Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
121/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä sijoittaminen on rahan lainaamista. Yrityksen perustajat ovat myyneet osan yrityksestään kerätäkseen rahaa, jolla kehittää toimintaa ja tehdä lisää rahaa. Vertauskuvana voisi käyttää sitä, että kaverisi haluaa ajaa ammatikseen taksia, mutta hänellä ei ole autoa. Lainaat hänelle omaa autoasi, josta hän maksaa sinulle antamalla osuuden tuotostaan. Se miten suuren osuuden haluat häneltä on suhteessa siihen miten suuresta riskistä on kyse. Jos tiedät kaverisi olevan vastuuton kaahailija, niin haluat ehkä suuremman korvauksen. Jossain vaiheessa saatat myydä kaverillesi vuokraaman auton eteenpäin, jolloin joku toinen ottaa kantaakseen kyseisen riskin. Hänen sinulle autosta maksama hinta ei ole suhteessa vain auton markkina-arvoon ja riskiin vaan myös oletettuun tuottoon. Onko kaverisi kova tekemään töitä?

Jos kyse on kuukausisäästämisestä (esim. 50e/kk), niin helpoin vaihtoehto on pankin hallinnoima rahasto. Kohtuullisen riskin rahasto voi antaa sinulle esimerkiksi 10% tuoton vuodessa. Tällainen sijoittaminen on pääasiassa pitkäaikaista eli 10+ vuotta. Jos käytössä on jo kertynyt könttäsumma, niin voit myös avata tilin vaikka Nordnetissä ja ostaa salkkuun kahta tai kolmea osaketta, joiden hinta on markkinatapahtumien johdosta laskenut. Esimerkiksi tällä hetkellä Finnair on varsin matalalla, mutta markkinoiden toipuminen ei vielä ole kirkossa kuulutettu. Se, että kaikkea rahaa ei sijoita samaan yritykseen on hajauttamista ja sen tavoitteena on estää suuret tappiot jos se yksi valittu yritys ei menestykään. Varsinkin jos kyseessä on esimerkiksi kymppitonnin pesämuna, niin kaikkea ei välttämättä myöskään kannata sijoittaa kerralla vaan hajauttaa myös ajallisesti. Jos joku valituista osakkeista laskee merkittävästi, niin sitä voi ostaa myöhemmin lisää, jolloin keskihinta laskee. Ostaminen ja myyminen ei tällaisilla summilla kuitenkaan saisi olla päivittäinen juttu vaan enemmänkin buy and forget. Hyvin harva pystyy kestäviin tienesteihin jatkuvalla ostamisella ja myymisellä (day trading). Vuonna 2008, kun pankkikriisi iski, niin useampi osake romahti todella matalalle ilman ilmeistä syytä. Esimerkiksi Metsoa sai 7e/osake, kun vähän myöhemmin hinta oli jo viisinkertaistunut normaalitasoonsa. Sijoituksessa on aina riskinsä, mutta olihan tuo aikamoinen "no brainer".

Vierailija
122/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jare 66 kirjoitti:

Et tarvitse arvo-osuustiliä, jos et osta osakkeita. Rahastosijoitukset helppoja aloittelijalle ja tavallinen asiakkuus/tili riittävät. Eikä arvo-osuustilille mitään rahoja talleteta.

tarvitset edelleen arvo-osuustilin ero vaan siinä että se on pankin avaama sen sijaan että se olisi sinun omasi. Kun pankki avaa arvo-osuustili si joudut maksamaan tästä jopa tuhansia euroja vuodessa.

Oma arvo-osuustili käyttäminen taas on täysin ilmaista. Ja joo olet omistanut arvo-osuustilin sitten joskus sitten 02 tai vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä aloitan sijoittamisen. Danskessa tili. Alanko sijoittamaan siellä vai Nordnetissä? Tarkoitus sijoittaa passiivisiin indeksirahastoihin. Ja jotain osakkeita. Tärkeetä olisi pienet kulut.Ehdotuksia? T. Aloittelija.

Suosittelen Nordnetin kuukausisäästöä ETF-rahastoihin.

SRX8, sijoittaa viiteensataan ydysvaltalaiseen suuryhtiöön. Vuosikulut 0,07 %.

LYP6, sijoittaa n. viiteensataan eurooppalaiseen suuryhtiöön. Vuosikulut kanssa 0,07 %.

IS3N, sijoittaa kehittyviin. Paljon on esim. Aasiaan, kun taas Afrikan ja Lähi-idän osuus pieni. 0,18 % vuosikulut.

Ja mahdollisesti vielä.

IUSN, sijoittaa maailman pieniin ja keskikokoisiin yrityksiin. Ei nyt mitään pikkukauppoja kokoluokaltaan, vaan esim. suomalaisten pörssiyhtiöiden kokoluokkaa. Kulut 0,35 %, joka alkaa olla kipurajalla, joten sen vuoksi tämä vain mahdollisesti mukaan.

Sitten vain ostat ja pidät noita. Vähintään 400 € kerralla, kun menee se 2,5 € kuluja. Ja esim. ostaa aina sillä hetkellä eniten laskenutta tai vähiten noussutta. Tai tehdä jonkun allokaation ja ostaa aina sitä mikä vajaana.

Tämä ei ole suositus vaikka suosittelen.

Vierailija
124/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelet rahalaitokseen/pankkiin ja sanot haluavasi alkaa sijoittamaan 💵.

Tällöin pankki oitis suosittelee sinulle omia rankasti tappiollisia, jo näppejä polttelevia kohteita 🤑. Muutama kierros tätä ja pankki on pelastanut nahkansa ja sinut on imetty kuiviin, olet varaton 💸.

Sitten voit vain todeta kuten se entinen poika bordellissa: "Hauskaa oli niin kauan kuin rahat riitti!"💃

Vierailija
125/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastikko sun pankkia ei kiinnosta sun rahat? Sanoisin, että soitappa johonkin toiseen pankkiin sitten. Eli: tarvitset arvo-osuustilin (johonkin pankkiin) ja sitten valitset heidän rahastoistaan jonkin mikä itseä miellyttää (kannattaa katsoa sitä tuotto-odotusta ja riskiä, kun molemmat luvut on pieniä, todennäköisyys, että rahat täysin häviää on aika pieni). Ja sitten rahat sinne arvo-osuustilille ja pankki hoitaa loput. Pankkialalla toimivat sijoittavat itse kahden säännön mukaan:

1. sijoita vain sen verran kun olet valmis häviämään

2. sijoita ja unohda eli älä sijoita, jos tiedät jo valmiiksi, että sinulla on akuutti käteisen tarve vaikka seuraavassa kuussa, silloin tulee takkiin varmasti

ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.    

Tietäisitpä kuinka moni töissäkäyvä opiskelija heittää opintolainat sijoituksiin. 

Ja toisaalta kuinka monella on sijoituksia, vaikka on asuntolainaakin. Mitä muuta sekään on, kuin velkarahalla sijoittamista?

Velkarahalla sijoittamista demonisoidaan aivan turhaan. Opintolaina ja asuntolaina on hyviä sijoituslainoja, koska sijoitukset ei ole lainojen vakuuksina ja takaisinmaksuaika on pitkä. Sen osinkosalkun voi ostaa osittain velaksi ja maksaa palkasta velkoja pois, osinkojen avustamana. Ihan samalla tavalla kuin vuokra-asunto ostetaan pitkälti velaksi, ja maksetaan velka palkasta pois, vuokratuottojen avustamana.

Vierailija
126/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

osinko_kosinko kirjoitti:

Jaaha, jokainen tuulipuku taitaa olla jo markkinoilla. Me ammattilaiset alamme nyt myymään kalliitta osakkeita ja ostamme ne takaisin pankkikriisin keskellä. Se on terve, pitäkää pulkan laidoista tiukasti kiinni sillä meno tulee olemaan jäätävää

Myy sinä vain. Minä olen enempi kallellani tähän vanhan rahan sijoitusfilosofiaan: Inte sälja, bara köpa!

Vierailija
127/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Bitcoiniin vaikea sijoittaa?

Vierailija
128/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni juttu, jossa itsekin välillä meinaan mennä sekaisin. Kun olet ostamassa osaketta ja haluat tehdä kaupat nopeasti etkä jäädä vartoilemaan, tarttuuko joku tarjoukseesi, niin sinun pitää katsoa niitä hintoja myyntilaidasta. Myyntilaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita myymään osakkeita, ja ostolaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita ostamaan. Kun itse olet ostamassa ja haluat nopeat kaupat, laita rajahinnaksi myyntilaidan alin tarjous. Ja kun olet myymässä, laita ostolaidan ylin tarjous.

No tästäkin tulee kauheat huudot ja sättimiset, kuinka tämä ei toimi ollenkaan jos isolla rahalla lähtee ostamaan vähävaihtoista osaketta. Juu ei toimi. Ja juu, joskus voi yrittää ostaa vähän halvemmalla ja tekee paremmat kaupat kuin se, joka ei malta odottaa. Voi sinne laittaa pilkin vetämään pidemmällä voimassaoloajalla, mutta minä olen hätäinen enkä jaksa vartoilla. Pointti lähinnä se, että ymmärtää mitä ne tarjoustasot tarkoittaa, että ostajan pitää tähytä myyntilaitaa ja kääntäen.

Vierailija
129/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin hallinnoimat rahastot on helppo tapa aloittaa. Toimii lähes samoin kuin säästötili , ei tarvitse itse hoitaa.

Vierailija
130/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kannatan perheenäitinä kotimaista Seligsonia. Sinne pitää avata tili ja sen jälkeen sä vaan laitat sun verkkopankissa tilisiirron Seligsonin sivuilta löytyvään tilinumeroon sun hlökohtaisella viitteellä ja rahat alkaa kertyä sun salkkuun. Mä laitan kuukausittain aina palkan tilille tulon jälkeen automaattisena tilisiirtona rahaa Seligsonin kahteen passiiviseen indeksirahastoon (Global top brands ja Global top pharma). Molemmat ovat tuottaneet nyt kahden vuoden ajan hyvin ja niissä on tosi pienet kulut.

Vierailija
131/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittuuu että vihaan tätä maailmaa ihmisten vuoksi. Katsokaa nyt tätäkin keskustelua. Rahaa tekemättä mitään, muiden selkärangasta ja eritoten planeetan. Ja ylpeinä ollaan oikein vielä. Raha on huijaus josta pitäisi päästä eroon. Muuten päästään eroon koko lajistamme ja suuresta osasta muitakin lajeja.

Sulla on nyt jäänyt joku rahoituksen peruskurssi välistä, se missä kerrotaan miten pääomamarkkinat toimii. Myös kansantalouden kurssi on mennyt lintsatessa. 

Vierailija
132/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

30% sijoitusasuntoo, 30% valtiontakaamiin 0,8-2,5% säästötileille, 30% osakkeet ja rahastot. Loppu 10% ihan vaan varalla jos jotain sattuu tai tarttee.  Uudet säästä menee 50%/50% osakkeisiin ja säästötileille.

Kaikki rahastot ei tuota, eikä kaikki osakkeet. Pitää hajauttaa. 

Vierailija
133/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä31791 kirjoitti:

Bitcoin ei ole sijoittamista vaan vedonlyöntiä. Bitcoinilla ei ole mitään yhteyttä reaalitalouteen ja rahan laittaminen siihen hyödyttää rikollisjärjestöjä, verohuijareita ja huumekauppiaita. Bitcoin ei ole valuutta vaan jonkinlainen johdannainen, virtuaalinen tuote. Bitcoin ei ole myöskään laissa tarkoitettu arvopaperi, joten sen kaupassa kärsittyjä tappioita ei voi vähentää verotuksessa. Bitcoin-kaupoilla tehdyistä voitoista maksetaan 30 % pääomatulovero.

Nykyään virtuaalivaluuttakaupoista (kuten Bitcoin) tulleet tappiot voi vähentää muista pääomatuloista.

Vierailija
134/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä aloitan sijoittamisen. Danskessa tili. Alanko sijoittamaan siellä vai Nordnetissä? Tarkoitus sijoittaa passiivisiin indeksirahastoihin. Ja jotain osakkeita. Tärkeetä olisi pienet kulut.Ehdotuksia? T. Aloittelija.

Minä kuulun Tradenomiliittoon ja saan sen takia Danskessa edullisemmat välityspalkkiot, min 5€. En muista oliko säilytyspalkkio vai mikäköhän se on, mistä maksan, on 2€/kk. Mulla ei ole Danskessa lainaa eikä palkka mene sinne, menin asiakkaaksi kun S-Pankki heitti ulos (=lopetti osakepalvelut kokonaan ja heitti kaikki asiakkaat ulos). Eli tilanne voi riippua kokonaisasiakkuudesta. Mutta 2€/kk (veloitetaan 6kk välein) ja min 5€/kauppa ei ole minusta paha. En muista onko ulkomaisissa osakkeissa joku eri hinnoittelu. 

Danskella oli muuten hyvä puhelinpalvelu! Mulla oli vähän erikoisempi asia, miksi myös halusin sinne, mutta Dansken puhelinpankissa on hyvät sijoitusasiantuntijat ja ne oli heti kartalla eikä niiden tarvinnu kysyä viisaammilta, kuten muissa pankeissa helposti käy. Suosittelen soittamaan puhelimella ja selvittämään omaa tilannetta ja hinnastoa, ei ollut edes pitkä odotusaika, kun itse soitin.

Vierailija
135/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ostaminen on helppoa, mutta täysin turvallinen säilyttäminen edelleen ja ikuisesti vaikeaa.

Vierailija
136/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tili Nordnettiin ja siirrät sinne tilille rahat verkkopankin kautta. Sitten vaan ostelemaan rahastoja ja osakkeita. Hakutoiminnolla löydät osakkeet nimellä, sitten Osta-painikkeella teet toimeksiannon haluamallasi summalla.

Voi tehdä myös kuukausittaisen sijoitussopimuksen, siihenkin voi itse valita tietyt rahastot. Sitten vaan pitää huolen että tilillä on katetta joka kuukausi tarvittava määrä.

Just näin! Mä aloitin sunnuntaina. Ostin osakkeita. Arvo noussut 5%.

Vierailija
137/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi pieni juttu, jossa itsekin välillä meinaan mennä sekaisin. Kun olet ostamassa osaketta ja haluat tehdä kaupat nopeasti etkä jäädä vartoilemaan, tarttuuko joku tarjoukseesi, niin sinun pitää katsoa niitä hintoja myyntilaidasta. Myyntilaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita myymään osakkeita, ja ostolaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita ostamaan. Kun itse olet ostamassa ja haluat nopeat kaupat, laita rajahinnaksi myyntilaidan alin tarjous. Ja kun olet myymässä, laita ostolaidan ylin tarjous.

No tästäkin tulee kauheat huudot ja sättimiset, kuinka tämä ei toimi ollenkaan jos isolla rahalla lähtee ostamaan vähävaihtoista osaketta. Juu ei toimi. Ja juu, joskus voi yrittää ostaa vähän halvemmalla ja tekee paremmat kaupat kuin se, joka ei malta odottaa. Voi sinne laittaa pilkin vetämään pidemmällä voimassaoloajalla, mutta minä olen hätäinen enkä jaksa vartoilla. Pointti lähinnä se, että ymmärtää mitä ne tarjoustasot tarkoittaa, että ostajan pitää tähytä myyntilaitaa ja kääntäen.

Laita vain korkeampi hinta kuin missä laidat ovat. Kaupat napsahtavat kiinni myyntilaidan hinnalla. Jos olet ostamassa pikkuyhtiön osaketta vähänkään enemmän niin sitten vähän eri juttu.

Vierailija
138/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet jo OPn omistaja-asiakas, voit käyttää bonuksia rahastojen välityspalkkioihin niin ei käy niin kalliiksi.

Indrksirahastoissa muuten matalammat kukut kuin muissa rahastoissa.

Vierailija
139/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin helppoa kun ei tarvitse miettiä kohdetta. Tosin nyt vasta sijoittamista siihen harkitseville sanon, että hinta on jo varsin korkealla, että suuria summia en lähtisi laittamaan. Mutta kuukausisijoittaminen voisi toimia. Tälläisenkin sopimuksen saa mm. coinmotionille(suomalainen kryptovälittäjä.).

https://www.blockchaincenter.net/bitcoin-rainbow-chart/

Vierailija
140/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuulun Tradenomiliittoon ja saan sen takia Danskessa edullisemmat välityspalkkiot, min 5€. En muista oliko säilytyspalkkio vai mikäköhän se on, mistä maksan, on 2€/kk. Mulla ei ole Danskessa lainaa eikä palkka mene sinne, menin asiakkaaksi kun S-Pankki heitti ulos (=lopetti osakepalvelut kokonaan ja heitti kaikki asiakkaat ulos). Eli tilanne voi riippua kokonaisasiakkuudesta. Mutta 2€/kk (veloitetaan 6kk välein) ja min 5€/kauppa ei ole minusta paha. En muista onko ulkomaisissa osakkeissa joku eri hinnoittelu. 

Danskella oli muuten hyvä puhelinpalvelu! Mulla oli vähän erikoisempi asia, miksi myös halusin sinne, mutta Dansken puhelinpankissa on hyvät sijoitusasiantuntijat ja ne oli heti kartalla eikä niiden tarvinnu kysyä viisaammilta, kuten muissa pankeissa helposti käy. Suosittelen soittamaan puhelimella ja selvittämään omaa tilannetta ja hinnastoa, ei ollut edes pitkä odotusaika, kun itse soitin.

Itse yritin usean kerran saada sijotusneuvojalle DB:iin aikaa, yhteydenottopyyntöihini et i koskaan vastattu. Ei onnistunut. Oli perintöä 75t sijotettavana mutta en ollut kiinnostava asiakas, vaihdoin pankkia.