lisäksi tai leivän sijaan riisikakkuja. Suhde ruokaan on kyllä vääristynyt ja pahasti, jos keiton kanssa pitää syödä 6 leipää! En mitenkään jaksaisi syödä niin paljoa kerrallaan. Vatsalaukku on varmasti venynyt tuommoisesta mättämisestä, joten pienempiin ruoka-annoksiin tottumisessa menee aikaa.
Tässä juuri se ongelma, että nämä normaalisti syövät eivät tajua miten joku pystyy syömään noin paljon. Ei kukaan pystykään jos syö normaalisti koko ajan, mutta kokeilepa vaikka vuoden ajan niin, että jätät väliin aamiaisen, lounaan ja välipalan niin kyllä vaan keho menee sekaisin ja tulee ahdattua illalla vaikka ja mitä eikä tee tiukkaakaan.
No miksi kukaan tekisi noin? En todellakaan riko herkkää elimistöäni jollain typerillä kuureilla. Parasta on kun syö säännöllisesti ja monipuolisesti. Silloin elimistö syö sen verran kun se itse haluaa eikä mieli pääse sabotoimaan sitä.
En ymmärrä ap:ta??
Jos minä saisin yksin hoitaa kaikki ostokset ja ruuanlaitot meillä olisi a) pienemmän ruokakulut ja b) terveellisempi ruokavalio (ts miehellä ja teinillä).
Minä en ikinä osta limua, jäätelöä, keksejä, sipsejä, ranskalaisia perunoita, lauantaikarkkeja (ja ma-ti-ke-to-pe ja sunnuntaikarkkeja) tai makeita jugurtteja tai tuoremehuja.
Pahinta on se että minäkin saatan syödä jäätelöä tai karkkeja jos niitä kotona on mutta onneksi vain satunnaisesti ja pieniä määriä.
Leivon kyllä mutta harvemmin.
Kumma kyllä tuo mainittu kasvissosekeitto (ilman kermaa, juustoa tms) pitää meillä kyllä nälän ihan hyvin, korkeintaan 1 leipäsiivu lisäksi. Syömme sitä pari kertaa viikossa lounaaksi nyt kotona ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi kukaan tekisi noin? En todellakaan riko herkkää elimistöäni jollain typerillä kuureilla. Parasta on kun syö säännöllisesti ja monipuolisesti. Silloin elimistö syö sen verran kun se itse haluaa eikä mieli pääse sabotoimaan sitä.
Niin, kysypä vaikka paino-ongelmista kärsiviltä miksi. Eli tätä juuri tarkoitin. Lihaville kerrotaan joka paikassa, että syö vähemmän. Tämä johtaa siihen, että lihavana ei halua syödä liikaa ja joka päivä aloittaa laihdutuksen uudelleen eikä ainakaan muiden ihmisten silmien alla uskalla syödä edes normaalia määrää. Siitä se kierre sitten onkin valmis kun keho alkaa huutamaan nälkiintyessään.