Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Iidis kirjoitti:
Jos mulla olis tyttö niin oisin tehnyt kuukautisten alkamisesta pienen "naisten juhlapäivän". Tytön kanssa jotain hyvää ruokaa, suklaata ja leffailta. SUKLAATA!
Itselläni alkoi kuukautiset kun olin 12. Äitini oli poissa ja mummo hoitamassa mua. En kehdannyt mummolle kertoa. Vuorokauden sinnittelin papereilla, kun siteitä ei jostain syystä ollut, vaikka yleensä oli. Seuraavana iltana äiti tuli kotiin ja sain kerrottua ja sain vihdoinkin niitä siteitäkin. Sitten soitettiin mummolle ja kerrottiin.
Ehdottomasti kupulääkkeitä, ei tarvii kipuja kestää.
Kyllä äidin neuvot ja kokemukset menkoista on hyvän jakaa tyttären kanssa.
Minusta olisi ollut ihan kamalaa jos kuukautisten alkamisesta olisi tehty joku "naisten juhlapäivä". Hyi yök.
Toivottavasti nämä kaikki äidit, jotka haluavat tehdä asiasta numeron ymmärtävät, että tytär ei välttämättä toivo sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä nyt naisena tiedät mitä kuukautiset
tarkoittaa? Siteitä, tamponeja, kirjanpitoa.
Lääkkeitä varmaan älyää vaatia jos on kipuja.
Ei menkat ole sairaus eikä tyttö enää ole lapsi, vaan nuori nainen.
Juuri näin, eli jo panoiässä.
Älkää luottako kouluun. Koulun materiaaleissa käsitellään menkkoja lähinnä biologian näkökulmasta. Niissä ei välttämättä puhuta sanallakaan näistä arkielämän nikseistä, joita tässä ketjussa käsitellään.
Vierailija kirjoitti:
Mun menkat alkoivat 80-luv. ja olin 14.
Olisin toivonut, että äiti olisi uskonut että mulla oli kovat kivut. Tärkeämpää olisi ollut, että lääkärit olisivat tehneet muutakin kuin määränneet vahvoja kipulääkkeitä, esim. ultranneet vatsan. Olisi selvinnyt aiemmin kuin 40senä että mulla oli endometrioosi.Äidin kanssa en olisi halunnutkaan mitään syvällistä pohdintaa.
Endometrioosi ei välttämättä näy ultrassa ollenkaan. Ainoa varma tapa saada diagnoosi on leikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne käydään koulussa läpi. Ite en kertonut kellekään kun menkat alko,.kärsin pahoista kivuista ja saatoin vuotaa 2 viikkoa putkeen, aina tuli ohivuotoja koulun penkeillekin :(
Edelleen näin aikuisena kovat kivut, mutta ne onneks kestää.vaan 2 päivää ja ei oo enää niin runsaat. Mutta niiden kahen päivän aikana joudun syömää noin 6 Burana 600 mg:sta että kipu lähtee ja sillonki vielä vähän juilii. Jos kivut kestäis koko menkkojen ajan eli 6-7 päivää, oisin kyllä hommannu itelleni jo mahahaavan niillä burana määrillä. Ja siis oikeasti kipu on niin kova että pienemmällå määrällä en pärjää, lääkäriin en oo lähteny asian kanssa kun kyllä sen 2 päivää vielä kärsii. E-pillerit ei sovi kun on aurallinen migreeni ja minipillereitä 3 erilaista kokeilin ja kaikki aiheutti tiputteluvuotoa
Buranan lisäksi kannattaa kyllä nyt pyytää lääkäriltä myös jotain vahvempaa lääkettä, esim panacodia tai tramalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai koulussa on terveystietoa tms. jossa kuukautiset käydään läpi perusteellisesti?
Se on intiimi asia, josta ei välttämättä kavereiden kanssa puhuta. Tytöt kun kehittyvät niin eri tahtiin.Ihmettelen tuota Buranan mainostamista.
Se on tulehduskipulääke ja haitallinen.
Jos tarttee jatkuvasti lääkettä kipuun on parasta käydä lääkärillä, mieluiten gynellä, ja saada resepti.Tärkeintä mitä äiti voi tehdä on huolehtia että suojia on aina ja riittävästi, että vessassa on viimeistään nyt roskis ja tosiaan kertoa että ohivuotoja voi sattua ja että menkkojen aikaan ei ehkä kannata käyttää valkoisia housuja.
Huuhaata. Burana sopii hyvinkin menkkakipuihin. Ei kannattaisi kirjoitella höpöhöpöjä vaan ottaa asioista selvää.
Burana on hyvä pohjalääke,mutta vaikeisiin kipuihin yksin riittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä mitä äiti voi tehdä on huolehtia että suojia on aina ja riittävästi, että vessassa on viimeistään nyt roskis ja tosiaan kertoa että ohivuotoja voi sattua ja että menkkojen aikaan ei ehkä kannata käyttää valkoisia housuja.
No todellakin! En tänä päivänäkään tajua miksi meillä ei ollut vaikka pyysin monta kertaa. Oli ihan hirveän noloa viedä siteitä keittiön roskikseen kaikkien nähden, etenkin jos oli vieraita. Ei kuukautisia hävetä tarvitse, mutta kyllä tytön täytyy saada pitää ne yksityiasiana jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä mitä äiti voi tehdä on huolehtia että suojia on aina ja riittävästi, että vessassa on viimeistään nyt roskis ja tosiaan kertoa että ohivuotoja voi sattua ja että menkkojen aikaan ei ehkä kannata käyttää valkoisia housuja.
No todellakin! En tänä päivänäkään tajua miksi meillä ei ollut vaikka pyysin monta kertaa. Oli ihan hirveän noloa viedä siteitä keittiön roskikseen kaikkien nähden, etenkin jos oli vieraita. Ei kuukautisia hävetä tarvitse, mutta kyllä tytön täytyy saada pitää ne yksityiasiana jos haluaa.
Ällöttävää muhitella haisevia siteitä jossain vessan roskiksessa. Meillä ei ole eikä tule.
Ehkäisypillerit , erilaisia rättejä ja tamponeja tarjolle voi kokeilla itse . Pikkuhousun suojat myös . Ehkäisy suoja heti ja e pillerit poistaa kipuja .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävää muhitella haisevia siteitä jossain vessan roskiksessa. Meillä ei ole eikä tule.
Tällaiset kodit ovatkin sitten aika painajaismaisia (yö)kyläilykohteita naisille ja varsinkin tytöille.
Vessan roskikseenhan menee niin paljon muutakin hygieniaan liittyvää, niin miten joku voi tehdä siitäkin ongelman? Esim. vanulaput, lasiset kosmetiikkapurkit Äkkiä sellainen kaikkein pienin poljinroskis täyttyy yksien kuukautisten aikana, eikä jää haisemaan, kun heittää heti mekkojen loputtua ulkoroskikseen.
Anna asian olla. Tyttäresi saa tarvittavat asiat tietää koulusta. Ja älä missään tapauksessa tuputa jotain suojia saatika käske isää tuomaan kaupasta niitä. Mitä ihmeen tukea niissä tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin toivonut, että äiti olisi uskonut että mulla oli kovat kivut. Tärkeämpää olisi ollut, että lääkärit olisivat tehneet muutakin kuin määränneet vahvoja kipulääkkeitä, esim. ultranneet vatsan. Olisi selvinnyt aiemmin kuin 40senä että mulla oli endometrioosi.Äidin kanssa en olisi halunnutkaan mitään syvällistä pohdintaa.
Endometrioosi ei välttämättä näy ultrassa ollenkaan. Ainoa varma tapa saada diagnoosi on leikkaus.
Mun tapauksessa näkyi. Sitä oli paljon.
Leikkaus helpotti megalomaanisia kipuja ja vähensi vuotoja.
Mutta asian ydin on se, että koville kivuille
voi olla syy. Siksi lääkärin kuuluu tehdä muutakin kuin määrätä kipulääkettä vuodesta toiseen.
Uä:ssä näkyi sekin, että vuotoni oli objektiivisesti runsasta. Olin ajatellut että ehkä vain valitan suotta.
Eihän kukaan tiedä mikä määrä kipua ja verta on normaalia kun ei ole mihin verrata.
Mutta lapsettomien kipuja ja oireita ei vaivauduta noteeraamaan.
Tosi moni puhuu särkylääkkeistä itsestään selvyytenä. Ei kaikille tule kipulääkitystä vaativia kuukautiskipuja.
Meillä ravattiin koulussa hakemaan kouluterkkarilta ”buranaa kuukautiskipuihin” jos haluttiin päästä pois tylsältä oppitunnilta (erityisesti liikuntatunnilta). Hyvällä tuurilla pääsi hiippailemaan suoraan kotiin lintsaamaan terkan pakeilta.
Omalla kohdallani äitini teki seuraavat virheet:
- ei ostanut vessaan heti roskista
- ei meinannut millään ymmärtää, että minä tarvitsen eri mallisia siteitä kuin hän ja yösiteitä, joita hän ei itse käyttänyt ollenkaan
- ei ymmärtänyt, että tarvitsen omat suojat, jotta niitä on aina tarpeeksi omiin tarpeisiini, eikä mitään yhteistä sidevarastoa, joka olisi voinut olla tyhjä juuri kun minulla alkoi vuorostaan kuukautiset (asuttiin keskellä korpea, ja pääsin itse todella harvoin kauppaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten sinä hävität siteet, syötkö ne?
Roskiksen voi tyhjentää vaikka viisi kertaa päivässä, jos huvittaa. Pääasia on ettei käytettyjä suojia tartte kanniskella vessan ulkopuolelle.
Kondomi suojaa taudeilta kirjoitti:
Ehkäisypillerit , erilaisia rättejä ja tamponeja tarjolle voi kokeilla itse . Pikkuhousun suojat myös . Ehkäisy suoja heti ja e pillerit poistaa kipuja .
Kaikille ei hormonit sovi.
Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tapauksessa näkyi. Sitä oli paljon.
Leikkaus helpotti megalomaanisia kipuja ja vähensi vuotoja.Mutta asian ydin on se, että koville kivuille
voi olla syy. Siksi lääkärin kuuluu tehdä muutakin kuin määrätä kipulääkettä vuodesta toiseen.
Uä:ssä näkyi sekin, että vuotoni oli objektiivisesti runsasta. Olin ajatellut että ehkä vain valitan suotta.
Eihän kukaan tiedä mikä määrä kipua ja verta on normaalia kun ei ole mihin verrata.
Mutta lapsettomien kipuja ja oireita ei vaivauduta noteeraamaan.
Itsellänikin oli endometrioosia todella paljon, mutta ei silti näkynyt ultrassa. Ei se vain aina näy. Toki asioita pitää tutkia ja hoitaa, mutta koska leikkaus tosiaan on ainoa varma keino diagnosoida endometrioosi niin silloin siihen leikkaukseen pitäisi päästä. Kaikki lääkärit eivät päästä. Minulla endometrioosi diagnoosin viive oli 20 vuotta. Selvisi heti, kun pääsin vihdoista viimein leikkaukseen. Olet myös väärässä tossa, että kukaan ei tietäisi mikä määrä on verta on normaalia ja mikä ei. Itse olen aina tiennyt, että vuodan epänormaalin paljon, koska joudun käyttämään kolmea sidettä pahimmillaan yhtäaikaa.
Ei tullut roskista meidän vessaan vieläkään :)
Tytölle kyllä sanoin että jos haluaa sellaisen ottaa hoidettavakseen niin toki se sopii.