Isät leikkipuistoissa jotain rajaa.
Mikä miehiä oikein vaivaa. Käydään tässä leikkipuistossa usein, miltei joka päivä. Toinen kesä nyt tulossa. Talven aikana on muodostunut mukavat kiinteät kuviot muutaminen kotona olevien äitien kanssa.m Sitten on näitä satunnaisempia työssäkäyviä, joiden lapset tunnetaan. Homamt hoituu, lapset leikkii kivasti keskenään.
Kunnes koittaa kesä ja isät jää lomalle. Tulevat tänne, mutta mitään käyttääytymissääntöjä ei ole, oletuksena lienee että muut katsovat heidän kullannuppujensa perään. Äijät räplää tablettiaan tai kännykkäänsä ja lapset tietää sen ja tekee ihan mitä huvittaa. Välillä on joku just kävelmään oppinut putoamassa päälleen, välillä uhmaikäinen varstaa toisten lelut. Just nytkin näen tuossa edessä että tuo yksi poika tuossa tönäisi nuoremman kumoon ... ja näköjään istahtaa sen päälle istumaan. Eikä ääliö-isä huomaa surffailultaan yhtään mitään! Ei huvittaisi puuttua, mutta pakko on, millä tämän saa loppumaan??
Kommentit (78)
No niin surffaan, mutta ei estä huomaamasta mitä ympäristössä tapahtuu. olen tässä ihan lähellä lapsiani, tämänkin painija-pojan isä tuolla jossain laidalla puun katveessa. Ei edes kuullut kun yritin huhuilla, että katsoisi vähän paremmin poikansa perään. Ihme hippi kyllä, oli sitä mieltä että lapset leikkivät paremmi kun niitä ei kokoajan "kyttää". Tuli kyllä sentään selvittämään tilannetta.
Tuoreena isänä mietityttää nuo "säännöt". Mistähän sellaiset saisi tietoonsa? Ja entä jos ei itse ole samaa mieltä jonkun toisen mieleisistä säännöistä? Kyllä se vaan niin on, että jos et viihdy kentällä niin vaihda paikkaa. Putoaminen, kuhmut ja haavat kuuluvat elämään, niistä oppii.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:04"]
Tuoreena isänä mietityttää nuo "säännöt". Mistähän sellaiset saisi tietoonsa? Ja entä jos ei itse ole samaa mieltä jonkun toisen mieleisistä säännöistä? Kyllä se vaan niin on, että jos et viihdy kentällä niin vaihda paikkaa. Putoaminen, kuhmut ja haavat kuuluvat elämään, niistä oppii.
[/quote]
Tulevana isänä: samaa mieltä. Kun tekee, niin tapahtuu. Kun sattuu, niin oppii.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:04"]Tuoreena isänä mietityttää nuo "säännöt". Mistähän sellaiset saisi tietoonsa? Ja entä jos ei itse ole samaa mieltä jonkun toisen mieleisistä säännöistä? Kyllä se vaan niin on, että jos et viihdy kentällä niin vaihda paikkaa. Putoaminen, kuhmut ja haavat kuuluvat elämään, niistä oppii.
[/quote]
Eivät ne ole sääntöjä, se on maalaisjärkeä. Oman lapsen perään katsotaan ja piste. Se on kohteliasta muita kohtaan ja varmasti aika hyväksi havaittu juttu myös lapselle. Mitään pilkkuja ei tarvitse alkaa viilaamaan eikä siellä tarvitse olla mikään haukka. Kuhan pitää huolta omistaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:04"]
[/quote]
Tulevana isänä: samaa mieltä. Kun tekee, niin tapahtuu. Kun sattuu, niin oppii.
[/quote]Raja on siinä, että toisia lapsia ei satuteta. Eikä toisten leluja rikota ja viedä käsistä. Eli omien perään on sen verran katsottava. Tälläisiäkin isiä kyllä näkyy vaikkakin harvemmin. Suoraan asiasta sanominen on mielestäni ainoa vaihtoehto. Minä en ainakaan jaksa vahtia omien lisäksi kymmentä muuta.
Se on siis oikein, te tuoreet ja tulevat isät että sit puhelinta tullaan räpläämään puistoon ja lapset voi varastaa ne lelut toisilta, töniä kumoon ja pudota päälleen? Olen täysin samaa mieltä että ruhjeet kuuluvat elämään, jossain määrin ne nujakat sielllä hiekkikselläkin mutta onko kaikki nykyään sallittu sen takia että niitä laitteita saadaan räplätä? En ymmärrä. Enkä edes ole mitään hirveän holhoavaa tyyppiä..
Kuka isä tai vieras äiti viitsii enää tulla sinne puistoon,kun vastassa on tollasia puistohirmuja!!!
Yleistystä, kuten aina. Meillä mies on se, joka leikkipuistossa keskittyy vain lapsiin. Minä usein lätisen toisten äitien kanssa. Mutta mieheni ei olekaan mikään "kesäisä".
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:14"]Kuka isä tai vieras äiti viitsii enää tulla sinne puistoon,kun vastassa on tollasia puistohirmuja!!!
[/quote]
No pysy sitten himassa räpläämässä sitä tablettiasi. Ei kukaan pakota tulemaan.
Porvoossa leikkipuistoissa on ilmeisesti vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:14"]Yleistystä, kuten aina. Meillä mies on se, joka leikkipuistossa keskittyy vain lapsiin. Minä usein lätisen toisten äitien kanssa. Mutta mieheni ei olekaan mikään "kesäisä".
[/quote]Minulla on myös tälläinen mies. Mutta oikeasti harvoin sellaisia muita isiä näkyy, jotka edes sen verran katsoisivat ettei muiden leluille ja lapsille tehdä tuhoa...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:20"]Porvoossa leikkipuistoissa on ilmeisesti vaikeaa.
[/quote]Ja jokaisessa muussakin kaupungissa. Koskee myös yleisiä esim. kauppakeskusten leikkipaikkoja ei pelkästään leikkipuistoja.
Mun mies on just sellainen, joka vajoaa pädiinsä ja lapset saa vaikka tökkiä puukoilla toisiaan, eikä mies liikahda. Jos joku epäilee hänen liikahtaneen, se on optinen harha. Vain kädet liikkuu - tai sormet ja silmät - pädillä.
Hän sanoo itse, ettei pysty keskittymään useaan asiaan samaan aikaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:14"]Kuka isä tai vieras äiti viitsii enää tulla sinne puistoon,kun vastassa on tollasia puistohirmuja!!!
[/quote]
[/quote] no en todellakaan tule vaan menemme toiseen puistoon/museoon/rannalle/luontopolulle/tms missä ei häärää nämä perinteiset negatiivisen imagon omaavat muorit.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:14"]Kuka isä tai vieras äiti viitsii enää tulla sinne puistoon,kun vastassa on tollasia puistohirmuja!!!
[/quote]
[/quote] no en todellakaan tule vaan menemme toiseen puistoon/museoon/rannalle/luontopolulle/tms missä ei häärää nämä perinteiset negatiivisen imagon omaavat muorit.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:12"]
Se on siis oikein, te tuoreet ja tulevat isät että sit puhelinta tullaan räpläämään puistoon ja lapset voi varastaa ne lelut toisilta, töniä kumoon ja pudota päälleen? Olen täysin samaa mieltä että ruhjeet kuuluvat elämään, jossain määrin ne nujakat sielllä hiekkikselläkin mutta onko kaikki nykyään sallittu sen takia että niitä laitteita saadaan räplätä? En ymmärrä. Enkä edes ole mitään hirveän holhoavaa tyyppiä..
[/quote]
No eiköhän se siperia noitakin isiä opeta, kun omaa kullannuppusta vetästään kunnolla kuonoon hiekkisella ja kaikki lelut revitään käsistä ja rikotaan. Mutta ap:lle: käy käsipuolesta hakemassa se isä paikalle ja selitä selkokielisesti, miten toivot hänen puistossa lapsensa kanssa toimivan. Noita sääntöjä ei tosiaan kerrota missään ja jos 1-2x vuodessa siellä käy, ei niitä oikein opi käytännössä opettelemallakaan. Ja ainahan te äitiylit voitte pitää omillenne ja muiden miehille pikakurssin niistä säännöistä, joita olette ryhmäännne talven mittaan tehneet? Eikös? Nimim: onneksi omat on jo kouluikäisiä...
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:36"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:14"]Kuka isä tai vieras äiti viitsii enää tulla sinne puistoon,kun vastassa on tollasia puistohirmuja!!!
[/quote]
[/quote]
Me puistohirmut käymme myös toisinaan rannalla. O-ou! Sielläkin oletamme ettemme joudu katsomaan sen sinun tenavasi perään joka on hukkumaisillaan rantaveteen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:04"]Tuoreena isänä mietityttää nuo "säännöt". Mistähän sellaiset saisi tietoonsa? Ja entä jos ei itse ole samaa mieltä jonkun toisen mieleisistä säännöistä? Kyllä se vaan niin on, että jos et viihdy kentällä niin vaihda paikkaa. Putoaminen, kuhmut ja haavat kuuluvat elämään, niistä oppii.
[/quote]Saisi tietoonsa?? Maalaisjärki? Käsitys oikeasta ja väärästä sekä toisten huomioimisesta? Ei minua haittaa jos lapsesi loukkaa itsensä, mutta tässä oli puhetta nyt muustakin.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:14"]Kuka isä tai vieras äiti viitsii enää tulla sinne puistoon,kun vastassa on tollasia puistohirmuja!!!
[/quote]
[/quote]
Sinulle ei kuulu pätkääkään miten toiset kasvattavat tai hoitavat lapsensa. Hoida omat asiasi
Näinhän se on, isien käsitys ulkoilusta tuntuu olevan juuri tuo lasten kärrääminen paikkaan X ja sen jälkeen voi vajota omaan maailmaansa havahtuakseen sieltä tunnin tai parin päästä kotiinlähtöön.