Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Pankin hallinnoimat rahastot on helppo tapa aloittaa. Toimii lähes samoin kuin säästötili , ei tarvitse itse hoitaa.
Ei kannata, hirmuiset kulut syövät tuoton. Kiertäkää ne kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein? Danskessa osakkeiden myynti/osto- kulut min. 8e? Aika hintavaa..?
Ja nordnetissä 9e?
SamaNordnetissä 5 euroa, jos on vähän isompi salkku.
Ei hinta salkun koosta ole kiinni vaan kaupankäyntiaktiivisuudesta.
Myös salkun koko vaikuttaa. Yli 200 kilon salkun säilytyksellä välityspalkkiot 5 euroa kpl n. 5 500 euron toimeksiantoihin asti.
Mä maksoin tänään omalle välittäjälle 0,06 euroa ostaessani yhden osakkeen. Vitonen mulla menee vasta 500 euron ostosta, säilytys ilmaista kun teen yhden kaupan kvartaalissa.
Ja välittäjä on?
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastikko sun pankkia ei kiinnosta sun rahat? Sanoisin, että soitappa johonkin toiseen pankkiin sitten. Eli: tarvitset arvo-osuustilin (johonkin pankkiin) ja sitten valitset heidän rahastoistaan jonkin mikä itseä miellyttää (kannattaa katsoa sitä tuotto-odotusta ja riskiä, kun molemmat luvut on pieniä, todennäköisyys, että rahat täysin häviää on aika pieni). Ja sitten rahat sinne arvo-osuustilille ja pankki hoitaa loput. Pankkialalla toimivat sijoittavat itse kahden säännön mukaan:
1. sijoita vain sen verran kun olet valmis häviämään
2. sijoita ja unohda eli älä sijoita, jos tiedät jo valmiiksi, että sinulla on akuutti käteisen tarve vaikka seuraavassa kuussa, silloin tulee takkiin varmasti
ja tietenkin kolmas ja tärkein, ÄLÄ sijoita velkarahalla.
Ei missään nimessä noin.
Sijoita ja PIDÄ voi olla järkevä, mutta sijoita ja UNOHDA ei. niitä yhtiöitä pitää (hiukan) seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein? Danskessa osakkeiden myynti/osto- kulut min. 8e? Aika hintavaa..?
Ja nordnetissä 9e?
Myös salkun koko vaikuttaa. Yli 200 kilon salkun säilytyksellä välityspalkkiot 5 euroa kpl n. 5 500 euron toimeksiantoihin asti.
Mä maksoin tänään omalle välittäjälle 0,06 euroa ostaessani yhden osakkeen. Vitonen mulla menee vasta 500 euron ostosta, säilytys ilmaista kun teen yhden kaupan kvartaalissa.
Ostit siis yhden 6 euron hintaisen osakkeen. Nauraa 😁
Naura vaan.Mulla on useampi salkku ja niissä on erilaiset profiilit. Toisiin salkkuihin olen ostanut esim. Keringia, LVMH:a ja Blackrockia joiden hinta on ihan eri sfääreissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankin hallinnoimat rahastot on helppo tapa aloittaa. Toimii lähes samoin kuin säästötili , ei tarvitse itse hoitaa.
Ei kannata, hirmuiset kulut syövät tuoton. Kiertäkää ne kaukaa.
No mikä sitten kannattaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nordnetissä 9e?
Naura vaan.Mulla on useampi salkku ja niissä on erilaiset profiilit. Toisiin salkkuihin olen ostanut esim. Keringia, LVMH:a ja Blackrockia joiden hinta on ihan eri sfääreissä.
Anteeksi, mutta en tarkoittanut pahantahtoisesti. Yhden osakkeen ostaminen muutamalla eurolla vain vaikutti niin söpön hauskalta. Ei ollut tarkoitus loukata. 😉
Riippuu millaista sijoittamista tarkoitat. Me sijoitimme asuntoon, jonka laitoimme vuokralle. Puolen vuoden päästä sen velat maksettu. Olemme katselleet jo toista sijoitusasuntoa hankittavaksi. Meillä ei ole isot tulot muuten, mutta asuntosijoittaminen onnistuu, jos vain saa lainaa sen verran, että saa sen asunnon ostettua. Ostaisimme useamman jos voisi, mutta juuri nyt se ei onnistu. Toki meidän sijoitusasunto on sellainen, että siitä suuri kysyntä kun tulee vapaaksi. Viime kerralla meni oikeastaan heti vuokralle ja sitä ennen useampi vuosi sitten oli yksi jo kiinnostunut ennen kuin edellinen vuokralainen lähti. Jotkut asunnot näyttää odottavan vuokralaista pitkään, mutta ei tuo meidän. Vuokralaisista löytyy sitten kaikenlaisia, mutta tunnollisin ja parhaiten asiansa hoitanut vuokralainen oli luottotiedot menettänyt yksinhuoltaja.
Ap, se tapahtuu siten, että ostat jotain, ja yrität sitten myydä sen myöhemmin kallimmalla.
Vierailija kirjoitti:
Siten että joku muu tekee työt ja sinä saat hedelmät.
Sshhh, hiljempaa, totuus sattuu :)
Vierailija kirjoitti:
Pistät rahaasi kiinni osakkeisiin ja rahastoihin ja hyvällä tuurilla yhtiön tai rahaston arvo nousee, jolloin tianaat rahaa. Jos taas laskee niin menetät sitä.
Osakkeista maksetaan yleensä osinkoakin. Eli tuottoa tulee tilille, vaikka osakkeen markkina-arvo laskisikin.
Markkina-arvon nousun tuottama voitto tai arvon laskun aiheuttama tappio realisoituu vasta silloin, kun osakkeen myy. Sijoitusstrategiaansa kannattaa miettiä etukäteenkin. Tavoitteleeko arvonnousua, osinkotuottoja vai kumpaakin? Miten pitkään jaksaa odottaa käänteen tapahtumista? Miten suhtautuu omiin päätöksiinsä tilanteissa, jossa omat ostot ja myynnit eivät osukaan oikeaan aikaan? (Jossittelut: Voi miksen ostanut/myynyt silloin. Miksi ostin/myin silloin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 000 makaa tilillä enkä tiedä mihin laittaa? Pelottaa nuo sijotukset että mitä jos kaikki häviääkin?
XDDDDDDD Niin että kaikki yritykset menevät konkkaan tuosta noin vaan hetkessä ja samaan aikaan? XD
No jos laittoi vaikka all-in talvivaaraan... niin kaikki hävis.
Riippuu milloin osti ja älysikö myydä... Minä tuplasin rahani talvivaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suosii a) Nordnetiä,
B ) Nordeaa. Halua kuulla mielipiteitä sijoittamisen aloittamisesta Danske Bankissa.
Mulla oli hyvä alku Danske Bankin kanssa. S-Pankista loppui ensin ulkomaisten osakkeiden säilytys, eli piti siirtää jenkit sieltä pois. Olin tässä kohtaa yhteydessä Danskeen ja sain selvitettyä miten homma toimii, mitä lomakkeita pitää täyttää ja minne lähettää tms. Ne taisi laittaa verkkopankkiin jonkun allekirjoitettavan lomakkeen, jonka allekirjoitin pankkitunnuksilla ja Danske hoiti loput suoraan FIMin/S-Pankin kanssa.
Myöhemmin S-Pankin ketkuilut jatkuivat, sieltä lakkasi osakepalvelut kokonaan. Siinä kohtaa siirsin loputkin S-Pankissa olevat osakkeet Danskeen. Ja jouduin myös avaamaan sinne PS-sopimuksen, koska en S-Pankissa oleviin PS-sijoituksiin voinut enää osakkeita ostaa. Nekin mitä siellä oli, piti myydä pois koska niiden säilytys lopetettiin. Tilalle tuli rahastoja, joiden hallinnointipalkkioihin mulla menee nyt satoja euroja vuodessa. Kun aiemmin ne osakkeet oli siellä ilmaiseksi. Ketuttaa aika ankarasti.
Mutta joka tapauksessa, Danskessa sentään tiedettiin PS-sopimuksista jotain ja ne suostui avaamaan mulle sellaisen. Ja kun kyselin palkkioista, kyseli näistä ammattiliitoista ja kävi ilmi että Tradenomiliiton jäsenenä saan kaupat vähän halvemmalla. Pienet kaupat 5€.
Mulla on Dansken puhelinpalvelusta ihan hyvät kokemukset, siellä on asiansa osaavat ihmiset puhelimen päässä. Nordeaan kun soitan, niin vaikka olen Premium-asiakas, niin siellä on aina joku uuno vastaamassa joka ei tajua mistään mitään ja joutuu kyselemään viisaammilta ja palailemaan.
Loppujen lopuksi sillä yksittäisellä välityspalkkiolla ei ole niin väliä onko se 5€ vai 8€ vai 10€ jos ostaa osakkeita sillä mielellä, että hautoo niitä piiiiitkään ja säilytys on kuitenkin ilmaista. Maksaa se muukin shoppaaminen. Ja tässä on vähän sama kuin nettiostoksissa, et jos toimituskulut on 5€ ni sit ei vaan tehdä mitään 3€ ostoksia ja sillä hyvä. Ajan kanssa se salkku kasvaa ja kun pääsee palkan lisäksi ostelemaan osingoillakin, niin se helpottaa niiden ostoerien kasvattamista.
Minä olen ostanut käteisellä kaksion. sitten olen vuokrannut sen yhdelleavoparille. he maksavt vuokraa 800 e / kk ja minä maksan vai yhtiövastikkeen . Se loppu on minulle tuloa jokakuukausi. Näin aloitin.
Vierailija kirjoitti:
Vittuuu että vihaan tätä maailmaa ihmisten vuoksi. Katsokaa nyt tätäkin keskustelua. Rahaa tekemättä mitään, muiden selkärangasta ja eritoten planeetan. Ja ylpeinä ollaan oikein vielä. Raha on huijaus josta pitäisi päästä eroon. Muuten päästään eroon koko lajistamme ja suuresta osasta muitakin lajeja.
Mukavaa, jos pystyt elättämään itsesi esimerkiksi viljelemällä ja syömällä eläimiä.
Ilahduttavaa, ettei kukaan toinen elätä sinua.
Vierailija kirjoitti:
Mä aloitin laittamalla satasen muutamaan rahastoon ja katselin hetken, mikä niistä alkaa tuottamaan. Sitten tuohon tuottavimpaan lisään vähän väliä lisää rahaa ja jos joku rahasto ei tuota, siirrän ne rahat tuottavampaan. Ja ihan verkkopankissa tein. Ja sijoitin alkuun vain sen verran, ettei harmita summan mahdollisesti hävitessä. Nyt on ihan hyvin noussut jenkkien ja kiinan rahastot. Euroopan rahastosta otin pois, kun se junnasi pari vuotta paikallaan. Nyt odottelen osuuspankin avaavan asiakkaille mahdollisuutta osaketiliin, sillä pääsee kiinni pörssikauppoihin ilman veroja (vero maksetaan vasta kun tililtä nostaa varoja omaan käyttöön). Osaketilin kanssa teen samoin: sijoitan vähän muutamaan kohteeseen ja jään katsomaan mitä tapahtuu. Jutun juonesta pääsee kiinni kun seurailee hetken tilannetta.
"Sijoittamisesi" on siis pelkkää spekulaatiota joka perustuu toiveeseen siitä, että nousutrendi jatkuu ja joku muu maksaa ostamistasi lapuista myöhemmin vielä enemmän. Lyhyellä tähtäimellä strategiasi voi toimia hyvinkin, mutta riskit on suuret, koska päädyt helposti ostamaan pahasti kuplaantuvia osakkeita/rahastoja aina kuplan huipulle asti. Ja sitten kun kupla poksahtaa, jäljestä tulee rumaa.
Pidemmällä tähtäimellä strategiasi onnistumismahdollisuudet pienenee muutenkin merkittävästi, koska kaikella on aikansa. Iso osa nykyisistä ylisuoriutujista on tulevia alisuoriutujia, ja nykyisten alisuoriutujien joukossa on iso osa tulevista menestyjistä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan sun jaksamisesta ja tietotasosta. Mun mies, joka on matematiikan tohtori, luki jotain talouskirjoja, pari sijoitusopasta ja etsi tietoa netistä. Mä olen tavallinen pälli ja laitoin rahani Nordnetin kuluttomiin rahastoihin. Siellä on nyt noin 500 euroa pohjarahaa ja "kasvua" on yli sata euroa. Laitan sinne vain rahoja, jotka minulla on varaa menettää ja jotka olisin tuhlannut kuitenkin johonkin tyhmempään.
Jossain toisessa ketjussa joku suositteli kirjaa Sijoittajaksi 7 päivässä.
Ylirikkaan ongelmia: sijoitan, mitä on varaa menettää...samaan aikaan ilmainen koulutus, veronmaksajien vakuutus terveyden menetyksen varalta jne.
Vierailija kirjoitti:
Onko Bitcoiniin vaikea sijoittaa?
Ei, mutta kannattaa ymmärtää että kyseessä on täysin spekulatiivinen sijoitus. Kuten tulppaanisipulitkin. En suosittelisi aloittelijalle. Ja minusta spekulasiivisia kohteita ei saisi edes rinnastaa sijoittamiseen. Se on lähempänä veikkaamista kuin sijoittamista. Kuten myös on treidaamalla yrittää tehdä rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi pieni juttu, jossa itsekin välillä meinaan mennä sekaisin. Kun olet ostamassa osaketta ja haluat tehdä kaupat nopeasti etkä jäädä vartoilemaan, tarttuuko joku tarjoukseesi, niin sinun pitää katsoa niitä hintoja myyntilaidasta. Myyntilaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita myymään osakkeita, ja ostolaidassa on hintoja, joilla sijoittajat ovat valmiita ostamaan. Kun itse olet ostamassa ja haluat nopeat kaupat, laita rajahinnaksi myyntilaidan alin tarjous. Ja kun olet myymässä, laita ostolaidan ylin tarjous.
No tästäkin tulee kauheat huudot ja sättimiset, kuinka tämä ei toimi ollenkaan jos isolla rahalla lähtee ostamaan vähävaihtoista osaketta. Juu ei toimi. Ja juu, joskus voi yrittää ostaa vähän halvemmalla ja tekee paremmat kaupat kuin se, joka ei malta odottaa. Voi sinne laittaa pilkin vetämään pidemmällä voimassaoloajalla, mutta minä olen hätäinen enkä jaksa vartoilla. Pointti lähinnä se, että ymmärtää mitä ne tarjoustasot tarkoittaa, että ostajan pitää tähytä myyntilaitaa ja kääntäen.
Jos on päättänyt ostaa niin juurikin noin. Sillä muutaman sentin hintaerolla per osake ei ole mitään merkitystä isoillakaan summilla. Tiedän tapauksia jotka ovat jääneen tarjoustensa kannalla rannalle ja sitten osake raketoinut... Siinä vasta ne senttien säästöt harmittaa kun saattaa kymppien tai jopa kolminumeroiset voitot saamatta...
Älä tee kuten minä, ylimääräiset hillot Talvivaaraan ja sitten vielä lisää kaasua ja Maan Antiin myös.
Noh, ne meni sitten eikä takaisin tulleet.
Tai kun 2000-luvun vaihteen tienoilla panostin Nokian osavuosikatsauksen alla Nokian hyvään tulokseen;
tulikin tulosvaroitus ja hetkessä hävisin 30000 euroa( silloin kauppaa käytiin euroissa, vaikka markka oli vielä valuuttana).
Tässähän on sijoittajalle myös opetus, kun joku osake romahtaa, niin silloin sitä osaketta myydään niin paljon että et yksinkertaisesti pääse linjalle myymään ja jos pääset niin kukaan ei osta.