Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen tyhmä! Idiootti! Kesälomamatka pilalla!!

Vierailija
04.06.2014 |

Olemme opiskelijaperhe. Mies opiskelee, minä opiskelen, meillä on kaksi pientä lasta. Molemmat käymme satunnaisesti töissä, mutta raha on siis todella tiukassa. Emme ole käyneet moneen vuoteen millään matkoilla, koska tähän ei ole ollut varaa.

Viime syksynä juttelin yhden kaverin kanssa, että olisi kiva päästä joskus lomalle, mutta ei ole varaa ennen valmistumista ja siihen menee vielä ainakin kaksi vuotta. Kaveri sitten sanoi, että jos vain pääsette lähtemään, niin voitaisiin käyttää hänen vanhempien Italian-loma-asuntoa. He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään. Olin aivan innoissani ja kaveri soittikin heti vanhemmilleen ja sopi asian. Vanhemmat olivat tyytyväisiä, että asunnolla on joku ja minä suorastaan kiljuin riemusta. 

Saatiin haalittua talven aikana lentoliput kasaan, halpalentoyhtiöillä saatiin edestakaiset liput meille kaikille 490 eurolla. Tarkoitus oli olla kolme viikkoa heinäkuussa Italiassa, eläminenhän maksaa sen saman siellä kuin täällä, kun ei shoppailla tai muuta.

Nyt tuli kaverilta sähköposti, että asunnon vuokran voi maksaa tilille XXXXX ja kolmelta viikolta vuokra on 600€. Ei kiirettä maksaa.

EI MEILLÄ OLE MITÄÄN 600 EUROA!!! Sehän on kahden kuukauden opintotuki, enemmänkin! Saimme juuri ja juuri nuo lentoliput kasaan.

Syytän itseäni. Kuvittelin, että kaveri tajusi selittämättäkin, ettei meillä todellakaan ole varaa mihinkään ja siksi se sitä vanhempien asuntoa meille kauppasikin. Oma moka, kieriskelen itsesyytöksissä.

200 euroa viikosta on kohtuuhinta, sen myönnän, mutta meillä ei sitä ole. Lentolippuja ei voi perua. Emme siis voi lähteä, lentolippurahat menivät kankkulan kaivoon.

Kommentit (372)

Vierailija
321/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:17"]

Aika hulppea luksusasunto jossan huippupaikalla saa kyllä olla, jos vuokra on normaalisti 1300 euroa PER VIIKKO. Siis tuollainen vuokra on Italiassa jo luokkaa hieno huvila Toscanassa + suuri puutarha + omat uima-altaat jne. + välittäjien maksut. Jos suoraan omistajalta vuokraa, saa yleensä halvemmalla.

(Samalla summalla asuisi muuten Berliinissä pari kuukautta todella hyvällä paikalla.)

Haukkukaa ap:tä ahneeksi jos haluatte, mutta minusta ap:n ystävä toimi ehdottomasti väärin. Jos hän olisi oikeasti halunnut auttaa ystäväänsä, hän olisi vaikka mennyt itse lomalle vanhempiensa asuntoon ja kutsunut ystävän perheen mukaan. Tuskinpa vanhemmat silloin olisivat kovin paljon vuokraa perineet. Vähävaraisilta ystäviltä en olisi siinä tapauksessa kehdannut periä kuin korkeintaan nimellisen vesimaksun. Olisin itsekin saanut kivan loman ystävien kanssa, ja samalla voinut pitää silmällä, että kaikki sujuu mallikkaasti. Win-win!

Näin minä olisin tehnyt, mutta ehkä ystäväni ovat minulle sitten tavallista rakkaampia?

[/quote]

Sepäs tästä vielä puuttui, että kaverin olisi pitänyt mennä mukaan! Olisi varmaan samalla ollut edullinen lapsenvahti...

[/quote]

En minä olisi sellaista odottanut, mutta ITSE olisin mennyt mieluusti mukaan. Mikäpäs sen hauskempaa kuin loma ystävien kanssa? Mutta olen ehkä vähän outo.

Vierailija
322/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää. Ette Ap mene pankkiin vaan käytätte kaveria pankkina.

Eikä hän viesteistä päätellen ole edes mikään kovin läheinen ystävä.

Tällaiselle käytökselle on ihan oma sanansakin. Siipeily.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta on kyllä aika outoa ylipäätään ehdottaa 600 euron majoitusta kaverille, joka valittaa, että rahaa ei ole. Saati, ettei mainitse vuokrasta mitään, vaikka juuri on ollut raha puheena. Eihän tuo nyt kallis ole muihin majoitusvaihtoehtoihin verrattuna, mutta olisihan Ap:n perhe voinut viipyä vaikka lyhyemmän ajan, jos olisi tiennyt hinnan etukäteen. Ehkä kaverikaan ei ajatellut vuokraa ennen kuin keskusteli vanhempiensa kanssa ja sai kuulla, että vuokraavat asuntoa normaalisti huimaan hintaan. Mutta hyvä, että järjestyi! Olisihan se nyt typerää heittää ne lentoliput roskiin.

Sitä en kyllä ymmärrä, miten ihmiset uskaltavat ylipäätään lähteä ulkomaille, jos ylimääräistä ei ole senttiäkään. Varsinkin lasten kanssa. Entäs, jos joudutte ryöstetyksi?

Vierailija
324/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää matkaa teille! Italia on upea.

Pystytte varmasti maksamaan kaverillesi myöhemmin. Hänen olisi pitänyt kertoa hinnasta heti alkuun!

Vierailija
325/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, että asia hoitui! Mielestäni hyvin hoidettu.

Ihanaa lomaa teille ja lapsille myös, sopikaa miehen kanssa asiat ennen lomaa, eiköhän hänkin tajua ettei kiistaa kannata viedä Italiaan saakka :)

Vierailija
326/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin lainata sulle ne rahat ap, pitkällä maksuajalla ilman korkoa. Muistan itse mitä oli olla opiskelija-äiti.

Vierailija
327/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tilata Eurooppalaiset sairaanhoitokortit, jos teillä ei ole jo. Saa Kelasta maksutta.

Vierailija
328/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:05"]Mä voin lainata sulle ne rahat ap, pitkällä maksuajalla ilman korkoa. Muistan itse mitä oli olla opiskelija-äiti.

[/quote]

Mä olen tosissani. Jos keksit miten saan suhun yhteyden ilman, että mun oma meili täyttyy muista rahan tarvitsijoista.

Vierailija
329/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyseessä kaverin VANHEMPIEN asunto; eihän kaveri silloin päätä vuokrasta, vaan asia kysytään vanhemmilta. Hienoa, kun kaveri tullut noin paljon vastaan. Ap toitottaa koko ajan ylimääräisestä kulusta. Tuo vuokra-asia kysytään ensimmäiseksi ennen kuin tilataan lentoliput. Ei köyhä voi tehdä noin amatöörimäistä virhettä budjetoidessa lomamatkaa.

Vierailija
330/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:15"]

Minä lähtisin, 600€ saa raavittua kasaan vaikkapa satasen kuukausierinä puolessa vuodessa.

[/quote] 

Totta, olettaen tietenkin että niihin satasen kuukausieriin on varaa ja tällainen järjestely sopii loma-asunnon omistajille. Suurin ongelma silloin, kun rahaa ei ole, on hankkia sitä satku ylimääräistä seuraavat kuusi kuukautta. Luulisin näin.

Vierailija
331/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan ett miksi sovitte kolmesta viikosta? se on kuitenkin pitka aika lomalle ja jos olisitte olleet esim kaksi viikkoa olisi se silti ollut ihan hyvin, mutta olisitte voineet olla sen ylimaaraisen viikon toissa tms jotta rahaa olisi ollut edes vahan enemman.

Vierailija
332/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen minäkin luottokortin hankkimista. Saatte opiskelijaversion jos opintopisteitä on yli 90(?), siinä luottoraja on 1000 euroa. En uskaltaisi lähteä kahden lapsen kanssa persaukisena ulkomaille. Jos jotain tapahtuu, olette todella kusessa. Muutenkin matkustaminen ilman luottokorttia on nykyään aika hankalaa. Mutta eihän sellainen teille kai passaa kun ei sitä kauhean pelottavaa opintolainaakaan uskalleta hakea...Toivottavasti joku kaverinne vippaa muutaman tonnin jos paska osuu kunnolla tuulettimeen siellä italiassa.

Vierailija
333/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:05"]

Mä voin lainata sulle ne rahat ap, pitkällä maksuajalla ilman korkoa. Muistan itse mitä oli olla opiskelija-äiti.

[/quote]

Kiitos tarjouksesta, mutta sain jo hoidettua kaverin kanssa maksujärjestelyn. 

En enää mielestäni löytänyt vastaamattomia kysymyksiä muita kuin seuraavat: Miksemme vuokraa omaa asuntoamme matkan ajaksi? Siksi, että asumme HOASin asunnossa, eikä niitä saa vuokrata eteenpäin. Miksemme olisi olleet vain kaksi viikkoa kolmen sijasta? Siksi, ettemme tienneet vuokrasta mitään. Ostimme lentoliput, joita ei voi enää muuttaa rahaksi tai muuttaa. Jos olisimme tämän vuokra-asian tienneet, emme olisi alunperinkään lähteneet mihinkään. Miksei otettu opintolainaa? Siksi, ettei sitä ole enää nostettavissa.

ap

Vierailija
334/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Oot fiksu. Sun kaveri on persiistä ja hoisi teille ylimääräistä menoa sulta kysymättä. Oli kämppä sitten kuinka hieno vaan. Totuus on että pistit muutenkin vähistä rahoista nyt lentoliput joita muuten et olisi ostanut. Kaverin olisi pitányt ensin varmistaa maksaako mökki jotakin ja mitä ennenkuin lupaa. Tosi törppö tyyppi.

Tämä on just näitä juttuja jotka on kaikkein kamalimpia. Kaverit jotka keksivät jo aikaisemmin sovittuihin asiihin loppumetreillä hintalapun josta ei ole sovittu. Sellaisten kanssa ei kannata kaveerata.

Vierailija
335/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP! Kirjoitit että asutte Helsingissä, mitä jos laittaisitte oman asuntonne airbnb:n kautta vuokralle tuon kolmen viikon ajaksi? Moni tuttuni tekee niin, ovat itse mökillä tms. Ja vuokrapyynnöt 80-250€ YÖLTÄ. Jos saisitte asuntonne vuokrattua edes osaksi aikaa niin saisitte niillä rahoilla lyhennettyä vuokraa jo ihan kivasti. Asunto pitää toki siivota kunnolla ja kuvata kauniisti ilmoitusta varten.

Vierailija
336/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:39"] Miksei otettu opintolainaa? Siksi, ettei sitä ole enää nostettavissa.

ap

[/quote]

aiemmin sanoit, että olit sanonut kaverillesi että joudumme ottamaan opintolainaa, jolloin hän oli sanonut että lainaa teille. Eli oliko sitä opintolainaa saatavissa vai ei!?

Vierailija
337/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:00"]AP! Kirjoitit että asutte Helsingissä, mitä jos laittaisitte oman asuntonne airbnb:n kautta vuokralle tuon kolmen viikon ajaksi? Moni tuttuni tekee niin, ovat itse mökillä tms. Ja vuokrapyynnöt 80-250€ YÖLTÄ. Jos saisitte asuntonne vuokrattua edes osaksi aikaa niin saisitte niillä rahoilla lyhennettyä vuokraa jo ihan kivasti. Asunto pitää toki siivota kunnolla ja kuvata kauniisti ilmoitusta varten.

[/quote]

Sori, nyt vasta huomasin tuon HOAS-asian. Entä jollekin sukulaiselle? Tuskin tulisi ilmi.

Vierailija
338/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:00"]AP! Kirjoitit että asutte Helsingissä, mitä jos laittaisitte oman asuntonne airbnb:n kautta vuokralle tuon kolmen viikon ajaksi? Moni tuttuni tekee niin, ovat itse mökillä tms. Ja vuokrapyynnöt 80-250€ YÖLTÄ. Jos saisitte asuntonne vuokrattua edes osaksi aikaa niin saisitte niillä rahoilla lyhennettyä vuokraa jo ihan kivasti. Asunto pitää toki siivota kunnolla ja kuvata kauniisti ilmoitusta varten.

[/quote]

Sori, nyt vasta huomasin tuon HOAS-asian. Entä jollekin sukulaiselle? Tuskin tulisi ilmi.

Vierailija
339/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 14:39"] Miksei otettu opintolainaa? Siksi, ettei sitä ole enää nostettavissa.

ap

[/quote]

aiemmin sanoit, että olit sanonut kaverillesi että joudumme ottamaan opintolainaa, jolloin hän oli sanonut että lainaa teille. Eli oliko sitä opintolainaa saatavissa vai ei!?

[/quote]

Noh, se oli valkoinen valhe. En halunnut kaverille sanoa, ettei saada lainaa mistään. Olin varautunut siihen, että matka perutaan, ellei sitä kuuttasataa olisi saatu järjestettyä jotenkin maksujärjestelyillä. Vanhemmiltani en olisi rahaa pyytänyt missään tapauksessa, miehen vanhemmilta ei varmasti olisi noin isoa summaa löytynyt.

ap

Vierailija
340/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tuo joittenkin ajatus, että vuokraksi riittää "asunnon hoito". Mitään hoitoahan ei tarvita, ellei siellä ketään ole. Eikä tyhjässä asunnossa tarivtse pitää sähköjä päällä.