Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.
Kommentit (450)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä voisin todeta, että kuukautiset on kyllä täydellisesti onnistuttu saattamaan big pharman rahastuksen alaiseksi. Pitää vetää kipulääkettä laatikkokaupalla, pitää olla extra comfort extra super tamponi compact xx super suojia aina. Naiset: miettikää onko tuo kaikki tarpeellista, vai onko kyseessä jälleen yksi big pharnan ja äärikapitalismin rahastuksen kohde? Jos kuukautisille järjestetään jo kakkujuhlia (kuten tässä keskustelussa) niin mitä muuta tuo on kuin äärikapitalistien rahastusta? (vrt. babyshower -hömpötys Yhdysvalloissa)
Kuinka toivoisit, että menstruoiva nainen sitten suojaisi vaikka linja-auton istuimet, tai olisi valuttamatta vuotoa jalkojensa välistä vaikka lattialle, jos siteet on niin hirveä asia? Tajuatko, että jotkut naiset vuotavat oikeasti niin paljon, että ihan pakko on käyttää päiväa
harmi, että gynekologi lopettaa minun menkkani ensi viikolla, kun tuhotaan kohdun limakalvo ja sitten laitetaan kierukka, joka varmistaa ettei niitä tule sitten jatkossakaan. Olisin muuten ehkä ehdottanut jotain, vähän kuin viimeinen kerta (minulle), kun menkoista aion kärsiä
Vierailija kirjoitti:
Näin miehenä voisin todeta, että kuukautiset on kyllä täydellisesti onnistuttu saattamaan big pharman rahastuksen alaiseksi. Pitää vetää kipulääkettä laatikkokaupalla, pitää olla extra comfort extra super tamponi compact xx super suojia aina. Naiset: miettikää onko tuo kaikki tarpeellista, vai onko kyseessä jälleen yksi big pharnan ja äärikapitalismin rahastuksen kohde? Jos kuukautisille järjestetään jo kakkujuhlia (kuten tässä keskustelussa) niin mitä muuta tuo on kuin äärikapitalistien rahastusta? (vrt. babyshower -hömpötys Yhdysvalloissa)
Niitä kipulääkkeitä vaan joutuu vetämään, koska ne kivut voi olla niin suuret, ettet selviä ilman kivunlievitystä. Kun olin synnytämässä tajusin, että ne synnytyspoltot oli ihan samanlaisia , kuin kuukautiskivutkin, mutta porenssiin 10-100, mutta siis kuitenkin kivuliaat. Miesten ei ehhkä kannata noihin kuukautiskipuihin kommentoida, kun eivät niistä mitään tiedä. Mutta siitä olen samaa mieltä, että kakkujuhlat on ihan typerät ja yleensä vain iloinen asia on kakun arvoinen. Kuukautiset ei sitä ole. Pelkkää harmia, kipua ja sotkua veren kanssa. En ymmärrä, miksi tytölle pitää uskoltella, ettäne on muka jotakin hienoa. No ei ole.
Mutta noita extra super rättejä voit joutua käyttämään, muuten uit aamuisin veressä jne.
Kyllä ne asiat puidaan tyttökavereiden kanssa läpi.
Vierailija kirjoitti:
Noin miehenä olet sitten varsin ikävää laatua ja yksi lisää vähättelemään naisten kipua tai vaikeuksia.
Kaupallisuus on mukana kaikessa meidän kapitalistisessa yhteiskunnassamme. Kaikessa, toki tässäkin asiassa. Se ei tee silti esim. kivusta ja muusta vaivasta ja epämukavuudesta epätodellista. Ja silti on aikas kiva, kun kaupassa on myynissä kunnollisia toimivia kuukautissuojia eriaisiin tarpeisiin erilaisille naisille.
Kipuääkkeitä vedetään sen verran kun tarvitsee parina päivänä kuukaudesta. Itse valitsisit toki mielummin esim. maata sängyn pohjalla pari päivää kuukaudesta kovissa kivuissa ja lievemmissäkin kivussa vaan kärsiä joka kuukausi väkisin, joo-o.
Vierailija kirjoitti:
Koviin kuukautiskipuihin auttaa yksi viinaryyppy paremmin kuin mitkään lääkkeet, tämä on tosi.
Tuo on kyllä totta! Olin juuri täyttänyt 11V kun kuukautiset alkoivat -63. Maalla ei muuta lääkettä ollut kuin asperiinia, jos sitäkään (lisää vuotoa)! Olin usein tajuttoman kipeä ja muutaman kerran pyörryin. Kotona onneksi tajuttiin sen verran kun muutakaan ei ollut niin sain viinaryypyn. Helpotti nopeasti eikä minusta alkoholistia tullut. Taisi vähitellen tulla myös uudempia lääkkeitä kuin se iänikuinen asperiini. En erityisellä kaiholla muitele tuota naiseksi tulemisen aikaa :(
Mistä tiedät, että kivut ovat "pienet"? Kun minulla alkoivat kuukautiset, kivut olivat aina ensimmäisenä päivänä niin hirveät, että oksensin, siis joka ikinen kerta. Kun äitini sai varattua lääkärin ajan, tämä vain totesi, että kyllä se sitten ensimmäisen synnytyksen jälkeen helpottaa. Paljonhan se auttoikin 11-vuotiasta. Onneksi seuraava lääkäri oli ymmärtäväisempi ja määräsi kunnon särkylääkkeet. Eipähän tarvinnut sen jälkeen olla joka kuukausi pois koulusta hirveiden kipujen vuoksi.
Miksi pitäisi kärsiä jos ei tarvitse kärsiä? Käsittämätön kommentti. Ymmärrätkö ollenkaan, että jotkut joutuvat syömään kipulääkkeitä jatkuvasti esim kroonisiin kipuihin ja ovat hengissä? Koskee ihan lapsiakin. Syöpälapsista puhumattakaan. Älytöntä tää vanhempien alilääkitseminen ja lääkkeiden pelko. Kuukautiskipuja voi ja pitää hoitaa tarvittaessa kipulääkkeillä. Burana vähentää runsasta verenvuotoa. Panadol aina ensisijainen kuitenkin. Myös lääkkeettömiä keinoja kuten lämmin kaurapussi ja lämmin suihku ovat myös tärkeitä yhdessä kipulääkkeiden kanssa. Toki kipulääkkeitä ei ole pakko syödä, jos ei tarvitse
t: sairaanhoitaja.
Kundikaveri varmaan odottelee, että vois paneskella paljaalla.
Muistan kun naapurin tyttärellä alkoi menkat. Äiti oli niin innoissaan, että huuteli koko rivaripihalle, että lähtevät nyt yksissä naisissa juhlistamaan Tuulikin naiseksi kasvamista ja hedelmällisyyttä.
Tuulikki käveli äitinsä takana naama punaisena kädet puuskassa. Nuoremmat siskot olivat hieman uteliaan näköisiä, mutta eivät sanoneet mitään.
Me hiekkalaatikolla istuvat jäätiin tuumaamaan, että olisko meidän pitänyt onnitella, yksi sentään taputti. Mentiin aika solmuun, kun ei oltu koskaan kuultu, että menkoista kuulutetaan pitkin pihoja ja raitteja.
Olivat käyneet mäkkärissä ja äitihän oli yrittänyt pummia ilmaiseksi jälkkäreitä koko seurueelle. Tietty kovaan ääneen ja seikkaperäisesti kertoen, että vanhimmalla alkoi menkat! Se on nyt nainen! Kyllä siitä pehmis kuuluisi saada! < tämän tiedän siitä, kun pikkusiskoni oli töissä siellä opiskeluiden sivussa. Kyllä siinä nuori kassa herrakin punasteli ja olivat ihan jumissa, kun naiseutta juhlittiin.
Keskustelkaa kiihkottomasti niiden lastenne kanssa! Älkää häpäskö heitä. Vaikka menkat luonnollinen asia onkin, niin se on hyvin henkilökohtainen ja helposti ne nolottaa kuitenkin monia. Harva niiden kanssa on kuitenkaan niin sinut, että jutustelee tuttavallisesti bussissa naapuripenkin herran kanssa sään lomassa.
Hyi SAATANA! Tosta tuli lapselle varmaan mieletön trauma ja oksetti koko reissun. Onneksi et ole tosissasi