Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras halpa itsetehty ruoka

Vierailija
02.01.2021 |

Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.

Kommentit (1019)

Vierailija
281/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikko

Vierailija
282/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italianpata, jossa on jauhelihan tilalla linssejä.

Tätä täytyy kokeilla, myös esim pavuilla

t:Kasvissyöjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaraa ja ranskalaisia pannulle ja päälle juustoa, päälle tulee tomaattisiivuja ja oreganoa ja tämän päälle kananmuna. Tehdään toinen samanlainen kerros.

Paistetaan voissa kuumalla pannulla pari minuuttia. Huom. ranskalaisten tulee olla ennen paistoa huoneenlämpöisiä. Käännetään sen jälkeen esim. lautasen avulla ja paistetaan toiset pari minuuttia kunnes makkarassa on väriä.

Vierailija
284/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlissä on usein alle eurolla valtava pussi porkkanoita tai muita vastaavia juureksia. Toisin kuin vihreä salaatti, juurekset pitävät hyvin nälkää, täyttävät vatsaa ja sisältävät kuituja. On oikein suomalainen fiilis vetää naurista ja lanttua ;) sillä ne olivat satoja vuosia perusruokaa täällä ennen perunan tuloa maahan.

Mikään ei ole niin helppoa kuin pyöritellä paloiteltuja juureksia mausteissa, heittää ne paistopussiin ja laittaa uuniin pitkäksi aikaa hautumaan. Mukaan voi lisätä vaikka mitä oman maun mukaan, esim. juustoa/tomaatteja, herneitä, lihaa, kalaa tai soijaa. Muutama pieni sinihomejuuston pala maustaa isonkin pussin mukavasti. Suolaa sitten valmiin aterian päälle.

Ai ilman energiaa juurekset pitävät nälkää pois, niin varmaan.

Vierailija
285/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi muuten mistä saa proteenia lisää on rasvatoon raejuusto. Vaikka onkin yksipuolinen proteiininlähde, niin kuitenkin.... Raejuustoa voi lisäkkeenä esim. kasvissosekeittohin. Ja raejuusto on halpaa.

Vierailija
286/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Italianpata, jossa on jauhelihan tilalla linssejä.”

no ei ole italianpataa vaan joku makaroonilinssimössö.

Vierailija
287/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaiset pannukakut on hyviä eikä nyt mitenkään ihan hirveän kalliita. Olen laittanut mm. kalkkunaleikettä tekemääni pannukakkuun.

Vierailija
288/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki itsetehty perusruoka on edullista, mutta teettää työtä enemmän.

Itse otin juuri uunista karjalanpiirakoita ja en nyt osaa hintaa niille sanoa, mutta veikkaan ettei kymmentä senttiä per piirakka ja niitä tuli noin 200 kpl.

Nokkoslettuja on myös ja eilen omista mustikoista kiisseli kauramannapuuron kera.

No joo, nyt pelkkää hiilaria pitkälti, mutta joulun jälkeen ei maistu liha eikä kalakaan.

Vierailija
289/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidlissä on usein alle eurolla valtava pussi porkkanoita tai muita vastaavia juureksia. Toisin kuin vihreä salaatti, juurekset pitävät hyvin nälkää, täyttävät vatsaa ja sisältävät kuituja. On oikein suomalainen fiilis vetää naurista ja lanttua ;) sillä ne olivat satoja vuosia perusruokaa täällä ennen perunan tuloa maahan.

Mikään ei ole niin helppoa kuin pyöritellä paloiteltuja juureksia mausteissa, heittää ne paistopussiin ja laittaa uuniin pitkäksi aikaa hautumaan. Mukaan voi lisätä vaikka mitä oman maun mukaan, esim. juustoa/tomaatteja, herneitä, lihaa, kalaa tai soijaa. Muutama pieni sinihomejuuston pala maustaa isonkin pussin mukavasti. Suolaa sitten valmiin aterian päälle.

Nyt ei ihan mulle auennut? "Ilman energiaa"? Väitätkö, ettei juureksissa olisi energiaa? Sepä olisikin jotain. Ja jos tässä on kyse jostain "lihaa saatava ehdottomasti, paljon lihaa" -asiasta, niin kuten huomaat, ehdotan että ruokaa voi täydentää valintansa mukaan.

Syön itse lihaa, mutta en jatkuvasti. En halua kuolla suolistosyöpään kuten läheinen sukulainen.

Vierailija
290/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanilainen curry on ihanaa. Perunaa, sipulia, porkkanaa, nautaa/kanaa sekä japanilaisia curry "lihakuutioita", joita myydään esim. aasialaisissa marketeissa. Tarjoillaan tahmean riisin kera.

Olemassa on myös japanilainen curry katsu. Katsu tarkoittaa uppopaistettua, paneroitua leikettä, joka tarjoillaan tuon yllämainitun currykastikkeen ja riisin ohessa. <3

Vierailija
291/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ihan mulle auennut? "Ilman energiaa"? Väitätkö, ettei juureksissa olisi energiaa? Sepä olisikin jotain. Ja jos tässä on kyse jostain "lihaa saatava ehdottomasti, paljon lihaa" -asiasta, niin kuten huomaat, ehdotan että ruokaa voi täydentää valintansa mukaan.

Syön itse lihaa, mutta en jatkuvasti. En halua kuolla suolistosyöpään kuten läheinen sukulainen.

Kasviksissa ei energiaa paljonkaan ole. Eikä lihastakaan kannata energiaa ottaa, vaan rasvasta hiilihydraateista, ne kun ovat niitä energiaravintoaineita.

Toisekseen, lihaa syömällä et syöpää saa. Olet lukenut liikaa lehtiartikkeleita, jos sellaista luulet.

Vierailija
292/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki itsetehty perusruoka on edullista, mutta teettää työtä enemmän.

Itse otin juuri uunista karjalanpiirakoita ja en nyt osaa hintaa niille sanoa, mutta veikkaan ettei kymmentä senttiä per piirakka ja niitä tuli noin 200 kpl.

Nokkoslettuja on myös ja eilen omista mustikoista kiisseli kauramannapuuron kera.

No joo, nyt pelkkää hiilaria pitkälti, mutta joulun jälkeen ei maistu liha eikä kalakaan.

Prismasta saa muuten riisipiirakoita pakasteena alle 20 senttiä kpl. Itse tehdyt toki ovat parempia, mutta työläitä tehdä.

Vierailija
293/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa veneessä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samassa veneessä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaalilaatikko: soijarouhetta, riisiä, sipulia, kaalia, porkkanaa

Onko kaikki täällä jotain vegejä, kun pistin merkille että paljon on hyviä, halpoja herkullisia reseptejä. Mutta sitten on näitä jotka luulee että joku kaurapuuro/sosekeitto sisältää kaikki tarpeelliset ravintoaineet.

Minä ainakin huomaan heti jos on jotain korviketta seassa. Toki jos ja kun pitää olla lisukkeeksi jotain sen kanssa, hinta nousee aika vikkelään...

Itselläni on sama tilanne, oon tehnyt montakin kertaa mainittua kaalipataa/laatikkoa:

porkkanoita pari, sipuli (tai kaksi)n.

1kg kaali, jauhelihaa ruskistettuna 400-500g,liemikuutio ja pippuria jos löytyy.

Toinen hyvä on munakas. Kananmunat on halpoja, niissä on periaatteessa kaikki ravintoaineet ja munakasta voi varioida käytännössä miten vaan! Sekaan perunoita (espanjalainen perunamunakas), jotain kinkkua/jämiä/mitä vaan!

Ja niin kuin sanottu: keitot ja uuniruuat, PUNALAPPUTUOTTEET, niitä kannattaa hyödyntää. Säästää yllättävän paljon.

Jos vain jaksaa ja pystyy tekee leivät itse, paljon parempaa eikä kukkaro huuda hoosianna 😉

Olen muutaman kerran ruokajonossakin käynyt, siitä saa pakkotilanteessa apua täydennyksiin.

Tsemppiä!

Kaikki eivät tykkää mättää lihaa joka aterialla eikä se ole edes tarpeen. Paitsi sinä ilmeisesti näännyt jos olet ilman lihaa yli 6 tuntia.

Kyllä minulle kasvisruokakin kelpaa, on halpaa ja terveellistä.

Mikä teidät vegaanit saa aina puhumaan lihan syönnistä mättämisellä?

Aivan samaa ihmettelen... mielestäni vinkkini eivät ole lihan mättämistä vaan normaalia, maukasta kotiruokaa, ei keinojäljitelmiä/sose-velli-puurolinjaa kuten valitettavan monessa vastauksessa. Se on lasten ruokaa pidemmän päälle. Mutta näköjään pitää olla se pakollinen soijarouhe,seitan, tofu, papu-linssi-soija-kauramaitolinja.

Ei sillä, syön itsekin paljon kasviksia, mutta ei nämä kaikki ehdotukset pidä ainakaan mulla nälkää kovin pitkään 😄

En ole vegaani, mutta kyllä "mättäminen" kuvaa hyvin sitä että tyrkytät joka aterialle lihaa kun mikään muu ei muka pidä nälkää. Minulla tulee heti mielikuva ahneesta ruuan mättämisestä kaksin käsin.

Vierailija
294/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä minulla ainakin, ei niillä kasviksilla ole tarkoitus pelkästään elää. Mutta tekisi ihan hyvää välillä, varsinkin kun täällä jotkut syövät voissa paistettua läskiä ja vehnäjauhoa.

Vierailija
295/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lätyt

Vierailija
296/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi soijaa syödä. Onneksi saa quornia! En kyllä koskaan pitänyt edes soijan maista tai rakenteestakaan.. Aivan kamalaa korviketta!

Vierailija
297/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen tein härkis-makaronilaatikkoa eli härkistä, tomaattimurskaa, ruokakermaa, makaronia ja mausteita. Yhdelle vuoalliselle ei paljoa tule hintaa, ja saan siitä kuusi annosta ruokaa. Tosi kiva ruoka on myös linssisosekeitto, ja se sopii tällaiselle laiskalle kokkaajalle koska se valmistuu melkein itsestään kun vaan laittaa ainekset kattilaan ja lopuksi soseuttaa.

En syö lihaa, mutta pelkillä vihanneksilla tai juureksilla ei pitkälle pötkitä. Linssit ja pavut ovat edullisia proteiineja, ja härkis- tai nyhtökaurarasia maksaa suunnilleen saman verran kuin vastaava määrä jauhelihaa. 

Vierailija
298/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmispussi Italianpataa, keitän vielä lisää makaroonia, pitää hämmentää koko ajan ettei pala pohjaan ja lisään purkin kermaa lopuksi, on niin hyvää ja täyttävää. Lähdenkin tästä kauppaan ostamaan ainekset ja syön yöaterian.

Vierailija
299/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuro johon möykky voita sulamaan ja raejuustoa proteiiniksi.

Keitetyt kananmunat.  Munavoi,

Sosekeitto: kesäkurpitsaa, sipulia ja purjoa paloiksi ja veteen kiehumaan,

Vesi pois, kattilaan koskenlaskijaa ja voita.  Soseuta sauvasekoittimella, lautaselle ketsuppia ja voita.  NAM!

Paistetut perunat, lisäksi paistettuja munia.

Vierailija
300/1019 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakeitto. Opettele fileoimaan, jos et osaa. Kokonaisia (kirjo)lohia saa tosi edullisesti tarjouksista. 10 euron kalasta tulee vähintään tusinan verran isoja annoksia. Perkeista mausteiden kanssa keitetään liemi, siivilöidään, perunaa, sipulia, porkkanaa ja kalan palat sekaan. Tillikin on kallista, mutta itse kesällä voi pakastaa pikku nyssäköitä tai käyttää kuivatilliä. Rasvainen lohi ei tarvitse maitoa tai kermaa. Itse suurustan vähän jauhoilla. Tätä on pakko pakastaa monta rasiaa, kun kahdella mene niin monta litraa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä