Tein tänään naapurin lapsista lastensuojeluilmoituksen
Jo monta päivää olen katsonut kun naapurin lapset on yötä myöten ulkona pihalla. Meillä on samanikäiset olleet jo monta tuntia nukkumassa kun naapurissa vielä ollaan ulkona. No nyt tein ilmoituksen, saa nähdä muuttuuko meno naapurissa.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:12"]
Suomalaisilla äideillä tuntuu olevan kummallinen ajatus siitä, että kunnollisessa perheessä nukutaan klo 20 illalla.
Jos aamulla ei ole kiire niin miksi rytmi ei voisi olla myöhäisempi?
[/quote]
Niimpä, aivan samaa mieltä!! Meillä on tällähetkellä kotona sellainen tilanne että koko perhe on kotona ja lapset menevät myöhään nukkumaan ja nukkuvat pitkään aamulla ja siitä oon saanu kuunnella kauhisteluja enemmän kun jaksaisi kuunnella.
Tiedän perheen jossa pieni lapsi valvoi kolmeen saakka yöllä koska äitensäkin valvoi ja äiti ei laittanut lasta nukkumaan:(
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:07"]Ehkä kesälomalla otetaan joillain vähän rennommin. Mitä haittaa on myöhään ulkoilusta, jos aamulla saa nukkua pitkään?
Olisit voinut vähän valoittaa lasten ikää ja kellon aikaa josta puhutaan.
[/quote]
Lapset tarvitsevat rutiineja. Samat nukkumaanmenoajat lomalla ja arjessa
[/quote]
Rutiinit pysyy, aikataulu vain vähän muuttuu, nukkumaanmeno ja herääminen myöhenee pari-kolme tuntia. Itse rutiinit on ja pysyy.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:38"]
Voiko joku oikeasti olla niin tietämätön, että luulee ettei nukkumaanmenoajalla ole mitään merkitystä pienelle lapselle? Kunhan saa aamulla nukkua niin onhan se ihan ok valvoa... Kyllä vanhemmuuteen pitäisi vaatia joku peruskurssi, jos on asiat noin hukassa.
[/quote]
No kerrohan meille huonoille vanhemmille mikä merkitys aikaisella nukkumaan menolla on?
Nää viikonloppuprovotkin on nykyään niin saatanan huonoja... mitä on tapahtunut? Jotain tasoa kiitos.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:57"]
Niin mutkun mun lapsi haluu valvoo myöhään. Niih. Ku se haluu valvoo. Ja minä oon äiti joka ei haluu tuottaa mun lapselle pettymyksiä. Kyl mun lapsi tietää paremmin mitä se haluu ja mikä sille on parhaaksi kuin mä. Niiiii.
[/quote]
Kyllä se ehtii niitä nukkumaanmenopettymyksiä kokea ihan tarpeeksi pitkän talven aikana, ole huoleti. Koulua on kuitenkin 190 päivää vuodessa + siihen päälle ne viikonloppujen pakolliset menot. Ei sitä lasta nyt tarvi kiusata kasvatuksen nimissä vapallakin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:13"]8- ja 10- vuotiaat lapset, usein naapurissa myös isot säkit täynnä oluttölkkejä, taitavat vanhemmat juopotella sisällä niin lapset laitetaan ulos leikkimään. Meidän tyttö oli myös nähnyt kun tämä naapurin nainen osti kärryllisen kaljaa Prismasta.
ap
[/quote]
ai, et ollukaan meidän naapuri.. Meidän lapset ollu monena iltana nyt kesällä vielä 21 jälkeen ulkona, vanhin on 7v. Mutta meillä ei oo niitä kaljatölkkejä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 23:10"]Tiedän perheen jossa pieni lapsi valvoi kolmeen saakka yöllä koska äitensäkin valvoi ja äiti ei laittanut lasta nukkumaan:(
[/quote]
Mutta tähänhän pätee se sama, että eihän sillä ajalla ole merkitystä kunhan on säännöllinen rytmi :D. Dorkat.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:57"]
Niin mutkun mun lapsi haluu valvoo myöhään. Niih. Ku se haluu valvoo. Ja minä oon äiti joka ei haluu tuottaa mun lapselle pettymyksiä. Kyl mun lapsi tietää paremmin mitä se haluu ja mikä sille on parhaaksi kuin mä. Niiiii.
[/quote]
Kyllä se ehtii niitä nukkumaanmenopettymyksiä kokea ihan tarpeeksi pitkän talven aikana, ole huoleti. Koulua on kuitenkin 190 päivää vuodessa + siihen päälle ne viikonloppujen pakolliset menot. Ei sitä lasta nyt tarvi kiusata kasvatuksen nimissä vapallakin.
[/quote]
Juu. Tää on taas tätä. Muistetaanhan nyt kaikki että ei kiusata niitä lapsia aikalailla nukkumaanmenoajoilla.
Tämä ei voi olla totta! Löysätkää vähän pipoanne.
Mitkään tutkimukset eivät tue illalla aikaista nukkumaan menoa, vaan tärkeintä on riittävät yöunet ja näin on suurimmassa osassa maapalloa.
Myös lapsella on oikeus kokea luonnon elämyksiä, josta hän saa eväitä onnelliseen ja tasapainoiseen lapsuuteen ja siihen kuuluu kokea myös Suomen yöttömät yöt ja sitä ihmettä tulevat monet katsomaan ympäri maailmaa, myös lapset. Miksi sitä samaa ei voisi suomalaiset lapset itse kokea, kun se on heidän käden ulottuvillaan. Suomen luonto - kasvillisuus, ilmasto, linnut ja eläimet ovat parhaimmillaan juuri illalla ja yöllä ja vastuulliseen vanhemmuuteen kuuluu tarjota lapselle mahdollisimman paljon elämyksiä luonnossa ja jättää mieluimmin se "virikehoito" meluissa päiväkodissa vähemmälle, jota täällä niin kovasti ihannoidaan.
Luulin ennen ku Ap kerto noiden "pikkulasten" iän että kyse on jostain 3-5v taaperoista jotka vaeltaa omalla vastuullaan pihalla porukoitten pitäessä bileitä sisällä. Mutta kyse olikin oikeastaan vain Ap:n ylemmyydentunnosta; kun joku tekee minkä vain asian eritavalla kuin Ap, se on syntiä ja väärin.
Siis meillä ei lapset myöskään talvella mene ennen yhdeksää nukkumaan, koska ei tarvi vanhempien töiden takia herättää kohtuuttoman aikaisin. Kouluunkin ehtii yhdeksäks, vaikka nukkuu kahdeksaan, eli koululaisillekin tulee kuitenkin 10h yöunet. Eli ei näe tarvetta muuttaa kesärytmiä 2h aikaisemmaks.. Toisaalta ei minusta olis kiva valvoa monta tuntia yksin vkl ja loma-aamuina lasten kans, ku mies haluaa nukkua pitkään aina ku se on mahdollista. Ite tykkään nousta ajoissa, mutta myös syödä aamupalan ihan itekseen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:22"]Meidän pihassa onpaljon eri kulttuureista perheitä. Toisilla on oikeasti rytmi paljon myöhempi kuin meillä. Kun meidän lapset ovat jo nukkuneet 3 tuntia, pihalla raikuvat vielä lasten äänet. Kaikki ei todellakaan elä vanhan luterilaisen talonpoikaisyhteiskunnan aikataulujen mukaan. (Vaikka mekin niin tehdään, hmmm...)
[/quote]
Sama juttu. Siellä ne mölisee yöt läpeensä.
Mulla ja vuotta nuoremmalla siskollani oli vielä yli 10-vuotiaana nukkumaanmenoaika kesäisinkin klo 22.00. Vanhemmat meni nukkumaan samaan aikaan. No, siinä kun olin 12v, alkoi meitä kovasti pänniä että kun kaverit vielä hengasivat ulkona niin meidän piti jo kääntää sängyssä kylkeä joten päätimme mennä ulos salaa. Odotimme aina puolisen tuntia että vanhemmat nukahti ja sitten livahdimme siskon huoneen ikkunasta ulos. Ekoina kertoina laitoimme jopa jotain roinaa peiton alle ja voi että ku pelotti että jäädään kiinni. Mentiin välillä kavereiden mukaan mutta yleensä monet heistä oli jo sisällä joten usein oltiin kaksin. Aluksi oltiin tosi varovaisia. Ei uskallettu edes käydä lähi-siwassa kun pelättiin että myyjät kertoo meidän porukoille. Käytiin sitten kauemmalla kioskilla, tai ABC:llä ostamassa esim jätskiä. Yleensä tehtiin pitkiä pyörä- tai kävelylenkkejä ja käytiin yöuinnilla Palattiin kotiin siinä klo 1-6 aikaan, ekalla kerralla taidettiin olla vain joku tunti kun pelättiin et vanhemmat huomaa meidän poissaolon. Yleensä kuitenki tultiin takaisin reippaasti ennen aamua, ettei aamulla kotona ihmeteltäis miksei meitä saa ylös ennen puoltapäivää. Livahdettiin ulos kesäisin monta kertaa viikossa ja tätä jatkui muutaman vuoden ja jäätiin kiinni talvella kun oltiin 15 ja 16v. Porukat oli aikalailla silleen että jaa jaa, mikä oli aika iso yllätys. Seuraavana kesänä kotiintuloajat eivät enää olleet niin kiinteitä ja karkailusta meni hohto. Kuitenki, karkailun takia musta tuli tosi läheinen pikkusiskon kanssa ja hyvissä väleissä ollaan edelleen
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:21"]
Meidän naapurinkin teki lastensuojelu ilmoituksen aikanaan, aiheettoman.ja tuo nukkumaan meno aika / kotiin tuli aika oli muuten yksi mainittu syy! Muistutathan että aiheettomasta lastensuojelu ilmoituksesta olet vastuussa? Nimetön ei ole myöskään nimetön kun rikosilmoitus on tehty!
Meidän naapuri sai kyllä meidän nukkumaan meno aikaa aikaistettua, mutta sai myös lähestymis kiellon, sekä kunnianloukkaksesta maksaa korvauksi!
Toivottavasti tämä on huono läppä koska rehellisesti itse olin niin henkisesti rikki tämän aiheettoman ilmoituksen jälkeen, etten kyennyt nukkumaan ja jouduin hakemaan ammatti apua - yksityisestä puolelta toki, kun aiheettomaksi todettiin! Lapsen etu se ei missään nimessä ollut päin vastoin! Isojen riidat ei kuulu pienille paina se kalloosi!
[/quote]
Taidat kaljotella vieläkin, kun tekstis on noin aggressiivista.
Ihan oikein e,ttä pennut ei juokse yötä myöten pihoilla heilumassa esim taloyhtiöiden pihalla. Ja taatusti ovat juoppoja vanhempia ,jos kaljapusseja pyörii joka puolella.
Meidän taloyhtiössä on seuranta menossakun muuttanu kaks junttia jonka luona käy lastenlapsia pienessä asunnossa, ukko alkaa ryyppäämään aamusta kanniskellen kädessä aamusta alkaen kaljatölkkiä ja eukko sitten kun pääsee töistä kans, sitten penturaukat tiputetaan auton kyydistä siihen kämppään.
Haluaisitteko ite mennä tai viedä lapsianne mummolaan jossa kaks juoppoa kännää aamusta iltaan, ovat saaneet jo varoituksia vaikka asumishistoria lyhyt.
Eiköhän tommonen kerro ,että ei oo ihan kaikki asiat hallinnassa.
Harkitsen ls-ilmoa.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 00:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:21"]
Meidän naapurinkin teki lastensuojelu ilmoituksen aikanaan, aiheettoman.ja tuo nukkumaan meno aika / kotiin tuli aika oli muuten yksi mainittu syy! Muistutathan että aiheettomasta lastensuojelu ilmoituksesta olet vastuussa? Nimetön ei ole myöskään nimetön kun rikosilmoitus on tehty!
Meidän naapuri sai kyllä meidän nukkumaan meno aikaa aikaistettua, mutta sai myös lähestymis kiellon, sekä kunnianloukkaksesta maksaa korvauksi!
Toivottavasti tämä on huono läppä koska rehellisesti itse olin niin henkisesti rikki tämän aiheettoman ilmoituksen jälkeen, etten kyennyt nukkumaan ja jouduin hakemaan ammatti apua - yksityisestä puolelta toki, kun aiheettomaksi todettiin! Lapsen etu se ei missään nimessä ollut päin vastoin! Isojen riidat ei kuulu pienille paina se kalloosi!
[/quote]
Taidat kaljotella vieläkin, kun tekstis on noin aggressiivista.
Ihan oikein e,ttä pennut ei juokse yötä myöten pihoilla heilumassa esim taloyhtiöiden pihalla. Ja taatusti ovat juoppoja vanhempia ,jos kaljapusseja pyörii joka puolella.
Meidän taloyhtiössä on seuranta menossakun muuttanu kaks junttia jonka luona käy lastenlapsia pienessä asunnossa, ukko alkaa ryyppäämään aamusta kanniskellen kädessä aamusta alkaen kaljatölkkiä ja eukko sitten kun pääsee töistä kans, sitten penturaukat tiputetaan auton kyydistä siihen kämppään.
Haluaisitteko ite mennä tai viedä lapsianne mummolaan jossa kaks juoppoa kännää aamusta iltaan, ovat saaneet jo varoituksia vaikka asumishistoria lyhyt.
Eiköhän tommonen kerro ,että ei oo ihan kaikki asiat hallinnassa.
Harkitsen ls-ilmoa.
[/quote]
Itseasiassa minä en juo ollenkaan. Kärkäs kommentti johtuu ehkä enemmänkin siitä että koen itseni todella loukatuksi asian johdosta. Toivon todella että ihmiset kävisi kysymässä sieltä naapurista onko kaikki ok, tarviiko apua eikä juoksisi heti tekemässä lastensuojelu ilmoitusta!
" Kärkäs kommentti johtuu ehkä enemmänkin siitä että koen itseni todella loukatuksi asian johdosta. Toivon todella että ihmiset kävisi kysymässä sieltä naapurista onko kaikki ok, tarviiko apua eikä juoksisi heti tekemässä lastensuojelu ilmoitusta"
Olet enemmän kuin oikeassa. Jostakin syystä, niin moni mamma kokee itsensä niin tärkeäksi ja kaikki tietäväksi tehtaillen näitä ls-ilmoituksia, ottamatta edes selvää perheen asioista, syyksi näköjään riittää myöhäisempi jopa yli 10v. lasten leikkiaika pihalla tai oman 10v. tyttären kertomana naapurin rouvan ostoksista Prismassa (miten kukaan 10v. kiinnittää huomiota aikuisten ostoksiin, ellei siitä ole keskusteltu kotona).
Lain mukaan kaikki ls-ilmoitukset ovat tarkistettava ja ongelmana on juuri ei-kiireelliset ls-ilmoitukset, jota nämä mammat viljelevät, sillä ne syövät suurimman osa resursseista ja todella apua tarvitse lapsi jää häntäpäähän tai ongelmat jäävät kokonaan huomaamatta aika pulan vuoksi, koska henkilöstön määrä on rajallinen.
Hyvät mammat keskittykään omaan elämäänne ja pitäkää silmänne avoimena kaikille lapsille, nettipalsta roikkumisen ja ls-ilmoitusten sijaan, sillä aiheettomat ls-ilmoitukset tuskin saavat egoanne sen paremmaksi ja se on rumaa käytöstä ja yhteiskunnalle kallista oman egon pönkittämistä.
Turhien lastensuojeluilmoitusten tekijät aiheuttavat uusia Eerikoita, kun lastensuojeluviranomaisten aika menee turhuuksiin. Se, että naapurissa eletään vähän eri tavalla, ei tarkoita vielä sitä, että lapset kärsisivät.
Missä AP:n lapset ovat sillä aikaa kun kyyläät naapurin lapsia?
Kamala heitteillejättö!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:44"]Meillä 12 ja 13 joskus valvoivat klo 7 aamuun...Mutta nyt on kesäloma!Tietysti kaikki päättää,millon mennään nukkumaan.
[/quote]
Niin määkin valvoskelin teininä just tonne seiskaan. Sitten piti olla skarppina et herää ennen ku porukat tulee töistä. Kaunis kesäpäivä meni nukkuessa hukkaan joten tota aamuun asti valvomista harrastin lähinnä joululomalla ja kesällä silloin jos oltiin kaveriporukalla tai muuta spesiaalia. Ollaan koko perhe aika iltavirkkuja joten koko porukka saattaa olla pystyssä vielä klo 2 aikaan. Meitä siis on äiti ja isä ja me lapset 10, 13, 16 ja 19v. Nyt noi pelaa kaikki korttia keittiössä, paitsi toi 13v joka on kavereiden kanssa pihalla teltassa. Yleensä noi keskimmäiset lapset valvoo pisimpään, mää oon sitä jo niin pitkään tehny että on menettänyt hohtonsa