Kertokaa tyhmälle, miten sijoittaminen tapahtuu käytännössä
Olen kiinnostunut sijoittamisesta, koska minulla on melko suuret tulot ja pienet menot, ja haluaisin kartuttaa varallisuutta hitaasti mutta varmasti. Olen ymmärtänyt, että sijoittaminen on tähän hyvä tapa. Minulle ei tuota hankaluuksia laittaa kuukaudessa isojakin summia "sivuun", tähän mennessä olen laittanut rahaa säästötilille mutta haluaisin käyttää rahat sijoituksiin.
En vain ymmärrä, miten sijoittaminen käytännössä tapahtuu. Olen yrittänyt varata pankiltani aikaa sijoitusneuvontaan, mutta ilmeisesti koronan vuoksi aikoja ei ole juuri nyt saatavilla. Käytänkö sijoittamiseen jotain ohjelmaa, kuinka paljon olen yhteydessä pankkiin, millaisia summia kerralla? Miten oikein aloitan?
Kommentit (749)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse 16 vuotiaana sijoittajana suosittelen aloittelevalle Nordnetin indeksirahastoja, katsos niihin ei tarvitse käyttää paljon aikaa seuraamiseen (suosittelen Suomi-indeksiä*).
Jos haluat käyttää vähän enemmän aikaa ja vaivaa sijoittamiseen, niin harkitse osakkeiden ostamista. Hyvä hajautus on noin 6-10 erilaista yhtiötä sen mukaan, kuinka paljon haluaa seurata markkinoiden kehitystä. Laita salkkuun vain alansa parhaita yrityksiä ja mielellään sellaisia joilla on vielä suuri kasvupotentiaali. Salkussa on hyvä pitää positiivista osaketta vähintään 10 vuotta, näin ilmeisesti säästyy pääomaverolta.
Meniköhän tässä mikään oikein?
Eipä juuri mennyt ja tämä on hyvä esimerkki miksi täältä ei pitäisi neuvoja kysellä; tulee ihan puuta-heinää.
Muista. Korkoa korolle ja elät osingoilla.
Tärkein ohje. Sijoita vain sen verran mitä olet valmis häviämään.
Jos olen myynyt osakkeita siten, että voittoa on tullut 1005e, niin joudun maksamaan siitä veroa 30% eli n. 300e. Eikös näin?
Jos myyn jotain muuta osaketta siten, että siitä tulee 10e luovutustappiota, niin vältynkö silloin veronmaksulta?
Miten estetään esim. tavallista vaikeampaa kapinavaihetta läpikäyvää teiniä keplottelemasta itseään vanhemman nettipankkiin ja aiheuttamasta katastrofia?
Vierailija kirjoitti:
Miten estetään esim. tavallista vaikeampaa kapinavaihetta läpikäyvää teiniä keplottelemasta itseään vanhemman nettipankkiin ja aiheuttamasta katastrofia?
Sillä et sinulla on se kirjatumiseen tarvittava tunnusluku pelkästään omassa muistissa eikä minnekkään kirjoitettuna, ja se ei ole mitenkään pääteltävissä.
Aloita laittamalla s-bonukset rahastoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä et sinulla on se kirjatumiseen tarvittava tunnusluku pelkästään omassa muistissa eikä minnekkään kirjoitettuna, ja se ei ole mitenkään pääteltävissä.
Tuo on aika paha, koska muisti heikkenee sijoitusten ja lasten kasvaessa.
Saat osingon, jos myyt osakkeen vasta irtoamispäivän jälkeen.