Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.

Vierailija
05.01.2021 |

?

Kommentit (450)

Vierailija
141/450 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioosi oli totaalisen harvinainen/tuntematon nuorten äitien keskuudessa 40 vuotta sitten.

Mahtaako juontua siitä, että lapsi on munasoluna saanut niitä nappuloita liikaa? Niitähän meidän täytyisikaikilla toimillammme suojella parhaamme mukaan!

Vierailija
142/450 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opastaisin merkkaamaan alku ja loppupäivän kalenteriin. Seuraamaan vuotoa ja muutenkin käytäisiin läpi syyt tähän. Kysyisin millaisia suojia hän tahtoisi käyttää ja hommaisin muitakin vaihtoehtoja testiksi hänelle. Käytäisiin läpi kivunlievitys metodit ja puhuttaisiin pms oireista ja niiden lievityksestä myös. Suosittelisin koulureppun pikkulaukkua missä suojia ja puhtaat alusvaatteet. Kertoisin ettei yöllä ohi vuoto ole vakavaa, lakanat saa aina pestyä ja että niin käy kaikille joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sä nyt naisena tiedät mitä kuukautiset

tarkoittaa? Siteitä, tamponeja, kirjanpitoa.

Lääkkeitä varmaan älyää vaatia jos on kipuja.

Ei menkat ole sairaus eikä tyttö enää ole lapsi, vaan nuori nainen.

Vierailija
144/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo 15 vuotta sitten menkkajutut käytiin kyllä jo koulussa läpi eli ellei lapsellasi ne ole alkaneet erityisen aikaisin niin kyllä hänellä niistä on jo tietoa sitäkin kautta. Varmistat vaan, että vessasta löytyy suojia niin eiköhän pärjää.

Kuulostat äidiltäni. Hänen ainoa reaktionsa kuukautisteni alkamiseen oli "eikö teillä koulussa ole opetettu mitään", ja iski terveyssidepussin eteeni.

Vierailija
145/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin mun likkakaverin kans syömään ja juhlimaan, kun alettiin 46 v. huomata että menkat hiipuu ja jää pois. Tuota  päivää oli odotettu, yhtä naisia koemme olevamme edelleenkin ja enemmänkin kun menkkahässäkät ovat taaksejäänyttä elämään. Ei voi muuta sanoa, että kyllä menkat tuo varsinaisen riesan elämään, kun joka kuukausi toistuvat ja kierron "laiskistamiseen" tarvitsee tosiaan lääkkeitä ja voi miettiä haluaako enää yhtään enempää lääkkeitä itseensä tunkea, kun menkkojen myötä tulee kyllä sitä sun tätä pilleriä pitämään "punarouvaa" aisoissa kuukautiskipuihin, isojen vuotojen hillitsemiseen, ehkäisyihin lapsettomuushoidoista puhumattamakaa  - no thanks. Ilman menkkoja elämä voi olla toisenlaista. 

Vierailija
146/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sä nyt naisena tiedät mitä kuukautiset

tarkoittaa? Siteitä, tamponeja, kirjanpitoa.

Lääkkeitä varmaan älyää vaatia jos on kipuja.

Ei menkat ole sairaus eikä tyttö enää ole lapsi, vaan nuori nainen.

Menkat voivat alkaa jo alakoulun puolella eikä lapsi muutu nuoreksi naiseksi. Kirjanpitoa ei tarvitse tehdä koska nykyään on hyviä kännykkäsovelluksia

https://kotiliesi.fi/terveys/hyvinvointi/kuukautissovellus-x-5-olethan-…

Vierailija
147/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivunlievityksen opetus vastuutonta? Eli heitätte vaan lapsillenne siteet käteen, juhlitte ja sitten saa kärsiä? Millä keskiajalla te elätte, että haluatte kiduttaa omaa lasta? Kyllä, kaikki eivät tarvitse kipulääkkeitä, mutta monet tarvitsevat voidakseen elää kuukautisten ajan edes jotenkin normaalisti. Todellakin lapselle pitää kertoa, että apua saa ja sitä kannattaa myös pyytää. Jos kipuja on, niiden hoitoa ei toiselta ihmiseltä saa onan vakaumuksen takia kieltää. Hävetkää.

Vierailija
148/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne käydään koulussa läpi. Ite en kertonut kellekään kun menkat alko,.kärsin pahoista kivuista ja saatoin vuotaa 2 viikkoa putkeen, aina tuli ohivuotoja koulun penkeillekin :(

Edelleen näin aikuisena kovat kivut, mutta ne onneks kestää.vaan 2 päivää ja ei oo enää niin runsaat. Mutta niiden kahen päivän aikana joudun syömää noin 6 Burana 600 mg:sta että kipu lähtee ja sillonki vielä vähän juilii. Jos kivut kestäis koko menkkojen ajan eli 6-7 päivää, oisin kyllä hommannu itelleni jo mahahaavan niillä burana määrillä. Ja siis oikeasti kipu on niin kova että pienemmällå määrällä en pärjää, lääkäriin en oo lähteny asian kanssa kun kyllä sen 2 päivää vielä kärsii. E-pillerit ei sovi kun on aurallinen migreeni ja minipillereitä 3 erilaista kokeilin ja kaikki aiheutti tiputteluvuotoa

Vierailija
149/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai koulussa on terveystietoa tms. jossa kuukautiset käydään läpi perusteellisesti?

Se on intiimi asia, josta ei välttämättä kavereiden kanssa puhuta. Tytöt kun kehittyvät niin eri tahtiin.

Ihmettelen tuota Buranan mainostamista.

Se on tulehduskipulääke ja haitallinen.

Jos tarttee jatkuvasti lääkettä kipuun on parasta käydä lääkärillä, mieluiten gynellä, ja saada resepti.

Tärkeintä mitä äiti voi tehdä on huolehtia että suojia on aina ja riittävästi, että vessassa on viimeistään nyt roskis ja tosiaan kertoa että ohivuotoja voi sattua ja että menkkojen aikaan ei ehkä kannata käyttää valkoisia housuja.

Vierailija
150/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oman teini-ikäni elänyt 90-luvulla. Silloin kouluissa jo puhuttiin kyllä paljonkin kuukautisista, lisääntymisestä, seksuaalisuudesta ym, ja terkkarilta saatiin ainakin pari kertaa näytepaketit siteistä kotiin. Näytepaketit piilotin lukolliseen laatikkoon. Oma äitini ei asiasta hiiskunut minulle sanallakaan, koskaan, joten kun menkat itselläni alkoivat, oli se äärimmäisen nolo ja tuskallinen paikka.

Ne alkoivat rippileiriä edeltäneenä iltana, erittäin kipeällä tavalla. Nyyhkytin ja kyyhotin voimakkaiden vatsakipujen vallassa sohvalla, samalla, kun muu perhe oli omissa touhuissaan muualla talossa (eri kerroksessa). En silti uskaltanut äidille mitään kertoa, vaan teeskentelin voivani hyvin, ja toivoin, että kipu häviää, eivätkä menkat ehkä oikeasti alkaisikaan.  Oikeasti äidin tuki - ja se särkylääke - olisivat olleet todella tarpeen.

Rippileirillä uskalsin sanoa asiasta vain lähimmälle ystävälleni siinä vaiheessa, kun mukaan ottamani näytesiteet loppuivat kesken. Leirin aikana en uskaltanut mennä uimaan tai muiden kanssa saunaan - mikä tietysti herätti kummastusta ja sain tästä nössön maineen. Lopulta oli puhelimessa pakko sanoa asiasta äidille ja pyytää nolona tuomaan siteitä perhevierailulla.

Tämänkään jälkeen mistään "alapäähän liittyvästä" ei äidin kanssa ole voinut puhua - hänestä ne ovat noloja, likaisia asioita, joista voi häpeillen korkeintaan heittää jonkun vitsin ohimennen. Suoraan ja asiallisesti niistä ei kuitenkaan ilmeisestikään "voi" puhua. 

Pointtini:

Vaikka siellä koulussa valistettaisiin kuinka paljon, ja vaikka nuoret saavat nykyään myös netistä, TikTokista ja mistä lie paljon tietoa, on myös se oman äidin tuki varmasti erittäin tarpeen. Se koulun terkkari, YouTube-video ja netistä etsitty artikkeli kun ei tarjoa sitä lämpöä, tukea ja henkilökohtaista apua, tai vaikkapa halausta. Jos itse olisin nuoren tytön äiti, niin ainakin toisin esille, että minun kanssani voi puhua asiasta, ja olen läsnä ja tukena, jos nuori itse kokee sille tarvetta. Että mikään asia ei ole liian nolo, etteikö siitä voisi kysyä. Tutustuisin nuoren kanssa myös etukäteen erilaisiin suojausvaihtoehtoihin: siteisiin, tamponeihin, kuukuppiin, Thinx-housuihin, ym, ja ostaisin hänen kanssaan yhdessä erilaisia vaihtoehtoja kokeiltavaksi sitten, kun sen aika tulee.  Kertoisin omista kokemuksistani ja tuntemuksistani - tai kirjoittaisin ne vaikka paperille, niin, että nuori saa ainakin sitten lukea niistä, sitten kun itse haluaa. Jutteleminen aiheesta kasvotusten kun saattaa sekin olla monelle nuorelle yhä noloa, hämmentävää tai jopa ahdistavaa - olkoonkin, että kyseessä todellakin on luonnollinen asia. Pakottamalla hämmennys ja ahdistus ei kuitenkaan minnekään katoa. 

Luonnollista suhtautumista menkkoihin, ja lämminhenkistä opastusta, tukea ja omien kokemusten jakamista - näitä mä luulen, että nuori kuin nuori näissä asioissa kaipaa. Ei arvostelua, tuputtamista, vaikenemista tai halveksuntaa. 

Vierailija
151/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 10v tyttäressäni alkoi näkyä murrosiän merkkejä kerroin kuukautisista, että ei pelästy kun ne joku pv alkavat ja että asia on täysin normaali. Ostin siteitä ja näytin mistä löytyvät. Tyttö oli sitten 11v kun alkoivat kesken koulupäivän, ei ollut pelästynyt vaan tunkenut vessanpaperia housuun sekä kotiin päästyä laittanut siteen ja todennut isällleen "Mulla alkoi menkat!"

Mis sitten laittoi minulle asiasta tekstarin töihin ja minä lähetin puolestani tyttärelle viestin, että löysit varmaan siteen ja jos mahaan sattuu pyydä iskältä burana.

Vierailija
152/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta tytölle siteitä ja pyydä sanomaan jos aiheuttavat esim. ihottumaa. Ohjeista että side täytyy vaihtaa muutaman kerran päivässä ja käytetty rullataan tiukaksi kääröksi vessapaperiin ennen roskikseen heittämistä. Kerro että ibuprofeeni (eli burana ja vastaavat valmisteet) auttaa kuukautiskipuihin sillä tulehduskipulääkkeet vähentävät kohdun kramppeja. Jos kivut käyvät todella koviksi niin lääkäriin, niistä ei tarvitse kärsiä ja kyse voi olla jostain hoitoa vaativasta sairaudestakin.

Eipä tuon ihmeempää tarvitse tytölle sanoa? Itselläni alkoi myös 12-vuotiaana ja eniten olisin kaivannut neuvoa ja tukea juurikin kuukautiskipujen kanssa, mutta siihen aikaan lähes halvaannuttavia menkkakipuja pidettiin luulotautina ja hysteriana.

Vierailija
153/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, minkä ikäinen tyttäresi on.

Luultavasti tietää jo entuudestaan kaikki jutut kuukautisista.

Puhuvat kavereiden kanssa noista jutuista.

Se eli aivan toinen asia ennen, kun niistä jutuista ei juteltu missään, eikä ollut nettiä, josta kaivaa tietoa.

Sai lehdistä ja etenkin niiden lääkäripalstoilta tietoa parhaiten ja kirjaston kirjoista.

Joten enpä usko nykyajan nuori mitään suurempaa tukjuttuja tarvitsee.

Muutaman sananvaihto mahdollisen kivunlievityksestä jms.

Netti on viisasten kivi. Tietää kaiken vaikka kivikautisista.  Netin ansiosta yleistiedon merkitys vähenee.

Pänttääminen on oikeastaan turhaa.

Vaan jos netti /yhteys/kone /vikaantuu.   

Vierailija
154/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai koulussa on terveystietoa tms. jossa kuukautiset käydään läpi perusteellisesti?

Se on intiimi asia, josta ei välttämättä kavereiden kanssa puhuta. Tytöt kun kehittyvät niin eri tahtiin.

Ihmettelen tuota Buranan mainostamista.

Se on tulehduskipulääke ja haitallinen.

Jos tarttee jatkuvasti lääkettä kipuun on parasta käydä lääkärillä, mieluiten gynellä, ja saada resepti.

Tärkeintä mitä äiti voi tehdä on huolehtia että suojia on aina ja riittävästi, että vessassa on viimeistään nyt roskis ja tosiaan kertoa että ohivuotoja voi sattua ja että menkkojen aikaan ei ehkä kannata käyttää valkoisia housuja.

Huuhaata. Burana sopii hyvinkin menkkakipuihin. Ei kannattaisi kirjoitella höpöhöpöjä vaan ottaa asioista selvää.

Vierailija
155/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olis tyttö niin oisin tehnyt kuukautisten alkamisesta pienen "naisten juhlapäivän". Tytön kanssa jotain hyvää ruokaa, suklaata ja leffailta.  SUKLAATA!

Itselläni alkoi kuukautiset kun olin 12. Äitini oli poissa ja mummo hoitamassa mua. En kehdannyt mummolle kertoa. Vuorokauden sinnittelin papereilla, kun siteitä ei jostain syystä ollut, vaikka yleensä oli. Seuraavana iltana äiti tuli kotiin ja sain kerrottua ja sain vihdoinkin niitä siteitäkin. Sitten soitettiin mummolle ja kerrottiin. 

Ehdottomasti kupulääkkeitä, ei tarvii kipuja kestää. 

Kyllä äidin neuvot ja kokemukset menkoista on hyvän jakaa tyttären kanssa. 

Vierailija
156/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opasta seuraamaan kuukautiskiertoa ja vuotopäivien määrää ja ole itsekin perillä niistä. Jos kuukautiset ovat jatkuvaa tiputtelua, menkää yhdessä gynekologille, joka määrää keltarauhashormonia kierron säännöllistämiseksi. Kohdun kuntokin tuli samalla tutkittua vatsan päältä tehtävällä ultralla. Kuulemma yleislääkärit eivät uskalla noin vain määrätä nuorille tytöille pillereitä.

Vierailija
157/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.

Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.

Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen. 

Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.

Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.

Entäpä kun kivut ovat kuukausi toiseen sitä että itket ja konttaat kivusta lattialla, oksentelet pitkin päivää? Kyllä helkatissa kipulääke oli silloin se pienikin helpotus. Seuraava helpotus oli synnytyksen jälkeen kun veri pääsi helpommin poistumaan. Kivunlievitys on tärkeää ja suorastaan oikeus. Milloin muuten kuukautissuojat muuttuvat ilmaisiksi?!

Vierailija
158/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikunta ja sauna auttaa kipuihin. En myöskään ymmärrä särkylääkkeiden käytön opettamista.

Pidätte juhlat, nyt olet nainen! Se on iloinen asia, voit halutessasi saada omia lapsia. Menette vaikka kahvilaan leivoskahveille. Pidät huolen että aina on siteitä ja tamponeja saatavilla.

Aikanaan nuorena oli kovat kivut, ei siinä pystynyt liikkumaan, makasin vain kippurassa tuskissani.

Vierailija
159/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun menkat alkoivat 80-luv. ja olin 14.

Olisin toivonut, että äiti olisi uskonut että mulla oli kovat kivut. Tärkeämpää olisi ollut, että lääkärit olisivat tehneet muutakin kuin määränneet vahvoja kipulääkkeitä, esim. ultranneet vatsan. Olisi selvinnyt aiemmin kuin 40senä että mulla oli endometrioosi.

Äidin kanssa en olisi halunnutkaan mitään syvällistä pohdintaa.

Vierailija
160/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmilla tytöillä niin järkyttävät menkkakivut, ettei mikään tulehduskipulääke auttanut juurikaan. Molemmat saivat e-pillerit yläkoulussa ilman mitään ongelmia kouluterveydenhuollon kautta. Kivut ja megavuodot hallinnassa, elämänlaatu kohentunut heillä merkittävästi ja menkkapoissaoloja ei enää tule koulusta. Suosittelen lämpimästi pillereitä ja onneksi jokainen nuori voi hakea ne terkkarilta. Vanhemmat eivöt edes saa tietää, jos nuori ei halua heille kertoa ja hyvä niin.