Olen tyhmä! Idiootti! Kesälomamatka pilalla!!
Olemme opiskelijaperhe. Mies opiskelee, minä opiskelen, meillä on kaksi pientä lasta. Molemmat käymme satunnaisesti töissä, mutta raha on siis todella tiukassa. Emme ole käyneet moneen vuoteen millään matkoilla, koska tähän ei ole ollut varaa.
Viime syksynä juttelin yhden kaverin kanssa, että olisi kiva päästä joskus lomalle, mutta ei ole varaa ennen valmistumista ja siihen menee vielä ainakin kaksi vuotta. Kaveri sitten sanoi, että jos vain pääsette lähtemään, niin voitaisiin käyttää hänen vanhempien Italian-loma-asuntoa. He ovat koko kesän purjehtimassa ja loma-asunto on tyhjillään. Olin aivan innoissani ja kaveri soittikin heti vanhemmilleen ja sopi asian. Vanhemmat olivat tyytyväisiä, että asunnolla on joku ja minä suorastaan kiljuin riemusta.
Saatiin haalittua talven aikana lentoliput kasaan, halpalentoyhtiöillä saatiin edestakaiset liput meille kaikille 490 eurolla. Tarkoitus oli olla kolme viikkoa heinäkuussa Italiassa, eläminenhän maksaa sen saman siellä kuin täällä, kun ei shoppailla tai muuta.
Nyt tuli kaverilta sähköposti, että asunnon vuokran voi maksaa tilille XXXXX ja kolmelta viikolta vuokra on 600€. Ei kiirettä maksaa.
EI MEILLÄ OLE MITÄÄN 600 EUROA!!! Sehän on kahden kuukauden opintotuki, enemmänkin! Saimme juuri ja juuri nuo lentoliput kasaan.
Syytän itseäni. Kuvittelin, että kaveri tajusi selittämättäkin, ettei meillä todellakaan ole varaa mihinkään ja siksi se sitä vanhempien asuntoa meille kauppasikin. Oma moka, kieriskelen itsesyytöksissä.
200 euroa viikosta on kohtuuhinta, sen myönnän, mutta meillä ei sitä ole. Lentolippuja ei voi perua. Emme siis voi lähteä, lentolippurahat menivät kankkulan kaivoon.
Kommentit (372)
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:40"]
Luultavasti kaveri ei reagoi mitenkään, koska tuo 600 Euroa ei ole todellakaan mikään bisnes hänen vanhemmilleen. Pahimmillaan ap perheineen aiheuttaa 600 Euron laskun sähköstä, vedestä jne. kolmen viikon aikana.
[/quote]
Höpö höpö, kuuttasataa ei erkkikään kuluta kolmessa viikossa sähköön ja veteen, haloo!
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:07"]Sori, en huomannut että olette kolme viikkoa. Siihen nähden tuo on älyttömän halpa, ette muualta saa mitenkään noin halvalla.
[/quote]
Mikä tässä on VAIKEAA.
OLKOON SAATANA VAIKKA 10 EUROA KOKO HELAHOITO MUTTA JOS EI OLE RAHAA NIIN EI OLE.
Olkoon saatana vaikka kuinka halpa.
Nää on yhtä tonttuja kuin ap kaveri. Ei mitään ymmärrystä.
Jollakin voi olla saatana vaikka 2€ homma kiinni. Ei siinä auta halpuus.
Pointti on se et ap luuli sen olevan 0€ ja nyt se yhtäkkiä pomppasi 600€. Onhan tossa nyt saatana HUIMA ERO.
[/quote]
Jos rahat on noin tiukilla, niin en olisi edes suunnitellut koko matkaa. Sen lentolippuihin menneen rahan olisi siitä huolimatta voinut kerätä -säästöön pahan päivän varalle.
Tonni koko perheen lennoista ja kolmen viikon asumisesta on todellakin alhainen hinta! Itse ainakin yrittäisin sopia esim. osamaksusopimukset omistajien kanssa tai lainaisin rahat esim. vanhemmilta/miehen vanhemmilta ja maksaisin osissa (esim. 50-60e/kk). Olen siis itsekin opiskelija, kuten on miehenikin. Meillä on yksi lapsi, eikä meillä elämä ole siihen tyssännyt. Tietenkin raha on tiukemmassa kuin vain kahdestaan eläessä, mutta esim. kesätyörahat on säästetty ja muutoin eletään hyvin maltillisesti, että on sitten varaa joskus käydä vaikka ulkomailla. Jos tuohon hintaan pääsisimme miehen ja lapsen kanssa Italiaan kolmeksi viikoksi, niin kyllä sitä jaksaisi taas sniiduilla seuraavan vuoden!
Miten teillä on ollut varaa:
Ostaa 4 henkilölle passit?
Matka lentokentälle suomessa?
Matka italiassa lentokentältä kohteeseen?
Lasten syömiset/juomiset kalliilla lentokentillä?
Matkavakuutukset ja matkatavaravakuutukset?
Paikallisliikenne italiassa/taksit?
Mahdolliset retket/huvit kohteessa?
Matkalla sitä rahaa vasta meneekin.
Paljonko teillä on matkakassa sille kolmelle viikolle, jos nyt unohdetaan asumiskulut kokonaan? Eli miten paljon olette varanneet käyttörahaa?
Et missään nimessä heitä hukkaan jo maksettuja lentolippuja! Ymmärrän tilanteesi, olen opiskelija itsekin, mutta kolme viikkoa Italiassa olisi varmasti upea kokemus lapsillenne ja toivottua vaihtelua arkielämään. Ota yhteyttä kaveriisi ja tehkää maksusuunnitelma. Jos hän todella on kaverisi, niin varmasti pääsette yhteisymmärrykseen eikä vanhemmillakaan näytä olevan rahasta puutetta. Tehkää vaikka nyt kesällä töitä, kyllä maksu onnistuu aikanaan. Ja kolme viikkoa Italiassa on varmasti kaiken kituuttamisen arvoista!
600e kolmesta viikosta on ihan ok hinta, riippuu hieman asunnon koosta ja sijainnista. Saanko kysyä, missä päin Italiaa asunto sijaitsee? Itse asuin viime kesän Pariisin keskustassa ja asunto oli 900e/kk, joten sen perusteella kaverisi vanhempien asunto on ehkä hieman yläkanttiin hinnoiteltu. Itselleni ei tulisi mieleenkään pyytää tuollaisia summia vähävaraiselta ystävältäni! Korkeintaan jotain pientä sähköstä yms. muista kuluista, mutta muuten tärkeintä olisi onnellisen kokemuksen takaaminen ystäväni perheelle. Aika törkeä kaveri :/
Luulen että kaveri on todella vilpittömästi alunperin kuvitellut että vanhemmat lainaavat asuntoa ilmaiseksi, mutta joko vanhemmat ovatp tulleet toisiin ajatuksiin tai on tapahtunut pieni informaatiokatkos, ja nyt kaverin oli pakko lähettää tuo vuokrasähköposti ap:lle. Varmaan sen takia laittanut tuo "ei kiirettä maksaa"...
Kyllä vuokrasta olisi pitänyt puhua aiemmin. Nyt juttelet kaverisi kanssa että olit ymmärtänyt eri tavalla ja ette voi mennä koska ei ole rahaa, tai sitten maksatte vähemmän joskus myöhemmin. Ikävä väärinkäsitys! Ja ei oo sun syy jos ystäväsi on noin huonosti informoinut. Mäkin olisi kuvitellut että ilmaista eli vastuu hänellä. Älä pelkästään niele tätä ja kerro asiallisesti tilanteenne.
Mihin päin Italiaa lennot on varattu?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:49"]
Et missään nimessä heitä hukkaan jo maksettuja lentolippuja! Ymmärrän tilanteesi, olen opiskelija itsekin, mutta kolme viikkoa Italiassa olisi varmasti upea kokemus lapsillenne ja toivottua vaihtelua arkielämään. Ota yhteyttä kaveriisi ja tehkää maksusuunnitelma. Jos hän todella on kaverisi, niin varmasti pääsette yhteisymmärrykseen eikä vanhemmillakaan näytä olevan rahasta puutetta. Tehkää vaikka nyt kesällä töitä, kyllä maksu onnistuu aikanaan. Ja kolme viikkoa Italiassa on varmasti kaiken kituuttamisen arvoista!
600e kolmesta viikosta on ihan ok hinta, riippuu hieman asunnon koosta ja sijainnista. Saanko kysyä, missä päin Italiaa asunto sijaitsee? Itse asuin viime kesän Pariisin keskustassa ja asunto oli 900e/kk, joten sen perusteella kaverisi vanhempien asunto on ehkä hieman yläkanttiin hinnoiteltu. Itselleni ei tulisi mieleenkään pyytää tuollaisia summia vähävaraiselta ystävältäni! Korkeintaan jotain pientä sähköstä yms. muista kuluista, mutta muuten tärkeintä olisi onnellisen kokemuksen takaaminen ystäväni perheelle. Aika törkeä kaveri :/
[/quote]
En ole ap, mutta epäilen kyllä, että purjehtivien vanhempien Italia-asunto (jossa olisi tarkoitus majoittaa nelihenkinen perhe) ei varmasti ole mikään pikkuluukku. En tietenkään osaa sanoa, että kuinka hulppeassa kämpässä itse asuit 900e kuussa Pariisissa, mutta uskoisin kuitenkin, että saatetaan puhua aika eri kokoluokista. Kuten monet ovat sanoneet, niin esim. ilmastointiin, kaasuun ja muihin menee paljon rahaa, joten ymmärrän kyllä, ettei ihan ilmaiseksi kämppää anneta käyttöön ventovieraille.
Voisitteko vuokrata oman kotinne matkan ajaksi pois?
Edullinenhan tuo asunto, me maksetaan viikosta tonni asunnon vuokrasta Italiassa. Silti ihmetyttää, miten olitte ajatelleet kattaa esimerkiksi matkat maan sisällä, yleensä tarvitaan auton vuokrausta, jos nyt näin tiukille menee. Ehdottomasti kannattaa neuvotella osamaksusopimus, esimerkiksi 50 euroa kuussa, ja tarvittaessa lainata rahaa jostain. On sekin toivottavasti opiksi ja lomasta jää varmasti upeita muistoja.
Halvimpia lentolippuja ei voi siirtää toisille eikä muuttaa, sille ei voi mitään.
Tuo on kovin tavallista, että heitetään puolihuolimattomasti, että meidän asunto siellä ja siellä on tyhjillään, menkää sinne. Minä kysyn joka kerta että paljonko vuokra on, ja parhaimmillaan se voi olla tonnin viikko. Sitten vasta harkitsen lentolippujen varaamista kun tiedän varmaksi.
Yhtään kertaa ei ole kämppä ollut ilmainen. Halvimmillaan se on ollut 300 viikko Espanjassa.
Eikä kenenkään pitäisikään ilmaiseksi asuntoaan antaa käyttöön. Onhan siitä helkkaristi kuluja! Etenkin jos ylläpitää loma-asuntoa tyhjillään suuren osan vuodesta. Toki ne kulut katetaan satunnaisilla vuokratuotoilla.
Noin rikkaat kaverin vanhemmat pystyy vähän odottamaan. Reilusti maksatte 20 e/kk. Loppuosan kun saatte kunnon töitä. Hyvää lomaa!
" otan opikseni ja menetämme lentolippurahat ja pysymme Suomessa. Jälkimmäinen houkuttaa sen takia, ettei tätä ylimääräistä rahanmenoa enää tulisi."
Ap, *jos* yhtään lohduttaa: minulle kävi jotakuinkin samoin (en mene yksityiskohtiin) kymmenisen vuotta sitten. Maksoin lopulta *lahjaksi* tarjotusta loma-asunnosta (tuttavieni lomaosake Espanjassa) lentolippujen lisäksi useita satoja euroja - vuokraa tuttavilleni.
Jouduin sitten lainaamaan sen rahan.
Minua harmitti niin hemmetisti KOKO lomaviikko. Paska reissu. (En ole edes kyennyt käymään Espanjassa sen koommin.)
Neuvoni: menköön se lentolippujen hinta. Lähtekää Italiaan sitten, kun on taloudellisesti helpompaa. Sekin aika tulee, ihan varmasti.
Minä ottaisin opintolainaa, eihän se olisi kuin 300 per nuppi jos sinä ja mies otatte. Pikkusumma! Itse oon matkustellut opintolainalla vaikka köyhä opiskelija oonkin. Kuukausi Provencessa, kuukausi Berliinissä, kuukausi Freiburgissa, kuukausi Pariisissa, viikko Roomassa, nämä kaikki on mun opiskeluaikojen reissuja ja jos ei ole muu raha riittänyt niin olen nostanut opintolainaa. Kun pääsee työelämään niin nuo on äkkiä maksettu. Oikeesti, 300 e sinulta ja toinen 300 mieheltäsi ei ole paljon!
Siitä olen samaa mieltä että kulut olisi pitänyt kertoa heti eikä näin yllätyksenä.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:12"]
Ei toi hinta minusta ole mitenkään halpa kun kyseessä on kaverin vanhempien kämppä. Sellaisen voisi luulla saavansa lainaksi ilmaiseksi tai ainakin ihan nimellistä vuokraa vastaan.
[/quote]
Tuo 600e nimenomaan on NIMELLINEN VUOKRA. Esimerkkinä: Me maksamme kesäksi (5vkoa) Italiasta vuokraamastamme kämpästä 1300e per viikko. Keskihinta ko. alueella.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 10:40"]
Luultavasti kaveri ei reagoi mitenkään, koska tuo 600 Euroa ei ole todellakaan mikään bisnes hänen vanhemmilleen. Pahimmillaan ap perheineen aiheuttaa 600 Euron laskun sähköstä, vedestä jne. kolmen viikon aikana.
Tottakai ap menette nyt vaan matkalle. Ne rahat saatte taatusti jostain kasaan ja senhän varmaan tiedätkin, että ulkomailla menee AINA enemmän rahaa lomalla kuin Suomessa, vaikka "eläminen ei ole kalliimpaa". Pitkän päälle voi päästä lähelle Suomen elinkustannuksia, kun viettää asunnolla usein aikaa ja oppii elämään siellä. Tottakai sitä hiukan tulee ympäristöä katseltua ja ruokaakaan ei osaa aina halvinta ostaa. Ja lapset tarvii huveja. Me ollaan halvimmillaan eletetty sukuasunnossa Välimerellä viikko 450 Eurolla, kun oltiin kymmenettä kertaa ja osattiin kaikki paikallisbussijutut, halvat ruokakaupat jne. Ekalla kerralla meni tonni, kun hurutettiin taksilla jne., vaikka paljon tehtiin itsekin ruokaa.
Minusta paras on, että et ala nyt "pummiksi" ja olettamaan, että asunto olisi ollut täysin ilmainen. Sanot suoraan, ettei rahasta ollut silloin puhetta ja luulit, että maksatte vain sähköä ja semmoista sitten nuukan kulutuksenne mukaan. Mutta korosta, että asunto on silti edullinen, mutta teillä ottaa nyt tovin haalia rahat kasaan. Ja sitten vaan lainaatte vanhemmilta. Ei tuollaisen mutkan kannata antaa koko reissua pilata.
Itselläni kävi vähän samalla tavalla. Sain esikoisen ja kaveri toi valtavan kassin vauvan vaatteita. Hänellä oli kaksi lasta ja lapsiluku täynnä. Huuruissani ja ajattelemattani (normaalisti aina kysyn, maksaako jne.) kiittelin ylitsevuotavasti vaatteista ja hehkutin niitä. 8 vuotta myöhemmin paljastui, että ne oli vaan laina, muttei kehdannut kysyä takaisin... Noloa. Ollaan kumpikin hyväpalkkaisia ihmisiä ja tapana ei ole pummia mitään toisilta, mutta tuo vaan meni multa ohi.:(
[/quote]
Lentolippuja ei nykyään voi myydä, ellei osta kalleimpia mahdollisia. Ap on tuskin tehnyt näin.