Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.

Vierailija
05.01.2021 |

?

Kommentit (450)

Vierailija
181/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, eli jo panoiässä.

No ei todellakaan ole panoiässä. Itsellä alkoi menkat 15.v ikäisenä enkä todellakaan olisi voinut alkaa mihinkään sänkyhommiin. Mikä hemmetin pedofiili olet??

Vierailija
182/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomi suojaa taudeilta kirjoitti:

Ehkäisypillerit , erilaisia rättejä ja tamponeja tarjolle voi kokeilla itse . Pikkuhousun suojat myös . Ehkäisy suoja heti ja e pillerit poistaa kipuja .

Kaikille ei hormonit sovi.

Ei niin. E-pillerit ei ole kipulääke eikä nuorelle edes ensisijainen ehkäisymenetelmä.

Sitä paitsi on epähienoa tyrkyttää e-pillereitä lapselle tai nuorelle. Seksielämä voi olla vielä kaukana tulevaisuudessa.

Parempi on antaa hormonitoiminnan käynnistyä rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää luottako kouluun. Koulun materiaaleissa käsitellään menkkoja lähinnä biologian näkökulmasta. Niissä ei välttämättä puhuta sanallakaan näistä arkielämän nikseistä, joita tässä ketjussa käsitellään.

Ai jaa. Meillä oli tytöille käynti terkkarin luona 4 tytön ryhmässä. Siinä terkkari kertoi kuukautisista, neuvoi merkitsemään alkupäivät muistiin, esitteli siteitä jne. Se oli hyödyllistä ja tärkeää, eikä siinä ollut poikia virnistelemässä.

Vierailija
184/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.

Jospa kuitenkin annat tyttäresi itse valita.

Kehon ulkopuolelle jäävä suoja on hyvin nuorelle tytölle mukavin. Mua ainakin pelotti tamponienkin kanssa räplääminen eikä kuukuppi taatusti ole ainakaan mukavampi.

Vierailija
185/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kertoi minulle vitosluokalla, että on huomannut pikkareisssani valkovuotoa, ja että menkat voivat alkaa tyyliin parin vuoden sisään.

Ihan hirveä tapa kertoa asiasta! Tutkia nyt toisen alushousuja pyykkien seasta ja ilmoittaa mitä niissä on nähnyt. Tuo keskustelu hävetti ihan mielettömästi, enkä edes muista mitä vastasin. En ikinä asettaisi omaa tytärtäni noin noloon tilanteeseen.

Vierailija
186/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää luottako kouluun. Koulun materiaaleissa käsitellään menkkoja lähinnä biologian näkökulmasta. Niissä ei välttämättä puhuta sanallakaan näistä arkielämän nikseistä, joita tässä ketjussa käsitellään.

Ai jaa. Meillä oli tytöille käynti terkkarin luona 4 tytön ryhmässä. Siinä terkkari kertoi kuukautisista, neuvoi merkitsemään alkupäivät muistiin, esitteli siteitä jne. Se oli hyödyllistä ja tärkeää, eikä siinä ollut poikia virnistelemässä.

Teilläpä on ollut luksusta. Meidän koulun terkalla on kolme muutakin isoa koulua hoidettavana. Hänellä ei ole käytännössä aikaa mihinkään muuhun, kuin pakollisiin tarkastuksiin. Kaikki muut terveyshuolet ohjataan terveysasemalle suoraan.

Vierailija
187/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.

Kehon ulkopuolelle jäävä suoja on hyvin nuorelle tytölle mukavin. Mua ainakin pelotti tamponienkin kanssa räplääminen eikä kuukuppi taatusti ole ainakaan mukavampi.

Et voi tietää. Osa teineistä haluaa ehdottomasti menkkasysteemit piiloon. Tamppoonien tai kupin käyttämisessä ei ole ikärajaa.

Vierailija
188/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun menkat alkoivat 80-luv. ja olin 14.

Olisin toivonut, että äiti olisi uskonut että mulla oli kovat kivut. Tärkeämpää olisi ollut, että lääkärit olisivat tehneet muutakin kuin määränneet vahvoja kipulääkkeitä, esim. ultranneet vatsan. Olisi selvinnyt aiemmin kuin 40senä että mulla oli endometrioosi.

Äidin kanssa en olisi halunnutkaan mitään syvällistä pohdintaa.

Endometrioosi ei välttämättä näy ultrassa ollenkaan. Ainoa varma tapa saada diagnoosi on leikkaus.

Mun tapauksessa näkyi. Sitä oli paljon.

Leikkaus helpotti megalomaanisia kipuja ja vähensi vuotoja.

Mutta asian ydin on se, että koville kivuille

voi olla syy. Siksi lääkärin kuuluu tehdä muutakin kuin määrätä kipulääkettä vuodesta toiseen.

Uä:ssä näkyi sekin, että vuotoni oli objektiivisesti runsasta. Olin ajatellut että ehkä vain valitan suotta.

Eihän kukaan tiedä mikä määrä kipua ja verta on normaalia kun ei ole mihin verrata.

Mutta lapsettomien kipuja ja oireita ei vaivauduta noteeraamaan.

Itsellänikin oli endometrioosia todella paljon, mutta ei silti näkynyt ultrassa. Ei se vain aina näy. Toki asioita pitää tutkia ja hoitaa, mutta koska leikkaus tosiaan on ainoa varma keino diagnosoida endometrioosi niin silloin siihen leikkaukseen pitäisi päästä. Kaikki lääkärit eivät päästä. Minulla endometrioosi diagnoosin viive oli 20 vuotta. Selvisi heti, kun pääsin vihdoista viimein leikkaukseen. Olet myös väärässä tossa, että kukaan ei tietäisi mikä määrä on verta on normaalia ja mikä ei. Itse olen aina tiennyt, että vuodan epänormaalin paljon, koska joudun käyttämään kolmea sidettä pahimmillaan yhtäaikaa.

Miten tämäkin on voinut saada miinuksen?

"Muista tutkimuksista: Vaikka endometrioosia ei löytyisikään ultralla tai magneettikuvilla, sitä voi siellä olla silti. Pinnallinen endometrioosi ei nimittäin aina näy muuten kuin tähystysleikkauksessa."

https://www.moona.info/moona-blogi/vinkkeja-miten-saada-endometrioosidi…

Vierailija
189/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse luin netistä kuukautiskupista 13-vuotiaana, tilasin sen ja ilahduin heti mukavuutta, harvaa tyhjennysväliä ja hajuttomuutta aiemmin käyttämiini siteisiin verrattuna. Silloin ei vielä Suomesta saanut kuukautiskuppeja.

Ei varmaan ensisuojaksi olisi ollut paras kömpelölle 11-vuotiaalle itselleni, mutta tuossa iässä oikein hyvä mulle.

Vierailija
190/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse luin netistä kuukautiskupista 13-vuotiaana, tilasin sen ja ilahduin heti mukavuutta, harvaa tyhjennysväliä ja hajuttomuutta aiemmin käyttämiini siteisiin verrattuna. Silloin ei vielä Suomesta saanut kuukautiskuppeja.

Ei varmaan ensisuojaksi olisi ollut paras kömpelölle 11-vuotiaalle itselleni, mutta tuossa iässä oikein hyvä mulle.

Kaikille kuukuppi ei kuitenkaan käy. Olen itse 29v nainen enkä pysty käyttämään.

Vierailija
191/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisypillerit , erilaisia rättejä ja tamponeja tarjolle voi kokeilla itse . Pikkuhousun suojat myös . Ehkäisy suoja heti ja e pillerit poistaa kipuja .

Ei niin. E-pillerit ei ole kipulääke eikä nuorelle edes ensisijainen ehkäisymenetelmä.

Sitä paitsi on epähienoa tyrkyttää e-pillereitä lapselle tai nuorelle. Seksielämä voi olla vielä kaukana tulevaisuudessa.

Hormoneja käytetään muuhunkin kuin ehkäisyyn. Esim endometrioosin hoidossa välttämätön. Nuorikin voi aloittaa hormonihoidon, jos se parantaa elämänlaatua ja auttaa sairauden hoidossa. Kaikki hormonivalmisteet eivät edes ole ehkäisyyn, esim orgametril ja visanne.

Vierailija
192/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kertoi minulle vitosluokalla, että on huomannut pikkareisssani valkovuotoa, ja että menkat voivat alkaa tyyliin parin vuoden sisään.

Ihan hirveä tapa kertoa asiasta! Tutkia nyt toisen alushousuja pyykkien seasta ja ilmoittaa mitä niissä on nähnyt. Tuo keskustelu hävetti ihan mielettömästi, enkä edes muista mitä vastasin. En ikinä asettaisi omaa tytärtäni noin noloon tilanteeseen.

No oliko asia sulle tuttu ennestään?

Miten äidin olisi pitänyt kertoa sulle tästä elämän tosiasiasta? Kai se äiti nyt pyykkiä lajitellessaan näkee mitä siellä on.

Musta oli hyvä tietää että alkkareihin ilmaantuva töhnä on valkovuotoa ja se on normaalia.

Vierailija
193/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormoneja käytetään muuhunkin kuin ehkäisyyn. Esim endometrioosin hoidossa välttämätön.

Eikä ole. Älä puhu soopaa.

Vierailija
194/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin ahdisti teininä tamponit mutta kuukuppi tuntui ajatuksena heti paremmalta. Etenkin tuo tulehdusvaara pelotti ja ahdisti tunkea jotain kuivaa vanua sisälle.

Minusta kuukuppi on hyvä esitellä teinille siinä missä muutkin suojat. Voi olla, että teini ei siitä innostu mutta voi olla, että siitä tuleekin suosikki. Kuitenkin koulussa ja leireillä on muun muassa uimistakin, eikä silloin side riitä.

Ostaisin varmaan myös muutaman kestositeen testiin ja ehkä menkkapikkareitakin voisi kokeilla. En niitä ole koskaan käyttänyt mutta kuulostavat mukavammilta kuin hiostavat ja rapisevat siteet.

Vierailija
195/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormoneja käytetään muuhunkin kuin ehkäisyyn. Esim endometrioosin hoidossa välttämätön.

En puhukaan, on välttämätöntä, sillä endometrioosi leviää muuten. Se on krooninen sairaus.

Vierailija
196/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.

Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.

Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen. 

Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.

Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.

Siksi, että verenvuoto voi aiheuttaa anemiaa tai raudanpuutetta ilman anemiaa.

Mun oma tyttöni pyörtyi ilman särkylääkettä, samoin minä ja siskoni. Tämä ei ole myöskään ok, vaan juuri sitä vastuun kantamista. Kuukautisista ei tarvitse kärsiä.

Jos sinulla ei ole ollut kivuliaita kuukautisia tai raudanpuutetta, on parempi, ettet kommentoi.

Jos taas haluat selittää siitä, miten jumalat on antaneet naisille nämä kivut, niin hp.

Mun mielestä ei kannata olla hysteerinen. Se että sinä tai siskosi pyörtyilette (herratietää mistä syystä, tuskin kuitenkaan kuukautisista), niin ei tarkoita sitä, että toi on yleistä. Perusterve aikuinen nainen ei tarvitse rautamittausta muulloin, kun paitsi ehkä raskaudessa. Terveellä nuorella rauta-arvot eivät normaalisti heittelee edes kuukautisiin liittyen, eri asia on sitten sirppisoluanemiat jne. muut sairaudet. Ei kannata tartuttaa terveyspuhetta ja omien elintoimintojen vahtimista lapsiin tai nuoriin, vaikka sitä itse tekisikin.

Itse sain perinteisen kuukautisopastuksen äidiltäni, se oli kauhean häpeällistä. Koulussa aiheesta oltiin puhuttu jo 4. Luokalta asti, ja mitään epäselvyyttä aiheeseen liittyen ei ollut, joten teiniminä koki omalta vanhemmalta tulevan opastuksen nolona. Olisin toivonut, että asiaan olisi suhtauduttu vain olan kohautuksella ja siteitä tarjoamalla. Niiden itse ostaminenkin olisi tuossa iässä tuntunut häpeälliseltä, onneksi sitä ei tarvinnut tehdä. Luulen, että riittää se, että tuot teinille muutamia siteitä ja kysyt onko koulussa puhuttu kuukautisista. Jos vastaa, että on, jätä asia siihen ja kerro, että tuot siteitä lisää jos hän tarvitsee.

Vierailija
197/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonihoidot

Endometrioosin ensisijainen hoito on lääkehoito. Koska endometrioosi on hormoniriippuvainen sairaus, hoito perustuu hormoneihin. Hormonihoidon tavoitteena on saada endometrioosi aisoihin aiheuttamalla joko raskautta tai vaihdevuosia muistuttava tila. Endometrioosin hoitoon käytettäviä hormonivalmisteita ovat esimerkiksi hormonikierukka ja erilaiset e-pillerit ja ehkäisyrenkaat, joita usein käytetään ns. pitkässä syklissä eli yhtäjaksoisesti normaalia 3 viikon jaksoja pidempään. Hoitona käytetään myös progestiinia eli keltarauhashormonijohdannaista, joka estää munarakkulan kehittymisen. Tällöin myös kuukautiset jäävät pois.

https://korento.fi/tietoa/endometrioosi/endometrioosinhoito/

Vierailija
198/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmilla tytöillä niin järkyttävät menkkakivut, ettei mikään tulehduskipulääke auttanut juurikaan. Molemmat saivat e-pillerit yläkoulussa ilman mitään ongelmia kouluterveydenhuollon kautta. Kivut ja megavuodot hallinnassa, elämänlaatu kohentunut heillä merkittävästi ja menkkapoissaoloja ei enää tule koulusta. Suosittelen lämpimästi pillereitä ja onneksi jokainen nuori voi hakea ne terkkarilta. Vanhemmat eivöt edes saa tietää, jos nuori ei halua heille kertoa ja hyvä niin.

Nuori taas ei tiedä suvussa perityvistä sairauksista, joiden perusteella pillereitä ei määrätä.

Vierailija
199/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni puhuu särkylääkkeistä itsestään selvyytenä. Ei kaikille tule kipulääkitystä vaativia kuukautiskipuja.

Meillä ravattiin koulussa hakemaan kouluterkkarilta ”buranaa kuukautiskipuihin” jos haluttiin päästä pois tylsältä oppitunnilta (erityisesti liikuntatunnilta). Hyvällä tuurilla pääsi hiippailemaan suoraan kotiin lintsaamaan terkan pakeilta.

Itsekin yllätyin jossain vaiheessa siitä miten normalisoitua kovat kuukautiskivut ovat. Minulle painotettiin esiteininä sitä että pieniä kipuja saattaa olla mutta kovien kipujen kohdalla mennään lääkäriin. Kuukautiskivuttomana kasvoin siinä uskossa että kipuilu on harvinaista ja kivuttomuus normi.

Vierailija
200/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä mitä äiti voi tehdä on huolehtia että suojia on aina ja riittävästi, että vessassa on viimeistään nyt roskis ja tosiaan kertoa että ohivuotoja voi sattua ja että menkkojen aikaan ei ehkä kannata käyttää valkoisia housuja.

No todellakin! En tänä päivänäkään tajua miksi meillä ei ollut vaikka pyysin monta kertaa. Oli ihan hirveän noloa viedä siteitä keittiön roskikseen kaikkien nähden, etenkin jos oli vieraita. Ei kuukautisia hävetä tarvitse, mutta kyllä tytön täytyy saada pitää ne yksityiasiana jos haluaa.

Ällöttävää muhitella haisevia siteitä jossain vessan roskiksessa. Meillä ei ole eikä tule.

Kannellinen roskis, jossa roskapussi. Muhiiko ne siellä jotenkin eri tavoin kuin keittiön kaapiston avoimessa roskiksessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme