Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi huutaa _täysillä_ bussissa tai junassa eikä lopeta niin mitä tehdä?

Vierailija
02.01.2021 |

Jos lapsi, vaikka pari-kolmevuotias alkaa karjua täpöllä vaikkapa bussissa tai lähijunassa eikä suostu lopettamaan, niin mitä vanhempina teette? Kanssamatkustajilta ja joskus kuskillakin palaa hermo, mutta jos hyppäät pois odottamaan seuraavaa niin odottelua on tiedossa 15-20 min.

Mitä teet?

Kommentit (218)

Vierailija
141/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveitä vastauksia tässä ketjussa. Hävetkää aikuiset.

Vauvat ja taaperot itkevät ja huutavat, koska he eivät osaa ilmaista negatiivisia tunteitaan muulla tavalla. He eivät osaa vielä säädellä tunteitaan, vaan harmitus voi kasvaa niin isonksi, että sitä kerta kaikkiaan ei saa heti pois vaikka mitä tekisi.

Jokainen meistä on ollut lapsi ja on opetellut vähitellen säätelemään tunteitaan ja käytöstään. Jokainen meistä on varmasti pienenä itkenyt julkisella paikalla.

Ihan hirveää minä-minä-ajattelua, että vain minua häiritsemättömät, täydellisesti itsensä hallitsevat yksilöt saavat matkustaa julkisissa, silloin kun MINÄ olen siellä. Osoittaa myös käsittämättömän itsekeskeistä asennetta kuvitella, että vauva/taapero itkee ilkeyttään tai häiritäkseen muita. Onko tämä nyt vieläkin sitä samaa asenneilmastoa, kun takavuosina vauvat jätettiin yksin toiseen huoneeseen itkemään, ”siinä vain keuhkot vahvistuu” (kuten 40-luvun lopulla syntynyt äitini, joka oli ollut koliikkivauva. Ja voin sanoa, tuon kylmän kasvatustavan seuraukset näkyvät hänessä vieläkin.)?

Ei minua kiinnosta miksi mölisijä mölisee. Minä kuitenkin maksan matkastani toisin kuin vahinkovankkureiden kanssa liikkuva. Mölytoosan vanhempi on tässä itsekeskeinen, kun aiheuttaa kaikille meluhaittaa vain siksi, että HÄNELLÄ on oikeus matkustaa (ilmaiseksi).

Se itsekäs olet juurikin sinä ja muut täyttä hiljaisuutta ylistävät minäminät. Jos Aikuinen ihminen ei kestä lyhyttä bussimatkaa metelissä niin otan osaa. Hermosi taitaa olla olemattomat.

Ei vaan itsekäs on se, joka aiheuttaa häiriötä muille. Hän asettaa oman matkustusoikeutensa muiden matkustusrauhan yläpuolelle. Häiriköitä ei pidä paapoa tai ymmärtää vaan heidät pitää poistaa matkustusvälineestä. 

Ihana asenne. Eli bussiin n.1-4 vuotiaille matkustuskielto :) onneksi tuollainen ei koskaan menisi laissa läpi.

Ei siinä niin sanottu. Kaikilla sääntöjä noudattavilla on matkustusoikeus. Jos sääntöjä rikkoo, oikeus evätään ihan riippumatta iästä, sukupuolesta tmv. seikoista.

Vierailija
142/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoon lähijunissa yleensä antavat luunapin sille lapselle, jolloin huuto vaihtuu nyyhkytykseksi. Toki lainsäädännöllisistä syistä ymmärrän, ettei samaa keinoa voi käyttää Suomessa.

Eipä se lasten pahoinpitely ole enää Iso-Britanniassakaan sallittua.

EU-mielisessä Skotlannissa kielsivät ruumiillisen kurituksen. Englannissa, Walesissa ja Pohjois-Irlannissa se on sallittua.

Ei ole sallittua missään Euroopan Neuvoston jäsenvaltiossa. Euroopan ihmisoikeussopimus on asiassa yksiselitteinen. Kansallisella lainsäädännöllä ei ole mitään merkitystä a ihmisoikeuskysymyksisssä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvat ja taaperot itkevät ja huutavat, koska he eivät osaa ilmaista negatiivisia tunteitaan muulla tavalla. He eivät osaa vielä säädellä tunteitaan, vaan harmitus voi kasvaa niin isonksi, että sitä kerta kaikkiaan ei saa heti pois vaikka mitä tekisi.

Jokainen meistä on ollut lapsi ja on opetellut vähitellen säätelemään tunteitaan ja käytöstään. Jokainen meistä on varmasti pienenä itkenyt julkisella paikalla.

Ihan hirveää minä-minä-ajattelua, että vain minua häiritsemättömät, täydellisesti itsensä hallitsevat yksilöt saavat matkustaa julkisissa, silloin kun MINÄ olen siellä. Osoittaa myös käsittämättömän itsekeskeistä asennetta kuvitella, että vauva/taapero itkee ilkeyttään tai häiritäkseen muita. Onko tämä nyt vieläkin sitä samaa asenneilmastoa, kun takavuosina vauvat jätettiin yksin toiseen huoneeseen itkemään, ”siinä vain keuhkot vahvistuu” (kuten 40-luvun lopulla syntynyt äitini, joka oli ollut koliikkivauva. Ja voin sanoa, tuon kylmän kasvatustavan seuraukset näkyvät hänessä vieläkin.)?

Ei minua kiinnosta miksi mölisijä mölisee. Minä kuitenkin maksan matkastani toisin kuin vahinkovankkureiden kanssa liikkuva. Mölytoosan vanhempi on tässä itsekeskeinen, kun aiheuttaa kaikille meluhaittaa vain siksi, että HÄNELLÄ on oikeus matkustaa (ilmaiseksi).

Se itsekäs olet juurikin sinä ja muut täyttä hiljaisuutta ylistävät minäminät. Jos Aikuinen ihminen ei kestä lyhyttä bussimatkaa metelissä niin otan osaa. Hermosi taitaa olla olemattomat.

Ei vaan itsekäs on se, joka aiheuttaa häiriötä muille. Hän asettaa oman matkustusoikeutensa muiden matkustusrauhan yläpuolelle. Häiriköitä ei pidä paapoa tai ymmärtää vaan heidät pitää poistaa matkustusvälineestä. 

Ihana asenne. Eli bussiin n.1-4 vuotiaille matkustuskielto :) onneksi tuollainen ei koskaan menisi laissa läpi.

Ei siinä niin sanottu. Kaikilla sääntöjä noudattavilla on matkustusoikeus. Jos sääntöjä rikkoo, oikeus evätään ihan riippumatta iästä, sukupuolesta tmv. seikoista.

Tuon ikäinen ymmärtääkin säännöistä jotain. Aikuinenkaan ei ole mikään taikuri, kukaan vanhempi ei ole joten heidät pitäisi vain kylmästi viskata ulos jotta SINÄ saisit rauhan? Juu eihän se ole yhtään itsekästä ehei..

Vierailija
144/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa, jos jonkun skidi huutaa. Etenkin, jos näen, että vanhempi yrittää kaikkensa. Joskus on myös viisainta olla reagoimatta karjuvaan uhmapussiin. Jos minulla on korvatulpat, isken ne korviini. Jos kuulokkeet, lisään volyymia. Jos ei ole kumpiakaan, katson ulos ikkunasta ja kärsin. Olen aikuinen, tervepäinen ihminen, ja kestän kyllä sen bussimatkan verran epämukavuutta etenkin, kun kyseessä on pikkulapsi.

Sen sijaan minun on erittäin vaikea sietää pahankurisia teinejä tai möliseviä nuoria aikuisia juopoista puhumattakaan. He voisivat puolestani vaikka kävellä.

Vierailija
145/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vela sinkut taas vauhdissa.

Vierailija
146/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsia ei pidä ymmärtää. Asia selvä 🙄 voihan ahteri sentään.

Vierailija
147/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei haittaa, jos jonkun skidi huutaa. Etenkin, jos näen, että vanhempi yrittää kaikkensa. Joskus on myös viisainta olla reagoimatta karjuvaan uhmapussiin. Jos minulla on korvatulpat, isken ne korviini. Jos kuulokkeet, lisään volyymia. Jos ei ole kumpiakaan, katson ulos ikkunasta ja kärsin. Olen aikuinen, tervepäinen ihminen, ja kestän kyllä sen bussimatkan verran epämukavuutta etenkin, kun kyseessä on pikkulapsi.

Sen sijaan minun on erittäin vaikea sietää pahankurisia teinejä tai möliseviä nuoria aikuisia juopoista puhumattakaan. He voisivat puolestani vaikka kävellä.

Kiitos! Ihanan lämminsydämistä ajattelua.

Vierailija
148/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse haluaisi huutaa kenenkään lapselle että pitäisi turpansa kiinni. Todella lapsellista ja epäkypsää käytöstä aikuiselta.

Ja joo, se puhelinta tuijottava äitikin teki väärin. Paitsi jos hän tiesi ettei mitään ole tehtävissä vaan touvoi vaan pääsevänsä nopeasti perille.

No olihan tehtävissä, lapsi vaikeni kun vieras puuttui huutoon. Luitko tekstin, äitylin mielestä siis olisi ollut ok pistää muut kestämään sitä meteliä yli 40 minuuttia. Aika kohtuutonta kanssamatkusyajia kohtaan!

Vierailija
149/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäinen ymmärtääkin säännöistä jotain. Aikuinenkaan ei ole mikään taikuri, kukaan vanhempi ei ole joten heidät pitäisi vain kylmästi viskata ulos jotta SINÄ saisit rauhan? Juu eihän se ole yhtään itsekästä ehei..

Metelistä kärsivät kaikki matkustajat. Häiriköt pitää kylmästi viskata ulos, koska he itse valitsevat häiritsemisen. Jos käyttäytyminen ja ymmärtäminen ei riitä joukkoliikenteeseen, kannattaa hankkia oma auto tai kävellä.

Vierailija
150/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vela sinkut taas vauhdissa.

Äläpäs yleistä! Olen vela sekä sinkku mutta en todellakaan näiden joidenkin viestien kaltainen ihmishirviö. Oikein puistattaa että noiden kirjoittaja saatta kassajonossakin seistä takanani. Paheksuu tapaani hengittää.

Tai istuu viereeni täydessä bussissa ja kuvittelee että minäkin inhoan sitä samassa bussissa huutavaa lasta. En inhoa. Lasten huuto ei haittaa yhtään!

Vierailija
151/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuin joskus täpötäydessä bussissa, takanani kännykkää näpyttelevä äiti ja noin 4v poika, joka huusi ja karjui suoraa huutoa. Sellaista tekoitkun ja raivokarjunnan välimallia. Äiti ei edes vilkaissut pentua. Meitä oli siinä kymmeniä ihmisiä täydessä tuskassa, se huuto oli niin karmeaa, että ihan oksetti liikkuvassa autossa. Noin 10 min kestettyäni nousin ylös ja työnsin naamani noin 30cm pojasta. Karjuin niin kovaa kuin osasin, että "nyt se turpa kiinni!". Poika vaikeni kuin salamaniskusta ja istui hipihiljaa loppumatkan, noin puoli tuntia. Ihmisiä hiukan hymyilytti, äitiä ei. Kuului sössöttävän siihen puhelimeensa jotain negatiivista minusta....

Minä en kyllä ole mikään puhelimeen tuijottelija, mutta lapseni on joskus huutanut kuvailemallasi tavalla ja auta armias, jos olisit sattunut käyttäytymään noin minun lapselleni. Olisin karjunut sinulta tärykalvot riekaleiksi ihan oikeasti. Todennäköisesti olisit lopulta sössöttänyt anteeksipyynnön märät housuissa. Tuollainen käytös, jos se edes on totta, osoittaa sen, että henkinen kehityksesi on jäänyt täysin kesken ja sinun kaltaisillesi minulta ei riitä mitään empatiaa.

Vierailija
152/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä.

Jos asialle ei ole tehtävissä mitään (laillista ja hyväksyttävää), niin sitten kärvistellään ja kestetään. Mt-potilaat on myös yksi asiakaskunta, jonka käytökseen ei yleensä pysty vaikuttamaan. Mutta nämä muut mölisijät, he yleensä voisivat olla hiljaakin halutessaan. Eli jos kuulut ihmisryhmään, joka osaa olla asiallisesti julkisissa välineissä, ole ystävällinen ja tee niin.

Vierailija
153/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metelistä kärsivät kaikki matkustajat. Häiriköt pitää kylmästi viskata ulos, koska he itse valitsevat häiritsemisen. Jos käyttäytyminen ja ymmärtäminen ei riitä joukkoliikenteeseen, kannattaa hankkia oma auto tai kävellä.

Joo eli vanhemmat valitsevat sen kesken bussimatkan alkavan uhmaitkemisen? :D olet hyvä trolli. Jatka samaan malliin vain.

Vierailija
154/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän alakerrassa asui tosi kiukkuinen ja aina vihainen käppänä. Kun ipanat mesosivat, niin oli hyvä uhata niitä, että alakerran käppänä tulee kohta valittamaan tai suuttuu todenteolla. Tehosi aina. Eikä siinäkään mielestäni ole mitään pahaa, jos bussissa/junassa joku nousee paikaltaa ja sanoo ipanalle, että nyt suu kiinni! Itse olisin ainakin iloinen asiasta. Ei se lapsi siitä mene rikki, että häntä ojentaa, kun vanhemman auktoriteetti ei riitä.

Vierailija
155/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan huudon aiheesta. Jos on kova nälkä niin äkkiä kotiin. Jos huutaa huutamisen ilosta niin sitten pois bussista.

Harvemmin lapsi huutaa huutamisen ilosta. Voi olla nälkä, väsy tai kipeä.

Aikuisten lasten vanhempana olen ilmeisesti immuuni huutaville lapsille. Sitä kyllä ihmettelen, että nykyään annetaan lapsen temppuilla toistenkin jaloissa vaarallisesti ja vain maanitellaan käyttäytymään kunnolla.

Ennen vanhaan ovelle tulpaksi ja maahan makaamaan jäävät lapset vain kaapattiin syliin ja jatkettiin menoa. Lapista tuli ilmeisen täyspäisiä vaikka olinkin aika suoraviivainen äiti.

Lapsi kyllä oppii siitä, että napataan ja laitetaan vaatteet päälle ja lähdetään kotiin jos ei esimerkiksi osaa olla menemättä mukaan muiden lasten riehumiseen kun ryhmänvetäjä tekee kaikkensa saadakseen vetää ohjelmansa läpi vaikka sitten ääntä kohottaen.

Kummasti lapsi kestää olla menemättä mukaan muiden pyörimiseen ja möykkäämiseen kun tajuaa, että ryhmän alussa luettava satu on vain pohjustus askartelulle. Sai siis tavallaan palkkion kun malttoi antaa vetäjälle työrauhan.

Toki ennenkin löytyi niitä vanhempia, joiden mielestä olisi pitänyt saada tuollaisessakin vapaaehtoispohjalla toimivassa kerhossa antaa lasten juosta, pyöriä sekä huutaa ja hihkua. Kun he tulivat arvostelemaan minua, totesin meillä olevan poisviemisen olevan ainoa keino jos ei osata käyttäytyä VAIKKA käytöksestä puhuttiin joka kerran ennen kerhoa.

Omituisinta on se, että yleensä nämä eniten häiriötä aiheuttavien lasten vanhemmat olivat kovimpia arvostelemaan kasvatusmenetelmiäni.

Jokin julkisessa liikennevälineessä karjuminen on pikkujuttu johonkin jatkuvaan kerhokertojen sabotointiin verrattuna. Onhan lapsillakin pahoja päiviä, jolloin ottaa aivoon.

Vierailija
156/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutamisen kuuntelu on yhtä kidutusta.

Sanon vanhemmille että nyt möly loppuu tai jäätte kyydistä seuraavalla pysäkillä.

Toimii.

Olet siis ammatiltasi bussikuski?

Vierailija
157/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten vihamielisyyden lapsia kohtaan näkee tässä ketjussa. Eipä tarvitse ihmetellä syntyvyyden laskua.

Vierailija
158/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä siinä olisi muuta vaihtoehtoa kuin vain jatkaa matkustamista ja yrittää saada huutoa loppumaan. Tuskin se tilanne sillä raukeaa, että pidennetään matkaa poistumalla kulkuneuvosta ja odottamalla seuraavaa.

kyllä se muita matkustajia helpottaa, jos poistutte kulkuneuvosta ja vaikka konttaatte perille, mutta eihän muiden kärsimys nykyisiä itsekkäitä vanhempia kiinnosta

Sekö on aivan mahdotonta kärsimystä, että kuuntelee lapsen huutoa muutaman minuutin? Salli minun nauraa! Olet vieraantunut normaalista elämästä. Kouluttaudu kirjastonhoitajaksi. 

Vierailija
159/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan huudon aiheesta. Jos on kova nälkä niin äkkiä kotiin. Jos huutaa huutamisen ilosta niin sitten pois bussista.

Huutamisen ilosta tai joku suht turha rage.

Ap

Mistä asioista sinä rageat turhaan? Miltä tuntuisi istua rattaissa kakat ja pissat housussa, hirveä nälkä ja väsy päällä, etkä voisi vaikuttaa tilanteeseen ollenkaan, etkä ymmärtäisi, milloin tilanteeseen voisi tulla muutos?

Vierailija
160/218 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo muistan kun meidän 5v kehtasi NAURAA niin sekin oli kamalaa. En välittänyt muista, en todellakaan vaan annoin lapsen nauraa ja iloita.

Joo voin kuvitella... Sellainen ärsyttävä kovaääninen räkätys. Tuskin ne muut ihan tyhjästä ärsyyntyivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme