Paras halpa itsetehty ruoka
Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.
Kommentit (1019)
Keitetyt makaronit ja ketsuppi.
Vierailija kirjoitti:
Pastakastike, kerma, tortillat uunivuokaan, päälle mozzarellaa. Voi tuunata miten tahtoo. Hyvää aina.
Tortelliinit...🤭😂
Vierailija kirjoitti:
Keitetyt makaronit ja ketsuppi.
Ja ketsupittakin menee, jos pakko on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pavut, kaupassa pahvipakkauksessa, niin kaataa suolaveden pois ja voi laittaa keittoihin, kastikkeeseen, salaattiin.
Kuivat pavut tulevat halvimmaksi kun niitä liottaa yön yli ja keittää painekattilassa. Sitten pakastaa käyttöannoksen kokoisiin pakasterasioissa.
Ja maistuvat paljon premmille, itse käytän esim. salaattiin. Ja voi keittää ihan tavallisessa kattilassakin.
Liotus on pakollinen, myrkyllisiä aineita muuten.
Nyt kirjoitat skeidaa.
Papuja liotetaan vain siksi, että ne turpoaisivat ennen keittämistä. Keittämisen tarkoitus on paitsi kypsentää pavut, myös pilkkoa tietyt pavuissa olevat molekyylit sellaisiksi, että ihmisen maha ei kipeydy. Eivät ole myrkyllisiä aineita, mutta ärsyttävät ruoansulatuselimistöä.
Niin, siis haittoja kuitenkin ilman liotusta.
Niin, siis ymmärsit väärin. Haitat ilmaantuvat, jos et keitä! Ihan sama, liotitko vaiko et.
No keittäminen joka tapauksessa, tuoreet herneet eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soijarouhemakaroonilaatikko
Soijarouheen voit korvata silputulla pahvilla. Sama maku halvemmalla.
Sille ei mahda mitään, jos ei vaan osaa tehdä ja maustaa ruokaa.
Kyllä te varmaan lihaankin jostain maustetta laitatte, ketkä sitä syöttekään?
Puuroriisi lisäkkeenä jos ei ole muuta. On oikeastaan aika hyvää kun lisää liemikuution ja menee vaikka jonkun broilerin kanssa. Yksi päivä laitoin jopa leikkeleitä ja salaattia tämän kanssa sekaisin ja oli ihan täyttävää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maustaminen ei taida olla sun vahvin lajisi. Tai ylipäätään ruoanvalmistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas ikävä kommentti. Ehkä hän ei tosiaan ole kamalan hyvä ruoanlaittaja, tai ei vain ole maistanut hyvää soijarouheruokaa. Sen sijaan, että piikittelee, voisi vaikka kertoa vinkkejä, miten siitä saa hyvänmakuista. Itsekään en osaa tehdä soijarouheesta yhtä hyvää kuin jauhelihasta, se vaatii paljon enemmän mausteita, sillä siinä on se tietty sivumaku, johon ei ole tottunut.
kalaa kehiin kirjoitti:
Kalakeitto. Opettele fileoimaan, jos et osaa. Kokonaisia (kirjo)lohia saa tosi edullisesti tarjouksista. 10 euron kalasta tulee vähintään tusinan verran isoja annoksia. Perkeista mausteiden kanssa keitetään liemi, siivilöidään, perunaa, sipulia, porkkanaa ja kalan palat sekaan. Tillikin on kallista, mutta itse kesällä voi pakastaa pikku nyssäköitä tai käyttää kuivatilliä. Rasvainen lohi ei tarvitse maitoa tai kermaa. Itse suurustan vähän jauhoilla. Tätä on pakko pakastaa monta rasiaa, kun kahdella mene niin monta litraa.
Oi tästä tuli mieleen halpa, maukas ja terveellinen kalaherkku: lohen ruodot. Niitä myydään usein kaupassa ja hinta on halpa. Ison lohen ruodoissa on mukana vielä paljon lihaa, rasvaa ja makua. Itse keitän ruodot, syön lihat ja hyödynnän liemen.
Kalakeitto ei mielestäni kaipaa ollenkaan kermaa, maitoa tai rasvaa, korkeintaan lorauksen oliiviöljyä mikä sopii tasan kaikkeen ruokaan. Itse en käytä voita, koska elimistöni ei pysty käyttämään laktaasia ei sitten ollenkaan. Tai jos käytän maitotuotteita, niin tiedän jääväni kotiin, kärsimään siitä ilosta myöhemmin :)
Juoppotonttu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipas ikävä kommentti. Ehkä hän ei tosiaan ole kamalan hyvä ruoanlaittaja, tai ei vain ole maistanut hyvää soijarouheruokaa. Sen sijaan, että piikittelee, voisi vaikka kertoa vinkkejä, miten siitä saa hyvänmakuista. Itsekään en osaa tehdä soijarouheesta yhtä hyvää kuin jauhelihasta, se vaatii paljon enemmän mausteita, sillä siinä on se tietty sivumaku, johon ei ole tottunut.
Mun mielestä soijarouheessa ei ole mitään makua ellei sitä mausta. Ja maustaminen tarkoittaa reilulla kädellä maustamista: kourallisia yrttejä, pippureita ja suolaa. Silloin siihen tulee jotain makua. Chili ja tabasco sopivat myös.
Roskiin heitetty ruoka on rahan heittämistä roskiin. Inhoan turhaa ruokajätettä. Mun vinkki kaikille, joilla tuppaa vihanneksia ja juureksia menemään pilalle on tässä: hanki kaappiin varalta jauheita. Kaikkia näitä löytyy mm mun kaapista: punajuurijauhetta, tomaattijauhetta, marjajauheita (monenlaisia), viherjauheita, sienijauheita, nokkosjauhetta. Pakasteena vihanneksia. Keitä tuoreet juurekset ym ja pakasta ne pienissä pusseissa.
Esim. punajuurijauhetta voi heittää wokkeihin ja keittoihin. Pakasteet säilyvät paremmin ja jos tuore ruoka on menossa vanhaksi, keitä tai paista se ja pussita + pakkaseen annospusseissa.
Viher- ja sienijauheista varoituksen sana: katso mitä ne sisältävät ja mikä on annossuositus. Tämän lisäksi syö niitä vain kuureina.
Marjajauheet ovat mun ehdoton suosikki. En pidä makeista hilloista ja mm. pakastemarjoissa on tautiriskejä (ne pitäsi kuumentaa). Kotimaista marjajauhetta voi sekoittaa viiliin/piimään/kaurapuuroon tai smoothieen ja kulauttaa menemään. Lusikallinen jauhetta vastaa 1 dl marjoja.
Kannattaa laskea tuleeko edullisemmaksi hankkia säilyviä tuotteita tai pakastaa kuin ostaa tuoreita ja laittaa osa roskiin.
Leivästä ja sämpylöistä: osta näkkäriä, hapankorppua tai tee itse. Leivon kahden päivän sämpylät itse enkä koskaan osta niitä. Ja sekoitan niihin mm. pähkinöitä ja niitä marjajauheita!
Keittojen soseuttamiseen vinkki. Varmaan joku järkyttyy, mutta minä laiskana ihmisenä laitan ne juurekset ja muut nesteet tehosekoittimeen, sekoitan pehmeäksi ja sitten laitan ne kattilaan, lisään kokonaisia pippureita ja yrttejä tms jos haluan jotain "kokonaista" mukaan ja keitän siinä sitten sen soseen.
En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi ensin keittäisin ja sitten kuitenkin polttaisin käteni kaatamalla niitä aineksia tehosekoittimeen. Teen siis tätä helppouden takia :D
Porkkanasosekeitto: keitetään porkkanaa, lihaliemikuutio, mustapippuria, savupaprikajauhetta ja lusätään tilkka kermaa ja sauvasekoittimella soseeksi. Hyvää ja yllätyävän täyttävää.
Irtoriisi ja soya-kastike siihen sitten. Pudotin tällä toistakymmentä kiloa aikanaan...joka nälkään tätä. En ole kyllästynyt vieläkään...
Vierailija kirjoitti:
Bolognesekastike ja spagetti. Neljän sadan gramman jauhelihapaketista saa neljä annosta.
Tuo on kallista. Kun laittaa sekaan jauhoja, vettä ja purkillisen halvimpia papuja, saa ruokaa ainakin 6 annosta. Kun vaihtaa vielä spagetin halvimpaan makaroniin niin aletaan olla jo lähellä halpaa ruokaa.
Erilaiset munakkaat on halpoja, täytteeksi ei edes tarvita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uunijuureksia
Ja varsinkin nyt, kun joulun ylijäämäjuurekset myydään pois
Olisin ostanut eilen kaupasta lanttua ja palsternakkaa makkarakeittoon, mutta päädyin pakaste keittojuureksiin, koska niiden hinta oli reilu 2e/ kilo, kun taas lanttu oli 2,99 ja palsternakka 3,89E/kg.
Vierailija kirjoitti:
Roskiin heitetty ruoka on rahan heittämistä roskiin. Inhoan turhaa ruokajätettä. Mun vinkki kaikille, joilla tuppaa vihanneksia ja juureksia menemään pilalle on tässä: hanki kaappiin varalta jauheita. Kaikkia näitä löytyy mm mun kaapista: punajuurijauhetta, tomaattijauhetta, marjajauheita (monenlaisia), viherjauheita, sienijauheita, nokkosjauhetta. Pakasteena vihanneksia. Keitä tuoreet juurekset ym ja pakasta ne pienissä pusseissa.
Esim. punajuurijauhetta voi heittää wokkeihin ja keittoihin. Pakasteet säilyvät paremmin ja jos tuore ruoka on menossa vanhaksi, keitä tai paista se ja pussita + pakkaseen annospusseissa.
Viher- ja sienijauheista varoituksen sana: katso mitä ne sisältävät ja mikä on annossuositus. Tämän lisäksi syö niitä vain kuureina.
Marjajauheet ovat mun ehdoton suosikki. En pidä makeista hilloista ja mm. pakastemarjoissa on tautiriskejä (ne pitäsi kuumentaa). Kotimaista marjajauhetta voi sekoittaa viiliin/piimään/kaurapuuroon tai smoothieen ja kulauttaa menemään. Lusikallinen jauhetta vastaa 1 dl marjoja.
Kannattaa laskea tuleeko edullisemmaksi hankkia säilyviä tuotteita tai pakastaa kuin ostaa tuoreita ja laittaa osa roskiin.
Leivästä ja sämpylöistä: osta näkkäriä, hapankorppua tai tee itse. Leivon kahden päivän sämpylät itse enkä koskaan osta niitä. Ja sekoitan niihin mm. pähkinöitä ja niitä marjajauheita!
Kiitos vinkistä, mutta syön ruokaa enkä jauhoja.
Maustaminen on ratkaisun avain menestykseen halvassa syömisessä. Hanki iso purkki mielimakua aluksi halpakaupasta, sitten lisää erikoisempia .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, mutta syön ruokaa enkä jauhoja.
Muutenkin aiheena oli halpa syöminen.
Esimerkiksi marjajauheita kalliimpaa tuotetta saa ruokakaupassa jo vähän etsiä.
Yök. Liharuoasta tulee vain eläimelliseksi ja kohta makaa sikana sohvalla.