Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyllä täysin järkyttynyt, että särkylääkkeitä pitäisi ottaa menkkoihin. Kyllähän ne vituuttaa ja välillä sattuu, itsellä parhaiten auttanut aina liikunta, pitkät kävelylenkit ja raitis ilma.
Aikuisena tietty myös seksi ollut apuna kivuissa: ihan parasta hierontaa alapäälle.
Älä nyt opeta lasta turhaan odottamaan kipua silloinhan se sitten helpommin tulee. Tosin ymmärrän, että joillain on erityisiä vaivoja, mutta normimenkat ei pillereitä kaipaa!!!!!
Kokeile pyörtyä astuessasi ovesta ulos lenkkiaikomuksissa, niin tiedät mitä on kipu.
... hän kirjoittikin NORMAALEISTA menkoista. ihan ot:na
Vierailija kirjoitti:
Asia juteltiin tyttären kanssa jo ennen menkkojen alkua. Kun alkoivat, ostettiin siteet. Osasi kyllä homman hoitaa ilman ohjeita ja pian siirtyi tamponeihin omasta aloitteestaan.
Ei tarvi isoa numeroa tehdä asiasta.
Kyllähän nuo kuukautisasiat on koulussa hyvinkin tarkkaaan käsitelty, ennen niiden tulemista ajankohtaiseksi. Ei pitäisi olla enää epäselvyyksiä tuossa kehitysvaiheessa. Eipä siihen paljon äidin neuvontaa pitäisi tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ja sauna auttaa kipuihin. En myöskään ymmärrä särkylääkkeiden käytön opettamista.
Pidätte juhlat, nyt olet nainen! Se on iloinen asia, voit halutessasi saada omia lapsia. Menette vaikka kahvilaan leivoskahveille. Pidät huolen että aina on siteitä ja tamponeja saatavilla.
Ilmeisesti et ole koskaan kärsinyt ihan järkyttävistä kuukautiskivuista, kun ehdotat liikuntaa. Itsellä nuorena oli niin kamalaa kipua ja kouristelua, että hyvä kun sängystä pääsi ylös.
Hirvittävät kuukautiskivut täälläkin aina ollut, 9-vuotiaasta lähtien (nyt 39). Olen joskus miettinyt, että joudun varmaan tilaamaan kohta ambulanssin, kun 3000mg särkylääkkeitä putkeen syötynä ei ole auttanut yhtään, vaan olen joutunut kyyhöttämään sängys
Lääkäri päättää täysin itsenäisesti, suostuuko auttamaan. Siihen ei kolmiolääkkeiden kinuaminen auta. Lääkäri ei joudu mihinkään ongelmiin, vaikkei tutkisi yhtäkään kivuissa kärvistelevää tyttöä tai naista.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta peloittelua kivuista. Joku vielä kommentoi, ettei tiedä yhtään kivutonta. Minun ystävistäni, itseni mukaan lukien ei kenelläkään ole kipuja. Muiden vuotojen voimakkuudesta en tiedä, mutta itselläni kuukautiset lisäksi kestävät 2-3 päivää.
Ekana päivänä tarvitsen normaali siteen, yöllä en sitäkään (nukun nakuna). Vuoto on niin niukkaa, ettei makuuasennossa ehdi edes kunnolla huulille. Kaksi seuraavaa päivä menee pikkupöksynsuojilla.
Niin ja tämä on ihan yhtä normaalia, kun voimakkaat kivut ja runsas vuoto. Jännä nähdä, saanko silti alapeukkuja, kun en kärsi.
Ei se nyt ehkä pelottelua ole, vaan realismia. Monella on hyvin kovat kivut. Itsellä oli nuorena erityisen niukat kuukautiset, kun kierto vielä haki omaa paikkaansa, sitten vuoto vähän runsastui ja kivutkin tulivat. On hyvä tietää, että kivut voivat olla kovia ja että niihin saa apua eikä niitä tarvitse kärsiä.
"Tuet"? Onko naiseus mielestäsi vamma?
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta peloittelua kivuista. Joku vielä kommentoi, ettei tiedä yhtään kivutonta. Minun ystävistäni, itseni mukaan lukien ei kenelläkään ole kipuja. Muiden vuotojen voimakkuudesta en tiedä, mutta itselläni kuukautiset lisäksi kestävät 2-3 päivää.
Ekana päivänä tarvitsen normaali siteen, yöllä en sitäkään (nukun nakuna). Vuoto on niin niukkaa, ettei makuuasennossa ehdi edes kunnolla huulille. Kaksi seuraavaa päivä menee pikkupöksynsuojilla.
Niin ja tämä on ihan yhtä normaalia, kun voimakkaat kivut ja runsas vuoto. Jännä nähdä, saanko silti alapeukkuja, kun en kärsi.
Fakta ja pelottelu ovat kaksi eri asiaa.
Olet kuin koululääkäri, joka ei tyttöjä tosissaan. Pelästyisivät vielä kyselisi kuukautisista ja antaisi vaihtoehtoja vastausten perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun moni suosittelee lääkepurkkia niihin kuukautiskipuihin, joka on ok kunhan olette huolehtineet ensin että
-Lapsi syö riittävästi ja monipuolisesti. Se kipukynnys laskee kun elimistöllä ei ole energiaa tarpeeksi. Kuukautisten aikana enerkian tarve kasvaa vähän.
-Nukkuu riittävästi. Tämäkin vaikuttaa kivuntuntemiseen. Kaikki tuntuu pahemmalta univajeessa.
-Juo tarpeeksi vettä. Pienikin nestehukka ja kuukautiset on kivulias yhdistelmä.
Meille jaetussa kuukautisvihkosessa oli hyviä kuvallisia ohjeita lantionpohjaa rentouttaviin jumppaliikkeisiin. Kannattaa nekin opetella ennen kuin nakkaa nappia naamaan.
Liikunta ylipäänsä auttaa lieviin kuukautiskipuihin.
Lieviin ei nappia tartte napata.
Ellei ole jo lapsesta lähtien tottunut turruttamaan kaiken epämukavuuden. Korkeakoulutettujen perheistä löytyy näitä pilvin pimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.
Jospa kuitenkin annat tyttäresi itse valita.
Kehon ulkopuolelle jäävä suoja on hyvin nuorelle tytölle mukavin. Mua ainakin pelotti tamponienkin kanssa räplääminen eikä kuukuppi taatusti ole ainakaan mukavampi.
Tai antaa kokeilla ilman, että esittää jo valmiiksi mielipiteen siitä, mikä on mukavin vaihtoehto.
Eiku niin, eihän sitä nyt voi kun pitää saada hallita pikkutyttöä.
eniten pelkoja nuorille aiheuttaa se, että joku on kertonut, että eihän ne kuukautiset vaivaa yhtään mitenkään, että yhdellä siteellä pärjää koko päivän ja voi tehdä ihan kaikkea mitä haluaa. Sitten nuorella saattaakin olla ihan toisenlaiset kuukautiset ja se aiheuttaa hätää, että mikä minussa on vialla eikä ehkä uskalla puhua siitä kenellekään ja ahdistus syvenee. Jos sitten tietää, että ne voivat olla hyvin ongelmallsiet ja että silloin saa apua vaikka kouluterkkarilta tai lääkäriltä ja että useinkaan siinä taustalla ei ole mitään vakavaa, niin nuori uskaltaa ehkä paremmin ottaa asian puheeksi ja hakea itselleen apua versus, että yrittäisi vain kärsiä.
Onneksi oma äiti ei alkanut paasata jostain räteistä ja pimpan pesutiheyksistä liikaa. :( Itse kerroin tytöille aikanaan, mistä kaapista löytyy menkkajutut, enkä puhunut esim jostain pissankarkailusta muistuttavista SUOJISTA. Hyi helvata teitä.
Kerroin, että tällasta tämä nyt on ja jos vatsa kipuilee, pitää ottaa lääke. Lapselle on kova paikka kun jotain tällaista tapahtuu kehossa, ja jos äiti vielä alkaa määrätä pesutiheyksistä, on se liikaa. Hienotunteisuutta...
Vierailija kirjoitti:
Aluksi, jo ennen kuukautisia voi tytölle hienovaraisesti kertoa että naisella on kohtu ja munasarjat. Voi kertoa myös että ennen kuukautisia alkaa valkovuoto. Kerro kuukautissuojista ja näytä esim. piirroskuvasta missä sijaitsee kaikki paikat ja mistä kuukautisvuoto saa alkunsa. Särkylääkkeitä kannattaa ostaa varastoon mutta ei tuputtaa. Kuukautissuojissakin on vaihtoehtoja, itsellä käytössä kuukuppi niin haluaisin oman tyttäreni opettaa mahdollisimman pian siihen. Siteillä voi mennä aluksi mutta TSS riskin vuoksi jättäisin tamponit kokeilematta.
Kuka tuntee jonkun, jolla on todettu TSS?
Viimeinen asia jota nuori tarvii menkkojen alkaessa on äidin määräily alapään pesusta. Puhtaudesta voi aina mainita yleisesti.
Nuorta voi ahdistaa, jos äiti ei anna tilaa kasvaa vaan tunkee jopa alapään asioihin määräämään. Moni nuori peseytyy muutenkin riittävästi.
terkka
Mulla alkoi yläkoulun ekana päivänä menkat. Mahtava päivä kuukautisten alulle kun muutenkin jännitti yläkouluun siirtyminen.
Meillä oli puhuttu jo aiemmin menkoista ja ostettu siteitä varalle.
Sinä päivänä kun menkat alkoi mulla oli pienet juhlat . Meille ostettiin leivoksia ja juhlittiin naiseksi tulemista .
Olin vaan niin ujo että mun iskä joutui koko yläasteen ajan ostamaan mulle siteet . Siksi iskä kun se osti mitä pyysin eli ohuita siteitä. Äiti osti mitä sattuu.
Tämä joka näyttelee piirroksia kuukautisista lapsilleen, alahan säästää terapiaa varten. Ilmeisesti elämäntehtäväsi on nolata lapsesi turhaan. Piirtelyjäsi toosista ei kaipaa kun sä itse, että voisit tuntea olevasi parempi kuin olet.
Toivottavasti oma vanha äitisi näyttää sulle myös itse piirtämiään peniksen kuvia, niin osaat asettua lapsesi asemaan ja lopettaa näyttelyn. Kaikkea sitä kuulee!
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi yläkoulun ekana päivänä menkat. Mahtava päivä kuukautisten alulle kun muutenkin jännitti yläkouluun siirtyminen.
Meillä oli puhuttu jo aiemmin menkoista ja ostettu siteitä varalle.
Sinä päivänä kun menkat alkoi mulla oli pienet juhlat . Meille ostettiin leivoksia ja juhlittiin naiseksi tulemista .
Olin vaan niin ujo että mun iskä joutui koko yläasteen ajan ostamaan mulle siteet . Siksi iskä kun se osti mitä pyysin eli ohuita siteitä. Äiti osti mitä sattuu.
Oletko joku pedari? Kuka juhlii naiseksi tuloa kakuilla? Kuka ostaa siteet itse alaikäisenä? Ei meillä vessapaperiakaan tarvitse kotona asuvien hankkia
Tässäkin asiallisesta ketjusta tehty ihan sairas. Menkkojen aikana alapäästä valuu verta, joillekin jonneille tämä on kovin ihmeellinen asia. Äitinä ällöttää
Ole rehellinen, kerro, että se on hemmettiä koko elämä nyt sitten. ÄLÄ suosittele pillereitä veritulppariskien takia!
Vierailija kirjoitti:
Olet vain onnekas ja harvinen tapaus. Itsellä ei pahempina aikoina edes burana 600 auta.