Paras halpa itsetehty ruoka
Kommentit (1019)
Iso kattila jauhelihakeittoa edullisesta tarjouslihasta. Ei maksa paljon ja syö monta päivää. Voit jopa pakastaa.
Kinkkukiusaus, makkarakastike perunoilla. Teet kerralla useamman päivän annokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki itsetehty perusruoka on edullista, mutta teettää työtä enemmän.
Itse otin juuri uunista karjalanpiirakoita ja en nyt osaa hintaa niille sanoa, mutta veikkaan ettei kymmentä senttiä per piirakka ja niitä tuli noin 200 kpl.
Nokkoslettuja on myös ja eilen omista mustikoista kiisseli kauramannapuuron kera.
No joo, nyt pelkkää hiilaria pitkälti, mutta joulun jälkeen ei maistu liha eikä kalakaan.Prismasta saa muuten riisipiirakoita pakasteena alle 20 senttiä kpl. Itse tehdyt toki ovat parempia, mutta työläitä tehdä.
Kyllä saa, mutta nyt oli puhe halvalla "hyvää" ja itse en syö niitä halvimpia piirakoita.
Hyvä on ihan makuasia, josta on turha kiistellä. Itse en nyrpistä nenääni vain siksi että pussissa ei ole kalliin brändin logoa.
No enpä minäkään vaan se maku ratkaisee ja teen edelleen itse piirakat kuten lähes kaiken muunkin.
Tein joku päivä sitten kevätkääryleitä 80kpl ja täällä myydään eurolla vastaavan kokoisia ja niihinkin meni noin 15€Miksi sitten alat valittaa minulle että et syö halvimpia, jos se hintalappu kerran ei ratkaise? Ihmeellistä riidan haastamista taas...
Tässä ketjussa on kyse paras itse tehty halpa ruoka eli miksi sinä niitä pakasteita tarjoat?
En riitele omasta mielestäni tässä yhtään?
S-marketissa oli 2kg lanttu ja punajuuripussit 10snt ja 2kg porkkanapussit 50snt. Aion syödä niistä hyvin pitkän aikaa ja hamstrasin monta pussia. Ensimmäisenä teen hunajalanttukuutioita, joita syön kaiken mahdollisen lisäkkeenä. Nakit olivat myös uudenvuoden jälkeen alessa, joten nakki-lanttu-pyttipannua ainakin.
Punajuurista teen ainakin punajuuri-vuohenjuustolasagnea (vuohenjuusto maksaa pari euroa, mutta punajuuret kompensoi) punajuuririsottoa ja punajuuri-sinihomejuusto-vuokaa.
Porkkanat menee vaikka mihin ja tottakai sosekeittoa ja uunijuureksia tulee myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, kaupassa pahvipakkauksessa, niin kaataa suolaveden pois ja voi laittaa keittoihin, kastikkeeseen, salaattiin.
Kuivat pavut tulevat halvimmaksi kun niitä liottaa yön yli ja keittää painekattilassa. Sitten pakastaa käyttöannoksen kokoisiin pakasterasioissa.
Ja maistuvat paljon premmille, itse käytän esim. salaattiin. Ja voi keittää ihan tavallisessa kattilassakin.
Liotus on pakollinen, myrkyllisiä aineita muuten.
Miten sattuikaan, että tammikuun alussa kysellään edyullisen ruoan perään. Toisin sanoen: Miksi ei voi elää joulukuussakin oman varallisuuden mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Miten sattuikaan, että tammikuun alussa kysellään edyullisen ruoan perään. Toisin sanoen: Miksi ei voi elää joulukuussakin oman varallisuuden mukaan?
Hei. Kiitos kommentistasi. Olen elänyt joulukuussakin oman varallisuuteni mukaan. Nyt haluan elää säästeliäämmin, kuten niin monet muutkin. Voit aloittaa itse uuden ketjun, jossa hämmästelet tätä asiaa. Tässä ketjussa on tullut todella paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä, joista uskon monen muunkin kuin vain minun itseni hyötyvän. Kiitos kaikista hyvistä viesteistä ja kommenteista. t. Ketjun aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, kaupassa pahvipakkauksessa, niin kaataa suolaveden pois ja voi laittaa keittoihin, kastikkeeseen, salaattiin.
Kuivat pavut tulevat halvimmaksi kun niitä liottaa yön yli ja keittää painekattilassa. Sitten pakastaa käyttöannoksen kokoisiin pakasterasioissa.
Ja maistuvat paljon premmille, itse käytän esim. salaattiin. Ja voi keittää ihan tavallisessa kattilassakin.
Nyt kirjoitat skeidaa.
Papuja liotetaan vain siksi, että ne turpoaisivat ennen keittämistä. Keittämisen tarkoitus on paitsi kypsentää pavut, myös pilkkoa tietyt pavuissa olevat molekyylit sellaisiksi, että ihmisen maha ei kipeydy. Eivät ole myrkyllisiä aineita, mutta ärsyttävät ruoansulatuselimistöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaus. Eli perunat 7-10 kpl kuoritaan ja viipaloidaan. Vuokaan ladotaan, väliin sillin pieniä siivuja ja tilliä, pippuria. Sipulikin sopii. Valuta joko kasvislientä (tai jos haluat kalliimman, kermaa) niin paljon että kaikki peittyy. Uuniin noin 45 min. Noin 150 astetta. Tein tätä paljon kun olimme erittäin vähävarainen viisihenkinen perhe. Terveellinen ja maukas.
Kiukuttaa ruotsalaisena tämän ruoan pilaaminen. Perinteinen resepti on seuraava:
- Pilko perunat vuokaan
- avaa janssonin file purkki ja kaada noin puolet nesteestä vuokaan perunoiden sekaan. Lisää vettä hieman.
- kun perunat alkavat kypsymään, lisää fileet ja pieni määrä vispikermaa (tai mitä kuohu/vispiä se Suomessa on) vuokaan. Kermaa tulee lisätä niin, että perunat ovat hyvin nesteen peitossa.
-paista kypsäksi
-anna vetäytyä hetken ennen syömistä.
Tämmöinen on myös mun ihan suomalaisen äitini resepti. Joskus tänne kirjoitinkin, että kerran aloin kaipaamaan kovasti jo toistakymmentä vuotta sitten kuolleen äitini janssonin kiusausta. Ja pari päivää myöhemmin, hänen kirjoittamansa kiusausresepti tipahti erään kirjan välistä :)
Vierailija kirjoitti:
Makkaraa ja ranskalaisia pannulle ja päälle juustoa, päälle tulee tomaattisiivuja ja oreganoa ja tämän päälle kananmuna. Tehdään toinen samanlainen kerros.
Paistetaan voissa kuumalla pannulla pari minuuttia. Huom. ranskalaisten tulee olla ennen paistoa huoneenlämpöisiä. Käännetään sen jälkeen esim. lautasen avulla ja paistetaan toiset pari minuuttia kunnes makkarassa on väriä.
Tein tätä äsken. Hyvää tuli.
Vierailija kirjoitti:
Perunasipulisekotusta pannulle kökö rasvaa perään. Paisto ja lopuksi tee tilaa johonkin kohtaan ja 1-2 kananmunaa paistumann kyytii.
Jos on rahaa niin makkarapalasia mukaan
Miten perunasipulisekoituksen ja makaaranpalasten kaataminen pannulle on ruoan itse tekemistä? Pyttipannu on ällöä krapulamättöä, ei mitään ruokaa.
Huomenna teen parsasta ja koskenlaskijasta keiton... riittää itselleni pariksi päiväksi (ehkä kolmeksikin) + leipää siihen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Kiitos kommentistasi. Olen elänyt joulukuussakin oman varallisuuteni mukaan. Nyt haluan elää säästeliäämmin, kuten niin monet muutkin. Voit aloittaa itse uuden ketjun, jossa hämmästelet tätä asiaa. Tässä ketjussa on tullut todella paljon hyviä ohjeita ja vinkkejä, joista uskon monen muunkin kuin vain minun itseni hyötyvän. Kiitos kaikista hyvistä viesteistä ja kommenteista. t. Ketjun aloittaja
kumpaa siis haluat: Hyvää ruokaa? Vai halpaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Huomenna teen parsasta ja koskenlaskijasta keiton... riittää itselleni pariksi päiväksi (ehkä kolmeksikin) + leipää siihen mukaan.
Tuoretta vai purkitettua tankoparsaa?
Vierailija kirjoitti:
hein2020 kirjoitti:
Ei tarvitse tehdä tai syödä halvinta ku menee TÖIHIN.
Mulla on nälkä myös työssäkäydessä. Miten se työnteko auttaa nälkään?
Työnteon vastineeksi saa rahaa, jolla voi ostaa muutakin kuin mahdollisimman halpaa sapuskaa. Oletkos koskaan kuullut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kumpaa siis haluat: Hyvää ruokaa? Vai halpaa ruokaa?[/quote
Hyvää, halpaa. Jos se ei jo käynyt ilmi. Eli en halua pahojen tai kalliiden ruokien ohjeita. Ja hyviä, halvoista ruoka-aineista valmistettujen ruokien ohjeita onkin tullut paljon. Joten tehtävänanto ei varmaan ollut kaikille yhtä vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kirjoitat skeidaa.
Papuja liotetaan vain siksi, että ne turpoaisivat ennen keittämistä. Keittämisen tarkoitus on paitsi kypsentää pavut, myös pilkkoa tietyt pavuissa olevat molekyylit sellaisiksi, että ihmisen maha ei kipeydy. Eivät ole myrkyllisiä aineita, mutta ärsyttävät ruoansulatuselimistöä.
Niin, siis haittoja kuitenkin ilman liotusta.