Kokemuksia kaivataan talon yksin ostaneilta naisilta
Harkitsen oman talon ostoa yksin. Olen keski-iässä. Oletko sinä ostanut oman kodin yksin? Kerro kohteesta. Miten on asuminen sujunut? Mikä tuli yllätyksenä?
Kommentit (16)
Ostin ns. mummonmökin maalta keskeltä metsää n. 50 kilsaa Helsingistä kun muutin takaisin Suomeen. Se rempattiin ja tuotiin ns. nykymukavuudet sisälle. Jonkin verran tein itse, suurin osa ostettuna. Yllätyksiä ei ole ollut, mutta kasvoin maalla niin tiesin mitä odottaa. Talo ja sen tekniikka on yksilöitä ja niitä pitää osata hoitaa. Jokaisesta pienestä asiasta ei saa mennä sormi suuhun ja talotekniikkansa pitää tietää.
Ehkä suurin yllätys oli, että lumenauraajan löytyminen olikin työlästä, ennen tuollaista palvelua oli tarjolla vaikka kuinka.
Oli mummonmökki. Yllätti kiinteistövero, aurausmaksu, jätemaksu, uteliaat naapurit, kaivon kuivuminen, polttopuiden hinta, nuohousmaksut, kalliit remonttimiehet. Piha oli kiva. Myin pois voitolla ja muutin vuokralle. Nyt ei enään autoa, joten asun keskustassa isossa kaupungissa.
Ostin 60 vuotiaana vanhan kivitalon Toscanasta jossa asun jo 15 vuotta. Ei tullut yllätyksiä kun tiesin että täysremppa (putket, kylppärit ja osa lattioista kuten myös sähköjohdot ja uudet ikkunat) pitää laittaa. Siinä meni jokunen euro mutta vähemmän kumminkin kuin olin kuvitellut. Maiseman kauneus tietty yllätti jo ostaessa, rinnetalo ja huikeat näkymät alas laaksoihin ja kaukaisempiin kukkuloihin. Oliviipuut ja oleanderit talon ympärillä. Pari viimeistä kesää ollut ehkä helteisempiä entisiin verrattuna. Maaseudulla on mukavaa ja ystävällisiä ja auttavaisia naapureita.
Ei omakohtaista kokemusta, mutta äitini osti omakotitalon 60 vuotiaana, kohta 10v sitten. Kaiken muun tekee itse mutta aurauksesta maksaa naapurille jolla on traktori. Pihatie kun on niin pitkä ettei sitä jaksa mitenkään käsipelillä kolata.
Miksl ottaa sellaista taakkaa itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Oli mummonmökki. Yllätti kiinteistövero, aurausmaksu, jätemaksu, uteliaat naapurit, kaivon kuivuminen, polttopuiden hinta, nuohousmaksut, kalliit remonttimiehet. Piha oli kiva. Myin pois voitolla ja muutin vuokralle. Nyt ei enään autoa, joten asun keskustassa isossa kaupungissa.
Tiemaksu jota naapuri alkaa kysellä viimeistään, kaivon ylläpito, uusimiset.
Vähänpä on naiset itselleen ostaneet. Puuttuuko taidot, talous vai rohkeus?
Minä ostin 26-vuotiaana ok-talon maalta ensimmäiseksi omaksi asunnokseni. Hyvin meni ja sillä tiellä olen edelleen, talot ovat vaihtuneet matkan varrella kun olen muuttanut työn perässä. En jaksa muistaa mikä olisi varsinaisesti yllättänyt tai ollut vaikeaa. En viihdy kaupungissa muuten kuin pakollisten asiointien ja työn takia, on itsestään selvyys että asun ok-talossa vähän syrjemmässä.
T: n 45v
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata ostaa mitään nyt!
Nyt juuri nimenomaan kannattaa ostaa kun hinnat on matalalla.
Googlella löytyy vanhoja juttuja tästä.
En ole vielä ostanut mutta haaveena on. Monet kyllä sanoo että pärjäävät hyvin. Tärkeää on,että et anna kusettavien remppafirmojen viedä rahoja. Tahallaan laittavat nollan summa perään,jos luulevat että voivat huijata. Itse kannattaa puuhastella kaikki pienempi ja jos on vähän vanhempi talo niin ei se ole niin justiinsa. Kalliissa uusissa kannattaa vähän katsella enempi ammattilaisia. Uutta en ostaisi syrjästä,koska et tule ikinä saamaan rahoja takaisin ja syrjässä ei ole remppa tai huoltofirmoja kunnolla. Mutta puuhastelusta pitää tykätä vähän edes. Ei pihanhuolto yms ole vaikeaa eikä sitä tarvitse niin paljon hoitaa kuin monet tekee ja luulee.
Up