Tein tänään naapurin lapsista lastensuojeluilmoituksen
Jo monta päivää olen katsonut kun naapurin lapset on yötä myöten ulkona pihalla. Meillä on samanikäiset olleet jo monta tuntia nukkumassa kun naapurissa vielä ollaan ulkona. No nyt tein ilmoituksen, saa nähdä muuttuuko meno naapurissa.
Kommentit (62)
Erikoinen ajattelu, että mitä aiemmin lapsi menee nukkumaan, sen parempi vanhempi.
Itse olen todella huvittunut, kun siskoni kolmaskin lapsi on "aamuvirkku" eli herää klo 5 ja sisko itse haluaisi jatkaa uniaan sinne 7-8: aan asti. Lapsi laitetaan sänkyyn jo ennen klo 19, joten ei kai se ihme ole, jos unet eivät maistu kovin pitkään. Monet kerrat on selitetty, miten lapsi ei vain pysy hereillä pidempään, mutta kummasti kyllä muistan ajan, jolloin lapsi laitettiin huutaen ja kitisten sänkyyn klo 18.30 ja hyssyteltiin ja juostiin silittelemässä kaksi tuntiakin putkeen ja päiviteltiin, kun se on niin väsynyt ja että aiemminkin pitäisi sinne nukkumaan laittaa. Ja edelleen ihmeteltiin, kun se lapsi puolen yön aikaan heräsi ja luuli, että onkin aamu.
Lasten "rytmi" on aikuisten luomaa. Harva äiti miettii, onko hänen lapsensa aamuvirkku vai ei. Monesti ei ole vaihtoehtoakaan, jos täytyy kiidättää lasta päiväkotiin seitsemäksi. Se ei silti poista sitä seikkaa, että kaikilla ihmisillä on oma luontainen rytminsä. Monesti se rytmi näkyy vasta aikuisiällä, kun ei ole niitä vanhempia pakottamassa omaan rytmiinsä.
Minä ja mieheni olemme molemmat iltaisin virkeitä ja luontaisesti menisimme nukkumaan vasta puolen yön jälkeen, mies lähempänä kahta ja minäkin siinä yhden paikkeilla. Näin emme voi kuitenkaan tehdä, kun täytyy herätä töihin aikaisin. Toinen lapsistamme on myös iltavirkku, sen huomaa ihan siitä, että jaksaa iltaisin valvoa pidempään, jos vain ei pakoteta nukkumaan ja automaattisesti korjaa rytmiään niin, että herää myöhemmin ja saa tarvitsemansa yöunen. Toisella lapsistamme ei tätä korjausta ole, ja muutenkin nukahtaa iltaisin helpommin ja herää aamuisin aikaisemmin (7-8). Lapsemme eivät ole koskaan nukahtaneet alkuillasta, vauvoinakin nukkuivat viimeiset päiväunet klo 16-18 ja sen jälkeen isompi valvoi helposti puoleen yöhön, pienempi klo 22:een. Kun alkoivat nukkua vain yksiä päiväunia iltapäivästä, pysyi rytmi muuttumattomana, isompi alkoi tosin nukahtaa noin 7 kk:n iästä alkaen klo 22-23. Pienemmän uniin ei tullut muutoksia.
Vauvat ja lapset tarvitsevat kyllä rutiineja mutta kaikki rutiinit eivät ole hyväksi eivätkä ne saa olla muuttumattomia tai kyse on jo aspergerista. Kaikki lapset ovat joustavia ja mielestäni on myös hyvä opettaa heille, että asiat eivät ihan aina ja lopullisesti tapahdu samaan aikaan. Jos ateriat, ulkoilut ja päiväunet tapahtuvat suunnilleen samoihin aikoihin, ei ole katastrofi, jos loma-aikana nukkumaanmeno viivästyy esim. tunnilla tai kahdella. Isompien lasten kanssa se on mielestäni jopa hyväksi. Lomalla ei tarvitse syödä aterioita samaan aikaan tai ulkoilla samaan aikaan, kunhan ne ateriat ja ulkoilut kuitenkin tapahtuvat jossakin rytmissä.
Meillä on nyt lomaillessa muuttunut rytmi niin, että syömme vain yhden lämpimän aterian päivässä. Joskus tosin iltapalakin on tuhti ja ns. lämmin. Ulkona voidaan olla vielä klo 21. Ei pidetä rytmistä ja rutiineista kirjaa, vaan otetaan vähän rennommin. Ihan onnellisilta lapsilta vaikuttavat.
Voi että suututtaa nämä "se osti lavan kaljaa" -ihmiset? Mitä sitten vaikka se osti lavan kaljaa?! Ehkä heille on tulossa viikonloppuna vieraita (jolloin lapset ehkä hoidossa), tai ehkä he ovat menossa aikuisten kesken jonnekin reissulle, tai ihan mitä vain! Ei se kaljan osto tarkoita, että se sama ostaja huitaisee ne kaljat yksinään huiviinsa välittömästi kaupasta kotiuduttuaan! Tuollaiset stalkkerit ovat kyllä p.....stä!
T. Absolutisti, joka useinkin ostaa kaupasta muille olutta siellä käydessään!