Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen tyhmä! Idiootti! Kesälomamatka pilalla!!

Vierailija
04.06.2014 |

Olemme opiskelijaperhe. Mies opiskelee, minä opiskelen, meillä on kaksi pientä lasta. Molemmat käymme satunnaisesti töissä, mutta raha on siis todella tiukassa. Emme ole käyneet moneen vuoteen millään matkoilla, koska tähän ei ole ollut varaa.

Viime syksynä juttelin yhden kaverin kanssa, että olisi kiva päästä joskus lomalle, mutta ei ole varaa ennen valmistumista ja siihen menee vielä ainakin kaksi vuotta. Kaveri sitten sanoi, että jos vain pääsette lähtemään, niin voitaisiin käyttää hänen vanhempien Italian-loma-asuntoa. He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään. Olin aivan innoissani ja kaveri soittikin heti vanhemmilleen ja sopi asian. Vanhemmat olivat tyytyväisiä, että asunnolla on joku ja minä suorastaan kiljuin riemusta. 

Saatiin haalittua talven aikana lentoliput kasaan, halpalentoyhtiöillä saatiin edestakaiset liput meille kaikille 490 eurolla. Tarkoitus oli olla kolme viikkoa heinäkuussa Italiassa, eläminenhän maksaa sen saman siellä kuin täällä, kun ei shoppailla tai muuta.

Nyt tuli kaverilta sähköposti, että asunnon vuokran voi maksaa tilille XXXXX ja kolmelta viikolta vuokra on 600€. Ei kiirettä maksaa.

EI MEILLÄ OLE MITÄÄN 600 EUROA!!! Sehän on kahden kuukauden opintotuki, enemmänkin! Saimme juuri ja juuri nuo lentoliput kasaan.

Syytän itseäni. Kuvittelin, että kaveri tajusi selittämättäkin, ettei meillä todellakaan ole varaa mihinkään ja siksi se sitä vanhempien asuntoa meille kauppasikin. Oma moka, kieriskelen itsesyytöksissä.

200 euroa viikosta on kohtuuhinta, sen myönnän, mutta meillä ei sitä ole. Lentolippuja ei voi perua. Emme siis voi lähteä, lentolippurahat menivät kankkulan kaivoon.

Kommentit (372)

Vierailija
261/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:37"]Hei kaikille,

soitin kaverille. Oli ihan aidon hämmästynyt, ettei meillä ole 600 euroa. Sanoi, että jos vanhempansa vuokraavat sitä eteenpäin, pyytävät normaalisti 1300 euroa viikolta, joten tuo 200 euroa viikossa menee ihan vain sähköön, veteen ja talon ylläpitoon, ilmeisesti joku vastike tai muu. Se on siis se, jota he maksavat asunnosta jatkuvasti ympäri vuoden. 

Kaveri sanoi, että vanhemmat kyllä odottavat maksua ennen matkaa, eli se "ei kiirettä" tarkoitti, ettei juuri tänään tarvitse maksaa. Kunhan nyt kuukauden sisällä tulee tilille. Sanoin, ettei meillä sitä rahaa ole ja joudutaan perumaan matka, sen verran iso summa tuo 600 euroa meille on. 

Sovittiin lopuksi, että kaveri maksaa sen itse vanhemmilleen ja minä jään kaverille velkaa, maksan korottomana meille sopivissa erissä vuoden aikana. Eli 50€ kuussa. Sekin on oikeasti paljon YLIMÄÄRÄISESTÄ kulusta meille :( 

Ja kyselijöille matkabudjetista: tottakai meillä on matkavakuutus, passit hankittu ja tarkkaan laskettu, mitä mihinkin menee. Asumme Helsingissä, joten pääsemme bussilla lentokentälle. Lentokentällä ei syödä mitään, lapsille on eväät mukana. Lentokentältä asuntoon pääsee suoraan junalla (18 euroa per suunta kahdelta aikuiselta, lapset eivät maksa mitään) ja loput 2km juna-asemalta kävelemme perille. 

Ranta on aika lähellä, siellä ajattelimme viettää aikaa, tehdä myös ruokaa, nauttia lämmöstä ja ihan vain kävellä siinä kaupungissa. Monet museot näyttivät olevan ilmaisia, olen katsonut, että siellä on kivoja lasten leikkipuistoja, suihkulähteitä, kirkkoja, toreja. Ei tarvitse shoppailla mitään. Ruokaa ostetaan. Ei tarvita julkista liikennettä, kaupungin pystyy ottamaan haltuun jalan. Meillä on sisarusrattaat mukana, koska lapset eivät jaksa kävellä koko päivää ja voivat nukkua päiväunia rattaissa.

Nimenomaan ajattelimme lähteä minimibudjetilla liikkeelle, koska sitä rahaa ei ole. Rahattomana on kuitenkin vähän eri asia olla Italiassa kuin Suomessa. Se makaronilaatikon syöminen siellä on eri asia kuin Suomessa. Huvipuistoja siellä ei juuri siinä kaupungissa ollut. 

Toivottavasti päästään lomatunnelmaan vielä ennen lähtöä, tänään on ollut aika itkuista. Ja toivottavasti matka on myös sen 600 euron jälkimaksun väärti..

ap

[/quote]

Melkonen kaveri :/ muista sopia kirjallisena toi 50e/kk, niin ei tuu sanomista jälkikäteen. Koittakaa nauttia reissusta, vaikka varmasti harmittaa tälläinen sekaannus

Vierailija
262/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:40"]

Ymmärtäkää että kaikki opiskelijat eivät ole köyhiä. Minä painoin koko opiskeluajan duunia helvetisti ja matkustelin. Ikinä en ole opiskeluaikoina nuudelia syönyt.

Ihan on oma valinta miten kukin opiskelijaelämänsä viettää. Toiset puskee kakaroita maailmaan kun pitäisi opiskella ja sitten eletään köyhyydessä vuositolkulla jlopuksi erotaan kun parisuhde on kuralla kun on kitkuteltu surkeudessa vuosikaudet.

[/quote]

Itse olen myös opiskelija. Eikä ole tarvinut nuudelilla elellä. Vuokran (910e) + sähkön n. 40€/kk ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää n 1100e josta ruokaan 400-500e/kk ja loput 600-700e voi käyttää mihin huvittaa, tai laitta vaikka säästöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran maksun kanssa ei ole kiirettä, niin eikö voisi sopia, että maksatte sitten kun olette työelämässä? 

Se on todellakin niin, että töissä käyvälle 600 euroa ei tunnu juuri missään, mutta ikävä kyllä työssä käyvät eivät tiedä tai ovat usein unohtaneet, millaista on, kun sitä rahaa vain EI OLE. Eurokin on liikaa silloin, kun rahaa ei ole. Meillä syttyi jokunen vuosi sitten hirveä sota kotona kymmenestä eurosta, kun puhelinmyyjä sai taivuteltua minut hankkimaan jotain hyväntekeväisyysmerkkejä 10 euron hintaan. Palautin tuon ostoksen. Kymmenen euroa siinä tilanteessa oli todellakin aivan oikeasti liikaa, mutta tätä on monien vaikea tai täysin mahdoton ymmärtää.

Vierailija
264/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vuokrahan on jo nyt kaveri-sääli-hyväntekeväisyys -tasolla. Ja siitä pitäisi vielä tinkiä? Ehei. Pikemminkin ap voisi soittaa ja kiittää, että joku lainaa kotiaan noin edullisesti paikasta, jossa ottajia kovallakin vuokralla olisi tulossa.

Eikä varakkaat ihmiset mitään lahjoittelijoita ole. Siksi ne on varakkaita, koska ovat tehneet kovasti töitä ja osanneet pitää rahoistaan kiinni.

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:21"]

Soita sinne asunnon omistajille. Ovat varmasti vain ajatelleet, että on hyvä pyytää nimellinen vuokra asunnosta, ihan vaan siivouksesta, rikkoutuneiden astioiden ja likaantuneiden sohvien korvaamiseksi. Summa 200 $/vko on ihan "hatusta vedetty". NÄin ainakin itse olisin tehnyt, jos joku tulisi meidän mökillemme.

Jos ovat vaurasta väkeä (niinkuin luultavasti ovat mökistä ja veneestä päätellen), niin luultavasti peruvat koko maksun. Näin ainakin itse tekisin, jos asianomainen soittaisi ja selittäisi tilanteen. Tai ainakin tinkisin hinnasta.

Ja sitten jos (kun) saatte hintaa hilattua alas, niin jättäkää mökki siistimpään kuntoon kuin missä se oli tullessanne, korvatkaa kaikki rikkoutuneet esineet, ja jättäkää jokin pieni tuliainen pöydälle. Sen ei tarvitse olla nättiä hillopurkkia kummempi, mutta ajatus on tärkein.

[/quote]

Vierailija
265/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että saitte sovittua. Ilmeisesti pääsette sitten tosi hienoon loma-asuntoon jos ylläpitokustannuksetkin on noin suuret. Hyvää matkaa!

Vierailija
266/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:40"]

Ymmärtäkää että kaikki opiskelijat eivät ole köyhiä. Minä painoin koko opiskeluajan duunia helvetisti ja matkustelin. Ikinä en ole opiskeluaikoina nuudelia syönyt.

Ihan on oma valinta miten kukin opiskelijaelämänsä viettää. Toiset puskee kakaroita maailmaan kun pitäisi opiskella ja sitten eletään köyhyydessä vuositolkulla jlopuksi erotaan kun parisuhde on kuralla kun on kitkuteltu surkeudessa vuosikaudet.

[/quote]

Itse olen myös opiskelija. Eikä ole tarvinut nuudelilla elellä. Vuokran (910e) + sähkön n. 40€/kk ja muiden pakollisten kulujen jälkeen jää n 1100e josta ruokaan 400-500e/kk ja loput 600-700e voi käyttää mihin huvittaa, tai laitta vaikka säästöön.

[/quote]

Hiukan eri asia olla perheetön opiskelija, joka pystyy tekeen töitä kunnolla

Vierailija
267/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta tosi mukavalta paikalta minne olette menossa! Rantaa ja pikkukaupungin elämää, josta nauttimiseen ei tarvitse suuria rahoja. Varmasti tykkäätte koko porukka siitä erilaisesta elämänmenosta. Pelkästään se, että voi istuskella jossain rannan lähellä ja katsella ihmisiä on mukavaa ja erilaista. Hyvä, että tuo vuokra-asia järjestyi lopulta noin, että voitte maksaa osamaksulla.

Koeta päästä harmistuksesta yli ap ja nauttikaa koko perheen voimin lomasta. Teille tulee varmasti kiva reissu!

Vierailija
268/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:37"]

Hei kaikille,

soitin kaverille. Oli ihan aidon hämmästynyt, ettei meillä ole 600 euroa. 

se "ei kiirettä" tarkoitti, ettei juuri tänään tarvitse maksaa.

[/quote]

Tässä sulle oppirahat siitä, kun sovit asioista ihmisten kanssa, jotka eivät tunne teitä tuon paremmin, tai joilla on tuollainen asenne.

Ei kukaan järkevät ihminen edes kuvittele, että rahat pitäisi maksaa juuri sillä hetkellä kun maksusta ilmoitetaan.

Provo.

Vierailija
269/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:45"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehkä, mutta itse satun olemaan yhden lapsen 8 vee yksinhuoltaja ja siis opiskelija, joten älä yleistä. (viestin 105 kirjoittaja)

Vierailija
270/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauttikaa! Matkasta tulee ihana! Muistakaa etsiä julkinen ranta, vaikka onkin likaisempi kuin maksulliset. Koittakaa olla miettimättä rahaa, tälläisistä matkoista jää ihania muistoja <3

Ruokakaupasta sen verran, että etsikää supermercato, sieltä saatte halvemmalla kun pikku putiikeista. Hedelmiä ja vihanneksia saatatte saada halvemmalla frutteriasta.

Ihanaa matkaa, nyt et stressaa!

Vierailija
271/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehkä, mutta itse satun olemaan yhden lapsen 8 vee yksinhuoltaja ja siis opiskelija, joten älä yleistä. (viestin 105 kirjoittaja)

[/quote]

Jopas oot nuorena lykännyt lapsen, jos olet 8-vuotias yh ja ala-asteella opiskelijana.

Vierailija
272/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän ootte kyllä...noloa olla kaverille velkaa. Onko nyt hemmetin vaikeaa nostaa 600 euroa opintolainaa pankista ja maksaa vain se vuokra pois. Kummallinen stressi ja itku jonkus 600 euron takia. Itsekin olen persaukinen opiskelija, joten turha sanoa etten ymmärtäisi opiskelijan rahatilannetta. En ymmärrä miksi kiva lomamatka pitää pilata sillä että tehdään asioista niin hemmetin vaikeita. Kai meinaat itkeä itsesi uneen joka ilta siellä lomalla kun ajattelet tulevia lainanmaksueriä? On ihan hyvä olla tarkka rahasta, itsekin olen. Mutta hiukan huolettomampi suhtautuminen asiaan voisi parantaa elämänlaatua!

Vierailija
273/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:45"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jopas oot nuorena lykännyt lapsen, jos olet 8-vuotias yh ja ala-asteella opiskelijana.

[/quote]

Pilkun nussiminen on aina niin hauskaa :D Juu unohtui laittaa sulkuihin se 8v. Itse olen kuitenkin 27v

Vierailija
274/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka se nyt kirpaiseekin, niin kannattaa kyllä miettiä sitä, että tosiaan saatte lomailla yhdessä KOLME viikkoa! Se ei ole kovinkaan helposti järjestetty siinä vaiheessa, kun molemmat/toinen työelämässä, varsinkaan tuohon hintaan. Vaikka tuo lomanne olisi lähinnä siellä kämpässä olemista tai vaikka rannalla kävelyä, on sekin varmasti kokemus koko perheelle. Jos sitä olisi sen kolme viikkoa Suomessa, saa siihenkin menemään rahaa. Kun ajattelee vaikka, että lähtisitte koko perheen voimin päiväksi Särkkikseen, niin ensin menisi perheen rannekkeisiin n. 150e ja jos mukaan laskee vielä junaliput/bussiliput tai bensat ja mahdolliset yöpymiskulut, ei sekään halvaksi tule - ja se olisi vain yhden päivän elämys. Nauttikaa siis arjen irtiotosta täysin rinnoin, kun kerrankin tarjoutuu tällainen tilaisuus! :) nim. perheellinen opiskelija

Vierailija
275/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, nyt kun lähdette reissuun niin muistakaa nauttia siitä! Pystytte kyllä maksamaan kaverille tuon viiskymppiä kuussa ihan varmasti. Teillä kuitenkin on ollut varaa hankkia liput, varata matkabudjetti jne. On teillä varaa maksaa myös kaverille sitten aikanaan. Harmitus on nyt varmasti suuri ja se tässä "maksaa" eniten.

200 euroa viikon kuluista on aika paljon, mutta toisaalta sen luulisi kattavan sitten normaalinmittaiset suihkut ja vedenkäytöt, kaasun, ilmastoinnin... Espanjassa vuokra-asunnossa laitoin joskus ilmastoinnin päälle, espanjalainen kaveri ryntäsi kotiintultuaan laittamaan sen pois, koska on kuulemma sairaan kallista! Se siitä sitten. Surkeampaahan siis olisi se, että olisitte tuttujen asunnolla "ilmaiseksi", ja sitten perästä päin kaverin vanhemmat alkaisivat periä vesi- ja sähkölaskuista teiltä rahaa.

Vielä parempi olisi tietysti saada tuo vuokrasumma kasaan jo ennen lomaa, eikö opintolaina tosiaan ole vaihtoehto? Tai lainaisitte molempien vanhemmilta edes pienen osan etumaksuksi ja loput maksatte itse?

Vierailija
276/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 viikkoa italiassa ei ole mikään upea kokemus 2 ja 3 vuotiaille lapsille... 5v päästä eivät edes muista koko reissua.

Vierailija
277/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:43"]

Siis vuokrahan on jo nyt kaveri-sääli-hyväntekeväisyys -tasolla. Ja siitä pitäisi vielä tinkiä? Ehei. Pikemminkin ap voisi soittaa ja kiittää, että joku lainaa kotiaan noin edullisesti paikasta, jossa ottajia kovallakin vuokralla olisi tulossa.

Eikä varakkaat ihmiset mitään lahjoittelijoita ole. Siksi ne on varakkaita, koska ovat tehneet kovasti töitä ja osanneet pitää rahoistaan kiinni.

[/quote]Hyi mikä asenne sinulla. Tässähän on kyse väärinymmärryksestä. Asia olisi pitänyt sopia ajoissa, mutta kun ei tultu ajatelleeksi puolin eikä toisin. Ja mistä sinä muka tiedät, mistä juuri noiden ihmisten varakkuus on peräisin? Sehän voi olla vaikka perintörahaa, jonka eteen eivät itse ole paljoa ponnistelleet. Etkö tiedä, että raha tulee rahan luo? Jos on jo alunperin hyvät lähtökohdat, niin siitä on helppo kartuttaa varallisuutta edelleen. Valoja päälle nyt siellä...

Vierailija
278/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lomaa ap:lle ja perheelle! Nyt älä murehdi enää, vaan nauti lomasta ja perheen yhteisestä ajasta ja Italiasta! Asiat järjestyvät kyllä!

Vierailija
279/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lomaa ap!

Puhukaa miehen kanssa, käsitelkää asia läpikotaisin ennen matkaa, niin loma ei mene sen takia pilalle. Jos mulle tulis tollanen mahdollisuus, niin raapisin sen rahan jostain, maksaisin vcaikka seuraavat kaksi vuotta :) tällä hetkellä voidaan vain unelmoida moisesta.. Nauttikaa, muistakaa ottaa paljon kuvia muistoksi! :)

Vierailija
280/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:37"]

Hei kaikille,

soitin kaverille. Oli ihan aidon hämmästynyt, ettei meillä ole 600 euroa. Sanoi, että jos vanhempansa vuokraavat sitä eteenpäin, pyytävät normaalisti 1300 euroa viikolta, joten tuo 200 euroa viikossa menee ihan vain sähköön, veteen ja talon ylläpitoon, ilmeisesti joku vastike tai muu. Se on siis se, jota he maksavat asunnosta jatkuvasti ympäri vuoden. 

Kaveri sanoi, että vanhemmat kyllä odottavat maksua ennen matkaa, eli se "ei kiirettä" tarkoitti, ettei juuri tänään tarvitse maksaa. Kunhan nyt kuukauden sisällä tulee tilille. Sanoin, ettei meillä sitä rahaa ole ja joudutaan perumaan matka, sen verran iso summa tuo 600 euroa meille on. 

Sovittiin lopuksi, että kaveri maksaa sen itse vanhemmilleen ja minä jään kaverille velkaa, maksan korottomana meille sopivissa erissä vuoden aikana. Eli 50€ kuussa. Sekin on oikeasti paljon YLIMÄÄRÄISESTÄ kulusta meille :( 

Ja kyselijöille matkabudjetista: tottakai meillä on matkavakuutus, passit hankittu ja tarkkaan laskettu, mitä mihinkin menee. Asumme Helsingissä, joten pääsemme bussilla lentokentälle. Lentokentällä ei syödä mitään, lapsille on eväät mukana. Lentokentältä asuntoon pääsee suoraan junalla (18 euroa per suunta kahdelta aikuiselta, lapset eivät maksa mitään) ja loput 2km juna-asemalta kävelemme perille. 

Ranta on aika lähellä, siellä ajattelimme viettää aikaa, tehdä myös ruokaa, nauttia lämmöstä ja ihan vain kävellä siinä kaupungissa. Monet museot näyttivät olevan ilmaisia, olen katsonut, että siellä on kivoja lasten leikkipuistoja, suihkulähteitä, kirkkoja, toreja. Ei tarvitse shoppailla mitään. Ruokaa ostetaan. Ei tarvita julkista liikennettä, kaupungin pystyy ottamaan haltuun jalan. Meillä on sisarusrattaat mukana, koska lapset eivät jaksa kävellä koko päivää ja voivat nukkua päiväunia rattaissa.

Nimenomaan ajattelimme lähteä minimibudjetilla liikkeelle, koska sitä rahaa ei ole. Rahattomana on kuitenkin vähän eri asia olla Italiassa kuin Suomessa. Se makaronilaatikon syöminen siellä on eri asia kuin Suomessa. Huvipuistoja siellä ei juuri siinä kaupungissa ollut. 

Toivottavasti päästään lomatunnelmaan vielä ennen lähtöä, tänään on ollut aika itkuista. Ja toivottavasti matka on myös sen 600 euron jälkimaksun väärti..

ap

[/quote]

Mahtaa olla pirun hieno mökki tai sitten sijainti jossakin Pisan kaltevan tornin vieressä meren rannalla ja ostoskeskus 1 m kotiovelta.