Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä

Vierailija
05.01.2021 |

Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.

En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?

Kommentit (749)

Vierailija
81/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanna saisi verottaa kuiviin nämä, joilla on ylimääräistä rahaa!

Aijaa? No ihan tiedoksi että Suomessa on Euroopan kovin tulovero. Jos omia tienaamia rahoja sijoittaa ei kai se ole sinulta pois?

Vierailija
82/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin on ihan oman pankkini verkkosivuilla tarjolla erilaisia rahastoja, joihin voi sijoittaa. Osa on turvallisempia, osa riskialttiimpia. Muutamalla hiiren klikkauksella olen siirtänyt rahaa niihin. Ei ole tarvinnut käydä pankin sijoitusneuvojan juttusilla asiaa varten.

Tuo on siis sellainen laiskan sijoittajan tapa sijoittaa. Ei tuota parasta tuottoa, mutta ei tarvitse paljon nähdä vaivaakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö/kannattaako olla arvo-osuustili jotta voisi pienimuotoisesti sijoittaa?

Aina on oltava, arvo- osuustili tai osakesäästötili.

Vierailija
84/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?

Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.

ei ap

Hyvä kysymys. Minulla on ollut sama este aloittamiselle. Olen lukenut sijoittamisesta ja se ideana ja ”systeeminä” ei tunnu hankalalta.

Mutta aivoni menevät lukkoon jo kun mainitaan sana arvo-osuustili. Onko minulla sellainen, kun kerran minulla on vanhastaan pieni määrä Stockmannin osakkeita? Ja juu, nyt pointti ei ole Stockmann, eikä siitä tarvitse leukailla, ne osakkeet olivat kovimmillaankin vain parisataa €, ne tulivat jonkun kanta-asiakasohjelman kylkiäisinä.

Nordnetin appsin latasin, ja avasin tilin. Ei se ollut mikään klik-klik, postissa tuli 2-3 viikon kuluttua tunnukset. En ole vielä edennyt asiassa, tunnuskuori on avaamatta.

Olen ajatellut aloittaa etf-rahastoista. Mutta niiden nimien lyhenteet ovat täyttä salakieltä. Kun niitä ryhtyy aukomaan, kuluu taas monta tuntia eikä homma edisty.

Jne. Minäkin kaipaisin konkreettisia_ohjeita.

Mun mielestä etf:t ei todellakaan ole helpoin tie. Niitä on hirveät määrät, joten se on ihan loputon suo. Nordnetissä on superrahastot, jotka on ilmaisia, joten niistä kannattaa aloittaa. Tai sitten ihan suoria osakeostoja. En ymmärrä miksi täällä keuhkotaan, että on ne vaikeita tai riskialttiita. Kannattaa aloittaa kotimaisista vakavaraisista yhtiöistä, niin riskit on pienet.  Mitään pikavoittoja ei kannata lähteä hakemaan. Aluksi pienillä summilla, niin siitä kokemus karttuu, eikä ole maailmanloppu, jos ostaakin jotain huonoa.

Nordnetin Superrahastot EIVÄT OLE enää ilmaisia.

Kaikki muut paitsi Tanska on. Tanskassakin on aika pieni hallinnointipalkkio. Muut on edelleen ilmaisia. 

T. eri

Vierailija
85/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liituraitaa kirjoitti:

Huvittaa kun kulutietoiset tuulihousut välttelee pankkien rahastoja ja ostaa suoria osakkeita muutamalla satasella kerralla. Siinähän ei ostotoimeksiannoissa kuluja menekään.

Riippuu mistä ostaa. Tässä joku kertoikin, että nordean kulut osakkeissa on enintään 1%. Ei tuo minusta niin paha ole. Joo, voi olla että rahastoista saa paremman tuoton, mutta itsellä pysyy ainakin mielenkiinto paremmin yllä osakkeissa.

Vierailija
86/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajauta myös ajallisesti! Eli ei kaikkea kerralla.

Aloitin sijoittamisen 1,5 vuotta sitten ja olen alusta asti hajauttanut ostot 500-600e/kk. Nyt kun katsoo viime vuotisia tuottoja, niin harmittaa etten laittanut kaikkia rahoja kiinni heti alussa, sillä olisin tienannut niin paljon enemmän. Nyt kun korona alkaa taittumaan ja ihmisillä on kiire päästä törsäämään, uskalsin juuri laittaa poikkeuksellisesti 4000 euron kertasijoituksen rahastoihin. Aloittelijoille sanoisin, että kannattaisi kyllä alkuvaiheessa laittaa edes kohtuullisen kokoinen summa tuottamaan, jotta arvonnousu ei olisi alussa niin kamalan hidasta.

Alla olevalla laskurilla voi kokeilla miten eri alkupääomat ja kk-sijoitukset vaikuttavat tuottoihin. Itse käytän tuossa maltillista 5 % tuotto-odotusta, ettei tule liian ruusuisia kuvia maalailtua.

https://www.rikaserakko.com/p/korkoa-korolle-laskuri.html

Vierailija
87/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo tapahtuu ihan konkreettisesti? Muutamalla klikkauksella? Onko se sellaista että jokainen tajuaa, miten kuuluu toimia?

Siis puhun nyt ihan käytännön tasosta, muut asiat saan kyllä selvitettyä. Konkretiaa ei selitetä missään.

ei ap

Hyvä kysymys. Minulla on ollut sama este aloittamiselle. Olen lukenut sijoittamisesta ja se ideana ja ”systeeminä” ei tunnu hankalalta.

Mutta aivoni menevät lukkoon jo kun mainitaan sana arvo-osuustili. Onko minulla sellainen, kun kerran minulla on vanhastaan pieni määrä Stockmannin osakkeita? Ja juu, nyt pointti ei ole Stockmann, eikä siitä tarvitse leukailla, ne osakkeet olivat kovimmillaankin vain parisataa €, ne tulivat jonkun kanta-asiakasohjelman kylkiäisinä.

Nordnetin appsin latasin, ja avasin tilin. Ei se ollut mikään klik-klik, postissa tuli 2-3 viikon kuluttua tunnukset. En ole vielä edennyt asiassa, tunnuskuori on avaamatta.

Olen ajatellut aloittaa etf-rahastoista. Mutta niiden nimien lyhenteet ovat täyttä salakieltä. Kun niitä ryhtyy aukomaan, kuluu taas monta tuntia eikä homma edisty.

Jne. Minäkin kaipaisin konkreettisia_ohjeita.

Mun mielestä etf:t ei todellakaan ole helpoin tie. Niitä on hirveät määrät, joten se on ihan loputon suo. Nordnetissä on superrahastot, jotka on ilmaisia, joten niistä kannattaa aloittaa. Tai sitten ihan suoria osakeostoja. En ymmärrä miksi täällä keuhkotaan, että on ne vaikeita tai riskialttiita. Kannattaa aloittaa kotimaisista vakavaraisista yhtiöistä, niin riskit on pienet.  Mitään pikavoittoja ei kannata lähteä hakemaan. Aluksi pienillä summilla, niin siitä kokemus karttuu, eikä ole maailmanloppu, jos ostaakin jotain huonoa.

Nordnetin Superrahastot EIVÄT OLE enää ilmaisia.

Kaikki muut paitsi Tanska on. Tanskassakin on aika pieni hallinnointipalkkio. Muut on edelleen ilmaisia. 

T. eri

Eivät ole.

Vierailija
88/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, jokainen tuulipuku taitaa olla jo markkinoilla. Me ammattilaiset alamme nyt myymään kalliitta osakkeita ja ostamme ne takaisin pankkikriisin keskellä. Se on terve, pitäkää pulkan laidoista tiukasti kiinni sillä meno tulee olemaan jäätävää

Vierailija
89/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma sijoittaa... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menin omaan nettipankkiini (Nordea) ja avasin arvo-osuustilin. Onnistui ihan verkossa. Sitten menin sieltä kohtaan kaupankäynti ja täytin sen toimeksiantolomakkeen ja sitten ne osakkeet ilmestyi sinne tilille. Helppoa. Nyt siellä on 10 000 euron arvosta osakkeita ja ostelen aina muutaman kuukauden välein lisää (pienillä summilla, muutama satanen kerralla). Ostan vakavaraisia suomalaisia yrityksiä, jotka maksavat osinkoja. Nuo pankkien sijoitusneuvojat ei välttämättä anna parhaita neuvoja. Mainostavat pankkiensa rahastoja, joissa voi olla ihan järkyttäviä kuluja. Netti on oikeasti täynnä sijoitusblogeja ja kirjastot sijoituskirjoja, joten ehkä kannattaisi hiukan perehtyä sitä kautta? Yksi isoimmista jutuista on sijoittamisesta tulevat kulut ja ne vaihtelee todella paljon. Nordeassa kaupankäynti kulut on vain 1% kauppasummasta, joten sopii hyvin piensijoittajalle. Nordnetissä ne on 8 eur/kauppa.

Voitteko vielä kertoa, millä summalla avasitte arvo-osuustilin.

Aloitus on tosi hyvä.  En itsekään tiennyt tuosta rahastojutusta aluksi, ap tarkoittanee kuitenkin isoja summia.

Siirsin 20 000. Ostelin muutamaa osaketta. Maksimissaan voi OST: lle siirtää 50 000.

Lukemalla, kuuntelemalla podcasteja, seuraamalla fb- ryhmiä, siitä se alkaa.

Otsellä on jo yli 30v mennyt pankin rahastoon muutama kymppi kuussa. En tajunnut aiheesta mitään kunnes perin lähiomaiselta muutamat osakkeet ja kiinnostuin. Huomasin että rahastohan oli tuottanut hyvin 20 vuodessa vaikka en sitä juuri käynyt tarkistelemassa.

Hajautus, hajautus ja vielä kerran hajautus. Ajallinen hajautus on erittäin hyvä tapa ja tasaa laskut ja nousut. Ajan myötä jää kuitenkin voitolle. Jos nuori kannattaa harrastaa pitkäjänteistä sijoittamista, ajan myötä sijoitusten arvo nousee.

Itse tykkään ostaa aina vaan lisää ja nauttia osingoista. Jenkkiosakkeissa monet maksavat 4 kertaa vuodessa osingot joten pieniä summia ropisee tilille joka kuukausi. Koitan kasvattaa hyviö omistuksia ennen kuin ikää tulee lisää ja sitten jossain vaiheessa jäädä osa- aikaiseksi raskaasta työstäni.

Sellainen pikku juttu, että et ole avannut arvo-osuustiliä. Sinne ei nimittäin laiteta yhtään rahaa. Sinulla on osakesäästötili, joka on eri juttu.

Vierailija
90/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tili sellaisessa pankissa, jolla on tarjota osakesijoittamista (onko Nordea ja OP ainakin? S-pankki ulkoisti homman Nordnetille), niin teet siellä arvo-osuustilin. Siinä yhteydessä pitää täyttää kovasti lomakkeita (pystyy luultavasti tekemään nettipankissa tämän kaiken), eli antamaan jotain pakollisia tietoja, kun alkaa osakekauppoihin. 

Arvo-osuustili on se paikka jossa osakkeesi sitten ovat. Arvo-osuustilillä on aina joku vastatili, josta osakkeiden ostot rahoitetaan ja jos myyt osakkeita, niin rahat tulevat tälle vastatilille. Vastatili on sellainen normaali pankkitili, jonne voi siirtää rahaa tai sieltä pois. 

Jos pankkisi siis tarjoaa tällaista kaupankäyntimahdollisuutta, niin sieltä sitten voi tehdä toimeksiantoja (ostaa/myydä) osakkeita arvo-osuustilillesi. Ja osakkeitahan kannattaa ostaa halvalla ja myydä kalliilla, helpommin tietty sanottu kun tehty. Tai sitten voi katsoa ns. hyvät osingonmaksajat ja ostaa silloin osakkeita, kun näyttää, että ovat kohtuuhinnalla. Jokainen kauppapaikka kyllä tarjoaa erilaisia käppyröitä, joilla voi katsoa missä kurssi menee tällä hetkellä, onko hinta kalleimmillaan vai missä. Toimeksiannossa teet tarjouksen, esim. valitset (ostat) Nordean osakkeita 1000 kpl ja tarjoa 6,50 e per kappale ja sitten kun osakkeen kurssi noteerataan tuohon hintaan, niin olet ostanut 1000 kpl osakkeita ja vastatililtä veloitetaan sinulta 1000 x 6,50 ja osakkeet ilmestyvät arvo-osuustilillesi näkyviin. 

Helppoa on, harjoittele vaikka pikkusummalla, kunhan tosiaan ensin teet tuon arvo-osuustilin yms. siten vaan tekemään toimeksiantoja. Koronan vuoksi tällä hetkellä aika monen osakkeen hinta on aika edullinen.

Vierailija
91/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Asia on alkanut hahmottua ja olette antaneet hyviä kirja- ja podcast-vinkkejä, joihin aion tutustua. 

Toisaalta tässäkin keskustelussa on hyvin vastakkaisia mielipiteitä, joten ei ihme että sijoittaminen aiheuttaa epävarmuutta. 

Vierailija
92/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tili Spankkiin

Siirrä rahaa tilille

Osta rahastoja

Hyvä tuotto ollut näissä

Vierailija
93/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Avaat nordnetissä tilin

2. käytät siirrä tilillesi rahaa toiminnon ja siirrät nordnetin tilille rahaa pankkitililtäsi.

3. Valitset osakkeen jonka haluat ostaa ja toivottu määrä ja valitset osta näppäintä varmistaen että Nordnet tililläsi olevat rahat riittävät siihen ja provikaan joka on useimmin 10e kun liikkuu muutaman tonnin rahoilla.

Sillai se toimii käytännössä. Valitsethan osakkeen joka pärjää..

siitä sitten ostelemaan muita osakkeita kunnes on pikkuhiljaa vähintään 10 eri firmaa salkussa... Eli riskit pienennetty.

Vierailija
94/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo juttu. Mene yksiösi parvekkeelle ja heitä ilmaan muutama kympin seteli. Jos tuuli tuo enemmän rahaa takaisin, olet onnistunut. Jos et saa heittämiäsi rahoja tuulen mukana takaisin, jollain toisella sijoitus on tuottanut. Helppoa, eikö totta.

Vierailija
95/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene omaan pankkiisi. Myyvät sinulle omia rahastojaan, joissa maksat salkunhoitopalveluista riippumatta siitä, tuottavatko sijoituksesi voittoa vai tappiota. Pankeille uskomattoman hyvä diili, mutta omat tuottosi jää paljon keskimääräistä indeksi tuottoa vähemmän. 

Suosittelen, että menet kirjastoon/Storytelliin ja luet kirjan Sijoittajaksi seitsemässä päivässä (Merja Mähkä ja Unna Lehtipuu). Ja otat esim. Merjan instassa seurantaan. 

Tai googleta Passiivinen indeksisijoittaminen. 

Vierailija
96/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

JukkaPlus kirjoitti:

Helppo juttu. Mene yksiösi parvekkeelle ja heitä ilmaan muutama kympin seteli. Jos tuuli tuo enemmän rahaa takaisin, olet onnistunut. Jos et saa heittämiäsi rahoja tuulen mukana takaisin, jollain toisella sijoitus on tuottanut. Helppoa, eikö totta.

Kympin setelien hankkimisessa on kyllä aika iso työ. Pitäisi kävellä pankkiautomaatille, nostaa kaksikymppisiä (kun ei ainakaan lähimmästä automaatista kymppejä saa), käydä monessa kaupassa jollain pikkuostoksella jotta saa ne kaksikymppiset rikottua niin että on niitä kymppejä. Helpompiakin sijoituskonsteja löytyy.

Vierailija
97/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?

Avaa tili vaikka Nordnetiin, siirrä muutama tonni tilillesi ja ala säästää vakiosumma 250€ kerran kuukaudessa esimerkiksi Indeksirahasto Suomeen niin näet miten helppoa se on

Sen ostaminen, säilyttäminen ja myyminen ei maksa sulle mitään. Rahaston arvo seurailee Helsingin pörssin arvoa

Kurssit ovat nousseet nyt kauan ja kun keskuspankit lakkaavat elvyttämästä, ne laskevat

Älä anna sen häiritä, jatka ostamista vakiosummalla. 20 vuoden päästä oot iloinen että teit niin. Indeksirahastoja on neljä: Ruotsi, Norja, Tanska ja Suomi

98/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat Seppo Saarion "Näin sijoitat pörssiosakkeisiin" uusimman painoksen. Luet, mietit, sisäistät ja luet "sijoita kuin guru" ja mietit taas.  Se on alku mielenkiintoiselle harrastukselle. 

Vierailija
99/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menin omaan nettipankkiini (Nordea) ja avasin arvo-osuustilin. Onnistui ihan verkossa. Sitten menin sieltä kohtaan kaupankäynti ja täytin sen toimeksiantolomakkeen ja sitten ne osakkeet ilmestyi sinne tilille. Helppoa. Nyt siellä on 10 000 euron arvosta osakkeita ja ostelen aina muutaman kuukauden välein lisää (pienillä summilla, muutama satanen kerralla). Ostan vakavaraisia suomalaisia yrityksiä, jotka maksavat osinkoja. Nuo pankkien sijoitusneuvojat ei välttämättä anna parhaita neuvoja. Mainostavat pankkiensa rahastoja, joissa voi olla ihan järkyttäviä kuluja. Netti on oikeasti täynnä sijoitusblogeja ja kirjastot sijoituskirjoja, joten ehkä kannattaisi hiukan perehtyä sitä kautta? Yksi isoimmista jutuista on sijoittamisesta tulevat kulut ja ne vaihtelee todella paljon. Nordeassa kaupankäynti kulut on vain 1% kauppasummasta, joten sopii hyvin piensijoittajalle. Nordnetissä ne on 8 eur/kauppa.

Voitteko vielä kertoa, millä summalla avasitte arvo-osuustilin.

Aloitus on tosi hyvä.  En itsekään tiennyt tuosta rahastojutusta aluksi, ap tarkoittanee kuitenkin isoja summia.

Ei sinne avatessa mitään laiteta (vaikka se on nimeltään tili, niin ei siellä ole rahaa, vain osakkeita, rahastoja jne) . Ensimmäinen osakeostokseni oli parin sadan arvoinen. Jos tarkoitat tätä uutta osakesäästötiliä, niin siihen en ole perehtynyt lainkaan

Varmaan tuossa tarkoitettiin sitä vastatiliä, joka tietenkin on pakko olla sillä arvo-osuustilillä. Että minkä verran olette sinne aloittaessa siirtäneet rahaa, ja minkä suuruiset ensimmäiset osakekaupat ovat olleet. Itse siirsin aluksi muistaakseni 500€, ja ostin sillä rahalla amd:ta ja vaisalaa 50/50. Myöhemmin olen sitten ostanut noita molempia reilusti lisää, ja muitakin osakkeita. Olen myös jonkin verran sijoittanut yhteen rahastoon.

Vierailija
100/749 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime vuonna aloittanut kirjoitti:

Älä mene omaan pankkiisi. Myyvät sinulle omia rahastojaan, joissa maksat salkunhoitopalveluista riippumatta siitä, tuottavatko sijoituksesi voittoa vai tappiota. Pankeille uskomattoman hyvä diili, mutta omat tuottosi jää paljon keskimääräistä indeksi tuottoa vähemmän. 

Suosittelen, että menet kirjastoon/Storytelliin ja luet kirjan Sijoittajaksi seitsemässä päivässä (Merja Mähkä ja Unna Lehtipuu). Ja otat esim. Merjan instassa seurantaan. 

Tai googleta Passiivinen indeksisijoittaminen. 

Ainakin OP:lta löytyy myös vähäkuluisia indeksirahastoja. Ei ole pakko mennä Nordnetiin yms. sellaiseen sijoittaakseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan