Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
141/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sijoittanut spankin rahastoihin. Korona laski miinukselle, mutta nyt ollaan taas +10.49% plussalla. Kohtuullinen on tämä rahasto. Fossiiliton Eurooppa-rahasto on +9.40%.

Vierailija
142/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällä palstalla on niin paljon Nordnetin kannattajia? Ihan kuin olisitte palkattuja mainostajia. 

Miksi tarvitsette välikäden, jos ostatte osakkeita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällä palstalla on niin paljon Nordnetin kannattajia? Ihan kuin olisitte palkattuja mainostajia. 

Pörssissä noteerattujen osakkeiden ostamiseen tarvitaan aina välittäjä eli käytännössä joku pankki, kuten Aktia, Nordea, Danske Bank tai täällä usein mainittu Nordnet.

Suoraan yhtiöltä ei voi ostaa jos on pörssiyritys.

Vierailija
144/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile omassa pankissasi. Osta kotimaisten suuryhtiöiden osakkeita.

Jo innostut, avaa tili Nordnetissä ja ala sijoittaa.

Entäs jos on kiinnostunut ulkomaisten yhtiöiden osakkeista?

Vierailija
145/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaat vaikka tilin Nordnetiin. Onnistuu heti. Pistät sinne tilillesi rahaa. Ostat niillä rahoilla rahastoja tai osakkeita. Voit tehdä esim. automaattisesti toistuvan tilisiirron kerran kuussa johonkin rahastoon. Edullisimpia on pörssin kehitystä seurailevat indeksirahastot. Niissä ei tule suuria kuluja rahastonhoidosta.

Jos haluat ostaa osakkeita, voit avata Nordnetiin niille osakesäästötilin, joka on verotuskäytännöltään edullinen piensijoittajalle. Osakkeissa on erilaisia strategioita, toiset ostaa hyviä yrityksiä ja myy vasta kymmenien vuosien päästä, toiset metsästää nopeita arvonnousuja. Kannattaa lainata kirjastosta joku kirja missä vähän avataan näitä.

Tämä kaikki on sellaista, että sitä pitää vaan alkaa jostain päästä opettelemaan. Pikku hiljaa ymmärrys lisääntyy.

Nordnet on kallis paikka ostaa osakkeita.

Itsellä rahastot Nordnetissä ja osakkeet ostan omasta pankista, Nordeasta. Siellä kulut on aina se sama prosentti. Kannattaa siis tarkistaa osakkeenostokulut ja myös säilytyskulut. Nordea ei veloita säilytyskuluja jos tekee oston neljännesvuosittain.

Alennuksia sijoituspalveluista saa esim liittymällä Suomen Osakesäästäjiin. Vuosimaksu jotain vähän reilu 30 e ja saa alennuksia kaupankäyntipalkkioista monilta palveluntarjoajilta.

Vierailija
146/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna saisi verottaa kuiviin nämä, joilla on ylimääräistä rahaa!

Puhu ihmisten koko nimillä ja ammattinimikkeillä!

T. Kake, Make, Pera ja mä

Vierailija
147/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suosii a) Nordnetiä,

B ) Nordeaa. Halua kuulla mielipiteitä sijoittamisen aloittamisesta Danske Bankissa.

Vierailija
148/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsinkö oikein? Danskessa osakkeiden myynti/osto- kulut min. 8e? Aika hintavaa..?

Vierailija
149/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsinkö oikein? Danskessa osakkeiden myynti/osto- kulut min. 8e? Aika hintavaa..?

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Vierailija
150/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Nordnetissä 5 euroa, jos on vähän isompi salkku.

Vierailija
151/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on...

Vierailija
152/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Ei hinta salkun koosta ole kiinni vaan kaupankäyntiaktiivisuudesta.

Vierailija
153/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Myös salkun koko vaikuttaa. Yli 200 kilon salkun säilytyksellä välityspalkkiot 5 euroa kpl n. 5 500 euron toimeksiantoihin asti.

Vierailija
154/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä valitsin aikoinaan Nordnetin kun siellä on ilmainen säilytys. Se kaupankäyntikulu ei merkitse niin paljoa kun olen kerännyt pottia rahastoon ja ostanut sitten osakkeita/etf pari kertaa vuodessa tonnilla kerrallaan. Eli myynyt +100% rahastoja sen verottoman määrän ja laittanjt sen + muutaman kk säästöt suoraan osakkeisiin.

Sitten niille tuli kk-säästämiseen etf:ät mukaan ja nyt laitan enimmäkseen sitä kautta.

Toisena mulla seligsonin rahastoja.

Tikkurilan ostotarjouksen myötä pitäis löytää OST:lle joku uusi kohde. Kaikkia isoja mulla on jo rahastojen/etfien kautta...suorat osakkeet olen valinnut pienemmistä.

Vierailija
155/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

satukirjoissa on vähemmän mielikuvitusta mitä näissä jutuissa :D

1000e kasvaa vuodessa korkoa 10 - 20 % eli

100e - 200e.

pikavoittoja on turha havitella ellei perehdy

asiaan, mielellään vuosia.

Vierailija
156/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile omassa pankissasi. Osta kotimaisten suuryhtiöiden osakkeita.

Jo innostut, avaa tili Nordnetissä ja ala sijoittaa.

Entäs jos on kiinnostunut ulkomaisten yhtiöiden osakkeista?

No niitä saa ostettua samasta paikasta. Omasta pankista tai kilpailevalta välittäjältä kunhan avaa sen arvo-osuustilin. Nordnetin välityspalkkiot ovat suolaiset jos sijoittaa pienellä rahalla, Nordealla halvempaa ja onnistuu järkevästi sijoittaminen kympeilläkin. IB/Lynx toimeksiantohinnat ovat kans euroja per kauppa joten ihan kympeillä ei kannata ostaa.

Vierailija
157/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suosii a) Nordnetiä,

B ) Nordeaa. Halua kuulla mielipiteitä sijoittamisen aloittamisesta Danske Bankissa.

Mulla on tavallinen tili Danskessa. Mulle suositeltiin 5 v sitten Seligsonia. Menin Seligsonin verkkosivuille ja loin siellä itselleni verkkosalkun (ikäänkuin tili missä tahansa verkkokaupassa). Sen jälkeen mun tarvitsi vain valita passiivinen indeksirahasto Seligsonilta, jonka tilinumeroon alan tavallisen verkkolaskun tavoin siirtää rajaa joka kuussa. Siirrän itse muutamaan rahastoon 200 eur. Merkintäkulu per siirto on 0,1%.

Mulla on siis tavallinen käyttötili yhä Danskella ja Seligsonissa tuo verkkosalkku. Rahat menee suoraveloituksena mun Dansken tililtä ja jos muistan, käyn muutaman kk välein katsomassa kuinka mun rahamäärä kasvaa. Nyt olen siirtänyt mun rahastoihin n. 6500 eur ja summa salkussa on kasvanut 8000 euroksi. Parilla klikkauksella tuo on minusta helppoa rahaa.

Mulla on käytössä säästä ja unohda - taktiikka. Pari sataa kuussa rahastoon siirrettynä ei juuri mun taloutta muuta, olen 35 v. Jos summa nyt on 8000 e, ehkä se on 65 v kohdalla vaikka jo kuusinumeroinen summa.

Vierailija
158/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ropondero kirjoitti:

satukirjoissa on vähemmän mielikuvitusta mitä näissä jutuissa :D

1000e kasvaa vuodessa korkoa 10 - 20 % eli

100e - 200e.

pikavoittoja on turha havitella ellei perehdy

asiaan, mielellään vuosia.

Ei se vuosia vaadi eikä pikavoittoja kannata ees havitella paitsi jos tykkää kovasti riskistä. Muutaman kirjan lukemista ja talousuutisten seuraamista vaatii kylläkin. Mutta ainahan harrastuksiin menee aikaa :)

Jos tuotto voittaa pankin korot ja inflaation ja sijoittaa aina tuotot takas ni siinähän se summa kasvaa.

Vierailija
159/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Myös salkun koko vaikuttaa. Yli 200 kilon salkun säilytyksellä välityspalkkiot 5 euroa kpl n. 5 500 euron toimeksiantoihin asti.

Mä maksoin tänään omalle välittäjälle 0,06 euroa ostaessani yhden osakkeen. Vitonen mulla menee vasta 500 euron ostosta, säilytys ilmaista kun teen yhden kaupan kvartaalissa.

Vierailija
160/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nordnetissä 9e?

Sama

Juu. Mut jos on köyhä ja en aktiivinen, niin kallista on. Ja voitot herranhallussa.