Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, äiti saa sitten perheen kotiorjana tyhjennellä vielä vessankin roskista muiden intiimijätteistä.
Meillä on roskien lajittelu keittiössä. Jos joku haluaa pitää ylimääräisiä roskiksia vaikka huoneessaan, saa myös luvan huolehtia itse niiden tyhjennyksestä.
Mikset voi opettaa teinille, että vie vessan roskapussin aina menkkojen loputtua vai oletko marttyyri? Miksi se muiden intiimijätteiden tyhjennys keittiön sekaroskiksesta ei ahdista kotiorjaa? Olettaen nyt siis, että olet perheen äiti.
Meidän lapsista tuli hienoja aikuisia, mutta teini-iässä varsinkin vanhempi tyttö oli niin vaikea, että kaikista kotitöistä sai tapella. Suihkuunkin sai suorastaan pakottaa jossain vaiheessa.
Oli kai jonkinlainen omaan kehoon liittyvä hämmennys/taantuma, joka on melko yleistä murrosikäisillä. Korjautui kyllä ajan kanssa. Olisi takuulla jäänyt vessanroskis tyhjentämättä jos sellainen olisi ollut. Sehän unohteli niitä käytettyjä siteitä lavuaarin viereenkin.
Onnea jos sinulla on tottelevaiset ja siistit teinit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä mitä äiti voi tehdä on huolehtia että suojia on aina ja riittävästi, että vessassa on viimeistään nyt roskis ja tosiaan kertoa että ohivuotoja voi sattua ja että menkkojen aikaan ei ehkä kannata käyttää valkoisia housuja.
No todellakin! En tänä päivänäkään tajua miksi meillä ei ollut vaikka pyysin monta kertaa. Oli ihan hirveän noloa viedä siteitä keittiön roskikseen kaikkien nähden, etenkin jos oli vieraita. Ei kuukautisia hävetä tarvitse, mutta kyllä tytön täytyy saada pitää ne yksityiasiana jos haluaa.
Ällöttävää muhitella haisevia siteitä jossain vessan roskiksessa. Meillä ei ole eikä tule.
Kannellinen roskis, jossa roskapussi. Muhiiko ne siellä jotenkin eri tavoin kuin keittiön kaapiston avoimessa roskiksessa?
Keittiön roskis viedään päivittäin, vessan roskista ei varmasti vietäis. Mikä vaikeus on kiikuttaa sideroskansa keittiöön? Muuta roskaa ei vessassa sitten oikein edes synny (emme käytä esim. vanua) joten ihan turhake.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.
Jospa kuitenkin annat tyttäresi itse valita.
Kehon ulkopuolelle jäävä suoja on hyvin nuorelle tytölle mukavin. Mua ainakin pelotti tamponienkin kanssa räplääminen eikä kuukuppi taatusti ole ainakaan mukavampi.Minuakin ahdisti teininä tamponit mutta kuukuppi tuntui ajatuksena heti paremmalta. Etenkin tuo tulehdusvaara pelotti ja ahdisti tunkea jotain kuivaa vanua sisälle.
Minusta kuukuppi on hyvä esitellä teinille siinä missä muutkin suojat. Voi olla, että teini ei siitä innostu mutta voi olla, että siitä tuleekin suosikki. Kuitenkin koulussa ja leireillä on muun muassa uimistakin, eikä silloin side riitä.
Ostaisin varmaan myös muutaman kestositeen testiin ja ehkä menkkapikkareitakin voisi kokeilla. En niitä ole koskaan käyttänyt mutta kuulostavat mukavammilta kuin hiostavat ja rapisevat siteet.
Siis mikä tulehdusvaara?
Vierailija kirjoitti:
Kannatta myös neuvoa, että pitää almanakassa/ tms. kirjaa kuukautisista/vuotopäivistä/ välivuodoista jne.
Tämä on yllättäen monella hakusessa, vaikka pitäisi olla ihan peruskauraa.
Lääkärissä ym. kiertoihin/ vuotoihin ym. liittyvät asiat /ajankohdat/ kestot jne ovat joskus hyvin oleellinen tieto, eikä sitä luotettavasti saa, jollei kirjaa pidä.
Samoin itse havaitsee paremmin mahdolliset ongelmat/ muutokset kierrossa ym, kun oikeasti pitää kirjaa.
Tähän löytyy puhlimeen näppärä applikaatio WomanLog. Siihen voi kirjata oireet ja kun kierto säännöllistyy, applikaatio ennustaa seuraavat menkat ainakin itsellä 1 päivän tarkkuudella. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondomi suojaa taudeilta kirjoitti:
Ehkäisypillerit , erilaisia rättejä ja tamponeja tarjolle voi kokeilla itse . Pikkuhousun suojat myös . Ehkäisy suoja heti ja e pillerit poistaa kipuja .
Kaikille ei hormonit sovi.
Ei niin. E-pillerit ei ole kipulääke eikä nuorelle edes ensisijainen ehkäisymenetelmä.
Sitä paitsi on epähienoa tyrkyttää e-pillereitä lapselle tai nuorelle. Seksielämä voi olla vielä kaukana tulevaisuudessa.Parempi on antaa hormonitoiminnan käynnistyä rauhassa.
Hormoneja käytetään muuhunkin kuin ehkäisyyn. Esim endometrioosin hoidossa välttämätön.
Eikä ole. Älä puhu soopaa.
En puhukaan, on välttämätöntä, sillä endometrioosi leviää muuten. Se on krooninen sairaus.
Hei mulla on ollut endometrioosi.
Sitä EI hoidettu hormoneilla, vaan se leikattiin.
Älä paasaa siihen tyyliin kuin oma hoitosi olisi ainoa mahdollinen, joku voi uskoa sua ja saada väärän käsityksen.
Vaikka lääkärin kanssahan tätä tietysti selvitetään. Nykyään tietoa saa helposti netistäkin, esim Duodecimin artikkeleista.
Eiköhän tuo asiat tienne paremmin ku äiteesä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatta myös neuvoa, että pitää almanakassa/ tms. kirjaa kuukautisista/vuotopäivistä/ välivuodoista jne.
Tämä on yllättäen monella hakusessa, vaikka pitäisi olla ihan peruskauraa.
Lääkärissä ym. kiertoihin/ vuotoihin ym. liittyvät asiat /ajankohdat/ kestot jne ovat joskus hyvin oleellinen tieto, eikä sitä luotettavasti saa, jollei kirjaa pidä.
Samoin itse havaitsee paremmin mahdolliset ongelmat/ muutokset kierrossa ym, kun oikeasti pitää kirjaa.
Tähän löytyy puhlimeen näppärä applikaatio WomanLog. Siihen voi kirjata oireet ja kun kierto säännöllistyy, applikaatio ennustaa seuraavat menkat ainakin itsellä 1 päivän tarkkuudella. Suosittelen!
Suosittelen kyllä lämpimästi paperitaskukalenteria. Kun puhelin hajoaa tai häviää, niin siinä menee kirjanpitosi.
Eikä mikään applikaatio eli ohjelma sun ensimmäisiä menkkojasi ennusta. Ne voi olla vuoden tai täysin epäsäännölliset.
Ei ole kovin vaikeeta tehdä ihan itse havaintoja kierron vaihtelusta ja laskea päiviä.
Suosittelen omien aivojen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisypillerit , erilaisia rättejä ja tamponeja tarjolle voi kokeilla itse . Pikkuhousun suojat myös . Ehkäisy suoja heti ja e pillerit poistaa kipuja .
Ei niin. E-pillerit ei ole kipulääke eikä nuorelle edes ensisijainen ehkäisymenetelmä.
Sitä paitsi on epähienoa tyrkyttää e-pillereitä lapselle tai nuorelle. Seksielämä voi olla vielä kaukana tulevaisuudessa.Parempi on antaa hormonitoiminnan käynnistyä rauhassa.
Hormoneja käytetään muuhunkin kuin ehkäisyyn. Esim endometrioosin hoidossa välttämätön.
En puhukaan, on välttämätöntä, sillä endometrioosi leviää muuten. Se on krooninen sairaus.
Älä paasaa siihen tyyliin kuin oma hoitosi olisi ainoa mahdollinen, joku voi uskoa sua ja saada väärän käsityksen.
Vaikka lääkärin kanssahan tätä tietysti selvitetään. Nykyään tietoa saa helposti netistäkin, esim Duodecimin artikkeleista.
Leikkauksen jälkeekin pitää käyttää hormoneita, sillä endometrioosi leviää vaikka se olisi leikattu. Leikkauksessa ei saada kaikkea kasvustoa pois, vaan pelkästään näkyvä. Mikropesäkkeet jää. Minulta on kanssa endometrioosi leikattu ja sen jälkeen aloitettu hormonihoito, joka on pakollinen leviämisen estämiseksi. Jos hormonihoitoa ei aloiteta, endo voi levitä ja potilas voidaan joutua leikkaamaan uudelleen ja uudelleen, mikä lisää mm. kiinnikkeitä. Hormonohoito on ainoa hoito, joka pitää endometrioosin kurissa. Endometrioosi on hormoniriippuvainen sairaus, eikä sitä voi leikkauksella parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaahan tuo miten ylipäätään suhtaudutaan asioihin elämässä. Voi tehdä nuoresta lusmun. Kun sattuu, en mene kouluun. Kun sattuu, otan heti nappia.
Ehdottomasti näin. Parempi tavoitella ihan naiseuden alusta saakka kirkkainta kruunua ja muistaa miksi Jumalamme joutui meille naisille pahuutemme tähden nämä kivut antamaan.
Koska kunhan ei ole lusmu.
Miehilläkin voi olla kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on edelleen endometrioosi. Se ei parana koskaan vaan on krooninen sairaus.
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Minkälainen äiti pumppaisi lapsensa täyteen hormoneja. Kannattaa muistaa e-pillerien haittavaikutukset eli esim. hormonaaliset syövät ja veritulppariski. Kannattaa nyös muistuttaa särkylääkkeiden maksimirajoista, ettei syö niitä liian suuria määriä. Liian kivuliaat kuukautiset ovat merkki endometrioosista, joka vaikuttaa myös lasten saantiin. Tämä kannattaa myös opettaa lapselle, ettei lapsettomuus tule yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun moni suosittelee lääkepurkkia niihin kuukautiskipuihin, joka on ok kunhan olette huolehtineet ensin että
-Lapsi syö riittävästi ja monipuolisesti. Se kipukynnys laskee kun elimistöllä ei ole energiaa tarpeeksi. Kuukautisten aikana enerkian tarve kasvaa vähän.
-Nukkuu riittävästi. Tämäkin vaikuttaa kivuntuntemiseen. Kaikki tuntuu pahemmalta univajeessa.
-Juo tarpeeksi vettä. Pienikin nestehukka ja kuukautiset on kivulias yhdistelmä.
Äitini vähätteli 80-luvulla kuukautiskipujani ja väitti niitä kuvitelluiksi ja ties miksikä ahdistukseksi. Aivan käsittämätöntä p^saa vielä sairaanhoitajan koulutuksella. Isäni pelasti minut antamalla Disperiniä, kun niitä hänellä aina oli.
Lapsen ei tarvitse kärsiä. Aikuinen tehköön itse niin halutessaan.
"joka on ok kunhan olette huolehtineet ensin että"
En mielestäni missään kohtaa kehottanut lasta jäämään kärsimään kipujensa kanssa tai sanonut kipujen olevan Kuviteltuja. Mikäli ruoka ja vesi ei auta niin tottakai sille annetaan kipulääkettä. Mut mun mielestä noi pitäis olla ensimmäisiä asioita mitkä siltä lapselta varmistaa, ennen kun lääkkeitä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.
Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.
Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen.
Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.
Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.
Siksi, että verenvuoto voi aiheuttaa anemiaa tai raudanpuutetta ilman anemiaa.
Mun oma tyttöni pyörtyi ilman särkylääkettä, samoin minä ja siskoni. Tämä ei ole myöskään ok, vaan juuri sitä vastuun kantamista. Kuukautisista ei tarvitse kärsiä.
Jos sinulla ei ole ollut kivuliaita kuukautisia tai raudanpuutetta, on parempi, ettet kommentoi.
Jos taas haluat selittää siitä, miten jumalat on antaneet naisille nämä kivut, niin hp.
Mun mielestä ei kannata olla hysteerinen. Se että sinä tai siskosi pyörtyilette (herratietää mistä syystä, tuskin kuitenkaan kuukautisista), niin ei tarkoita sitä, että toi on yleistä. Perusterve aikuinen nainen ei tarvitse rautamittausta muulloin, kun paitsi ehkä raskaudessa. Terveellä nuorella rauta-arvot eivät normaalisti heittelee edes kuukautisiin liittyen, eri asia on sitten sirppisoluanemiat jne. muut sairaudet. Ei kannata tartuttaa terveyspuhetta ja omien elintoimintojen vahtimista lapsiin tai nuoriin, vaikka sitä itse tekisikin.
Itse sain perinteisen kuukautisopastuksen äidiltäni, se oli kauhean häpeällistä. Koulussa aiheesta oltiin puhuttu jo 4. Luokalta asti, ja mitään epäselvyyttä aiheeseen liittyen ei ollut, joten teiniminä koki omalta vanhemmalta tulevan opastuksen nolona. Olisin toivonut, että asiaan olisi suhtauduttu vain olan kohautuksella ja siteitä tarjoamalla. Niiden itse ostaminenkin olisi tuossa iässä tuntunut häpeälliseltä, onneksi sitä ei tarvinnut tehdä. Luulen, että riittää se, että tuot teinille muutamia siteitä ja kysyt onko koulussa puhuttu kuukautisista. Jos vastaa, että on, jätä asia siihen ja kerro, että tuot siteitä lisää jos hän tarvitsee.
Olen osittain samaa mieltä.
Burana+Panadol on vahva yhdistelmä. Jos semmosta tarvitsee on todellakin syytä käydä lääkärissä.
Olet oikeassa siinäkin, että vaikka verta tulee paljon, terve nuori ei saa siitä mitään raudanpuutetta. Varastorauta mitataan jos siihen on aihetta, ts oireita.
Mustakin ylenpalttinen itselääkintä ja ferritiinin mittailu varoiksi kuulostaa hysteeriseltä.
Mitä tulee siihen haluaako tyttö jutella ja uskoutua äidilleen on tosi yksilöllistä.
Joku ilahtuu menkkajuhlista, toinen toivoo vain että kaapissa on siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ja sauna auttaa kipuihin. En myöskään ymmärrä särkylääkkeiden käytön opettamista.
Pidätte juhlat, nyt olet nainen! Se on iloinen asia, voit halutessasi saada omia lapsia. Menette vaikka kahvilaan leivoskahveille. Pidät huolen että aina on siteitä ja tamponeja saatavilla.Ilmeisesti et ole koskaan kärsinyt ihan järkyttävistä kuukautiskivuista, kun ehdotat liikuntaa. Itsellä nuorena oli niin kamalaa kipua ja kouristelua, että hyvä kun sängystä pääsi ylös.
Hirvittävät kuukautiskivut täälläkin aina ollut, 9-vuotiaasta lähtien (nyt 39). Olen joskus miettinyt, että joudun varmaan tilaamaan kohta ambulanssin, kun 3000mg särkylääkkeitä putkeen syötynä ei ole auttanut yhtään, vaan olen joutunut kyyhöttämään sängyssä kivuissa, jotka ovat viedä tajun (valitettavasti en koskaan pyörry, vaikka mikä olisi).
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.
Minkälainen äiti pumppaisi lapsensa täyteen hormoneja. Kannattaa muistaa e-pillerien haittavaikutukset eli esim. hormonaaliset syövät ja veritulppariski. Kannattaa nyös muistuttaa särkylääkkeiden maksimirajoista, ettei syö niitä liian suuria määriä. Liian kivuliaat kuukautiset ovat merkki endometrioosista, joka vaikuttaa myös lasten saantiin. Tämä kannattaa myös opettaa lapselle, ettei lapsettomuus tule yllätyksenä.
Hassua, että samassa viestissä kritisoit hormoneita ja tuot esille endometrioosin riskin. Endometrioosiin ainoa pysyvä hoitomuoto on hormonihoito. Ei tarvitse olla yhdistelmäpillerit, esim myös orgametrilia ja visannea käytetään. Endometrioosia ei saa jättää hoitamatta äidin hormonikammon vuoksi. Hormonihoidolla voidaan turvata myös hedelmällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, äiti saa sitten perheen kotiorjana tyhjennellä vielä vessankin roskista muiden intiimijätteistä.
Meillä on roskien lajittelu keittiössä. Jos joku haluaa pitää ylimääräisiä roskiksia vaikka huoneessaan, saa myös luvan huolehtia itse niiden tyhjennyksestä.
Mikset voi opettaa teinille, että vie vessan roskapussin aina menkkojen loputtua vai oletko marttyyri? Miksi se muiden intiimijätteiden tyhjennys keittiön sekaroskiksesta ei ahdista kotiorjaa? Olettaen nyt siis, että olet perheen äiti.
Meidän lapsista tuli hienoja aikuisia, mutta teini-iässä varsinkin vanhempi tyttö oli niin vaikea, että kaikista kotitöistä sai tapella. Suihkuunkin sai suorastaan pakottaa jossain vaiheessa.
Oli kai jonkinlainen omaan kehoon liittyvä hämmennys/taantuma, joka on melko yleistä murrosikäisillä. Korjautui kyllä ajan kanssa. Olisi takuulla jäänyt vessanroskis tyhjentämättä jos sellainen olisi ollut. Sehän unohteli niitä käytettyjä siteitä lavuaarin viereenkin.
.
Ei ole kyllä mikään taantuma tavallista.
Oirehan se on jostakin.
Mutta hyvä jos se on mennyt ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.
Jospa kuitenkin annat tyttäresi itse valita.
Kehon ulkopuolelle jäävä suoja on hyvin nuorelle tytölle mukavin. Mua ainakin pelotti tamponienkin kanssa räplääminen eikä kuukuppi taatusti ole ainakaan mukavampi.Minuakin ahdisti teininä tamponit mutta kuukuppi tuntui ajatuksena heti paremmalta. Etenkin tuo tulehdusvaara pelotti ja ahdisti tunkea jotain kuivaa vanua sisälle.
Minusta kuukuppi on hyvä esitellä teinille siinä missä muutkin suojat. Voi olla, että teini ei siitä innostu mutta voi olla, että siitä tuleekin suosikki. Kuitenkin koulussa ja leireillä on muun muassa uimistakin, eikä silloin side riitä.
Ostaisin varmaan myös muutaman kestositeen testiin ja ehkä menkkapikkareitakin voisi kokeilla. En niitä ole koskaan käyttänyt mutta kuulostavat mukavammilta kuin hiostavat ja rapisevat siteet.
Siis mikä tulehdusvaara?
Tamponin väärin käyttöön liittyvä toksinen shokkioireyhtymä
https://vuokkoset.fi/fi/toksinen-shokkioireyhtyma/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ja sauna auttaa kipuihin. En myöskään ymmärrä särkylääkkeiden käytön opettamista.
Pidätte juhlat, nyt olet nainen! Se on iloinen asia, voit halutessasi saada omia lapsia. Menette vaikka kahvilaan leivoskahveille. Pidät huolen että aina on siteitä ja tamponeja saatavilla.Ilmeisesti et ole koskaan kärsinyt ihan järkyttävistä kuukautiskivuista, kun ehdotat liikuntaa. Itsellä nuorena oli niin kamalaa kipua ja kouristelua, että hyvä kun sängystä pääsi ylös.
Hirvittävät kuukautiskivut täälläkin aina ollut, 9-vuotiaasta lähtien (nyt 39). Olen joskus miettinyt, että joudun varmaan tilaamaan kohta ambulanssin, kun 3000mg särkylääkkeitä putkeen syötynä ei ole auttanut yhtään, vaan olen joutunut kyyhöttämään sängyssä kivuissa, jotka ovat viedä tajun (valitettavasti en koskaan pyörry, vaikka mikä olisi).
Miksi et pyydä tehokkaampia lääkkeitä, panacodia, tramalia tms? Ja ambulanssin voit oikeasti soittaa! Vaadi päästä laparoskopiaan endometrioosi diagnoosin vuoksi.
nuori päättää itse syökö pillereitä vai ei. Ne saa kouluterkalta tai ehkäisyneuvolasta. äidin ei tarvitse edes tietää, puhumattakaan, että "äiti syöttäisi lapselle hormoneja".
Ja sitten vielä ihmetellään, kun esim endometrioosioireista kärsivät eivät pääse leikkaukseen. Niin ne naiset rankaisevat toisia naisia naiseudesta ja seksuaalisuudesta.