Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.

Vierailija
05.01.2021 |

?

Kommentit (450)

Vierailija
201/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, äiti saa sitten perheen kotiorjana tyhjennellä vielä vessankin roskista muiden intiimijätteistä.

Meillä on roskien lajittelu keittiössä. Jos joku haluaa pitää ylimääräisiä roskiksia vaikka huoneessaan, saa myös luvan huolehtia itse niiden tyhjennyksestä.

Vierailija
202/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aikoinani uskaltanut koskaan virallisesti kertoa menkkojen alkamisesta kenellekään. Varmaan veriset pikkarit ja lakanat toisinaan herättivät jotain epäilyjä...

Selviydyin menkoista kun pöllin kuukautissuojia äidiltä ja siskolta, en olisi todellakaan halunnut mitään lässytystä tai huomiota koska hävetti koko asia. Koulussa ja nuortenlehdistä oli kuitenkin hierottu kuukautiset naamaan jo pari vuotta aiemmin, odotin kauhulla niiden alkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.

Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.

Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen. 

Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.

Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.

Siksi, että verenvuoto voi aiheuttaa anemiaa tai raudanpuutetta ilman anemiaa.

Mun oma tyttöni pyörtyi ilman särkylääkettä, samoin minä ja siskoni. Tämä ei ole myöskään ok, vaan juuri sitä vastuun kantamista. Kuukautisista ei tarvitse kärsiä.

Jos sinulla ei ole ollut kivuliaita kuukautisia tai raudanpuutetta, on parempi, ettet kommentoi.

Jos taas haluat selittää siitä, miten jumalat on antaneet naisille nämä kivut, niin hp.

Mun mielestä ei kannata olla hysteerinen. Se että sinä tai siskosi pyörtyilette (herratietää mistä syystä, tuskin kuitenkaan kuukautisista), niin ei tarkoita sitä, että toi on yleistä. Perusterve aikuinen nainen ei tarvitse rautamittausta muulloin, kun paitsi ehkä raskaudessa. Terveellä nuorella rauta-arvot eivät normaalisti heittelee edes kuukautisiin liittyen, eri asia on sitten sirppisoluanemiat jne. muut sairaudet. Ei kannata tartuttaa terveyspuhetta ja omien elintoimintojen vahtimista lapsiin tai nuoriin, vaikka sitä itse tekisikin.

Itse sain perinteisen kuukautisopastuksen äidiltäni, se oli kauhean häpeällistä. Koulussa aiheesta oltiin puhuttu jo 4. Luokalta asti, ja mitään epäselvyyttä aiheeseen liittyen ei ollut, joten teiniminä koki omalta vanhemmalta tulevan opastuksen nolona. Olisin toivonut, että asiaan olisi suhtauduttu vain olan kohautuksella ja siteitä tarjoamalla. Niiden itse ostaminenkin olisi tuossa iässä tuntunut häpeälliseltä, onneksi sitä ei tarvinnut tehdä. Luulen, että riittää se, että tuot teinille muutamia siteitä ja kysyt onko koulussa puhuttu kuukautisista. Jos vastaa, että on, jätä asia siihen ja kerro, että tuot siteitä lisää jos hän tarvitsee.

Eikö tuo lue vähän joka terkan kirjassa, että voivat aiheuttaa myös pyörtyilyä?

Itselläni oli ferritiini alle viiterajojen (alle 30) useaan otteeseen parikymppisenä runsaitten kuukautisten takia, ja päivät meni aivan sumussa väsymyksen takia. En ihmettele etteikö teinilläkin voisi olla vastaavaa, jos on runsaat kuukautiset. Itselläni vuoto oli niukempaa teininä, mutta runsastui aikuisena lihomisen myötä.

Vierailija
204/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää luottako kouluun. Koulun materiaaleissa käsitellään menkkoja lähinnä biologian näkökulmasta. Niissä ei välttämättä puhuta sanallakaan näistä arkielämän nikseistä, joita tässä ketjussa käsitellään.

Ai jaa. Meillä oli tytöille käynti terkkarin luona 4 tytön ryhmässä. Siinä terkkari kertoi kuukautisista, neuvoi merkitsemään alkupäivät muistiin, esitteli siteitä jne. Se oli hyödyllistä ja tärkeää, eikä siinä ollut poikia virnistelemässä.

Teilläpä on ollut luksusta. Meidän koulun terkalla on kolme muutakin isoa koulua hoidettavana. Hänellä ei ole käytännössä aikaa mihinkään muuhun, kuin pakollisiin tarkastuksiin. Kaikki muut terveyshuolet ohjataan terveysasemalle suoraan.

Se oli osa terveystiedon opetusta ja aivan tarpeen. Elettiin 80.l alkua.

Ala.asteella oli (mies)opettaja jo kertonut sukupuolijutut, toi jopa tunnille tamponin ja esitteli miten se toimii. Että parhaansa hänkin teki.

Vierailija
205/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, yllätyin, että vuonna 2021 on edelleen näin paljon kielteistä ja häpeilevää, jopa aggressiivista suhtautumista kuukautisiin. Ei tarvitse kertoa tyttärelle mitään, kuukautisten juhlistaminen aivan hirveä asia, kunhan nyt jotkut rätit hankkii kaapin perälle niin that’s it.

Luulin, että itsellä on jotenkin vammainen asenne kuukautisia kohtaan, kun niistä tyttärelle puhuminen on tuntunut niin vaikealta. Verrattuna palstan keskiarvoon olen kuitenkin tainnut onnistua loistavasti.

Vierailija
206/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut teininä minkäänlaisia kuukautiskipuja, kun taas joillain voi olla voimakkaitakin. Mutta mikä siinä kivun kestämisessä on niin hienoa edes? Jos ei pakko ole?

Vierailija
207/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot, että kuukautisten aikana parasta harrastaa vain anaaliseksiä ja tietysti ottaa luokan pojilta suihin.

Häivy helvetin pervo!!

Vierailija
208/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna asian olla. Tyttäresi saa tarvittavat asiat tietää koulusta. Ja älä missään tapauksessa tuputa jotain suojia saatika käske isää tuomaan kaupasta niitä. Mitä ihmeen tukea niissä tarvitsee?

Meillä on teinin isäkin tuonut kaupasta sidepaketin teinille, kun siteet olivat loppuneet. Ostos oli helppo kun tyhjän paketin kuvan lähetti WA:lla.

Kukaan ei traumatisoitunut.

Vierailija
209/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun moni suosittelee lääkepurkkia niihin kuukautiskipuihin, joka on ok kunhan olette huolehtineet ensin että

-Lapsi syö riittävästi ja monipuolisesti. Se kipukynnys laskee kun elimistöllä ei ole energiaa tarpeeksi. Kuukautisten aikana enerkian tarve kasvaa vähän.

-Nukkuu riittävästi. Tämäkin vaikuttaa kivuntuntemiseen. Kaikki tuntuu pahemmalta univajeessa.

-Juo tarpeeksi vettä. Pienikin nestehukka ja kuukautiset on kivulias yhdistelmä.

Vierailija
210/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, äiti saa sitten perheen kotiorjana tyhjennellä vielä vessankin roskista muiden intiimijätteistä.

Meillä on roskien lajittelu keittiössä. Jos joku haluaa pitää ylimääräisiä roskiksia vaikka huoneessaan, saa myös luvan huolehtia itse niiden tyhjennyksestä.

Mikset voi opettaa teinille, että vie vessan roskapussin aina menkkojen loputtua vai oletko marttyyri? Miksi se muiden intiimijätteiden tyhjennys keittiön sekaroskiksesta ei ahdista kotiorjaa? Olettaen nyt siis, että olet perheen äiti.

Vierailija
211/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.

Jospa kuitenkin annat tyttäresi itse valita.

Kehon ulkopuolelle jäävä suoja on hyvin nuorelle tytölle mukavin. Mua ainakin pelotti tamponienkin kanssa räplääminen eikä kuukuppi taatusti ole ainakaan mukavampi.

Itse luin netistä kuukautiskupista 13-vuotiaana, tilasin sen ja ilahduin heti mukavuutta, harvaa tyhjennysväliä ja hajuttomuutta aiemmin käyttämiini siteisiin verrattuna. Silloin ei vielä Suomesta saanut kuukautiskuppeja.

Ei varmaan ensisuojaksi olisi ollut paras kömpelölle 11-vuotiaalle itselleni, mutta tuossa iässä oikein hyvä mulle.

Kaikille kuukuppi ei kuitenkaan käy. Olen itse 29v nainen enkä pysty käyttämään.

Mäkin olen kuullut näitä juttuja, kun kuppi juuttuu kiinni. Sitten maataan lattialla ja kiskotaan epätoivoisesti antennista. Lopuksi laite irtoaa ja veret leviää kivasti. Tai mennään lääkäriin poistattamaan vekotin.

En ainakaan seksuaalisesti kokemattomalle suosittelisi.

Vierailija
212/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en aikoinani uskaltanut koskaan virallisesti kertoa menkkojen alkamisesta kenellekään. Varmaan veriset pikkarit ja lakanat toisinaan herättivät jotain epäilyjä...

Selviydyin menkoista kun pöllin kuukautissuojia äidiltä ja siskolta, en olisi todellakaan halunnut mitään lässytystä tai huomiota koska hävetti koko asia. Koulussa ja nuortenlehdistä oli kuitenkin hierottu kuukautiset naamaan jo pari vuotta aiemmin, odotin kauhulla niiden alkamista.

Lähinnä surullista. Ihan luonnollinen asia, joka koskee kaikkia naisia. Ei meillä lässytetty eikä biletetty. Vastasin kysymyksiin, kun lapsella oli jäänyt joku epäselväksi koulun tunneilta.

Ostin erilaisia siteitä valmiiksi ja kerroin missä niitä on. Annoin tarvittaessa Buranaa. Ostin lämpötyynyn. Kerroin omista kuukautisista ja kannustin juttelemaan kavereiden kanssa. Sieltäkin sai vertaistukea, kun menkat alkoivat 12 v. iässä.

Vierailija
213/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, yllätyin, että vuonna 2021 on edelleen näin paljon kielteistä ja häpeilevää, jopa aggressiivista suhtautumista kuukautisiin. Ei tarvitse kertoa tyttärelle mitään, kuukautisten juhlistaminen aivan hirveä asia, kunhan nyt jotkut rätit hankkii kaapin perälle niin that’s it.

Luulin, että itsellä on jotenkin vammainen asenne kuukautisia kohtaan, kun niistä tyttärelle puhuminen on tuntunut niin vaikealta. Verrattuna palstan keskiarvoon olen kuitenkin tainnut onnistua loistavasti.

Hämmentävä viesti- alussa sanot, että yllätyt kielteistä ja häpeilevää suhtautumista kuukautisiin. Jo seuraavassa lauseessa toteat, että tyttären kanssa ei tarvitse mistään jutella, kunhan vaan hankkii "jotkut rätit kaapin perälle" - eli juuri itse osoitat sitä kielteistä ja häpeilevää suhtautumista kuukautisiin. 

Vierailija
214/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun molemmilla tytöillä niin järkyttävät menkkakivut, ettei mikään tulehduskipulääke auttanut juurikaan. Molemmat saivat e-pillerit yläkoulussa ilman mitään ongelmia kouluterveydenhuollon kautta. Kivut ja megavuodot hallinnassa, elämänlaatu kohentunut heillä merkittävästi ja menkkapoissaoloja ei enää tule koulusta. Suosittelen lämpimästi pillereitä ja onneksi jokainen nuori voi hakea ne terkkarilta. Vanhemmat eivöt edes saa tietää, jos nuori ei halua heille kertoa ja hyvä niin.

Kaikille ei käy pillerit. Mä kokeilin teininä ja aikuisena. Vaihdoin merkkejäkin. Ne sekoitti mut entisestään ja sai mulle niin kauhean olon, että oli pakko lopettaa niiden käyttö.

Vierailija
215/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun moni suosittelee lääkepurkkia niihin kuukautiskipuihin, joka on ok kunhan olette huolehtineet ensin että

-Lapsi syö riittävästi ja monipuolisesti. Se kipukynnys laskee kun elimistöllä ei ole energiaa tarpeeksi. Kuukautisten aikana enerkian tarve kasvaa vähän.

-Nukkuu riittävästi. Tämäkin vaikuttaa kivuntuntemiseen. Kaikki tuntuu pahemmalta univajeessa.

-Juo tarpeeksi vettä. Pienikin nestehukka ja kuukautiset on kivulias yhdistelmä.

Meille jaetussa kuukautisvihkosessa oli hyviä kuvallisia ohjeita lantionpohjaa rentouttaviin jumppaliikkeisiin. Kannattaa nekin opetella ennen kuin nakkaa nappia naamaan.

Liikunta ylipäänsä auttaa lieviin kuukautiskipuihin.

Vierailija
216/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi niitä pitäisi juhlistaa? Juhlistatko ensimmäistä vauvan paskapökälettäkin? Luonnollinen asia, josta ei tartte mitään numeroa tehdä. Rätit vaan kaappiin ja sillä siisti. Koulussa kyllä kerrotaan ihmisen ruumiintoiminnoista. Äidin saatika isän ei todellakaan tarvitse mitään opetustukioita pitää. Mulle pidettiin ja se oli ÄÄRIMMÄISEN noloa ja traumaattista. Iskä jopa toi kerran siteitä kaupasta. Kuolin melkein häpeästä. Onneksi ymmärsi yskän ja jatkossa hankin itse suojani.

Vierailija
217/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini vähätteli 80-luvulla kuukautiskipujani ja väitti niitä kuvitelluiksi ja ties miksikä ahdistukseksi. Aivan käsittämätöntä p^saa vielä sairaanhoitajan koulutuksella. Isäni pelasti minut antamalla Disperiniä, kun niitä hänellä aina oli.

Lapsen ei tarvitse kärsiä. Aikuinen tehköön itse niin halutessaan.

Vierailija
218/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää luottako kouluun. Koulun materiaaleissa käsitellään menkkoja lähinnä biologian näkökulmasta. Niissä ei välttämättä puhuta sanallakaan näistä arkielämän nikseistä, joita tässä ketjussa käsitellään.

Mitä hiton niksejä? Suojat vaan housuihin ja that's it.

Vierailija
219/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on varmaan muitakin ongelmia perheessä, jos koet itsesi kotiorjaksi. Roskis vessassa on ihan normaalia.

Vierailija
220/450 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa täällä saa kertoa mielipiteensä, vaikka ne olisivat erilaisia kuin sinulla.

Mua äiti onnitteli kuukautisten alkamisesta. Olin vessassa huomannut että housut on ihan veressä. Huusin äidin paikalle ja hän toi siteen. Säikähdin, en ollut tiennyt että verta tulee niin paljon.

Olisi ollut kiusallista jos asiasta olisi tehty joku numero ja kuulutettu se koko perheelle.

Yhtä kiusallista oli poikaystävä- ja ehkäisyutelut koulussa, jopa miesopo kysyi yksityisvastaanotolla 13-vuotiaalta, että mitä sinä ajattelet pojista. Todella noloa.

Olisi ollut kivaa, jos joku olisi sanonut senkin, että seksi on jokaisen henkilökohtainen yksityisasia, eikä sillä ole mitään kiirettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi