Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen tyhmä! Idiootti! Kesälomamatka pilalla!!

Vierailija
04.06.2014 |

Olemme opiskelijaperhe. Mies opiskelee, minä opiskelen, meillä on kaksi pientä lasta. Molemmat käymme satunnaisesti töissä, mutta raha on siis todella tiukassa. Emme ole käyneet moneen vuoteen millään matkoilla, koska tähän ei ole ollut varaa.

Viime syksynä juttelin yhden kaverin kanssa, että olisi kiva päästä joskus lomalle, mutta ei ole varaa ennen valmistumista ja siihen menee vielä ainakin kaksi vuotta. Kaveri sitten sanoi, että jos vain pääsette lähtemään, niin voitaisiin käyttää hänen vanhempien Italian-loma-asuntoa. He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään. Olin aivan innoissani ja kaveri soittikin heti vanhemmilleen ja sopi asian. Vanhemmat olivat tyytyväisiä, että asunnolla on joku ja minä suorastaan kiljuin riemusta. 

Saatiin haalittua talven aikana lentoliput kasaan, halpalentoyhtiöillä saatiin edestakaiset liput meille kaikille 490 eurolla. Tarkoitus oli olla kolme viikkoa heinäkuussa Italiassa, eläminenhän maksaa sen saman siellä kuin täällä, kun ei shoppailla tai muuta.

Nyt tuli kaverilta sähköposti, että asunnon vuokran voi maksaa tilille XXXXX ja kolmelta viikolta vuokra on 600€. Ei kiirettä maksaa.

EI MEILLÄ OLE MITÄÄN 600 EUROA!!! Sehän on kahden kuukauden opintotuki, enemmänkin! Saimme juuri ja juuri nuo lentoliput kasaan.

Syytän itseäni. Kuvittelin, että kaveri tajusi selittämättäkin, ettei meillä todellakaan ole varaa mihinkään ja siksi se sitä vanhempien asuntoa meille kauppasikin. Oma moka, kieriskelen itsesyytöksissä.

200 euroa viikosta on kohtuuhinta, sen myönnän, mutta meillä ei sitä ole. Lentolippuja ei voi perua. Emme siis voi lähteä, lentolippurahat menivät kankkulan kaivoon.

Kommentit (372)

Vierailija
281/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:53"]3 viikkoa italiassa ei ole mikään upea kokemus 2 ja 3 vuotiaille lapsille... 5v päästä eivät edes muista koko reissua.

[/quote] No onhan! He saavat huomiota ja ihmiset tulevat juttelemaan ja taputtelevat päätä. Toki tälläinen ilmapiiri vaikuttaa lapseen positiivisesti! Illalla saa olla myöhään ulkona ja saa syödä vähän enemän makeaa kuin yleensä.

Vietin lapsuuteni Italiassa ja olin tottunut siien että ihmiset reagoivat. Palasimme Suomeen ja jaksoin hymyillä muutaman viikon kaikille kunnes tajusin että ei se toimi täällä.

Vierailija
282/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:53"]

3 viikkoa italiassa ei ole mikään upea kokemus 2 ja 3 vuotiaille lapsille... 5v päästä eivät edes muista koko reissua.

[/quote]

Mitä väliä? Se matka on kokemus niille lapsille sillä hetkellä.

Kun sinä saat aivoverenvuodon 5-kymppisenä ja menetät muistosi aikaisemmasta elämästäsi, ovat kaikki kokemuksesi silti olleet merkittäviä, ihania, kamalia, ainutlaatuisia siitä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minusta sinä toimit nyt ahneesti ja typerästi.

En todellakaan ymmärrä, miten kehtaat laittaa ystäväsi maksamaan teidän loman?! Miltä tästä ystävästä tuntuu, kun tekee teille valtaisan palveluksen ja "ruinaa" vanhemmiltaan talon teille kulukorvausta vastaan käyttöön ja sitten joutuukin itse maksamaan ne kulut!?

Miksi muiden ihmisten pitää maksaa teidän lomailu? Kyllä tässä jokainen on itse omat matkansa maksanut, kammottava "ystävä" olet kun tuollalailla laitat ystäväsi maksamaan. Siinä meni ehkä hänen lomabudjettinsa? Vaikka vanhemmat on varakkaita niin ei se takaa että jälkikasvunsa elelee herroiksi.

Minä en kyllä ystäväsi asemassa enää katsoisi teihin päinkään. Sen verran tuntuu hyväksikäytöltä.

Ja kyllä siitä asunnosta on kuluja. Johan hoitovastike tmv. tosiaan voi olla satoja euroja kuussa jos siihen kuuluu kasvienhoito, nurmikonleikkuu, vartiointi ym. Lisäksi siis kaikki muut kulut.

Jos aiot säilyttää kasvosi, revi ne 600 e jostakin ja maksa ystävällesi saman tien.

Vierailija
284/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 11:40"]muista sopia kirjallisena toi 50e/kk, niin ei tuu sanomista jälkikäteen.

[/quote]

Tämä ehdottomasti!

Vierailija
285/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:01"]

En todellakaan ymmärrä, miten kehtaat laittaa ystäväsi maksamaan teidän loman?! Miltä tästä ystävästä tuntuu, kun tekee teille valtaisan palveluksen ja "ruinaa" vanhemmiltaan talon teille kulukorvausta vastaan käyttöön ja sitten joutuukin itse maksamaan ne kulut!?

Miksi muiden ihmisten pitää maksaa teidän lomailu? Kyllä tässä jokainen on itse omat matkansa maksanut, kammottava "ystävä" olet kun tuollalailla laitat ystäväsi maksamaan. Siinä meni ehkä hänen lomabudjettinsa? Vaikka vanhemmat on varakkaita niin ei se takaa että jälkikasvunsa elelee herroiksi.

Minä en kyllä ystäväsi asemassa enää katsoisi teihin päinkään. Sen verran tuntuu hyväksikäytöltä.

Ja kyllä siitä asunnosta on kuluja. Johan hoitovastike tmv. tosiaan voi olla satoja euroja kuussa jos siihen kuuluu kasvienhoito, nurmikonleikkuu, vartiointi ym. Lisäksi siis kaikki muut kulut.

Jos aiot säilyttää kasvosi, revi ne 600 e jostakin ja maksa ystävällesi saman tien.

[/quote]Ei kai tässä mitään maksateta toisella, kysehän on siitä, että maksu tulee jälkikäteen pienissä erissä! Voittehan sopia vaikka jonkin kohtuullisen koron tms., niin ei pitäisi olla kellään mitään valittamista!

Vierailija
286/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kuin 124. Minusta tuo on säälittävää, aikuiset ihmiset ei laita kaveria maksamaan loma-asumistaan. Alunperinkin typerää kuvitella että saisi lorvia toisen kämpässä kolme viikkoa ilmaiseksi. Pankkiin mars ja maksakaa vuokra tai jääkää kotiin itkemään.

Vierailija
287/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihan ymmärrä. Ap ei kehtaa pyytää rahaa omilta vanhemmiltaan tai appivanhemmilta, koska se on noloa, vaikka kyseessä on näiden henkilöiden omat lapset ja lapsenlapset. Mutta kaverille voi ihan hyvin olla 600 euroa auki ja maksaa niitä pois vuoden ajan? On kyllä todella avokätistä kaveriltasi suostua tällaiseen järjestelyyn. Vaikka toki kyseessä oli väärinkäsitys, niin ei hän missään nimessä sanonut suoraan, että kämppä olisi ilmainen, minkä vuoksi hänen nyt pitäisi asia teille jotenkin korvata.

Toivotan kuitenkin hauskaa matkaa! Itse olen sitä mieltä, että ihan tavallinen arki poissa kotoa on jo paljon virkistävämpää kuin kotioloissa kärvisteleminen. Tuollainen kaupungissa kiertely ja rannalla käyminen on monesti ihan yhtä mukavaa kuin jatkuva nähtävyyksissä kiertely ja huvipuistoissa käyminen.

Vierailija
288/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

124: Voi kun herttainen provo :). No, kohta onkin aika päikkäreille.

Vierailija
289/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eiköhän tämä ole ap:n ja hänen ystävänsä välinen asia. Sulla ei taida olla oikeita ystäviä, tai et ainakaan itse ole sellainen. 

Vierailija
290/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kaverini tarjoutui maksamaan sen 600 euroa itse. Itse ehdotti tätä, kun sanoin, että meidän pitää ottaa se muuten opintolainana. Kaveri sanoi, että häneltä saa nyt korottomana sen saman, ei tarvitse mennä pankkiin. 

Meillä on kaverin kanssa edelleen hyvät välit. Oli kyllä ihan aidosti hämmästynyt, että matka voisi peruuntua jonkun 600 euron takia (joka ei sille ole ilmeisesti raha eikä mikään..), mutta että oletti, että tottakai maksamme asunnon käytöstä jotain. Ja tästä syystä syytän itseäni, olen tyhmä ja opin jatkossa vähän tarkemmaksi näissä ilmaisasioissa.

ap

Vierailija
291/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä, miten kehtaat laittaa ystäväsi maksamaan teidän loman?!

[/quote]

Mistä tiedät, vaikka kaveri olisi sitä itse ehdottanut? Ap kirjoitti vain "Sovittiin lopuksi, että kaveri maksaa sen itse vanhemmilleen".

129

Vierailija
292/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, että loma toteutuu sittenkin! Älä anna liikaa arvoa rahalle, ja tarkoitan tällä nyt sitä, ettet ala murehtimaan lomaanne piloille. Raha on vain väline, ja joillakin on sitä enemmän kuin toisilla -ihanaa kun ystävälläsi sitä on sen verran, että saitte tämän järjestymään. Voisitko pyytää seuraavina synnttäreillänne lahjojen sijasta rahaa velan takaisin maksuun vanhemmiltanne?  

Olen itse 'ikuisuus köyhä' ja välillä on tosiaankin ollut pakko repäistä vaikka lainalla ja kituuttaen, että on päässyt näkemään jotain muutakin kuin oman kodin nurkkia. Loma palkitsee aina! Ja minibudjetilla lomailu onnistuu oikein hyvin lastenkin kanssa. Lapsenne ovat vielä niin pieniä, että leikkipuistot, rannat, hiekka ja vesi riittävät enemmän kuin hyvin heille. Nautiskelkaa. Saatte voimia koko seuraavaksi talveksi, yhteisiä positiivisia elämyksiä -niitä tarvitaan parisuhteessa, varsinkin kun on pieniä lapsia ja arki raskasta tiukassa taloudellisessa tilanteessa. Saatte seikkailla perheenä ja se hitsaa teitä yhteen. Ottakaa paljon kuvia muistoksi, joita katsella sitten loskaisena talvipäivänä.

Inspiroivaa lomaa!

Vierailija
293/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään tajua mikä siinä opintolainan ottamisessa on niin helvetin vaikeaa??? Itse olen sata kertaa mielummin velkaa pankille kuin kaverille. Koska kaverisuhteita ja raha-asioita ei sotketa. Jos välinne huonontuvat jossain vaiheessa niin voit olla satavarma, että kaveri alkaa periä lainaamaansa summaa takaisin etuajassa. Varsinkiin jos sattuu olemaan kovin tuulella käyvä.

Vierailija
294/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette opiskelijoita, nostat lainaa tarvittavan määrän. Jos ei voi kesällä nostaa, nostat elokuussa ja maksat kerralla pois.

Vierailija
295/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa, siis ap ei ottanut opintolainaa? Toihan on silkkaa idiotismia! Ennemmin oot kaverilles auki kuin otat halpaa lainaa?

Vierailija
296/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:07"]

[/quote]

Kaverini tarjoutui maksamaan sen 600 euroa itse. Itse ehdotti tätä, kun sanoin, että meidän pitää ottaa se muuten opintolainana. Kaveri sanoi, että häneltä saa nyt korottomana sen saman, ei tarvitse mennä pankkiin. 

Meillä on kaverin kanssa edelleen hyvät välit. Oli kyllä ihan aidosti hämmästynyt, että matka voisi peruuntua jonkun 600 euron takia (joka ei sille ole ilmeisesti raha eikä mikään..), mutta että oletti, että tottakai maksamme asunnon käytöstä jotain. Ja tästä syystä syytän itseäni, olen tyhmä ja opin jatkossa vähän tarkemmaksi näissä ilmaisasioissa.

ap

[/quote]

Ilman muuta olisin minäkin olettanut, varsinkin jos hänen vanhempansa ei teitä tunne. En minäkään antaisi tuntemattomien ihmisten lomailla asunnossani ilmaiseksi. Vähän hölmöä oli kyllä kaveriltasi sanoa vasta nyt hinta, mutta sinäkin olet yhtä "syyllinen" tilanteeseen, kun et kysynyt. 

Tuo 200€/vko on todellakin kohtuullinen hinta, jos vertaa siihen, että he normaalisti vuokraavat taloaan ja saavat siitä 1300€/vko! Jonka he siis olisivat voineet tehdä, mutta hyvää hyvyyttään antoivat talonsa teidän käyttöön vastikkeen hinnalla. 

Vierailija
297/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:07"]

[/quote]

ap

[/quote]

Ilman muuta olisin minäkin olettanut, varsinkin jos hänen vanhempansa ei teitä tunne. En minäkään antaisi tuntemattomien ihmisten lomailla asunnossani ilmaiseksi. Vähän hölmöä oli kyllä kaveriltasi sanoa vasta nyt hinta, mutta sinäkin olet yhtä "syyllinen" tilanteeseen, kun et kysynyt. 

Tuo 200€/vko on todellakin kohtuullinen hinta, jos vertaa siihen, että he normaalisti vuokraavat taloaan ja saavat siitä 1300€/vko! Jonka he siis olisivat voineet tehdä, mutta hyvää hyvyyttään antoivat talonsa teidän käyttöön vastikkeen hinnalla. 

[/quote]

Jälkiviisaus on parasta viisautta, tiedän. Asia on kuitenkin nyt selvitetty ja yritän päästä tästä harmituksesta eroon. 

ap

Vierailija
298/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut hyvästä päätöksestä! Kaikki kolme lastamme syntyivät opiskeluaikana, ja rahat olivat aina tiukalla. Kuitenkin ne harvat kerrat kun jonnekin päästiin ovat jääneet mieleen ihanina muistoina! Muutaman vuoden päästä muistaa vain kivan matkan, ei enää kuluneita rahoja. 

Lapsenne ovat vielä niin pieniä, etteivät matkalla kaipaa mitään hinnakkaita huveja, joten elämä Italiassa ei todellakaan tule kalliiksi! Ihanaa lomaa teille!

Vierailija
299/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette ota opintolainana tuota rahaa? Se on kuitenkin matalakorkoista, eikä tarvitsisi kaveria asialla kiusata. Maksatte sitten takaisin, kun pääsette töihin. Nythän teillä ei ole yhtään ylimääräistä, turhaan kituutatte opiskeluaikana.

Toivottavasti teillä on ihana matka :)

Vierailija
300/372 |
04.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten liikutte Italiassa? Teidänhän pitää vuokrata auto? Onhan vakuutukset kunnossa?