Mitä tekisitte tilanteessani? Akuutti tilanne, hämmentynyt olo, mitä kaikkea seurasi suhteellisen pienestä asiasta.
Tänä aamuna tapahtunutta, mokasin.
Menin nukkumaan uudenvuoden yönä ennen miestä ja lapsia. Heräsin kuuden aikaan aamulla huomasin että mies oli jättänyt palamaan olohuoneeseen ja keittiöön kaksi isoa oikeaa kynttilää yöksi. Säikähdin tosi paljon ajatusta mitä olisi voinut sattua.
Herätin miehen toisesta huoneesta ja sanoin hänelle tympääntyneenä miksi oli jättänyt kynttilät palamaan. Joo, tiedän ei ollut järkevää herättää.
Mies suuttui, hermosi, hakkasi ovia, huusi, töni, kuitenkin sitten halasi ja pyysi tönimistä anteeksi. Lapsi heräsi, itki, säikähti. Mies ei välittänyt siitä mitään. Lähdin nukkumaan ja kuulin kun mies liikkui talossa.
Keräsi tavaroitaan, meni ulos ja lähti autolla pois. Kerkesin vain kysyä perään että tällaisen seurauksenko laitat mun tekemiselle?
Laitoin perään viestiä, jossa kerroin että aika kohtuuttomat seuraukset, olisi voitu selvittää juttelemalla.
Pyysin anteeksi, toistuvasti.
Pyysin miettimään lapsia mikä huoli heillä tulee kun heräävät. Pyysin tulemaan kotiin ennen kun lapset tajuaa. Sanoin että haluan sopia ja annan ison halin ja pusun jos tulisi pian kotiin.
Sain vain vastauksen että miksi mistään pitää riidellä jos se onkin noin helppo sopia.
Pyysin uudestaan anteeksi ja pyysin miettimään lapsia.
En saanut vastausta.
Illalla tuli viesti että olen jo kaukana ja että se saattaa ärsyttää.
Kysyin että missä ja sanoin että minulla pitäisi olla oikeus tietää.
Vastasi että huitsin vitussa. Ja sitten sain tietää että 200 km päässä.
Nyt odottelen vastausta kysymykseen kenen luona?
Vastasi että minulle riittää ja suru hymiö.
Vastasin että kiitos tiedosta.
Ja kysyin vielä kenen luona on.
Mies on ollut yli 10 vuotta täysin uskollinen ja arvot on kohdanneet täysin siinä aiheessa, en osaisi epäillä siitä.
Mies hävisi 2 kk sitten myös ryyppäämään yksin autoon lähelle kotia kun oli ensin itse riehunut täällä lasten nähden, kun reagoi meidän erimielisyyteen, jossa kummallakin oli oikeus mielipiteeseen.
Sen jälkeen oli tosi pahoillaan, ymmärsi että oli tehnyt väärin meitä kohtaan. On yrittänyt korjata tilannetta. Ja nyt tämä.
Mitä te tekisitte minun asemassa? Itsellä todella toivoton olo koska tiedän että mies ei ikinä hyväksyisi itselleen tällaisia seurauksia siitä mitä laittaa nyt minulle.
Olen shokissa.
Kommentit (305)
Ymmärrän, että olet shokissa siitä, miten näennäisen pienestä voi koko elämä mullistua.
Mutta minustakaan sinun ei nyt pidä ollenkaan viestitellä miehellesi. Hän on oikeasti todella tyhmä ja ilkeä, kun toimii noin. Riidat riidellään, toista ei pelotella tuollaisella häipymisellä. Oliko hän edes ajokunnossa ottaessaan tuolla lailla hatkat? Tuskin hän selvin päin olisi jättänyt kynttilöitä palamaan nukkumaan mennessään.
Ok, minä en olisi alkaa päälle lähtenyt miestä herättelemään, olisin sammuttanut kynttilät ja maininnut asiasta miehen herättyä. Sen kummemmin raivoamatta.
Mutta siltikään tuo ei ole mikään peruste alkaa töniä vaimoa ja häipyä. Onko taustalla pitkäaikaista riitelyä vai miksi ihmeessä hän toimi noin? Minä ottaisin tuosta sellaisen johtopäätöksen, että hyvä kun läksi, eikä takaisin ole tulemista. Oikeasti! Ei ainakaan ilman, että mennään parisuhdeterapiaan ja mietitään vakavasti, miten konflikteja jatkossa selvitetään ilman, että vaimoa aletaan töniä ja lasten nähden riehutaan ja häivytään sitten teille tietymättömille.
Voi ap, minä niin ymmärrän sinua. Pelkäät varmaan , että mies voi tehdä itselleen jotain, mikä olisi kamalinta. Se ,että on uskoton ei ole mitään tuon pelon rinnalla.
On kokemusta tuollaisesta raivokohtauksia saavasta ihmisestä. Kohtaukset tulevat ihan mitättömästä asiasta ja yllättäin. Ihminen ei ole tasapainossa, eikä sitä myönnä. Raskasta elää pelossa sellaisen kanssa, seksihalut häipyy lopullisesti. Jos vielä palaa , ala valmistella hiljaa asioita , josko voisit erota.
Rukoilen sinulle voimia.
No hän nyt kivasti vieritti syyn riidasta sinun niskoilleni. Hän selvästi kaipasi syytä suuttua ihan hirveästi ja lähteä. Tuo sun aamuinen herättäminen sopi hyvin hänen tarpeisiinsa. Nyt sit kun sulla on hirveä syyllisyys niin hän voi viettää aikaa missä haluaa ja palata sitten anteeksiantavaisena kotiin parin päivän päästä. Voi miten lapsellista.
Onko miehelläsi alkoholiongelma?
Oliko jurrissa illalla kun jätti kynttilät palamaan?
Olisin itse ollut raivona tuollaisesta huolimattomuudesta kun lapsetkin talossa ja itse heittänyt ukon hankeen.
Ihme vässyköitä te naiset kun katselette kuspää ukkojenne touhua.
Terveisin eronnut kauan sitten ja onnellinen
Vaikutat hysteeriseltä, mitään ei käynyt, joten asian olisi voinut selvittää myöhemminkin. Enkä tarkoita nyt pelkästään noita kynttilöitä vaan myös tuota, että ensimmäisenä panikoit siitä, että lapset tajuaa että mies ei ole kotona. Kai te nyt molemmat vanhemmat välillä kodin ulkopuolella? Ei kuulosta hyvältä, että toinen on muutaman tunnin poissa ja lapsilla on ensimmäisenä mielessä lopullinen häipyminen. Kai sä nyt olisit voinut niille sanoa, että isälle tuli äkillinen meno etkä marttyyrina vetää lapsia mukaan hysteriaan.
Mies on ylireagoiva kusipää ja sellaisen kanssa on parempi yrittää selvittää asiat sitten kun tulee kotiin.
Mies oli jättänyt... mikset itse sammuttanut mennessäsi nukkumaan? Kukas ne oli sytyttänyt? Ei mielestäni yksiselitteisesti miehen vika niin miksi menit herättämään ja syyttelemään? Muutenkin kuulostaa epäuskottavalta että pelkästään tuollaisen takia lähdettäisiin muualle? Miten muuten teillä menee? Nukutte ainakin eri huoneissa.
Olisin onnellinen siitä että pääsin tuosta eroon.
Oikeastiko joku olisi niin taukki että jättäisi (viimeisenä) nukkumaan mennessään kynttilät palamaan koska ei ole itse niitä sytyttänyt?
Kauhee elämä lapsilla. Kuulostaa että teillä ollut ongelmia jo pitkään.
Kuulostaa siltä, että kynttiläcase oli lähinnä tekosyy suuttua ja lähteä muualle mököttämään. Ja agressiivisuus / väkivaltaisuus ei ole aiheellista, asiallista tai sallittua vaikka olisi aihettakin suuttua, mitä ei tässä tapauksessa mielestäni ole. Olisi vaan todennut, että ei tarvi alkaa mäkättää kuudelta aamulla, että keskustellaan myöhemmin.
Älä anele ja pyytele anteeksi, siihen ei ole enää mitään syytä kun olet sen jo tehnyt (liian) monta kertaa. Hakekaa apua jos haluatte jatkaa yhdessä, asiat ei taida olla kunnossa. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti. Jätä se sika.
Ei kannata varmaan palata takaisin. Tuo kuudelta herättäminen ja syyttäminen asiasta joka on molempien vastuulla kuvastaa piittaamattomuutta toisesta ihmisestä. Miehen reaktio paljastaa että henkinen väkivalta on saattanut jatkua jo pitkään. Lasten vetäminen asiaan mukaan on tehokas keino aiheuttaa suuresti lisää mielipahaa ja henkistä painetta miehelle. Selvästi heti epäiltiin että on toinen nainen jonne lähdettiin. Miksi jos kerran tälläisestä ei ollut mitään näyttöä? Sekin kuvastaa että ei taida olla ilmapiiri kunnossa. Varmaan parasta mennä terapiaan joko yhdessä tai erikseen.
Ehkäpä sillä vain tuli mitta täyteen. Jos Ap onkin ollut manipuloiva nalkuttaja jo 10 vuotta. Sitten näin "pienikin" asia voi olla se joka saa lasin läikkymään yli. Töniminen ei missään nimessä ole hyväksyttävää, mutta Ap voi myös kertoa tarinan itsensä kannalta suotuisalla tavalla. Ei näistä koskaan voi tietää. Epävakaalta tuo Ap:nkin käytös vaikuttaa.
Suru kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että molemmat ootte tosi impulsiivisia ja kiivasluontoisia. Ymmärrä hyvin että säikähti sitä kynttiläjuttua, mutta kun mitään ei sattunut, kaikki oli hyvin ja kaikki elossa niin ehkä olis kannattanu hetki rauhoittua ja jutella sitten vasta kun mies herää. Muutenkin kannattaa miettiä nalkutatko paljon turhasta? Ja no mitä mieheen tulee niin, töniminen menee yli ihan huolella!! Miks siedät tommosta tönimistä?!
Ja miksi heti epäilet että mies olisi mennyt jonkun naisen luokse? Onhan se voinut mennä vaikka hotelliin tai jos sillä on joku kaveri siellä? Varmaan sitä miestä vituttaa ihan jo sekin että epäilet että on heti pettämässä.
Molemmissa vikaa. Menkää vaikka parisuhdeterapiaan tai jotain.
Nimenomaan en epäile että mies pettäisi, se olisi tosi iso yllätys. Mies syyttää kyllä nalkuttamisesta, mutta meillä vuosien historia siitä että mies tekee tyhjiä lupauksia, vaikka miten monesta asiasta täytyy muistuttaa, ja on jättänyt tosi paljon yhteiseksi kuuluvia asioita minun niskoille, lapset, kasvatus, koti yms... Ja kun olen niihin vaatinut yhteistyötä olen saanut kohtelua laidasta laitaan. Ei ole ensimmäinen kerta kun hoitaa tilanteita häipymällä. On impulsiivinen. Ja mainitakseni jos sillä väliä, miehellä on todettu jo vuosia sitten epävakaa persoonallisuushäiriö.
Epävakaa persoonallisuushäiriö?
No tuon luettuani sanoisin että helpommalla pääset sekä sinä että lapsiparat jos muutatte erillenne. Mies voi hakeutua hoitoon mutta tuollaisen ihmisen kanssa eläminen kuluttaa kaikki voimat ja on suorastaan vaarallista kuten hyvin huomasit. Ajattele edes niitä lapsia. Härön vanhemman kanssa kasvaneena voin vakuuttaa että vanhempien ero oli lopulta valtava helpotus. Ei tarvinnyt olla koko ajan varuillaan, vallitsi hiljaisuus ja rauha, lopultakin!
Minusta Ap:n kuvaukset anteeksipyynnöstä ja anelusta eivät vaikuta uskottavilta.
Ehkä kävikin niin, että mies on joutunut Ap:ltä ottamaan paljonkin vastaan tuollaista kohtelua, että tulee esim kuuden aikaan herättämään kun toinen saisi kerrankin nukkua.
Ei ihme, että tällä kertaa riitti, ja otti ja lähti.
Vierailija kirjoitti:
Mies oli jättänyt... mikset itse sammuttanut mennessäsi nukkumaan? Kukas ne oli sytyttänyt? Ei mielestäni yksiselitteisesti miehen vika niin miksi menit herättämään ja syyttelemään? Muutenkin kuulostaa epäuskottavalta että pelkästään tuollaisen takia lähdettäisiin muualle? Miten muuten teillä menee? Nukutte ainakin eri huoneissa.
Nukutte eri huoneissa? Mitähän ihmettä taas, luuleeko joku ettei pariskunta voi nukkua eri huoneissa?! Siis onnellinenkin pariskunta.
Ap:n parisuhde kuulostaa kyllä huonolta.
Aika monesta näyttää olevan ihan ok, että jos vaimo herättää aamulla huolissaan, ja/tai vihaisena, häntä saa töniä. No ei saa. :D Itsekin tykkään nukkua ja vihaan sitä, kun minut herätetään. Erityisen epämukavalla tavalla herättäminen on tietysti erityisen ikävän tuntuista. Huonosta herätyksestä jää koko loppipäivään ikävä alavire.
Saatan olla vihainen, tiuskia, kirotakin ja muutenkin käyttäytyä ikävästi hetken, kunnes rauhoitun ja kerron herättäjälle, että tämä ei kyllä nyt yhtään ole hyvä ja älä enää herätä näin, jos ei talo pala jo. Mutta pitää ymmärtää, että herättäjällä oli hätäännys päällä ja pyytää ensi kerralla miettimään, onko nyt oikeasti sellainen hätä.
Mutta eihän se nyt ole mikään itsepuolustustilanne, jossa voi väkivaltaiseksi ruveta! Mitä halvattua! Miehen käytöstä ei voi puolustella sillä, että vaimo toimi ikävästi.
Ap teki väärinkun herätti tollasen syyn takia. Olisin itse odottanut että mies herää ja sanonut että on ensi kerralla huolellisempi.
Mutta ei ole normaalia ryhtyä väkivaltaiseksi tuon takia. Sitä ei vaan voi perustella.
Jotenkin kokonaisuutena apn parisuhde on aika flippaantunut, ap reagoi vahvasti, mies reagoi vahvasti, sitten anellaan anteeksi vahvasti. Teille tekisi varmaan pariterapia hyvää.
Lapsille ( ikä?) pitää jotenkin selittää tämä akuutti tilanne - iskä lähtenyt jonnekin, tulee joskus jne.
Itse voit soittaa johonkkn kriisipuhelimeen ja jutella, jos et halua vanhempia tähän sotkea
Kynttilät ym. vaikuttaa nyt sivuseikalta. Kokonaistilanteenne pitää selvittää. Perheneuvonta? Palveluita kyllä on.Neuvolan kautta löytyy oikeita tahoja jos et itse jaksa etsiä netistä.
Ohita tämän palstan typerät ohjeet
Oman kokemukseni mukaan pskasta suhteesta kun haluaa eroon niin riidan tekee vaikka tikustakin. Mies näki nyt tässä tilaisuutensa häipyä suhteesta vaikka se ei aikuismaista/reilua/asiallista käytöstä olekaan mutta tämä oli enää vain ajan kysymys ja jos se ei olisi tapahtunut nyt niin, sitten se olisi tapahtunut vaikka huomenna jostain toisesta "yhtä hyvästä" syystä.
Parempi näin.
Se joka kynttilät sytyttää, myös ne sammuttaa. Mikäli pyysit miestä sytyttämään, olet edelleen vastuussa niistä. Kuulosti todella älyttömältä herättää klo 6.00 nalkuttamalla. Miehen reaktiosta päätellen ei ollut ensimmäinen kerta.