Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttärellä alkoi kuukautiset. Miten tuen ja neuvon asiassa? Olen kyllä aiemmin kertonut että alkavat jossain vaiheessa. Itsellä kun oma äiti ei auttanut eikä kertonut paljon asiasta.

Vierailija
05.01.2021 |

?

Kommentit (450)

Vierailija
381/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tutti suuhun ja vaihda vaippa😂🤣😭

Vierailija
382/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vein tyttäreni aikoinaan ulos syömään ja juhlimaan "naiseksi" kasvamista - kerroin miten hieno asia on kyseessä.

Toki kaikki kuukautisiin liittyvät asiat oli käyty läpi jo aiemmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Miksi äidin pitäisi auttaa lastaan kuukautisasiassa? Kuukautiset ovat ihan normaali asia, ei lapsi tarvitse siinä mitään erityistä tukea. Tai jos kuukautiset ovat kovin hankala asia, niin kannattaa heti varata aika koululääkärille e-pillerireseptin kirjoittamista varten. E-pillereiden käyttäjillä on kuukautiset vain 4-5 kertaa vuodessa, kun e-pillereitä syödään 3 laattaa putkeen ja sitten on taukoviikko.

Omat kuukautiseni alkoivat kun olin 11 v 2 kk vanha. Olisi ollut tosi outoa alkaa syödä e-pillereitä siinä iässä.

Vierailija
384/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää tämä on meille naisille. Kuukautissuojat pitäisi olla ilmaisia! niin kuin vanhusten vaipat. Lisää seuraa: raskauden pelko, raiskauksen pelko, ehkäisy, raskaus, abortti, synnytys, ym. mukavaa. Vaihdevuodet, synnytyselinten sairaudet.

Vierailija
385/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuen häntä. 🤣

Vierailija
386/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta peloittelua kivuista. Joku vielä kommentoi, ettei tiedä yhtään kivutonta. Minun ystävistäni, itseni mukaan lukien ei kenelläkään ole kipuja. Muiden vuotojen voimakkuudesta en tiedä, mutta itselläni kuukautiset lisäksi kestävät 2-3 päivää.

Ekana päivänä tarvitsen normaali siteen, yöllä en sitäkään (nukun nakuna). Vuoto on niin niukkaa, ettei makuuasennossa ehdi edes kunnolla huulille. Kaksi seuraavaa päivä menee pikkupöksynsuojilla.

Niin ja tämä on ihan yhtä normaalia, kun voimakkaat kivut ja runsas vuoto. Jännä nähdä, saanko silti alapeukkuja, kun en kärsi. 

Ei se nyt ehkä pelottelua ole, vaan realismia. Monella on hyvin kovat kivut. Itsellä oli nuorena erityisen niukat kuukautiset, kun kierto vielä haki omaa paikkaansa, sitten vuoto vähän runsastui ja kivutkin tulivat.  On hyvä tietää, että

Tottakai. Tässä ketjussa on vaan useampi kommentti, joissa todetan "kaikilla on kivut", "kaikki tarvitsevat särkylääkkeitä". Tulee vähän synnytysjutut mieleen. Niissäkin ketjuissa alapeukkuja satelee, jos kertoo että "helposti"ja sujuvasti meni ja paikatkin parani ennalleen.

Suurin kannatus tulee mitä karmeampi kidutusnäytelmä ja loppuelämän vauriot on tullut.

Ihan kun naiset yrittäisivät nyt korjata vuosien vähättelyä arvostamalla itse sen kärsimyksen korkealla ja painamalla alas niitä, jotka eivät samaa kärsimystä kokeneet.

Edelleen, kipua tulee hoitaa, naisten kipuihin tulee suhtautua vakavasti, mutta kaikki naiset eivät kärsi yhtään normaalia elämää enempää kuukautisten aikana, eivätkä kaikki naiset repeä synnytyksessä napaan asti ja menetä pidätyskykyään. 

Lisäksi tuon peloittelun sijaan asiasta voisi keskustella tyyliin "joillain tytöillä/naisilla on kovia kipuja kuukautisten aikaa, joillain pieniä kipuja ja joillain ei lainkaan. Toimitaan sitten se mukaan, kun selviää, tuleeko sinulle kipuja". 

N43

Vierailija
387/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauheeta peloittelua kivuista. Joku vielä kommentoi, ettei tiedä yhtään kivutonta. Minun ystävistäni, itseni mukaan lukien ei kenelläkään ole kipuja. Muiden vuotojen voimakkuudesta en tiedä, mutta itselläni kuukautiset lisäksi kestävät 2-3 päivää.

Ekana päivänä tarvitsen normaali siteen, yöllä en sitäkään (nukun nakuna). Vuoto on niin niukkaa, ettei makuuasennossa ehdi edes kunnolla huulille. Kaksi seuraavaa päivä menee pikkupöksynsuojilla.

Niin ja tämä on ihan yhtä normaalia, kun voimakkaat kivut ja runsas vuoto. Jännä nähdä, saanko silti alapeukkuja, kun en kärsi. 

Fakta ja pelottelu ovat kaksi eri asiaa.

Olet kuin koululääkäri, joka ei tyttöjä tosissaan. Pelästyisivät vielä kyselisi kuukautisista ja antaisi vaihtoehtoja vastausten perusteella. 

Et sitten viimeistä kappaletta vaivautunut lukemaan. Fakta on se, että joillain on suuria kipuja, joillain pieniä ja joillain ei lainkaan.

Pitäisikö sen kivuttoman siis varmuudeksi alkaa kiskoman särkylääkkeitä naamaansa, sen sijaan, että tunnustelisi ensin, tulevatko omat kuukautiset olemaan kivuttomat. Tuphan olisi sama, kuin kiskoisi joka päivä särkylääkettä siltä varalta, että saattaa iskeä päänsärky tai hammassärky. 

Vierailija
388/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vain onnekas ja harvinen tapaus. Itsellä ei pahempina aikoina edes burana 600 auta.

Onnekas tuon suhteen, mutta voin vakuuttaa, että olen sitten saanut osani kivuista muiden vaivojen vuoksi. Harvinainen tuskin olen. Ystäväpiirissä ei kenelläkään ole kovia kipuja, kuten ei suvun naisillakaan. Lienee yhtä yleistä kärsiä vähän, kuin kärsiä paljonkin.

Niin ja tietysti tunnen empatiaa kanssasiskoja kohtaan, joille kuukautiset aiheuttavat murhetta, järjettömiä kipuja, haittaavat elämää jne. Tuo kun ei ole mikään "kärsi kerran vuoteen homma". 

Vierailija
389/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan kannata tehdä asiasta numeroa tai haloota.

Neuvot siteiden ja tarpeen mukaan särkylääkkeiden käytön. Ostatte menkkapikkarit kokeiluun. Neuvot, miten kannattaa toimia esim. koulussa ja että kannattaa kantaa sidettä varmuuden vuoksi repussa mukana ja terkkarilta saa hätätapauksessa. Kerrot, että voi tulla sotkua ja se ei haittaa ja niin käy kaikille joskus.

Kannattaa vaan suhtautua asiaan ihan normaalisti ja arkisesti vähän niin kuin voileivän tekemiseen.

Vierailija
390/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelet ja sovitte, miten hankitte kuukautissuojat. Ostat vessaan suojia ja lisäksi voit antaa lapselle rahaa, että voi hankkia itse.

Kerrot särkylääkkeistä ja miten vuodon määrää kannattaa seurata. Burana isona annoksena vähentää vuotoja. Parasetamoli kaveriksi. Sanot, ettei tarve kivuista kärsiä.

Mittautat rautavarastot ja selvitätte lisäraudan tarpeen. 

Minkä ikäinen lapsi? On eri asia, jos kyseessä on 10v kuin 14v.

Miksi pitäisi opettaa tuollaiseen lääkkeiden käyttöön? Vastuutonta. Kyllä pienet kuukautiskivut kestää ilman lääkkeitäkin.

Ilmeisesti olet mies, tai sitten erittäin valistumaton  nainen

Vierailija
391/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vein tyttäreni aikoinaan ulos syömään ja juhlimaan "naiseksi" kasvamista - kerroin miten hieno asia on kyseessä.

Mitä ihmeen juhlimista siinä on ?😕

Vierailija
392/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet jo aiemmin kertonut mitä ovat kuukautiset ja miksi semmoiset tulee, mikä tarkoitus niillä on.

Onnittelet lastasi siitä, että hän on saavuttanut uuden kehityspykälän ja on tulossa naisten maailmaan. Kertoilet pehmeästi ja mukavalla sävyllä ehkä missä iässä omat kuukautisesi alkoivat. Ostelet muutamia erimerkkisiä terveyssiteitä, ja neuvot kokeilemaan mitkä tuntuu juuri hänelle mukavilta. Muistuttelet hygienian, siis siteen vaihdon ja pesujen tärkeydestä.

Meillä mentiin naisissa naisin syömään, kun tyttärien kuukautiset alkoivat. Niistä oli jo puhuttu ja niitä oli odoteltu. Sitten kun mensut alkoivat ja tytär ei ollut liian kipeä, mentiin syömään ravintolaan, esikoisen kanssa vain minä ja esikoinen, kakkosen kanssa minä, esikoinen ja kakkonen sekä kakkosen kummitäti (siskoni), ja kuopuksen kanssa kaikki edellämainitut sekä kuopus ja kuopuksen kaveri äitinsä kanssa (tällä kuopuksen kaverilla oli mensut myös

Minun äitini ei kertonut mitään

Tungin neitsyenä itseeni tampoonin , kun oli koulun urheilukisat.

Äitini oli kylmä luonnevikainen ihminen

maalla 90-luvulla ei otettu huostaan, tai huolehdittu muiden lapsista.

Muutin pois kotoa 16 vuotiaana.

Vierailija
393/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

KIva keskustelu, mitäköhän tumputtava mies trolli on tällä hakenut?

Ei normaali älyinen tälläistä kysele?

ja nykyään nuori saa jo koulusta tietoa.

Vierailija
394/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on taas normi asiasta saatu noin mahtava juttu! Kuuluu naiseuteen ja tämän päivän tytöt kyllä tietää nämä jutut

Vierailija
395/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lääkkeet ja siteet kaappiin. Siinä se. Siteessä siivekkeet.

Vierailija
396/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen juhlimista siinä on ?😕

Minä vein poikani juhlimaan, kun löysin ensimmäiset mällit lakanoista.

Ostin paketin kortsuja ja opetin banaanilla miten laitetaan penikseen.

Isä 55v

Vierailija
397/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro mullekin mitä hienoa kuukautisissa on? Turpoaminen, vatsakrampit, verenvuoto vai yleinen vtutus? En vaan tajua näitä menkkajuhlijoita. Hirveä haloo tavallisesta asiasta.

Vierailija
398/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti olet jo aiemmin kertonut mitä ovat kuukautiset ja miksi semmoiset tulee, mikä tarkoitus niillä on.

Onnittelet lastasi siitä, että hän on saavuttanut uuden kehityspykälän ja on tulossa naisten maailmaan. Kertoilet pehmeästi ja mukavalla sävyllä ehkä missä iässä omat kuukautisesi alkoivat. Ostelet muutamia erimerkkisiä terveyssiteitä, ja neuvot kokeilemaan mitkä tuntuu juuri hänelle mukavilta. Muistuttelet hygienian, siis siteen vaihdon ja pesujen tärkeydestä.

Meillä mentiin naisissa naisin syömään, kun tyttärien kuukautiset alkoivat. Niistä oli jo puhuttu ja niitä oli odoteltu. Sitten kun mensut alkoivat ja tytär ei ollut liian kipeä, mentiin syömään ravintolaan, esikoisen kanssa vain minä ja esikoinen, kakkosen kanssa minä, esikoinen ja kakkonen sekä kakkosen kummitäti (siskoni), ja kuopuksen kanssa kaikki edellämainitut sekä kuopus ja kuopuksen kaveri äitins

Miten neitsyys liittyy tamponeihin? Mä käytin niitä vuosia ennen kuin harrastin seksiä ensimmäisen kerran. Miksi ei?

Vierailija
399/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä täysin järkyttynyt, että särkylääkkeitä pitäisi ottaa menkkoihin. Kyllähän ne vituuttaa ja välillä sattuu, itsellä parhaiten auttanut aina liikunta, pitkät kävelylenkit ja raitis ilma.

Aikuisena tietty myös seksi ollut apuna kivuissa: ihan parasta hierontaa alapäälle.

Älä nyt opeta lasta turhaan odottamaan kipua silloinhan se sitten helpommin tulee. Tosin ymmärrän, että joillain on erityisiä vaivoja, mutta normimenkat ei pillereitä kaipaa!!!!!

Mutta jos apu on olemassa ja helposti saatavilla, miksi sitä ei voisi ottaa? Kipu ei jalosta.

Minä makasin noin 11-vuotiaana kaksi päivää sängynpohjalla kykenemättä tekemään mitään kuukautiskipujen vuoksi. Reseptivapaista särkylääkkeistä ei ollut mitään apua, vaan vasta lääkärin määräämät lääkkeet tekivät olosta siedettävän.

Entä jos kyseessä olisikin ollut jokin muu vaiva kuin kuukautiset? Ei kukaan varmaan jättäisi 11-vuotiasta piehtaroimaan kivuissa.

Vierailija
400/450 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus mutta ehkä joku miettii samaa nytkin. Ja oikeasti voi olla niin kamalat muistot omilta teinivuosilta että ei ole helppoa suhtautua luonnollisesti. Minä päätin että kiusaaminen loppuu minuun ja kerroin menkoista jo lapsen ollessa leikki-ikäinen. Käytimme ikätasoisia, osin itse keksittyjä sanoja. Olin usein kipeä ja kierto noin kolme viikkoa joten jouduin kipulääkettä ottamaan. Meillä oli alakoulussa kiva ja tomera terveydenhoitaja joka kertoi murrosiästä pienissä ryhmissä. 

Tahroihin ja sotkuihin olen suhtautunut lempeydellä tyyliin näitä tulee kaikille. Pestään vaan ja jos ei pesussa lähde niin ostetaan uusia alusvaatteita. Siteissä käyttää samaa halpismerkkiä kuin minäkin ja on niihin ihan tyytyväinen. Kipulääkettä riittävästi, jos kovat kivut niin voi olla aamusta tunnin tai pari pois koulusta siihen asti kun helpottaa. Itse oksentelin monta vuotta ekana päivänä joten en pakota liikkeelle. Pillereitä ei halua vaikka olen sanonut että heti voidaan ottaa jos kivut liian kovat tai ainakin kokeilla auttaako. 

Minullekin selvisi vasta synnytyksessä kuinka kovat kivut ovat olleet. Vuosia kuuntelin pilkkaamista alhaisesta kipukynnyksestä ja siitä kuinka toisilla on kovat kivut mutta ei minulla. Vaikka pyörryin ja vietiin useamman kerran piipaa-autolla sairaalaan niin syy oli vain ja ainoastaan minun kun en kipujani osannut hoitaa tai vuodon määrää säädellä. Lisähappeakin varmaan antoivat huvin vuoksi :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä