Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.

Vierailija
05.01.2021 |

?

Kommentit (450)

Vierailija
401/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etupyllyasioista on paras vaieta. Nykyään selitetään, että pitäisi hirveästi puhua häveliäistä asioista. Ei pidä. Kyllä luonto opettaa ja kivut kuuluvat elämään.

Vierailija
402/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen transnainen. Oma äitini ei myöskään kertonut asiasta, vaikka usein sitä kyselin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.

Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.

Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen. 

Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.

Burana/ibuprofeiini isoina annoksina lisää vuotoa!!!

T. Sairaanhoitaja 

Vierailija
404/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sovittu kun kuukautiset alkaa, saa sitten korun tai korusetin. Kerran miltei tuli valhe, joo nyt alkoi kun niin teki miieli korua. No ei mennyt läpi. Kun aika todella koitti, olimme naisten keksen kahdestaan kaupungilla ja herkuteltiin kunnolla ja tytär sai ranne sekä kaulakorun. Siinä muistoa milloin  ne sai. Seuraava etappi oli kun täyti 15v, sai korun ja ne ne reiät korviin. Se oli sopiva ikä. Älkää mitään E pillereitä  miltei lapselle hankkiko. Hormoneja ehtii mättää vielä ja niiden haitat jätettävä tuonnemmaksi. On korostettav kipu on tervettä ja saa sinä pv hemmotella itseään, hoitaa itseään, herkutella, kölliä, jne. jos oksettaa jo ja kovin vaikeaa siten se Burana vasta. 

Vierailija
405/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.

Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.

T. Sairaanhoitaja

Puoskariko se siellä kirjoittelee? Burana nimenomaan vähentää vuotoa, kun annostus on riittävän suuri. Se ei todellakaan lisää vuotoa

Vierailija
406/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun äiti selitti miten tamponi toimii ja näytti missä on siteitä. Siinä se. En mitään muuta kaivannutkaan, jotkut juhlat olisi olleet ihan kamalaa. Ne on vaan menkat, ei siinä tarvitse tukea, apuja ja keskusteluja jos on täysjärkinen yksilö kyseessä.

Vierailija
407/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sairaanhoitaja 

"Sairaanhoitajan" kannattaisi varmaan opiskella uudelleen. Tulehduskipulääke esim. ibuprofeeni 400 mg 4 kertaa vuorokaudessa vähentää vuotoa 20 prosenttia ja samalla helpottaa kuukautiskipuja.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00173

Vierailija
408/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 8-9v pitäisi olla jo sellaiset perustiedot kuukautisista olemassa, siis että mitä kuukautiset on ja mitä silloin tapahtuu, koska siinä alkamisikä alkaa olla jo sen verran lähellä. Lapsen kuuluu saada asianmukainen tieto ennen kuukautisten alkamista, eikä siten että kuukautiset alkaa ja lapsi ei yhtään tiedä mistä on kyse ja käy asian läpi vain oman mielikuvituksensa varassa.

Meillä kuukautisista puhuttiin siten, että tiesin jo pikkukoululaisena mitä se tarkoittaa. Muistan vanhempien selittäneen asiaa ikätasoisesti silloin kun olin joku 5v. Minulla on kaksi isosiskoa joten heidänkin kautta asia tuli aika tutuksi jo ennen kuin omat kuukautiset alkoikaan.

Olin esiteini 2000-luvun alussa ja siihen aikaan liittyi vielä tosi voimakas salailua ja tietynlainen häpeä liittyen kuukautisiin. Muistan jonkun sidemainoksen missä oli sidepaketti minkä ympärillä oli ketjulukko ja tekstinä jotain "ettei asia tulisi edes pikkuveljen tietoon", eli siis ihan kuin kuukautisia olisi pitänyt kaikin keinoin salailla ja pitää siteetkin piilossa.

Vierailija
409/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu lapsesta. Itse olisin kokenut hyvin vaivaannuttavaksi sen, että omista intiimiasioistani tehdään jokin yleinen spektaakkeli. Kannattaa muistaa, että lapsella on oikeus yksityisyyteen omien asioidensa suhteen, jos hän näin toivoo. Myös tuo onnittelu naiseksi kasvamisesta on hyvin ongelmallista, ellei oma lapsi ole siihen henkisesti valmis. Menkkojen alkamisella kun ei ole mitään tekemistä lapsen henkisen kehityksen kanssa, ja joitain teinejä voi ahdistaa kovastikin ajatus siitä, että nyt pitäisi olla jotenkin aikuinen ja nainen vain siksi, että menkat alkoivat. Ja kaikki tytöt ei muutenkaan ole niin feminiinisiä, että heitä erityisesti kiinnostaisi juhlistaa kuukautisia jonain naiseuden virstanpylväänä. Eli kannattaa ensisijaisesti lukea omaa lastaan eikä mitään kasvatusoppaita tai vauvapalstaa tässäkin asiassa. Jos lapsi ei itse osoita mitään mielenkiintoa kuukautisaihetta kohtaan, niin kannattaa pitää asian kommentointi ihan neutraalilla käytännön tasolla: mistä saa siteitä tai muita suojia, miten niitä käytetään ja miten kipua voi lievittää, jos se häiritsee.

Vierailija
410/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sairaanhoitaja 

"Sairaanhoitajan" kannattaisi varmaan opiskella uudelleen. Tulehduskipulääke esim. ibuprofeeni 400 mg 4 kertaa vuorokaudessa vähentää vuotoa 20 prosenttia ja samalla helpottaa kuukautiskipuja.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00173

Ei, kun me tarvitaan toisinajattelijoita! On oltava vaihtoehtoja sen mukaan, miten kukanenkin asian kokee.

#nyrkkisaanto: me tarvitsemme mahdollisimman korkean arvosanan asiakastyytyväisyydessä. 

Vierailija
411/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko  todella noin naiivi

Vierailija
412/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aseta tamponit hänelle ja pese alapäänsä.

Ihan kuin vauva.

Vierailija
413/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paljonko apua on transmamasta tai homoisästä

Vierailija
414/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo paljonko apua on transmamasta tai homoisästä

Mitä vanhemman sukupuolella tai suuntauksella on tekemistä asian kanssa? Jokainen täyspäinen aikuinen osaa kertoa lapselle perusfaktat kuukautisista.

Vierailija
415/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuen häntä. 🤣

"""""""

Nukkukaa yhdessä kuukautistensa aikana.

Vaihda tamponi tai rätti.

Vierailija
416/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin mittautat rautavarastot? Miksi tuo pitäisi automaattisesti tehdä ja missä??

Vierailija
417/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuen häntä. 🤣

.....

Buaaahhh

Vierailija
418/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että tämä foorumi on oikea paikka kertoa tyttäresi kuukautisista vai mitä mieltä hän itse on?

Vierailija
419/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole rehellinen, kerro, että se on hemmettiä koko elämä nyt sitten. ÄLÄ suosittele pillereitä veritulppariskien takia!

Nykypillereissä on aika alhainen veritulppariski. Lääkäri osaa myös arvioida potilaskohtaisesti veritulppariskin. Esimerkiksi minulla on hiukan kohonnut veritulppariski, mutta silti gynekologi on arvioinut, että voin käyttää tiettyä yhdistelmäehkäisypilleriä nyt toistaiseksi.

Vierailija
420/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tyttärellesi että tulee vielä päivä kun muistelet kaiholla aikoja kun oli vielä hillopäivät.Ennenkuin huomaatkaan alkaa vaihtarit ja kuivakausi,ja sit on peli menetetty, muutuit naisesta Justiinaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän