Miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekevät?
Onko palstalla ketään joka olisi työskennellyt pizzeriassa, miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekee? Minkä valmistajan raaka-aineita käyttävät? Kertokaa reseptejä jos tiedätte.
Kommentit (278)
Kunnon pizzapohjalla, täytteillä ja Oonilla.
Ei mitään ananasta pizzaan, se menee pilalle!
Fazerin pizzapullilla tulee tehtyä monesti arkipizzaa sähköuunissa. Itse tehty tomaattikastike San Marzano -tomaateista. Ens viikolla kans testiin tämmänen uus pizzakivi: https://pizzatarvike.fi/pizzatarvikkeet/pizzakivi-bakstehelle/, kun tähän mennessä oon paistanu vaan käännetyn pellin päällä ja leikkuulauta pizzalapiona.
Sähköuuni täysille ja pelti ylimmälle hyllylle. Näin neuvoi eräs kokki ja hyvää tuli.
Vaikka kuinka luulet tekeväsi yhtä hyvää, et tee. Halvempaa tulee joo. Esim. Pizza Hutin pan pizza. Teepäs mulle ihan yhtä hyvää.
Uuni 250 C, pelti kuumaksi. Levitä ja venytä Fasun pizzapallo käsin hyvin ohueksi leivinpaperin päällä liesitasolla. Tilkka oliiviöljyä ja hiero vielä isommaksi ruokalusikalla. Leikkaa ylimääräinen paperi pizzan reunoja myöten pois. Liu´uta kuumalle pellille. Paista pohjaa 6 minuuttia. Vasta nyt oregano, tomaattisosetta, pureeta ja täytteet. Pintaan 2-3:a lajia juustoa. Uuniin 12-14 minuuttia.
Tässä teille oiva pizzaresepti ja huom tätä voi syödä lämmitettynä myös huomenna.
Pohja: lämmitä 2dl vettä 42 asteeseen, laita kulhoon kuivahiivaa 1 pussi, merisuolaa myllystä, hunajaa loraus, hiivan päälle rkl Durum-jauhoja. Lisää lämmitettyyn veteen loraus maitoa.
Sekoita ylläolevien sekaan 5 dl Durum-jauhoja ja reilu loraus oliiviöljyä. Vaivaa ja tee taikinaksi, anna nousta rauhassa ilman vetoa liinan alla noin tunti.
Tomaattikastike: Luomutomaattimurskaa 400g, 3 tl hienoasokeria, reilusti merisuolaa, yrttimaustetta, kuullotettua punasipulia. Lisäksi ketsuppi ja sweetchilikasiteketta. Lisäksi pizzamaustetta ja myllystä mustapippuria.
Kuullota sipuli ja lisää tomaattimurska ja muut mausteet. Anna hautua hiljakseen vähintäin 30 min. Anna vähän jäähtyä.
Ota taikinasta 4 osaa ja tee ensin pallerot ja kauli ne anopinkieliksi eli soikioiksi, ohuiksi.
Laita tomaattikastiketta niukasti, päälle mustaleima-juustoraastetta, ja sitten lisää halutut täytteet. Esim. Punasipulirenkaat, homejuustoa, ananasta ja kypsää kanaa. Tai : Tonnikalaa ja paprikaa sekä sipulia. Paista jos on mahd: pizzateholla 250 astetta. Ja se pelti tulee ihan alas. Paistoaika noin 7-8 minuuttia. tarkkaile uunia. Ja tosiaan jos jää yli niin tätä voi lämmittää eikä maku tai pohja kärsi.
EVVK
Teen paljon parempaa ja terveellisempää 80% halvemmalla ;-)
En yritä pitserianmakuista pitsaa, vaan teen parempaa! Monet pitseriat käyttää ala-arvoisia täytteitä eikä tomaattikastikekaan ole paikan päällä keitettyä. Hyvä pohja, jossa jauhoina italialaiset pitsajauhot, pitkä kohotus taikinalle, kaulinta riittävän ohueksi ja täytteitä säästellen! Ensin kotitekoista tomaattikastiketta, sitten juustoa ja sitten päällimmäiseksi varsinainen täyte.Tarkoitus ei ole tehdä tuhtia kinkkupiirakkaa, joten taikinaa ja tomaattikastiketta ja jäädä näkyviin täytteiden väleistä, myös reunaa saa jäädä näkyviin. Oreganoa maun mukaan. Kuuma uuni ja nopea paisto.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen esim. uuni, taikinan tekotapa, täytteet ja mausteet
Tarvitset kaksi asiaa:
1) leivinuuni tai vastaava, jonka lämpötilaa saa säädettyä tosi korkeaksi.
2) Laadukkaita pizzajauhoja ja niistä tehdyn pizzataikinan hitaan nostattamisen.
Muut jutut ovat sitten sivuseikkoja ja enemmänkin subjektiivisia mieltymyksiä.
Lopetat sen pizzan syönnin.
Tee muuten samoista täytteistä esim. spaghettipiirakka, ihan normiuunissa, 200 asteessa.
Tärkein niksi on laittaa täytteet juuston päälle
Hyvään pizzapohjaan ei tarvita yhtään öljyä. Taikina on vääränlaista, ellei onnistu ilman öljyä.
Kiertoilmauuni täysille ja uunin pohjalle joku astia mihin saa hiukan vettä,tulee rapsakka pohja jonka itse tietenkin teet durum jauhoista. Siihen pohjalle mutti-tomaattisose johon hiukan raapaset mustapippuria ja pikkaisen balsamietikkaa. Juustoa pohjalle ja täytteet päälle,ei liian vetisiä.paiston jälkeen pinnalle raastettua parmesaania.Avot.
Jos käyttää liikaa jauhoja, pohjasta tulee kamala. Kova ja sitkeä. Taikina ei saa vetäytyä takaisin muotoonsa, kun sitä kaulii tai muuten venyttelee.
Vierailija kirjoitti:
Taikina durum-vehnää, juusto aitoa puhvelinmaito-mozzarellaa ja uuni on kuuma, noin 300 astetta. Moni kotiuuni ei lämpene niihin lukemiin. Loppu on kiinni tomaattisoseen ja muiden ainesosien laadusta sekä viimeinen ripaus on maustamisen taitoa.
300 astetta on matala lämpötila. Kyllä, olen ollut pitseriassa töissä 5 vuotta, mutta nyt kokkina muualla. Yleensä pitsauuni on reilusti yli 300-asteinen. Jossain jopa yli 400.
Taikinasta sen verran, että pitsajauhot on yleensä erikseen. En tiedä, saako tavallisesta kaupasta, mutta tukusta saa. Jos ei ole pitsajauhoja, kaikkein hienoin durum-vehnäjauho käy.
Pitsaan tulee noin 10 dl vehnäjauhoja 15 grammaan hiivaa. Hiivan määrä on siis pieni. Kohotetaan 3 tuntia. Tässä kohtaa kotikokki tekee usein mokan, koska työntää liikaa hiivaa ja malttaa kohottaa puolisen tuntia. Oikeasti pitsapohjaan tulee pitkä kohotus. Sitä myös ”vaivataan” pöydällä eikä työnnetä suoraan pellille.
Kotiuunia ei saa riittävän kuumaksi. Minä ostin pitsakiven, jonka voi lämmittää uunissa etukäteen. Jos käyttää peltiä, sekin pitäisi lämmittää ennen taikinan laittamista.
Tomaattikastiketta keitetään pitkään. Kotona käytän tuoreita tomaatteja, joista otan kuoret pois kastamalla kiehuvaan veteen. Kun tomaatit ovat kiehuneet miedolla lämmöllä, lisään pari lusikallista tomaattipyrettä, oliiviöljyä, basilikaa ja oreganoa. Käytän tuoreita, pakastetut sopii hyvin. Jos käyttää kuivattuja yrttejä, pitäisi malttaa keittää vielä hetki, että maku leviää kastikkeeseen. Maustan tomaattisoosin ripauksella merisuolaa ja sokeria ja annan sen jäädä hautumaan n. puoli tuntia, kun olen levyn jo laittanut pois päältä.
Juusto voi olla mitä tahansa, josta itse pitää. Kaupan juustoraasteet ovat usein mauttomia. Kannattaa yhdistää mozzarellaa ja jotain toista juustolajia, josta pitää. Vinkkinä muuten, että juuston voi kotona laittaa täytteiden alle. Kotona pohja jää monesti paksummaksi kuin pitseriassa ja uuni ei ole yhtä kuuma, joten juusto helposti kypsyy yli, jos se on täytteiden päällä.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa videon pysäytyskuvassa näkyy KAMMOTTAVA pitsa, jossa on monta senttiä paksu pohja. Se on LEIPÄ.
Jos jollain on antaa ohje erittäin ohueen pohjaan joka ei turhia paisu niin kiitos. Vai onko jippo siinä taikinan pyörittelyssä ohueksi? Itse linttaan sen käsillä niin ohueksi kuin saan ja silti se kohoaa vähän.
Älä työnnä niin paljon hiivaa taikinaan. Vain vähän hiivaa ja pitkä kohotusaika ennen täyttämistä.
Julmetusti öljyä. Parempaa saa tekemällä pellillisen johon mausteeksi ananasta, sieniä, jalapenoja, tai valmiiksi maustettua tonnikalaa josta valuttaa öljyt pois.