Tein tänään naapurin lapsista lastensuojeluilmoituksen
Jo monta päivää olen katsonut kun naapurin lapset on yötä myöten ulkona pihalla. Meillä on samanikäiset olleet jo monta tuntia nukkumassa kun naapurissa vielä ollaan ulkona. No nyt tein ilmoituksen, saa nähdä muuttuuko meno naapurissa.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:12"]Suomalaisilla äideillä tuntuu olevan kummallinen ajatus siitä, että kunnollisessa perheessä nukutaan klo 20 illalla.
Jos aamulla ei ole kiire niin miksi rytmi ei voisi olla myöhäisempi?
[/quote]
En ole ap, mutta varsinkin pienille lapsille säännöllinen rytmi on elintärkeää. Esim. kolmevuotiaalle klo 20 on hyvä nukkumaanmenoaika oli sitten arki tai viikonloppu. Taas laiskat vanhemmat haluavat nukkua itse myöhään niin täytyyhän sitä toki sitten valvottaa lapsiaan.
[/quote]
Miksi lapsi voi nukkua esim. 22-9? Aivan hullua jättää nauttimatta ihanista kesäilloista.
Meidän pihassa onpaljon eri kulttuureista perheitä. Toisilla on oikeasti rytmi paljon myöhempi kuin meillä. Kun meidän lapset ovat jo nukkuneet 3 tuntia, pihalla raikuvat vielä lasten äänet. Kaikki ei todellakaan elä vanhan luterilaisen talonpoikaisyhteiskunnan aikataulujen mukaan. (Vaikka mekin niin tehdään, hmmm...)
Jatkan vielä että tämä tapaus vei oman arvon tunteistani paljon enkä mitä en vielä vuosienkaan jälkeen ole saanut takaisin!
Toivoisin että hyvät ihmiset muistaisitte että ihmisillä on eri elämän tilanne eri rytmit, meidän rytmi oli vanhempien vuorotyön takia toki ulkopuolisin silmissä erikoinen, mutta rytmi se klo 01 nukkumaan meneminenkin on!
Ps. Meidän kulta mussukka oli silloin 3vuotis kun ilmoitus tehtiin!
Tuli järjettömän paha mieli tästä aloituksesta ja toivon että vastaaja on vahvempi kun itse olin ja lapset ei joudu kärsimään naapurin ämmän urpoilun takia! Apua ei meinaa ole tarjolla jos ilmoitus todetaan aiheettomaksi. Itse sain kuulla että lasu ilmoitus on aina kriisin paikka, aika auttaa, mutta ikävä kyllä tuo lause ei paljoa lohduta kun kolmatta päivää valvoo...
Aamusta se päivä alkaa. Lapset nukkumaan säännöllisesti oli kesä tai talvi niin alle 7 vuotiaat sänkyyn n klo 20.00 ja isommat lapset 21.00 ja teini-ikäiset 22.00.
Sillä on iso vaikutus onko aikuisen valvomana pihalla vai yksin?
Ja mihin asti.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:16"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:12"]Suomalaisilla äideillä tuntuu olevan kummallinen ajatus siitä, että kunnollisessa perheessä nukutaan klo 20 illalla.
Jos aamulla ei ole kiire niin miksi rytmi ei voisi olla myöhäisempi?
[/quote]
En ole ap, mutta varsinkin pienille lapsille säännöllinen rytmi on elintärkeää. Esim. kolmevuotiaalle klo 20 on hyvä nukkumaanmenoaika oli sitten arki tai viikonloppu. Taas laiskat vanhemmat haluavat nukkua itse myöhään niin täytyyhän sitä toki sitten valvottaa lapsiaan.
[/quote]
meidän kolmevuotias on ainakin vielä hengissä vaikka kesällä saattaakin valvoa pidempään ja joskus talvella. ja meillä elämä vapaampaa kun ei tarvitse sännätä joka paikasta lasta kotiin nukuttamaan kun nyt on nukkumaan meno aika. ja en saa nukkua aamulla pidempään, sillä vauva herättää kyllä vaikka isosisko nukkuisi.
[/quote]
Okei. No kukin tyylillään.
Ihan turha muuttaa rytmiä useilla tunneilla kesälomalla, sitten taas ongelmana päästä lähes kolmen kuukauden jälkeen takaisin aikaisempaan rytmiin. Kyllä sen ymmärrän, että yli 10-vuotiaat voi välillä mennä nukkumaan 22.30, mutta ei sitä myöhäisempään ole tarvetta viivästyttää.
Voiko joku oikeasti olla niin tietämätön, että luulee ettei nukkumaanmenoajalla ole mitään merkitystä pienelle lapselle? Kunhan saa aamulla nukkua niin onhan se ihan ok valvoa... Kyllä vanhemmuuteen pitäisi vaatia joku peruskurssi, jos on asiat noin hukassa.
Meillä valvoo 6, 8 ja 10v. lapset, mutta koska ovat sisällä niin ehkä naapuri ei tee ls-ilmoa. Tosin sen naapurin omat lapset valvoo myös, näin veikkaan koska vasta 10min. sitten menivät ulkoa sisälle :)
Samaa mieltä, kaadun itsekin sänkyyn väsymyksestä klo 22 viimeistään , puhumatta lapsestani 2 v, joka sammuu klo 20.
Meidän vajaa 3 vee on hereillä vielä ja 6 vee nukkuu, repikää siitä
Voi herran jestas on oma elämä sit surullinen jos pitää tollasesta tehdä ilmotus! Kaljan juontihan on synti ja lapsiperheethän ei saa nauttia lomasta ja kesästä ja varsinkaan juoda muutamaa olutta. Kaikki nukkumaan klo. 20 ja raamattu tyynyn alle!
Voi herran jestas on oma elämä sit surullinen jos pitää tollasesta tehdä ilmotus! Kaljan juontihan on synti ja lapsiperheethän ei saa nauttia lomasta ja kesästä ja varsinkaan juoda muutamaa olutta. Kaikki nukkumaan klo. 20 ja raamattu tyynyn alle!
Meillä 12 ja 13 joskus valvoivat klo 7 aamuun...Mutta nyt on kesäloma!Tietysti kaikki päättää,millon mennään nukkumaan.
No eiköhän se ole se yöunien pituus joka on tärkein, ei se milloin nukutaan. Sitäpaitsi onhan monet tukimukset osaoittaneet että meillä Suomessa on väärä rytmi. Täällä ihmisen luonnollinen rytmi olis myöhäisempi, herätys tunnin-pari myöhempään aamulla ja nukkumaan se sama tuntu-pari myöhemmin. Eli kesällä monet lapset elää juuri siinä omassa luonnollisessa rytmissään, ei siinä väärässä mihin heidät on pakotettu koulujen ja vanhempien työn takia. Mitähän haittaa se väärä rytmi niille lapsille oikein aiheuttaa? Se kun keho ja kello synkkaa vain harvoin? Ja tämä väärä rytmi aloitetaan jo heti vauvana?
Niin mutkun mun lapsi haluu valvoo myöhään. Niih. Ku se haluu valvoo. Ja minä oon äiti joka ei haluu tuottaa mun lapselle pettymyksiä. Kyl mun lapsi tietää paremmin mitä se haluu ja mikä sille on parhaaksi kuin mä. Niiiii.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:07"]Ehkä kesälomalla otetaan joillain vähän rennommin. Mitä haittaa on myöhään ulkoilusta, jos aamulla saa nukkua pitkään?
Olisit voinut vähän valoittaa lasten ikää ja kellon aikaa josta puhutaan.
[/quote]
Lapset tarvitsevat rutiineja. Samat nukkumaanmenoajat lomalla ja arjessa
"Vierailija 7.6. klo 22:41 32/36
Samaa mieltä, kaadun itsekin sänkyyn väsymyksestä klo 22 viimeistään , puhumatta lapsestani 2 v, joka sammuu klo 20."
Haamutko täällä sitten kirjoittelevat, jos itse kaadut sänkyyn viimeistään klo 22.00 ja viesti on kirjoitettu klo 22.41 eli 41 min. myöhemmin. Herättää pientä ihmetystä.
Mitä tulee ls-ilm. niin kaikkea sitä kuuleekin ja on todennäköistä, että naapurisopu on tulevaisuudessa uhattuna ja se on resurssien väärinkäyttöä. Siinäpä selittelet tilannetta, kun itse olet soppasi keittänyt.
Sitäpaitsi mun lapsi haluu nauttia kesästä valvomalla myöhään. Niiii.
Meidän naapurinkin teki lastensuojelu ilmoituksen aikanaan, aiheettoman.ja tuo nukkumaan meno aika / kotiin tuli aika oli muuten yksi mainittu syy! Muistutathan että aiheettomasta lastensuojelu ilmoituksesta olet vastuussa? Nimetön ei ole myöskään nimetön kun rikosilmoitus on tehty!
Meidän naapuri sai kyllä meidän nukkumaan meno aikaa aikaistettua, mutta sai myös lähestymis kiellon, sekä kunnianloukkaksesta maksaa korvauksi!
Toivottavasti tämä on huono läppä koska rehellisesti itse olin niin henkisesti rikki tämän aiheettoman ilmoituksen jälkeen, etten kyennyt nukkumaan ja jouduin hakemaan ammatti apua - yksityisestä puolelta toki, kun aiheettomaksi todettiin! Lapsen etu se ei missään nimessä ollut päin vastoin! Isojen riidat ei kuulu pienille paina se kalloosi!