Paljonko saitte tänä vuonna säästöön?
Minä sain 13 000 euroa. Johtuen ihan koronasta, ei matkusteltu eikä tehty oikeastaan muutakaan maksullista. Bensakulutkin putosi, kun teki pääasiassa etänä työt. Bruttopalkkani 3300 euroa.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täällä palstalla kyllä rikasta porukkaa.
Miksi joka kerta kun tällä palstalla on ketju aiheesta kuinka paljon ihmisillä on rahaa, tulee joku väittämään toisia valehtelijoiksi? Minulle on ihan samantekevää mitä sinä ajattelet, mutta kun minulla nyt vaan on yksinkertaisesti rahaa. Ja tänä vuonna erityisen paljon, kun rahaa ei ole kulunut mihinkään. N. 100 000 euroa sijoituksissa + säästössä ja velaton asunto. Saat syyttää minua valehtelijaksi.
Eihän täällä juuri valehtelijoiksi ketään syytetä. Vaan muistutetaan vain teitä siitä että olette oikeasti melkoisen etuoikeutettua joukkoa. Varsin hyvin se tulee esiin siitä miten jokainen noita rahoja ihmettelevä saa ennemmin tai myöhemmin sen ikiaikaisen neuvon miten "jokainen kyllä saisi saman kasaan jos vain eläisi säästäväisesti". No kerron sinulle uutisen: ei saisi.
Valtaosa ihmisistä Suomessa voisi kerätä satojen tuhansien tuottavan omaisuuden halutessaan. Ei kaikki, mutta hyvin suuri joukko, reilusti yli 50%. Samaten köyhistä valtaosa voisi merkittävästi parantaa taloudellista asemaansa hiukan tarkkailemalla kulutustaan ja sijoittamalla. Jostain syystä Suomessa halveksitaan sijoittamista ja se on vaurastumiskeinoissa jopa uhkapelaamisen alapuolella.
Jo sillä rahalla minkä keskimäärin suomalainen laittaa veikkaukseen vuodessa rahaa, saa vuosien saatossa ihan kivan osakesalkun aikeiseksi. Itseasiassa 10 vuodessa keräisi suuremman salkun kuin mediaanisalkku suomalaisilla on.
Jos köyhät vaikka vaihtaisivat veikkaukselle syydettävän rahan sijoituksiin, taloudellinen asema ja tulot paranisivat heti ensimmäisestä kuusta lähtien 99,9% varmuudella.
Hyvätuloisten ratkaisu köyhille on aina se että köyhien pitäisi luopua kaikesta heille iloa tuottavasta jotta voisi säästää, He harvoin muistavat että he itse eivät joudu luopumaan vastaavasti kaikesta kivasta säästämisen vuoksi.
On helppo nipistää kuluista kun se ei vaikuta juurikaan elintasoon. Ja sanon tämän ihan ihmisenä jolla on juuri tämä tilanne. Mutta minä tajuan olevani hyväosainen ja sen että minä en oikeasti tiedä millaista se pienituloisen elämä on.
Kyse on siirretystä mielihyvästä. Minä tiedän millaista on elää köyhänä, ja minä tiedän miten siitä noustaan pois. Olen sen tehnyt. Se tie on nimenomaan SÄÄSTÄMINEN turhasta, SÄÄSTÖJEN sijoittaminen siten että se tuottaa KASSAVIRTAA. Uudesta kassavirrasta taas jälleen osa SÄÄSTETÄÄN ja SIJOITETAAN ja osan voi käytää noihin mielihyviin.
nopein tie vaurastumiseen tämä ei ole, siihen on parempiakin strategioita, mutta näin tuon tulopuolen saa nopeammin paremmalle tolalle. Ongelmahan tässä on se että tämäkään ei kerralla vie maaliin vaan maraton on pitkä matka ja jokainen askel on otettava. Eli hyöty on alkuun pieni, tuskin näkyvä, mutta kumuloituessaan muuttuukin pikkuhiljaa merkittäväksi.
Huomaa että et ole elänyt oikeasti köyhänä. Et ole kokenut sitä kun vaivalla säästöön saamasi 500 euroa viedään tililtä kun et voikaan saada toimeentulotukea tai muuta apua ennen kuin olet käyttänyt säästösi. Tai kun taas lopulta säästynyt summa pitääkin käyttää kun pesukone hajoaa tai viikon työpätkän jälkeen pamahtaa taas uusi karenssi työttömyysturvaan ja rahaa tulee sitten joskus.
Siis kaikki omat rahathan ON käytettävä ennen kuin alkaa lypsää tukea yhteiskunnalta. Niin se on aina mennyt. Jos sulla on omaa rahaa sä et tartte apua. Tiedän tämän koska olen itse ollut pätkätyöläinen ja joskus täysin tuloton ja siitä selvittyäni tehnyt kaikkeni ettei sitä tt-tukea tarttis hakea enää ikinä. Ei käynyt ees mielessä mennä sossuun jos oli omaa rahaa säästössä. Ihme oletus että yhteiskunnan pitäis maksaa vaikka itselläkin ois varaa maksaa se juttu.
Ne satkut saa säästöön silleenkin että nostaa rahaa ruokaostoksia varten ja laittaa vaikka ostosreissusta yli jääneet rahat laatikon pohjalle. Silleen ne eivät missään näy. Itse en ole moista harrastanut, kunhan vaan mietin.
Mitä tulee pesukoneisiin, jos varaosan saa netistä muutamalla kympillä tulee korjaaminen edullisemmaksi kuin uuden koneen osto. Tutoriaaleja löytyy kyllä juutuubista aiheeseen kuin aiheeseen. Itseltä hajos pesukoneesta poistopumppu. Uusi maksoi alle 50 euroa, asennuksen suoritti videon katsottuaan puoliso. Silleen säästyi vajaa tuhat euroa.
ohisSiis mielestäsi esim. koronan vuoksi lomautetun tai irtisanotun henkilön pitäisi myydä kotinsa ja autonsa ja käyttää kaikki säästönsä ennen kuin hän olisi oikeutettu nostamaan työttömyystukea? Työssäkäyvät opiskelijat eivät olisi oikeutettuja opintotukeen ja vanhempainvapaa edellyttäisi omaisuuden myymistä ja säästöjen käyttämistä? Entä eläkeläiset, pitääkö heidänkin myydä kotinsa?
Ymmärsit tahallasi väärin jotta voit triggeröityä.Kyse oli toimeentulotuesta jota saadakseen hlö x on kätkenyt omaisuuttaan tai valmis siihen. Ei työttömyyskorvauksesta. Valitettavasti virke jäi vaillinaiseksi joten täsmennän sitä nyt: Siis kaikki omat rahathan ON käytettävä ennen kuin alkaa lypsää tukea yhteiskunnalta TOIMEENTULOTUKENA. Niin minä olen vastaavassa tilanteessa toiminut.
Oliko sulla vielä muuta vai saitko pahan olosi purettua?Hyvä kun selvensit tämän! Yhdessä ketjussa joku oli oikeasti sitä mieltä, ettei eläkeläinen olisi saanut nostaa asumistukea säästöjensä vuoksi. Olen kanssasi samaa mieltä - toimeentulotuki on viimesijainen tuki, mutta valitettavasti moni väärinkäyttää järjestelmää ja keplottelee itselleen kaikki mahdolliset tuet, vaikkei olisi niihin todellisuudessa oikeutettu.
Eihän eläkeläinen saakaan asumistukea, jos on säästöjä. Kaikkea ei tarvitse myydä pois, mutta raja siinä mitä eläkeläinen saa omistaa menee selvästi alle 20 000 eurossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joka kerta kun tällä palstalla on ketju aiheesta kuinka paljon ihmisillä on rahaa, tulee joku väittämään toisia valehtelijoiksi? Minulle on ihan samantekevää mitä sinä ajattelet, mutta kun minulla nyt vaan on yksinkertaisesti rahaa. Ja tänä vuonna erityisen paljon, kun rahaa ei ole kulunut mihinkään. N. 100 000 euroa sijoituksissa + säästössä ja velaton asunto. Saat syyttää minua valehtelijaksi.
Eihän täällä juuri valehtelijoiksi ketään syytetä. Vaan muistutetaan vain teitä siitä että olette oikeasti melkoisen etuoikeutettua joukkoa. Varsin hyvin se tulee esiin siitä miten jokainen noita rahoja ihmettelevä saa ennemmin tai myöhemmin sen ikiaikaisen neuvon miten "jokainen kyllä saisi saman kasaan jos vain eläisi säästäväisesti". No kerron sinulle uutisen: ei saisi.
Valtaosa ihmisistä Suomessa voisi kerätä satojen tuhansien tuottavan omaisuuden halutessaan. Ei kaikki, mutta hyvin suuri joukko, reilusti yli 50%. Samaten köyhistä valtaosa voisi merkittävästi parantaa taloudellista asemaansa hiukan tarkkailemalla kulutustaan ja sijoittamalla. Jostain syystä Suomessa halveksitaan sijoittamista ja se on vaurastumiskeinoissa jopa uhkapelaamisen alapuolella.
Jo sillä rahalla minkä keskimäärin suomalainen laittaa veikkaukseen vuodessa rahaa, saa vuosien saatossa ihan kivan osakesalkun aikeiseksi. Itseasiassa 10 vuodessa keräisi suuremman salkun kuin mediaanisalkku suomalaisilla on.
Jos köyhät vaikka vaihtaisivat veikkaukselle syydettävän rahan sijoituksiin, taloudellinen asema ja tulot paranisivat heti ensimmäisestä kuusta lähtien 99,9% varmuudella.
Hyvätuloisten ratkaisu köyhille on aina se että köyhien pitäisi luopua kaikesta heille iloa tuottavasta jotta voisi säästää, He harvoin muistavat että he itse eivät joudu luopumaan vastaavasti kaikesta kivasta säästämisen vuoksi.
On helppo nipistää kuluista kun se ei vaikuta juurikaan elintasoon. Ja sanon tämän ihan ihmisenä jolla on juuri tämä tilanne. Mutta minä tajuan olevani hyväosainen ja sen että minä en oikeasti tiedä millaista se pienituloisen elämä on.
Kyse on siirretystä mielihyvästä. Minä tiedän millaista on elää köyhänä, ja minä tiedän miten siitä noustaan pois. Olen sen tehnyt. Se tie on nimenomaan SÄÄSTÄMINEN turhasta, SÄÄSTÖJEN sijoittaminen siten että se tuottaa KASSAVIRTAA. Uudesta kassavirrasta taas jälleen osa SÄÄSTETÄÄN ja SIJOITETAAN ja osan voi käytää noihin mielihyviin.
nopein tie vaurastumiseen tämä ei ole, siihen on parempiakin strategioita, mutta näin tuon tulopuolen saa nopeammin paremmalle tolalle. Ongelmahan tässä on se että tämäkään ei kerralla vie maaliin vaan maraton on pitkä matka ja jokainen askel on otettava. Eli hyöty on alkuun pieni, tuskin näkyvä, mutta kumuloituessaan muuttuukin pikkuhiljaa merkittäväksi.
Huomaa että et ole elänyt oikeasti köyhänä. Et ole kokenut sitä kun vaivalla säästöön saamasi 500 euroa viedään tililtä kun et voikaan saada toimeentulotukea tai muuta apua ennen kuin olet käyttänyt säästösi. Tai kun taas lopulta säästynyt summa pitääkin käyttää kun pesukone hajoaa tai viikon työpätkän jälkeen pamahtaa taas uusi karenssi työttömyysturvaan ja rahaa tulee sitten joskus.
Siis kaikki omat rahathan ON käytettävä ennen kuin alkaa lypsää tukea yhteiskunnalta. Niin se on aina mennyt. Jos sulla on omaa rahaa sä et tartte apua. Tiedän tämän koska olen itse ollut pätkätyöläinen ja joskus täysin tuloton ja siitä selvittyäni tehnyt kaikkeni ettei sitä tt-tukea tarttis hakea enää ikinä. Ei käynyt ees mielessä mennä sossuun jos oli omaa rahaa säästössä. Ihme oletus että yhteiskunnan pitäis maksaa vaikka itselläkin ois varaa maksaa se juttu.
Ne satkut saa säästöön silleenkin että nostaa rahaa ruokaostoksia varten ja laittaa vaikka ostosreissusta yli jääneet rahat laatikon pohjalle. Silleen ne eivät missään näy. Itse en ole moista harrastanut, kunhan vaan mietin.
Mitä tulee pesukoneisiin, jos varaosan saa netistä muutamalla kympillä tulee korjaaminen edullisemmaksi kuin uuden koneen osto. Tutoriaaleja löytyy kyllä juutuubista aiheeseen kuin aiheeseen. Itseltä hajos pesukoneesta poistopumppu. Uusi maksoi alle 50 euroa, asennuksen suoritti videon katsottuaan puoliso. Silleen säästyi vajaa tuhat euroa.
ohisSiis mielestäsi esim. koronan vuoksi lomautetun tai irtisanotun henkilön pitäisi myydä kotinsa ja autonsa ja käyttää kaikki säästönsä ennen kuin hän olisi oikeutettu nostamaan työttömyystukea? Työssäkäyvät opiskelijat eivät olisi oikeutettuja opintotukeen ja vanhempainvapaa edellyttäisi omaisuuden myymistä ja säästöjen käyttämistä? Entä eläkeläiset, pitääkö heidänkin myydä kotinsa?
Ymmärsit tahallasi väärin jotta voit triggeröityä.Kyse oli toimeentulotuesta jota saadakseen hlö x on kätkenyt omaisuuttaan tai valmis siihen. Ei työttömyyskorvauksesta. Valitettavasti virke jäi vaillinaiseksi joten täsmennän sitä nyt: Siis kaikki omat rahathan ON käytettävä ennen kuin alkaa lypsää tukea yhteiskunnalta TOIMEENTULOTUKENA. Niin minä olen vastaavassa tilanteessa toiminut.
Oliko sulla vielä muuta vai saitko pahan olosi purettua?Hyvä kun selvensit tämän! Yhdessä ketjussa joku oli oikeasti sitä mieltä, ettei eläkeläinen olisi saanut nostaa asumistukea säästöjensä vuoksi. Olen kanssasi samaa mieltä - toimeentulotuki on viimesijainen tuki, mutta valitettavasti moni väärinkäyttää järjestelmää ja keplottelee itselleen kaikki mahdolliset tuet, vaikkei olisi niihin todellisuudessa oikeutettu.
Eihän eläkeläinen saakaan asumistukea, jos on säästöjä. Kaikkea ei tarvitse myydä pois, mutta raja siinä mitä eläkeläinen saa omistaa menee selvästi alle 20 000 eurossa. [/
https://www.kela.fi/elakkeensaajan-asumistuki-tulojen-vaikutus
“Omaisuus vaikuttaa eläkkeensaajan asumistukeen. Siitä vähennetään kuitenkin velkojen määrä. Tuloihin lisätään 8 % siitä omaisuuden osasta, joka ylittää omaisuusrajan.
Omaisuusrajat ovat
- yksinäiselle henkilölle 16 562 euroa
- avio- tai avopuolisoille yhteensä 26 499 euroa.Eläkkeensaajan asumistuen määrään ei kuitenkaan vaikuta esimerkiksi
- omakotitalo, jossa asut
- osuus jakamattomassa kuolinpesässä
- asunto-osake.”Saahan sitä olla säästöjä, mutta 8 % nuo rajat ylittävästä osuudesta lasketaan tuloiksi. Esimerkiksi 20 te säästöillä se tekisi yksinasuvalle eläkeläiselle 275 e edestä tuloja. Lisäksi yli 2000 euron talletusten korot ja osingot lasketaan tuloiksi, mikäli ne ovat vähintään 60 e vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa mihin te säästätte? Summat tuntuu niin isoilta omaan silmään ja mietin missä noita rahoja tarvitsisin tulevaisuudessa..elämästä kun ei koskaan tiedä pääseekö kuinka pitkään nauttimaan😊Tottakai joku puskuri on hyvä olla jokaisella, mutta nämä summat kuulostaa niin hurjilta itsestäni.
Saatan haluta tulevaisuudessa ostaa asunnon tai kesämökin, vaikkei se tällä hetkellä olekaan ajankohtaista. Kaikista eniten säästän kuitenkin vanhuuden varalle. Jo meidän keski-ikäisten eläkeikä nousee jatkuvasti, ja samalla on yleisenä odotuksena että keksitään vuosien saatossa vain uusia tapoja pienentää meille maksettavaa kuukausieläkettä. Lisäksi oman terveyden osalta on valitettavasti todettava, että on täysin selvää etten tule säilymään työkykyisenä edes minimieläkeikääni saakka. Tulen tarvitsemaan paljon erilaisia terveydenhoidon palveluita ja arkea helpottavia palveluita. Odotusarvoisesti minulla pitää vanhuusvuosina (/vuosikymmeninä) olla joitain satoja tuhansia omaa rahaa yhteiskunnan maksaman eläkkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olisin valmis pro bono auttamaan ja neuvomaan ihmisiä joilla on vaikeuksia oman talouden hallinnan kanssa. On ihan kaikkien etu jos ihmisillä on kyky kerätä puskuria pahan päivän varalle ja luoda palkan-tai tuenmaksajasta riippumatonta kassavirtaa joka parantaisi omaa kykyä huolehtia menoistaan. Itse alle köyhyysrajan tienanneena tiedän miten rahattomuus vie sitä energiaa mitä voisi muuten käyttää itsensä kehittämiseen eli rajoittaa yksilön mahdollisuuksia. Jos olisi taloudellisesti mahdollista, perustaisin firman ihan vaan jotta voisin työllistää ja uudelleenkouluttaa työhaluisia toimeentulotuella eläviä jotka saisivat palkan jolla tulla toimeen. Riittäisi että firma kattaisi omat kulunsa, voittoa ei tarvitsisi minulle tulla. Työpaikka voisi olla ponnahduslauta avoimille työmarkkinoille. Haluaisin antaa näille ihmisille toivoa siitä että parempaankin on mahdollisuus. Siksi kirjoitan säästämisen, sijoittamisen ja muista tuloista riippumattoman kassavirran puolesta.
Sori OT
Noin 20 000 säästötilille.Osaketilille tuli erikseen voittoa jkv; ne sijoitan edelleen vain osakkeisiin.Paljon on teetetty remonttia omakotitaloon eli se on syönyt säästön määrää.Toisaalta ei ole matkusteltu ja lapsetkin vaatineet vähemmän uusia vaatteita ym. Espoossa on korkeat vaatekulut teineillä.
En ole aiempien vuosien päätöksiä jaksanut excelöidä, mutta per 1.1.2020 sijoitusten ja säästöjen nettosaldo on n. 120keur. Tuohonn sisältyy vielä laskennallinen 6keur alaskirjaus listaamattomista yhtiöistä. Uskoisin, että kasvua viime vuodesta on n. 20keur. Ihan kohtuullinen tulos hullu koronavuosi, noi tappiot ja asuntolainan makselu huomioiden.
Vierailija kirjoitti:
En ole aiempien vuosien päätöksiä jaksanut excelöidä, mutta per 1.1.2020 sijoitusten ja säästöjen nettosaldo on n. 120keur. Tuohonn sisältyy vielä laskennallinen 6keur alaskirjaus listaamattomista yhtiöistä. Uskoisin, että kasvua viime vuodesta on n. 20keur. Ihan kohtuullinen tulos hullu koronavuosi, noi tappiot ja asuntolainan makselu huomioiden.
Siis 1.1.2021...
En yhtään koska olen köyhä. Bruttopalkka n. 4500, netto 2900. Kaikki menee mikä tulee... itseasiassa tuo 2900 riittää n. 3 viikoksi. V.tuttaa...
Tämän ketjun innoittamana laskin. Viime vuoden palkasta jäi säästöön 19 000 euroa. Lisäksi sijoitusten tuotoista ja arvonnoususta kertyi viime vuoden aikana noin 8000 euroa.
1000€, josta olen todella hämmästynyt, luulin että summa olisi enemmänkin muutaman satasen. :O Viime vuosi meni jotenkin sumussa lusmuillen, toivottavasti tänä vuonna löydän enemmän motivaatiota työjuttuihin!
Kyllä on kovaliksaista porukkaa, ja kaikilla jättisalkut jotka vain tuottaa, eikä kulurakennekaan ole kuin ihan pieni ja lapsia ja autojakin on! Suomi on vissiin paljon varakkaampi maa kuin annetaan ymmärtää. Ihmisethän tienaa todella hyvin jos joka vuosi jää vähintään 20K säästöön.
Noin 10k€ mutta en ollutkaan koko vuotta töissä
Eläke.Asun yksin-Noin 80-100€/kk säästöön.
30 euroa. Teen kolmea osa-aikaista työtä ja maksan asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä jäänyt säästöön mitään, mutta lyhensin ulosottovelkoja yli 24.000 euroa, toki pääoma lyheni huomattavasti vähemmän, kun korot ja kulut on aika isot.
Etukäteissäästit siis ensi vuoden koroista kun uo-pääoma pieneni. Tsemppiä jatkoon!
Kiitos, vielä 3 ja puoli vuotta niin tää kurimus on ohi.
Olen hengessä mukana koska arvostan ihmisiä jotka pyrkivät saamaan raha-asiansa kuntoon. Tule ensi uutenavuotena päivittämään tilanne.
Tsemppaan sua nyt tekemään ylimääräisiä lyhennyksiä silloin kun mahdollista taulukkomaksuista huolimatta. Ehkä se on ohi 3v 3kk jälkeen jo sillä tavalla.
No tuo kolme ja puoli vuotta on laskettu niin, että lyhennän myös ylimääräistä. Menee aika nuukaksi tämä eläminen, mutta parempi päästä tuosta eroon mahdollisimman nopeasti. Kyllä oli jossain vaiheessa epätoivoinen olo, kun uo-velkaa oli 130.000 euroa ja töitä ei ollut. Silloin oli aika synkkiä ajatuksia. Nyt on noita tullut makseltua pois jo kahdeksan vuotta ja laskujeni mukaan vielä menee 3,5 vuotta.
Eläkesäästöihin meni tavalliset 5000€ mutta muuten meni miinukselle, kun jouduin ottamaan säästöistäni 20000€ kesämökkiä varten. Mökkiin laitoimme 100000€ omaa rahaa ja 260000€ piti ottaa lainaa. Nyt on lainaa siihen malliin että muut säästöt on jäähyllä, voin säästää vain tuon 5000€ eläkesäästöihin.
Vierailija kirjoitti:
Säästössä 0e. Tilillä 400e, jolla aloittaa vuosi. Tammikuussa loppui koulu, helmikuussa työttömäksi ja edelliset säästöt meni jo elämiseen. En saa toimeentulotukea, koska minulle maksettiin kerran kahdesti työmarkkinatukea kuukauden sisällä ja sen takia käytetään 21,5 kerrointa. Säästöön ei jää mitään, joka kuu loppuu hieman lähempänä tyhjää tiliä, mutta ei voi valittaa kun on ruokaa kaapissa ja katto pään päällä.
Tuo on ihan oma valinta. Työmarkkinatukea voi hakea myös kuukauden jaksoissa.
Nyt menee vähän huonosti kun on tämä tilanne.
Säästöön jäi vain noin 13700000€.
En ymmärrä. Kirjoitin aika pitkän vastauksen yhteen kommenttiin, jossa kysyttiin miksi ihminen haluaa säästää ison osan tuloistaan?
Postasin kommentin ja tuli ilmoitus, että kommentti julkaistaan hyväksynnän jälkeen. Vastaukseni oli todella asiallinen ja harkittu, mutta ilmeisesti moden mielestä jotenkin asiaton. Onkohan mode jo korkannut? Melkoista touhua, ei voi muuta sanoa. Hyvää uutta vuotta kumminkin, säästäjille ja kuluttajille yhtälaisesti.