Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tyhmä! Idiootti! Kesälomamatka pilalla!!

Vierailija
04.06.2014 |

Olemme opiskelijaperhe. Mies opiskelee, minä opiskelen, meillä on kaksi pientä lasta. Molemmat käymme satunnaisesti töissä, mutta raha on siis todella tiukassa. Emme ole käyneet moneen vuoteen millään matkoilla, koska tähän ei ole ollut varaa.

Viime syksynä juttelin yhden kaverin kanssa, että olisi kiva päästä joskus lomalle, mutta ei ole varaa ennen valmistumista ja siihen menee vielä ainakin kaksi vuotta. Kaveri sitten sanoi, että jos vain pääsette lähtemään, niin voitaisiin käyttää hänen vanhempien Italian-loma-asuntoa. He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään. Olin aivan innoissani ja kaveri soittikin heti vanhemmilleen ja sopi asian. Vanhemmat olivat tyytyväisiä, että asunnolla on joku ja minä suorastaan kiljuin riemusta. 

Saatiin haalittua talven aikana lentoliput kasaan, halpalentoyhtiöillä saatiin edestakaiset liput meille kaikille 490 eurolla. Tarkoitus oli olla kolme viikkoa heinäkuussa Italiassa, eläminenhän maksaa sen saman siellä kuin täällä, kun ei shoppailla tai muuta.

Nyt tuli kaverilta sähköposti, että asunnon vuokran voi maksaa tilille XXXXX ja kolmelta viikolta vuokra on 600€. Ei kiirettä maksaa.

EI MEILLÄ OLE MITÄÄN 600 EUROA!!! Sehän on kahden kuukauden opintotuki, enemmänkin! Saimme juuri ja juuri nuo lentoliput kasaan.

Syytän itseäni. Kuvittelin, että kaveri tajusi selittämättäkin, ettei meillä todellakaan ole varaa mihinkään ja siksi se sitä vanhempien asuntoa meille kauppasikin. Oma moka, kieriskelen itsesyytöksissä.

200 euroa viikosta on kohtuuhinta, sen myönnän, mutta meillä ei sitä ole. Lentolippuja ei voi perua. Emme siis voi lähteä, lentolippurahat menivät kankkulan kaivoon.

Kommentit (372)

Vierailija
301/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä ole ongelma vain se 600 vaan se, että muuten menee lentolippujen hinta hukkaan. Kaverin vanhemmilla tuskin on rahasta puutetta, siksi sopikaa että maksatte osissa.

Joko olette käyttäneet opintolainan?

Vierailija
302/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso ap vaikka airbnb:stä edullinen huoneisto tai hostelit alueelta. Varmasti löytyy kohtuuhintaisia. Itse olemme majoittuneet myös leirintäalueiden roulotteissa (asuntovaunuissa) tai mökeissä - ihan eri tasoa kuin Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:40"]

Miten liikutte Italiassa? Teidänhän pitää vuokrata auto? Onhan vakuutukset kunnossa?

[/quote]

Miksi pitää vuokrata auto? 

Vierailija
304/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä lähtisi ollenkaan lomalle, jos olisi nuin pienestä summasta kiinni lähtö. Ettekö voi nostaa opintolainaa, vai onko sekin kokonaan käytetty?

Vierailija
305/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisenä tulee kyllä mieleen, että miten ihmeessä edes kuvittelit saavasi loma-asunnon kolmeksi viikoksi ilmaiseksi :) Hinta on todella kohtuullinen, itse kyllä vaikka lainaisin tuon summan jostakin tuossa tilanteessa, vaikka kulutusluottona tai ihan minä tahansa hobby hall-lainana jonka voi maksaa pienissä erissä takaisin.

Vierailija
306/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh! Ap kirjoittaa nyt, että kaverin kanssa on *edelleen hyvät välit*.

Jos olisin teidän kaveri, joka a) hoitaa teille huippuedullisen loma-asunnon ja b) vippaa tuosta vaan 600 euroa, saattaisin tykönäni miettiä tahdonko minä enää olla nä-i-in  hyvissä väleissä teidän kanssa.

Mutta kiitos nyt ap, että sallit kaverin auttaa.

Vierailija
307/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä jään kaverille velkaa, maksan korottomana meille sopivissa erissä vuoden aikana. Eli 50€ kuussa. Sekin on oikeasti paljon YLIMÄÄRÄISESTÄ kulusta meille :( 

Taisi olla YLIMÄÄRÄINEN kulu myös ystävällesi :(

Vierailija
308/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oletko ajatellut että nyt säästät jo 1100€/ viikko tolla diilillä! Jos siis oikea hinta olisi 1300 ja maksat viikosta 200.

säästöä sinulle tulee yhteensä 3300€! 

Heh eikös jo tunnukin paremmalta ;) 

Aika reiluja tyyppejä kaverisi vanhemmat koska halukkaita vuokraaja olisi varmasti paljon  kun on lomakausi ja heillä olisi mahdollisuus saada tuo 3300. 

Vierailija
309/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:00"]

Aika reiluja tyyppejä kaverisi vanhemmat koska halukkaita vuokraaja olisi varmasti paljon  kun on lomakausi ja heillä olisi mahdollisuus saada tuo 3300. 

[/quote]

anteeksi siis 3300€ enemmän tarkoitin :)

Vierailija
310/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaapa ap vielä siihen ehdotukseen, että antaisitte oman kämppänne Suomessa lomamatkan ajaksi vuokralle? Eikö teillä ole mitään rahanhankkimiskeinoja tai keinoja edes keksiä niitä (näinkin yksinkertaisia)?

Vierailija
311/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähtisi noin peeaana mihinkään matkalle. Noin pienet lapsetkaan ei vielä siitä reissusta saa mitään irti, ja mä en ainakaan pystyisi nauttimaan reissusta jos koko ajan pitäisi miettiä rahaa ja mihin ne riittää ja tuota ei voi ostaa kun on niin kallista ja mitäs sitten loppureissusta jos joku onkin maksanut hiukan enemmän jne.

Mun mielestä ei mitään järkeä, ennemmin säästäisin 2-3v ja tekisin ihan kunnon matkan ja lomareissun. Ilman murheita ja stressiä. 

Vierailija
312/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:07"]

Kaverini tarjoutui maksamaan sen 600 euroa itse. Itse ehdotti tätä, kun sanoin, että meidän pitää ottaa se muuten opintolainana. Kaveri sanoi, että häneltä saa nyt korottomana sen saman, ei tarvitse mennä pankkiin. 

Meillä on kaverin kanssa edelleen hyvät välit. Oli kyllä ihan aidosti hämmästynyt, että matka voisi peruuntua jonkun 600 euron takia (joka ei sille ole ilmeisesti raha eikä mikään..), mutta että oletti, että tottakai maksamme asunnon käytöstä jotain. Ja tästä syystä syytän itseäni, olen tyhmä ja opin jatkossa vähän tarkemmaksi näissä ilmaisasioissa.

ap

[/quote]

Jos kaveri tarjoutui maksamaan, niin sitten asia on aivan ok.

Sitä minä en ymmärrä, miksi niin hirmuisesti pelkäätte opintolainaa? Jos tulot ovat pienet, valtio maksaa korkoja, ja sitä maksetaan takaisin 2x se aika mille on otettu ja vasta 1,5 vuotta valmistumisesta.

Jos nyt ottaisitte lainaa sen 600 eikä tälle (2013--14) lukuvuodelle muuta lainaa ole, maksatte sitä takaisin kaksi vuotta hamassa tulevaisuudessa, 300 euroa vuodessa eli 25€ + korot kuukaudessa.

Vierailija
313/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hulppea luksusasunto jossan huippupaikalla saa kyllä olla, jos vuokra on normaalisti 1300 euroa PER VIIKKO. Siis tuollainen vuokra on Italiassa jo luokkaa hieno huvila Toscanassa + suuri puutarha + omat uima-altaat jne. + välittäjien maksut. Jos suoraan omistajalta vuokraa, saa yleensä halvemmalla.

(Samalla summalla asuisi muuten Berliinissä pari kuukautta todella hyvällä paikalla.)

Haukkukaa ap:tä ahneeksi jos haluatte, mutta minusta ap:n ystävä toimi ehdottomasti väärin. Jos hän olisi oikeasti halunnut auttaa ystäväänsä, hän olisi vaikka mennyt itse lomalle vanhempiensa asuntoon ja kutsunut ystävän perheen mukaan. Tuskinpa vanhemmat silloin olisivat kovin paljon vuokraa perineet. Vähävaraisilta ystäviltä en olisi siinä tapauksessa kehdannut periä kuin korkeintaan nimellisen vesimaksun. Olisin itsekin saanut kivan loman ystävien kanssa, ja samalla voinut pitää silmällä, että kaikki sujuu mallikkaasti. Win-win!

Näin minä olisin tehnyt, mutta ehkä ystäväni ovat minulle sitten tavallista rakkaampia?

Vierailija
314/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lentoja ja reissua siirtää ensi kesään? Itse en kyllä voisi kuvitellakaan lähteä peppuaukisena pienten kanssa 3viikoksi ulkomaille. Koko ajan stressaisin ylimääräisiä kuluja jne. Enkä suoraan sanottuna ymmärrä mikä siinä opintolainan ottamisessa on niin vastenmielistä? Itse otin perheellisenä opiskelijana ja vielä yh:na täydet opintolainat 6vuoden ajan ja olen ne aikapäiviä sitten jo maksanut takaisin. Hyvää matkaa teille jos päädytte lähtemään ja toivottavasti tosiaan ystävyytenne säilyy muuttumattomana. Ymmärrän vilpittömän hyvin sinun pettymyksen, mutta myös ystäväsi puolelta.

Vierailija
315/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:01"]

Ap, minusta sinä toimit nyt ahneesti ja typerästi.

En todellakaan ymmärrä, miten kehtaat laittaa ystäväsi maksamaan teidän loman?! Miltä tästä ystävästä tuntuu, kun tekee teille valtaisan palveluksen ja "ruinaa" vanhemmiltaan talon teille kulukorvausta vastaan käyttöön ja sitten joutuukin itse maksamaan ne kulut!?

Miksi muiden ihmisten pitää maksaa teidän lomailu? Kyllä tässä jokainen on itse omat matkansa maksanut, kammottava "ystävä" olet kun tuollalailla laitat ystäväsi maksamaan. Siinä meni ehkä hänen lomabudjettinsa? Vaikka vanhemmat on varakkaita niin ei se takaa että jälkikasvunsa elelee herroiksi.

Minä en kyllä ystäväsi asemassa enää katsoisi teihin päinkään. Sen verran tuntuu hyväksikäytöltä.

Ja kyllä siitä asunnosta on kuluja. Johan hoitovastike tmv. tosiaan voi olla satoja euroja kuussa jos siihen kuuluu kasvienhoito, nurmikonleikkuu, vartiointi ym. Lisäksi siis kaikki muut kulut.

Jos aiot säilyttää kasvosi, revi ne 600 e jostakin ja maksa ystävällesi saman tien.

[/quote]

olin aikeissa kirjoittaa juuri näin, ehdit ensin

rupesi nyt vahvasti kuulostamaan siltä että ap kehtaa maksattaa perheensä loman ystävällään ja hänen perheellään

en tekisi noin vaikka ystäväni olisi brunein sulttaani

Vierailija
316/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:17"]

Aika hulppea luksusasunto jossan huippupaikalla saa kyllä olla, jos vuokra on normaalisti 1300 euroa PER VIIKKO. Siis tuollainen vuokra on Italiassa jo luokkaa hieno huvila Toscanassa + suuri puutarha + omat uima-altaat jne. + välittäjien maksut. Jos suoraan omistajalta vuokraa, saa yleensä halvemmalla.

(Samalla summalla asuisi muuten Berliinissä pari kuukautta todella hyvällä paikalla.)

Haukkukaa ap:tä ahneeksi jos haluatte, mutta minusta ap:n ystävä toimi ehdottomasti väärin. Jos hän olisi oikeasti halunnut auttaa ystäväänsä, hän olisi vaikka mennyt itse lomalle vanhempiensa asuntoon ja kutsunut ystävän perheen mukaan. Tuskinpa vanhemmat silloin olisivat kovin paljon vuokraa perineet. Vähävaraisilta ystäviltä en olisi siinä tapauksessa kehdannut periä kuin korkeintaan nimellisen vesimaksun. Olisin itsekin saanut kivan loman ystävien kanssa, ja samalla voinut pitää silmällä, että kaikki sujuu mallikkaasti. Win-win!

Näin minä olisin tehnyt, mutta ehkä ystäväni ovat minulle sitten tavallista rakkaampia?

[/quote]

Sepäs tästä vielä puuttui, että kaverin olisi pitänyt mennä mukaan! Olisi varmaan samalla ollut edullinen lapsenvahti...

Vierailija
317/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin voi tehdä. Sen kaverin olis pitäny ALUSSA

mainita että ottaa vuokraa.

Törkeää.

Vierailija
318/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:04"]Airbnb? Hotelspistecom tai bookingpistecom vaatimaton perushotelli? Kyllä te ntt jotain keksitte! Tai sovitte osamaksusta sen tuttavan vanhempien kanssa, esim. 50e/kk.

komppaan.

Vierailija
319/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pienellä budjetilla olette alunperinkin olleet lähdössä. Mitä jos matkan aikana sattuu jotakin? Muuten tajuan ihmetyksen äkillisestä vuokrasta. Me olemme usein mökkeilleet ympäri Eurooppaa vuosien aikana maksamatta vuokraa ystävien lomapaikoissa. He ovat itse sitä ehdottaneet. Olisimme hyvin voineet maksaa myos vuokraa. Jos vuokrasta ei puhuta etukäteen niin on tosi noloa olettaa että ilman muuta sitä maksetaan. Lomapaikan vuokranmaksuksi on riittänyt sen hoito siellä olon aikana. Silloin ei tarvitse maksaa ulkopuolisille hoidosta.

Minä olisin ystävällesi sanonut että maksusta ei puhuttu etukäteen mitään joten emme sinne aio mennä. Vaatisin häntä maksamaan lentolippujen hinnat. Hän huijasi teitä. On suomalainen tapa olettaa että tottakai maksetaan vaikka asiasta ei ole puhuttu.Tosi noloa ja köyhää ystäväsi puolelta.

Vierailija
320/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että pääsette odottamallenne lomalle.

Oppirahat on nyt maksettu- KOSKAAN ei kannata olettaa automaattisesti, että jokin on ilmaista. AINA täytyy kysyä, paljonko maksaa / on vuokra. Onhan Suomessakin asunnoista kulut, eikä ne niin halvat ole, jos ajatteelee esim. 100 neliöistä kämppää, vakuutusta, ja juoksevia kuluja. 

Etenkin kun olette lasten kanssa lähdössä liikenteeseen, toivottavasti budjetissanne on kuitenkin hieman liikkumavaraa "yllättävien" tilanteiden varalle.

Nimim meillä lapsi kaatui ja otsa aukesi, piti mennä tikattavaksi - ei siinä minnekään kävellä / mennä bussilla. Taksilla (n 60 egeä) mentiin ja ekassa paikassa ei ollut lääkäriä, joka olisi tikannut lapsen otsaa tokassa oli, mutta n. 100 euroa piti maksaa itse ja sitten hakea Suomessa kulut vakuutuksesta takaisin. 

Muita pienempiä tai isompia vastaavia tilanteita voi tulla, joten 100-200 euroa / viikko budjetilla voi ehkä ruoista selvitä - ei kyllä ulkona syödä, mutta ne mahdolliset yllättävät kulut... itse budjetoisin väh. 300 / viikko. Minä yleensä 6 henkiselle perheellemme budjetoin 1000 / viikko, syömme ulkona käymme huvipuistoissa ja hieman shoppailemme. 1000 per viikkokaan ei ole "paljoa" kun on 6 hlöä - helposti saisi ja saa menemään enemmänkin. 

Luottokortti on hätätilanteiden turva, kuten ylimääisten lääkäri ym. käyntien..