Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekevät?

Vierailija
30.12.2020 |

Onko palstalla ketään joka olisi työskennellyt pizzeriassa, miten saa kotona tehtyä samanmakuista pizzaa kuin pizzeriat tekee? Minkä valmistajan raaka-aineita käyttävät? Kertokaa reseptejä jos tiedätte.

Kommentit (278)

Vierailija
181/278 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ainakaan koskaan onnistu kotona tehdyt pitsat. Maku on erikoinen. Pohja maistuu liikaa ja on liian paksu. vaikka mitä tekisi, niin siitä ei vain saa kotiuunissa yhtä hyvin onnistumaan. Pitsasta tulee ennemmin piiras. Olen todennut, että mitä turhia. Todella hyvän pitsan saa ammattilaisen valmistamana noin kymmenellä eurolla hyvin vähän vaivalla, eli vain hakemalla sen kotiin ravintolasta. Toimii korona-aikana. Tarvikkeisiin, kun ostelee juustot ja muut täytteet, voi mennä jopa enemmän rahaa. Lisäksi menee aikaa kauppaan ja valmistamiseen. Paremman ja mukavammin saa, kun soittaa lähipitseriaan, että tulen kohta hakemaan, tekisitkö valmiiksi. Miksi siis vaivautua?

Lähipizzeriasta vaan ei saa yhtä hyvää kuin mitä osaan itse tehdä. Halvat aineet, liikaa kaikkea.

Vierailija
182/278 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa räkäpizzaa vielä kotonakin väsätä?? Paljonko lyöt vetoa, että teen kymmenen kertaa parempaa itse??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/278 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se pizzauuni taitaa olla se ratkaiseva tekijä. Mutta juusto myös, kun taviksena ei saa ostettua sitä tukkutavaraa mitä pizzerioissa käytetään. Mikähän sen parhaiten korvaisi, mitä lajikkeita ja minkälainen sekoitus?

Suurin osa käyttää juustonkaltaista valmistetta, ainakin turkki-pizzerioissa, sitä ei tosiaan kannattaisikaan ostaa.

Housuissa sulla on juustonkaltaista valmistetta. Millä perusteella muka väität tietäväsi mitä "suurin osa" ja "ainakin turkki" pizzeriat käyttävät?

Olen eri, mutta tukussa töissä olleena voin kertoa, että ainakin täällä lähes kaikki paikalliset kebab-mestat ostaa jäätävät pakkaukset nimenomaan sitä valmistetta mitä ei juustoksi voi kutsua mitenkään. Täysin eri tavaraa mitä käytetään ns. oikeissa pitserioissa.

Ihan sama mitä se on, jos siitä tulee se maku jota haetaan. Kovasti mozzarellaa täällä mainostetaan, mutta sehän on niin mieto juusto ettei maistu juuri miltään. En tiedä sitten siitä "buffaloversiosta", onko siinä ihan makuakin?

Vierailija
184/278 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka haluaa räkäpizzaa vielä kotonakin väsätä?? Paljonko lyöt vetoa, että teen kymmenen kertaa parempaa itse??

Se on eri asia.

Vierailija
185/278 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite teen nykyään itse pizzat alusta asti.

1kg jauhoja

1pussi kuivahiivaa

2tl suolaa

6dl vettä

Loraus oliiviöljyä

Sekoitan kaikki aineet yhteen ja annan kohota tunnin.

Sitten jaan taikinan kuuteen osaan ja pyöritän palloiksi ja ylimääräiset taikinapallot pakastimeen.

Pallot joista teen pizzaa kostutan vedellä ettei kuivu ja annan kohota vajaan tunnin, jonka jälkeen kaadan pöydälle jauhoja ja pyörittelen jauhojen avulla pizzapohjat ja nostan leivinpaperin päälle, koska mulla ei ole pizzauunia tai pizzakiveä. Uuni mulla on 270 asteessa, koska ei mene kuumemmaksi ja uunipelti on uunissa kuumenemassa.

Pizzapohjien päälle laitan tomaattikastiketta, jonka olen sekoittanut itse.

500g paseerattua tomaattia

1/2 dl tomaattipyrettä

1/4 tl kuivattua basilikaa

1 tl kuivattua valkosipulirouhetta

1/2 tl suolaa

1/4 tl mustapippuria

1 tl sokeria

Mozzarellaraaste tomaattikastikkeen päälle ja sitten täytteet.

Sen jälkeen nostan leivinpaperin avulla pizzan kuumalle uunipellille ja uuniin noin 6 minuutiksi.

Nams!

Miten sä saat siirrettyä pizzan ettei se mee murusiksi siirtäessä ja ettet polta itseäsi sitten kuumaan peltiin?

Tuleeko rapsakkapohjainen pizza noin?

Uunipelti oikeassa kädessä tason vieressä ja vedän leivinpaperin reunasta uunipellin päälle.

Tulee ihan rapea ja italialaiset työkaveritkin tykänneet. :)

Toki pizzakivellä tulisi parempi, mutta tällä mennään.

Edelliselle kysyjälle tiedoksi, että on olemassa sellainen kätevä apuväline kuin pizzalapio.

Vierailija
186/278 |
08.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ihan tosissaan tykkää hyvän makuisesta pizzasta?

Hyvää vuodenjatkoa Sinulle kuitenkin tusinapitsojen parissa.

Vierailija
187/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arabipojat on testanneet ja vuosien mittaan nähneet, mikä uppoaa suomalaisiin. Eli kokeilemalla löytyy se toivottu makuyhdistelmä.

Pizzerioita ei kyllä juuri arabit pidä, vaan kurdit ja turkkilaiset. 

Vierailija
188/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet taikinan sitä tulee vaivata oikeasti pitkään (15-20 min) ja kohotus kannattaa tehdä jääkaapissa (2-3 vuorkautta). Pizzakivi myös auttaa todella paljon rapean pohjan kanssa. Kastike kannattaa itse tehdä tölkkitomaateista, mutta valmiskastikkeista paras on Hungry Chef tai Mutti.

Vierailija
189/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein harmittaa kun nuorena olin kesätöissä ravintolassa ja tein myös pitsaa.

Ravintolalla oli tarkat ohjeet joiden mukaan pitsat tehtiin.

Tomaattikastike ainakin maistettiin itse ja se piti kiehauttaa.

Mutta tarkkaa ohjetta en sitten ottanut itselleni.

Harmittaa. Mutta luulen kans että ratkaisu löytyy siitä uunista.

Ja asiakkaat tulivat vielä erikseen kehumaan pistoja.

Vierailija
190/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa saa ihan sairaan hyviä pistoja.

Vierailija
191/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko nyt jotain oikeaa pizzeriaa vai naapuruston pizza-kebabmestaa?

Kunnolla nostatettu taikina durumvehnäjauhoista, tarpeeksi ohut pohja. Rauhassa keitelty tomaattikastike tai osa suosii tuoretomaattikastiketta. 

Täytteitä kohtuullinen määrä ja harkiten, ei kaikkia suosikkeja sekaisin. Täytteet juuston päälle. Itse tykkään Polarin, mozzarellan ja parmesanin sekoituksesta. 

Pizzakivi, uuni niin kuumaksi kuin onnistuu. 

Ihan peruspizzerioita tarkoitan joita yleensä ulkomaalaiset pyörittää. Juusto saattaa olla se ratkaiseva tekijä siinä maussa. 

No niissä kebab-mestojen pitsoissa ei kyllä mitään oikeaa juustoa (tai kinkkusuikaleita) edes käytetä, vaan sitä tukun halvinta mautonta juuston tapaista valmistetta..

Kysykää keneltä tahansa tukussa työskentelevältä. Oikeissa pizzerioissa sen sijaan juustona käytetään mozzarellaa.

Ei käytetä. Suomessa 99% pizzerioista käyttää Valion Fontal-raastetta. Sitä ei vaan saa kuin tukusta, mutta kaupasta saa Fontalia palana joten voi raastaa itse.

Vierailija
192/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Pitserioissa käytetään nimittäin jauhoa kaulintavaiheessa todella avokätisesti. Pohja kaulitaan jauhojen kanssa todella ohueksi, niin että se on edelleen pehmeä mutta ei tartu tai ole mistään kohti tahmainen, sen pitää olla käsiteltävissä. 

Sen jälkeen kaulitusta pizzapohjasta on poistettu ylimääräiset jauhot ja se on paikallaan täyttöä varten,

Paitsi, että sitä pohjaa ei sais kaulita...

Ainoastaan käsin painella ja venytellä muotoonsa, ettei ilmakuplat poistu.

Ainoastaan pizza barese (tulee Barin kaupungista) kaulitaan kauttaaltaan ohueksi.

Vierailija
193/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se tehdään kotona.

Toinen tapa on käyttää biga-menetelmää taikinan teossa. Siinä jauho-vesi seos on alussa 2:1.

Soosi

Vierailija
194/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladatkaa Via Tribunalin reseptikirja!

Vierailija
195/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, 90% tän ketjun keskustelijoista eivät tiedä oikeasti mistä puhuvat, se on vaan heidän mutuaan vailla mitään faktapohjaista tietoa.

1. Ei käytetä durum-vehnää, siinä on huonot sitko-ominaisuudet

2. Miten paseerattua tomaattia voi valuttaa, kahvin suodatinpussissa?

3. Useimmat (kebab)pizzeriat käyttävät edam-juustoa, se on halpaa ja mautonta.

4. Tomaattikastiketta ei missään nimessä kuuluisi keitellä, sillä sen tuoreus häviää ja maku muuttuu tunkkaiseksi, mutta (kebab)pizzeriossa käytetään valmiskastiketta, joka on tunkkaista.

Minä taas saan paremman pohjan durumilla kuin 00-jauholla. Durumilla saan taikinan venymään kunnolla, kun pyörittelen pohjaa käsin ja myös kunnon ilmakuplat reunoihin. 00-jauholla en ole saanut yhtä venyvää taikinaa, vaikka käytän täsmälleen samaa tekniikkaa. Itse käytän siis jatkossakin durumia, koska sillä saan rapean ja ohuen pohjan.

Vierailija
196/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirottele rintakarvoja pizzan päälle.

Vierailija
197/278 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt miksi ihmiset hehkuttavat rapeaa pohjaa?? 

Ei sen pohjan pidä olla rapea, vaan mukavan sitkeä.

Ehkä se on tätä valmispizzajuttua, niiden pohjathan ovat huvittavan rapsakoita, melkein kuin näkkäriä.

Yhä muistelen 80-luvun Oulun Pizzeria No 1 :n pizzoja..

Vierailija
198/278 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se tehdään kotona.

Toinen tapa on käyttää biga-menetelmää taikinan teossa. Siinä jauho-vesi seos on alussa 2:1.

Soosi

Tolla muuten Vito Iacopellillä on oma kurssikin netissä: <a href="https://cheetah-editor.builderall.com/#/super-checkout-redirect/2790454…">Tällänen.</a>

Vierailija
199/278 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ala tässä väittämäänkään tekeväni oikeaoppista pizzaa, mutta laitan noin kolmasosan ruisjauhoja, loput hiivaleipäjauhoja. Pohjasta tulee tosi rapea ja kevyt, vaikka ihan tavallisessa keittiönuunissa paistan pellillä. En tee tomaattikastiketta, levitän vain tomaattisosetta. Täytteet on ruokaisia, poronjauhelihaa, kasviksia jne. Oma suosikkini on juustopizza: auraa, vuohenjuustoa, mozzarellaa. Yleensä ostan valmiin juustoraasteen. Ainakin s-marketissa on muuten myynnissä halvimpana juustoraasteena jotain, mikä ei ole kokonaan juustoa. Eli kannattaa katsoa.

Valmiina ostetun juustoraasteen heikkous on se, että siinä on yleensä jotakin estämään paakkuuntuminen, eli se ei koskaan sula kunnolla pizzan päälle. Kannattaisi raastaa juusto itse.

Vierailija
200/278 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aina ihmettelen tuota mozzarellaraastetta. Mitä ihmettä se on? Eihän mozzarellaa voi raastaa!

Tämä on täysin teoreettinen ongelma. En ikinä tee pizzaa kotona.