Paras halpa itsetehty ruoka
Eli kyllä, pitäisi kiristää vyötä. Kerro oma paras halpa ruokasi.
Kommentit (1019)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki itsetehty perusruoka on edullista, mutta teettää työtä enemmän.
Itse otin juuri uunista karjalanpiirakoita ja en nyt osaa hintaa niille sanoa, mutta veikkaan ettei kymmentä senttiä per piirakka ja niitä tuli noin 200 kpl.
Nokkoslettuja on myös ja eilen omista mustikoista kiisseli kauramannapuuron kera.
No joo, nyt pelkkää hiilaria pitkälti, mutta joulun jälkeen ei maistu liha eikä kalakaan.Prismasta saa muuten riisipiirakoita pakasteena alle 20 senttiä kpl. Itse tehdyt toki ovat parempia, mutta työläitä tehdä.
Kyllä saa, mutta nyt oli puhe halvalla "hyvää" ja itse en syö niitä halvimpia piirakoita.
Perunasipulisekotusta pannulle kökö rasvaa perään. Paisto ja lopuksi tee tilaa johonkin kohtaan ja 1-2 kananmunaa paistumann kyytii.
Jos on rahaa niin makkarapalasia mukaan
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuro johon möykky voita sulamaan ja raejuustoa proteiiniksi.
Keitetyt kananmunat. Munavoi,
Sosekeitto: kesäkurpitsaa, sipulia ja purjoa paloiksi ja veteen kiehumaan,
Vesi pois, kattilaan koskenlaskijaa ja voita. Soseuta sauvasekoittimella, lautaselle ketsuppia ja voita. NAM!
Paistetut perunat, lisäksi paistettuja munia.
Onko joku verrannut, onko sauvasekoitin huomattavasti parempi keittojen soseuttamiseen kuin tehosekoitin? Itselläni on tehosekoitin, mutta se sotkee pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otin juuri uunista karjalanpiirakoita ja en nyt osaa hintaa niille sanoa, mutta veikkaan ettei kymmentä senttiä per piirakka ja niitä tuli noin 200 kpl.
Nokkoslettuja on myös ja eilen omista mustikoista kiisseli kauramannapuuron kera.
No joo, nyt pelkkää hiilaria pitkälti, mutta joulun jälkeen ei maistu liha eikä kalakaan.Prismasta saa muuten riisipiirakoita pakasteena alle 20 senttiä kpl. Itse tehdyt toki ovat parempia, mutta työläitä tehdä.
Kyllä saa, mutta nyt oli puhe halvalla "hyvää" ja itse en syö niitä halvimpia piirakoita.
Hyvä on ihan makuasia, josta on turha kiistellä. Itse en nyrpistä nenääni vain siksi että pussissa ei ole kalliin brändin logoa.
Vierailija kirjoitti:
Valmispussi Italianpataa, keitän vielä lisää makaroonia, pitää hämmentää koko ajan ettei pala pohjaan ja lisään purkin kermaa lopuksi, on niin hyvää ja täyttävää. Lähdenkin tästä kauppaan ostamaan ainekset ja syön yöaterian.
Jos tähän vielä lisää jauhelihan, niin ei hinta kovin edullinen
intialainen dal linsseistä ja riisistä. tällä ohjeella tulee tosi hyvää ja maistuukin jollekin: http://moderniaintialaista.blogspot.com/2013/11/sitruunainen-dal.html
Iso kattilallinen makkarakeittoa ja ruisleipää,ei maksa paljon🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä on ihan makuasia, josta on turha kiistellä. Itse en nyrpistä nenääni vain siksi että pussissa ei ole kalliin brändin logoa.
No enpä minäkään vaan se maku ratkaisee ja teen edelleen itse piirakat kuten lähes kaiken muunkin.
Tein joku päivä sitten kevätkääryleitä 80kpl ja täällä myydään eurolla vastaavan kokoisia ja niihinkin meni noin 15€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä minäkään vaan se maku ratkaisee ja teen edelleen itse piirakat kuten lähes kaiken muunkin.
Tein joku päivä sitten kevätkääryleitä 80kpl ja täällä myydään eurolla vastaavan kokoisia ja niihinkin meni noin 15€
Miksi sitten alat valittaa minulle että et syö halvimpia, jos se hintalappu kerran ei ratkaise? Ihmeellistä riidan haastamista taas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on usein alle eurolla valtava pussi porkkanoita tai muita vastaavia juureksia. Toisin kuin vihreä salaatti, juurekset pitävät hyvin nälkää, täyttävät vatsaa ja sisältävät kuituja. On oikein suomalainen fiilis vetää naurista ja lanttua ;) sillä ne olivat satoja vuosia perusruokaa täällä ennen perunan tuloa maahan.
Mikään ei ole niin helppoa kuin pyöritellä paloiteltuja juureksia mausteissa, heittää ne paistopussiin ja laittaa uuniin pitkäksi aikaa hautumaan. Mukaan voi lisätä vaikka mitä oman maun mukaan, esim. juustoa/tomaatteja, herneitä, lihaa, kalaa tai soijaa. Muutama pieni sinihomejuuston pala maustaa isonkin pussin mukavasti. Suolaa sitten valmiin aterian päälle.
Ai ilman energiaa juurekset pitävät nälkää pois, niin varmaan.
Nyt ei ihan mulle auennut? "Ilman energiaa"? Väitätkö, ettei juureksissa olisi energiaa? Sepä olisikin jotain. Ja jos tässä on kyse jostain "lihaa saatava ehdottomasti, paljon lihaa" -asiasta, niin kuten huomaat, ehdotan että ruokaa voi täydentää valintansa mukaan.
Syön itse lihaa, mutta en jatkuvasti. En halua kuolla suolistosyöpään kuten läheinen sukulainen.
Kasviksissa ei energiaa paljonkaan ole. Eikä lihastakaan kannata energiaa ottaa, vaan rasvasta hiilihydraateista, ne kun ovat niitä energiaravintoaineita.
Toisekseen, lihaa syömällä et syöpää saa. Olet lukenut liikaa lehtiartikkeleita, jos sellaista luulet.
"Olet lukenut liikaa lehtiartikkeleita", wtf? Syytät ihmistä siis siitä että hän on hankkinut liikaa tietoa ja hän ymmärtäisi ilmeisesti faktat paremmin jos ei lukisi lehtiä? Vai..?
Varmasti ymmärtäisi, jos lukisi ihan jotain muuta kuin lehtiartikkeleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on usein alle eurolla valtava pussi porkkanoita tai muita vastaavia juureksia. Toisin kuin vihreä salaatti, juurekset pitävät hyvin nälkää, täyttävät vatsaa ja sisältävät kuituja. On oikein suomalainen fiilis vetää naurista ja lanttua ;) sillä ne olivat satoja vuosia perusruokaa täällä ennen perunan tuloa maahan.
Mikään ei ole niin helppoa kuin pyöritellä paloiteltuja juureksia mausteissa, heittää ne paistopussiin ja laittaa uuniin pitkäksi aikaa hautumaan. Mukaan voi lisätä vaikka mitä oman maun mukaan, esim. juustoa/tomaatteja, herneitä, lihaa, kalaa tai soijaa. Muutama pieni sinihomejuuston pala maustaa isonkin pussin mukavasti. Suolaa sitten valmiin aterian päälle.
Nyt ei ihan mulle auennut? "Ilman energiaa"? Väitätkö, ettei juureksissa olisi energiaa? Sepä olisikin jotain. Ja jos tässä on kyse jostain "lihaa saatava ehdottomasti, paljon lihaa" -asiasta, niin kuten huomaat, ehdotan että ruokaa voi täydentää valintansa mukaan.
Syön itse lihaa, mutta en jatkuvasti. En halua kuolla suolistosyöpään kuten läheinen sukulainen.
No vertaahan kaloreita juureksissa ja esim. viljassa. Ihan samat lukemat vai?
Makaronivelli!! Ja tietty karjalan mummun reseptillä, eli:
- litra (täys)maitoa
- 2dl niitä halpoja torino-makaroneja
- 1rkl vehnäjauhoja
- 1rkl sokeria ja
- 1tl suolaa
(nokare voita)
Kiehauta maito kattilassa, lisää makaronit, anna kiehahtaa ja sen jälkeen hiljalleen kypsyä ainakin 8 min. Sekoita vehnäjauhot pieneen tilkkaan maitoa tai voihin ja lisää suurus sekoittaen velliin.
Anna kypsyä vielä n. 5 min / niin kauan että makaronit ovat keittyneet hyvin pehmeiksi. Ota kattila pois liedeltä ja mausta sokerilla ja suolalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasviksissa ei energiaa paljonkaan ole. Eikä lihastakaan kannata energiaa ottaa, vaan rasvasta hiilihydraateista, ne kun ovat niitä energiaravintoaineita.
Toisekseen, lihaa syömällä et syöpää saa. Olet lukenut liikaa lehtiartikkeleita, jos sellaista luulet.
"Olet lukenut liikaa lehtiartikkeleita", wtf? Syytät ihmistä siis siitä että hän on hankkinut liikaa tietoa ja hän ymmärtäisi ilmeisesti faktat paremmin jos ei lukisi lehtiä? Vai..?
Varmasti ymmärtäisi, jos lukisi ihan jotain muuta kuin lehtiartikkeleita.
Annas kun arvaan: vaihtoehtoisia faktoja.
Tomaattipasta = pastapaketti 0,50-1e ja pastakastike 60 senttiä-2e.
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaus. Eli perunat 7-10 kpl kuoritaan ja viipaloidaan. Vuokaan ladotaan, väliin sillin pieniä siivuja ja tilliä, pippuria. Sipulikin sopii. Valuta joko kasvislientä (tai jos haluat kalliimman, kermaa) niin paljon että kaikki peittyy. Uuniin noin 45 min. Noin 150 astetta. Tein tätä paljon kun olimme erittäin vähävarainen viisihenkinen perhe. Terveellinen ja maukas.
Kiukuttaa ruotsalaisena tämän ruoan pilaaminen. Perinteinen resepti on seuraava:
- Pilko perunat vuokaan
- avaa janssonin file purkki ja kaada noin puolet nesteestä vuokaan perunoiden sekaan. Lisää vettä hieman.
- kun perunat alkavat kypsymään, lisää fileet ja pieni määrä vispikermaa (tai mitä kuohu/vispiä se Suomessa on) vuokaan. Kermaa tulee lisätä niin, että perunat ovat hyvin nesteen peitossa.
-paista kypsäksi
-anna vetäytyä hetken ennen syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Janssonin kiusaus. Eli perunat 7-10 kpl kuoritaan ja viipaloidaan. Vuokaan ladotaan, väliin sillin pieniä siivuja ja tilliä, pippuria. Sipulikin sopii. Valuta joko kasvislientä (tai jos haluat kalliimman, kermaa) niin paljon että kaikki peittyy. Uuniin noin 45 min. Noin 150 astetta. Tein tätä paljon kun olimme erittäin vähävarainen viisihenkinen perhe. Terveellinen ja maukas.
Kiukuttaa ruotsalaisena tämän ruoan pilaaminen. Perinteinen resepti on seuraava:
- Pilko perunat vuokaan
- avaa janssonin file purkki ja kaada noin puolet nesteestä vuokaan perunoiden sekaan. Lisää vettä hieman.
- kun perunat alkavat kypsymään, lisää fileet ja pieni määrä vispikermaa (tai mitä kuohu/vispiä se Suomessa on) vuokaan. Kermaa tulee lisätä niin, että perunat ovat hyvin nesteen peitossa.
-paista kypsäksi
-anna vetäytyä hetken ennen syömistä.
Sepä on suomalaisen keksimä ruoka.
"Munien avulla hyydytetty anjovisgratiini ilman perunaa alkoi esiintyä ruotsalaisissa keittokirjoissa 1800-luvun puolivälin jälkeen. Munat vaihtuvat perunaan vasta Helsingin kasvatusopillisen ruoanlaittokoulun johtajattaren, Anna Olsonin Ruotsissa v. 1901 ilmestyneessä keittokirjassa."
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/ij.html#jans