Aloittaisiko kukaan kanssani Porin juoksukoulun TÄNÄÄN 2.6.
Joskus olen täällä porukan kanssa Porin juoksukoulua vetänyt ja nyt ajattelin ottaa koulun taas uusiksi. Viimeksi taisin suoriutua 7km lenkkeihin asti ihan sohvaperunakunnosta, joten luotto ohjelmaan on kova. Lähtisikö joku mukaan? Vielä ehtisi tänään aloittaa, eka päivän suoritus on hyvin lyhyt!
Kyse siis tästä ohjelmasta:
Jos innostuneita löytyy, laittakaa tämä ketju suosikkeihin niin löytyy helposti. Keksikää myös itsellenne nimimerkki niin on helpompi seurata mukanaolijoita. Itse lähden kohta suorittamaan ensimmäisen päivän pätkää.
-Laiskamato
Kommentit (164)
Ai niin, se vielä että olis ihanaa jos pystyis lähteen aamulenkille. Mutta valitettavasti minä en pääse aamulla kahvinkeitintä pitemmälle vähintään tuntiin, mieluummin kahteen. Yritän sitte malttaa iltaan oottaa että vähän viilenee. Huvittavaa ajatella, että vielä muutama viikko sitte piti takki päällä käydä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:09"]
Hyvä fiilis- päivitys heti perään!
Hiljensin vauhtia lähes puolella ja jaksoin hyvin hölkkäillä ilman, että teki mieli edes katsoa millon aika loppuisi jo! Ja mikä tietenkin parasta, massuun ei kipristänyt yhtään!
Hiljentyneestä vauhdista huolimatta puuskutin ja hengästyin sekä olin punainen kun pieni possu ;P Hiki irtosi myös!
Jes, onpa nyt kiva kun oli niin luovuttaja olo perjantain juoksun ja kivun jälkeen...
-Perässähiihtäjä
[/quote]
Ooooo!!! Onnea! :) Pääasai kai se on, että syke nousee. Ei kai sitä tartte kuolleeksi asti ihtiään vetää.
Niin ja jäi kertomatta tuo ukon suhtautuminen. Se on käynyt mun kanssa käveleen paria lukuun ottamatta nuo kaikki lenkit, mitkä on pitäny kävelemällä tehä. :) Se on samanlainen veltto ku minä, mutta mukavaa että ees vähän käpyttelee mun kanssa.
Jeepistä jee! Sain vedettyä tän päivän intervallit. Mahtava fiilis, olin ihan varma että ei mene, mutta meni :) Mittarissa edelleen lepposat + 25 astetta... Puuh.
Mietin kauan, että mille reitille lähden, mutta valitsin sitten Kuusisaaren läpi menevän. Bygaavat sinne tuota Qstockkia, niin on reitti sinne päin sitten loppuviikon poikki. Ajattelin samalla katella vähä festarimeininkiä. Vähän eri paikoissa on taas vessat ja ruokakopit mitä viime vuonna, muuten aika samanlaista näköjään.
Empä ollut ainoa lenkkeilijä. Oli suorastaan ruuhkaa. Jännä miten sitä alkaa oma asenne muuttua tässä pikkuhiljaa. Ei ole enää ihan semmonen altavastaaja olo, vaan välillä tuntuu, että minäkin kuulun tänne lenkkipolulle. Että vaikka onkin naama märkänä ja punanen ku paloauto, niin näkevätpähän saatana että näin sitä treenataan!!! Piristin itseä tällä ajatuksella kun takaisin tullessa kun trendikkäästi tatuoidut, festaria rakentavat rokki-ihmiset tuijotti minua paluu matkalla. Että vasta tuo tästä ohi juoksi ja nyt jo tulee takasin. Ja tuon näkösenä.
Kotia päästessä heilahti kuus desiä vettä kurkusta alas ihan huomaamatta. Olihan se kuulkaa hyvää!
Hei!
Olen seurannut teidän juoksupäivityksiänne aina, kun ne ovat osuneet silmiini. Aloitin jälkeenne Porin juoksukoulun ja tänään juoksi viikko 5:n 15 min juoksun ja kerkesin juosta illalla Töölönlahden ympäri. Välillä joudun soveltamaan ohjelmaa varsinkin noiden kävelylenkkien suhteen, jotka kestävät kauemmin. Eli joudun tekemään lasten takia ne esim. osissa.
Alussa peruskuntoni oli ehkä kohtalainen. En vuosiin kausiin (15 vuoteen?) ollut juossut lenkkejä, mutta vesijuoksemassa olen käynyt ja hydrobicissä. Näissäkään en todella mitenkään montaa kertaa viikossa vaan ajoittain. Painoni on normaalin juuri yläpuolella ja BMI lähes 26. Toki toivon, että se tulisi hiukan alaspäin.
Viime viikolla tein hurjan liikkeen ja motivoidakseni itseäni ilmoittauduin Helsinki Midnight run tapahtumaan 30.8.14, jolloin pitäisi juosta 10 km! Toki ilmoittauduin kaikkein hitaimpaan lähtöön. Toivon nyt, että paikat kestävät. Joudun Porin ohjelmassa oikomaan jossain vaiheessa yhden viikon, jotta kerkiän "valmiiksi" tuohon HMR tapahtumaan. Oletteko miettineet johonkin tapahtumaan ilmoittautumista omalla paikkakunnallanne? Minulle muutama kokeneempi juoksijanainen ehdotti johonkin tapahtumaan osallistumista, jotta juoksutahto säilyy ja tulee rutiini.
t. Täältä tullaan!
Hei tyypit! Mukavaa että ootte vielä mukana ja kivaa että Perässähiihtäjä etenee noin mukavasti. :) Tosi kova juoksuvauhti sulla kyllä, oon vähä kade :) Ite oon kans soveltanut tuota ohjelmaa viikonloppujen osalta lähinnä. Esim. nyt jäi la & su tekemättä, mutta en pitänyt ma vapaata, vaan tein la ohjelman, su unohdin ja nyt ti tein jo ti harkan.
Ilolla ilmoitan, että juoksin tänään 3 km + 5 min + 5 min. Matka oli 4 km!!!!!!!!!!!!! Minä, siis minä, juoksin (tai "juoksin") 4 km. Aikaa mulla meni tuohon ekaan 3 km 27 min ja vikaan kilometriin tuo kymmenen minuuttia. Vauhti ei siis edelleenkään päätä huimaa, mutta who the fuck cares?
Meni siis yhteensä 7 km, josta ekat 4 juosten. Ei yhtään paha :) Oli myös lystiä juoksennella pitkästä aikaa inhimillisissä olosuhteissa. Plussaa semmonen 21 ehkä ja kova tuuli. Oikein juoksijan keli. Onneksi oli nelosen jälkeen vesipullo taskussa niin sai hörpätä. Voin kuvitella miltä naamani näytti. Kauhu heijastui vastaantulevien katseesta :D
Likkojen lenkille ei raski osallistua ku se on niin tyyristä lystiä, mutta mahan käydä sitä lenkkiä sitten yksin koittaan. :P
Mutta hei! Entä Täältä Tullaan??? Viikko mennyt ja mitään ei kuulu, päivittelehän kuulumisia!
Ka perhana. Edellisen kirjoitti Valojuova. On näköjään taas niin kova tatsi ja syke, että en muistanu kirjautua.
Hei!
Salaa olen teitä seurannut ja aloitin juoksukoulun teidän rohkeuden vuoksi. Olen reilusti ylipainoinen ja huonokuntoinen löntystelijä. Nyt menossa viikolla neljä.
Ongelmana on että toisen polven sisäsyrjää om alkanut välillä vähän jomottamaan. Tai ei nyt ehkä särjekään, mutta tulee tunne ettei kaikki ole ihan ok. Ei kuitenkaan mitään hillitöntä kipua, särkyä tai vihlontaa, tosi lievää. (Anteeksi epäselvyys, en oikein itsekään tiedä minkälaista tämä kipu on)
Luin vähän googleakin mutta ahdistuin entisestään kun puhutaan ties mistä tähystyksistä ja leikkauksista, tuli olo että uskaltaako tätä jatkaakaan :/
Onko kenelläkään tullut mitään isompia vaivoja ja kuinka olette niistä selviytyneet? Olen ollut yllättynyt että tällä painolla ei ole tullut mitään vaivoja ja nyt sitten tämä polvi homma.
T:Huonokuntoinen löntystelijä
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:39"]
Hei!
Salaa olen teitä seurannut ja aloitin juoksukoulun teidän rohkeuden vuoksi. Olen reilusti ylipainoinen ja huonokuntoinen löntystelijä. Nyt menossa viikolla neljä.
Ongelmana on että toisen polven sisäsyrjää om alkanut välillä vähän jomottamaan. Tai ei nyt ehkä särjekään, mutta tulee tunne ettei kaikki ole ihan ok. Ei kuitenkaan mitään hillitöntä kipua, särkyä tai vihlontaa, tosi lievää. (Anteeksi epäselvyys, en oikein itsekään tiedä minkälaista tämä kipu on)
Luin vähän googleakin mutta ahdistuin entisestään kun puhutaan ties mistä tähystyksistä ja leikkauksista, tuli olo että uskaltaako tätä jatkaakaan :/
Onko kenelläkään tullut mitään isompia vaivoja ja kuinka olette niistä selviytyneet? Olen ollut yllättynyt että tällä painolla ei ole tullut mitään vaivoja ja nyt sitten tämä polvi homma.
[/quote]
Hei moiiii! Kiva että oot rohkastunut mukaan! Kuulostat ihan samalta kuin minä. Läskiä 20 kg liikaa, liikuntaa viimeksi 14 vuotta sitten ja lisäksi röökiä palaa... Että jos minä niin kyllä sinäkin :)
Mullahan tuli kans polvivaivaa. Eka se tuntu 5 min juoksun kohdalla ja sitten oliko se vartin kohdalla..? Kirjottelinkin siitä tuossa alkupäässä ketjua.
Joka tapauksessa mulla meni ne polvioireet ohi sillä, että siinä ohjelmassa oli silloin lepopäivää ja kävelypäivää niin ne sai vähän rauhottua. Lisäksi muutin lenkkimaasto niin, että suuri osa matkaa meni pehmeällä alustalla. Jos oot huomannut, niin kaupungeissa tuppaa olemaan pyöräteitten vieressä semmonen kaponen polku. Ne ei oo koirien kusipolkuja, vaan juoksijoiden. Aika monella on nimittäin sitä samaa että polvet ei kestä asfaltilla menoa. Eli näillä eväillä.
Mulla alko sitten polvet kestään vähän paremmin. Edelleenkin on tuntemuksia, mutta ihmehän se olisi jos ei olisi tuntemuksia, kun näin paljo massaa heiluu ja tärisyttää tottumattomia niveliä. Sinuna tekisin niin, että koettaisin muuttaa juoksualustaa ja jos kipu ei ole varsinaista kipua, niin tarkkaile tilannetta. Itse en ole omasta kolotuksestani ja jomotuksestani piitannut, mutta arvioin tilanteen uudelleen jos nämä tuntemukset muuttuvat kivuksi. Minusta saa tuntua ja jomottaa niin kauan kuin ei särje.
En tiedä oliko tästä mitään iloa...
Kiitos valojuova nopeasta vastauksesta! Tosi paljon helpotti huolestunutta mieltä. Oon lukenut kyllä koko ketjun mutta en muistanut että sullakin oli vastaavaa ongelmaa.
Olen juossut hiekkatiellä, mutta tuskinpa sekään estää kaikkea kipua kun massaa on niin paljon. Mulla juuri ollut niitä 2x5mim pätkiä ja ylihuomenna pitäis mennä 7 min juoksut jo ja perjantaina jo 15 min. En kyllä usko että menee, kertaan sitten tämän viikon uudestaan.
Niin joo ja vaivaan vielä. Mullakaan ei siis särje, tuntemuksia enemmänkin jos jalka liikkui vähän sivuttain (tätäkään en osaa tarkemmin kuvailla :) ).
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:33"]Kiitos valojuova nopeasta vastauksesta! Tosi paljon helpotti huolestunutta mieltä. Oon lukenut kyllä koko ketjun mutta en muistanut että sullakin oli vastaavaa ongelmaa.
Olen juossut hiekkatiellä, mutta tuskinpa sekään estää kaikkea kipua kun massaa on niin paljon. Mulla juuri ollut niitä 2x5mim pätkiä ja ylihuomenna pitäis mennä 7 min juoksut jo ja perjantaina jo 15 min. En kyllä usko että menee, kertaan sitten tämän viikon uudestaan.
Niin joo ja vaivaan vielä. Mullakaan ei siis särje, tuntemuksia enemmänkin jos jalka liikkui vähän sivuttain (tätäkään en osaa tarkemmin kuvailla :) ).
[/quote]
Ja tämän kirjoitti Huonokuntoinen löntystelijä
Ps. Ootte niin mun sankareita kaikki, toivottavasti itsekin jaksan yhtä pitkälle
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:33"]Kiitos valojuova nopeasta vastauksesta! Tosi paljon helpotti huolestunutta mieltä. Oon lukenut kyllä koko ketjun mutta en muistanut että sullakin oli vastaavaa ongelmaa.
[/quote]
Ja tämän kirjoitti Huonokuntoinen löntystelijä
Ps. Ootte niin mun sankareita kaikki, toivottavasti itsekin jaksan yhtä pitkälle
[/quote]
Laitetaampa tähän heti kärkeen ajankohtainen uutinen Yleltä. Kuumuus voi tehdä treenistä tukalan - asiantuntijoiden vinkit helteellä kuntoiluun http://yle.fi/uutiset/kuumuus_voi_tehda_treenista_tukalan__asiantuntijoiden_vinkit_helteella_kuntoiluun/7380987
Tuossa ehkä puhutaan vähän enemmän hc-urheilijoista kuin me, mutta asia on hyvä meilläkin jo tiedostaa. Ite ajattelin tänään kaupassa katella jotain suolapitoista vissyä. Kaikissahan niissä ei suolaa ole.
Mutta joo. Nyt on vähän wtf-olo. Heräsin jostain syystä klo 8.30. Vissiin kun kusetti niin armottomasti. Kävin vessassa, menin takasin sänkyyn ja aloin miettimään, että tämä päivä ei tästä ainakaan viilene. Niin annahan ollakaan, kimposin pystyyn, panin ryysyt niskaan ja painuin tekemään sen tämän päivän kauhuharjoituksen! Säntäsin siis matkaan ilman aamukahvia ja -tupakkaa!
Harkka oli siis 5 km minuutin intervalleina. Noh, juoksin sen kolme kuten tapoihini kuuluu. Tein ennätykseni, tasan 26 min. Mutta siis voi että minä vihaan näitä intervalliharkkoja. En rakasta tavallisiakaan, mutta nämä on jotenkin niin vastenmielisiä että oksat pois ja pala latvaa päälle. Joka tapauksessa nyt on hyvä olo kun sain tämän pasquen alta pois.
Motivaattori tähän oli se ah niin tuttu kuningas alkoholi. Ukko on vielä tän viikonlopun pois ja ajattelin illalla vähän naukkailla ja katella Kalevan kisoja (oon siis armoton penkkiurheilija :P). Tuumasin, että en ehdi a) lukea tenttiin b) käydä kaupassa c) käydä lenkillä ennen kello 18:aa kun kisat alkaa tölsöstä, ellen mene nyt aikasin juokseen. Ja kun satuin heräämään niin mikä jottein. Mutta hei, mikä vaan kullekin toimii... Eiks jea?
Nyt istun tässä ja vellon vielä omassa liemessäni. Sain olon viilennettyä kutakuinkin siedettäväksi niin pakko saaha kahvia ennen kuin liukuu suihkuun. Mietin tässä että luojan kiitos eilen oli vapaa kun oli se myrskypäivä. Tänään on myös pakko pestä pyykkiä. Löysin tänään juoksutissiliivit ihan vaan hajun perusteella... o.O
Mutta hei, miten muilla sujuu? Laiskiksesta ei ole kuulunut pitkään aikaan >:( Entä muut?
Äh, tänään pääsin lopulta juoksemaan matolle ja oli aika tuskaista ja eka kertaa luovutin kesken. 5km lähdin tavoittelemaan, mutta en juosten jaksanut kuin alkuun kolme ja kilometrin kävelyn jälkeen vielä kilometrin juosten. Puh ja pah. Syitä voisi keksiä: menkat, aamupalatta juokseminen, viikon tauko juoksussa. Jos kyseessä viimeinen syy niin antoipa varoittavan esimerkin kuinka liian pitkäksi ei taukoa voi antaa mennä ilman että tulee takapakkia. Itse olen vähän olosuhteiden armoilla vielä tämän viikon, enkä pysty itse kamalasti juoksuaikatauluihin vaikuttamaan, mutta sen verran kismitti, että keskiviikkona kyllä heti seuraava yritys.
Suklaapupulla hyvä meininki. Minullekin riittää 5km, mutta mitään varsinaiststa tavoitetta ei ole. Tärkeämpää olisi jos vain saisin juoksut jatkumaan arjen alkaessa kiireineen.
-laiskamato
Hei vaan, juoksut alkaa olemaan jo yli puolessa välissä meikäläisellä!
Mitä meinaatte kun kaikki viikot on suoritettu? Mietiskelin jo itsekseni, että mitä tekisin. Olisi meinaan kiva jatkaa kuitenkin juoksua kun on vauhtiin päässyt. Jotenkin tuo "lukujärjestys" on yksi hyvä motivaattori Kun olen saanut homman suoritettua saatan alkaa suorittaa joitain viikkoja uudestaan esim. alkaen kuudennesta viikosta eteen päin... jos ei muutoin saa itseänsä ulos.
Mulla oli eilen "Juokse 12 min, käänny. Juokse 12 min kotia kohti taukoa pitämättä." Pistin SportTrackerin päälle. Vähän petyin tuloksiin. 3.04km..(koska aikaisempi 15min juoksu = 2.23km)
Juoksin kyllä metsässä osittain pieniä polkuja pitkin ja toisinaan oli aikamoisia ylämäkiä. Keskinopeus oli 7.1km/h
Jäi pikkusen kaivelemaan tuo tulos, joten tänään vapaapäivänä menin juoksemaan uudestaan samaisen 12+12, mutta nyt vähän suoremmalla tiellä.. 3.76km, 8.8km/h. Kuulostaa vähän paremmalta siis.
Tänään mietin juoksun alkuaikoja. Vähän naurattaa ja nolottaa nuo kuolemat kahden minuutin juoksusta :D Mutta näin se kunto kohenee.. aika huikeeta.
Polvivaivoista tuli mieleen, että mulla tossa pari juoksua sitten tuntui nilkassa kumma paine.. ei sattunut mutta oli outo. Ei nyt ole onneksi enää tuntunut.
Ennen juoksuja mä muuten mittailin itseäni, painoa, reisien paksuutta ja vyötäröä :D Mullakaan ei ole paino pudonnut, mutta ihankuin myös täällä olisi reidet pikkasen kiinteynyt. Mittailen tämän loputtua noi cm.. Vaa'alla olen silloin tällöin käynyt.
Perässähiihtäjä
Tänään kävin vesijuoksemassa töiden jälkeen 30 min, koska oli muuta asiaa uimahallille. Ajattelin illalla mennä pienelle ehkä 30 min lenkille, kun ensi viikolla on se iso juoksutapahtumakin. Nyt siellä ulkona sataa AIVAN kaatamalla. En enkä pysty menemään ihan itsesäälin vuoksi. Odotan vielä hetken, jos kunnolla taukoaisi, mutta huonolta näyttää. Ehkä saan anteeksi, kun kävin siellä vesijuoksulla?
t. Täältä Tullaan!
Terve! Minäkin kävin tänään juoksemassa - sateessa. Ei taida paljon muuta vaihtoehtoa ollakaan näillä keleillä. Onneksi kaatosade hellitti hetkeksi niin ehdin käydä tihkussa ja tavallisessa sateessa juoksemassa. Eipä ainakaan ollut ruuhkaa juoksupoluilla. :D Mutta joo 5km meni ja tänään aikaan 40,20 eli vähän nopeammin kuin sunnuntaina. Ehkä oli kiire sateesta pois. Voi että kun tuli tyytyväinen olo itseensä kun juoksu oli tehty. Olin suunnitellut meneväni ti tai ke aamuna, mutta en vain saanut aikaiseksi. Hyvä, että tänään illalla sentään.
Huvitti kun "täältä tullaan" kirjoitti 30 minuutin "pienestä lenkistä", mutta sitähän se joo on tässä vaiheessa kaiketi, vaikka joskus alkuun ainakin minulle tuntui ihan kamalalta ajatukselta juosta 30 min putkeen! Tsemppiä juoksutapahtumaan!
Tottakai olet Valojuova ylpeä kolmosestasi! Ei menny kolmosta, eikä edes ykköstä vielä kesän alussa!! Mites muuten tupakointi, oletko sen suhteen tehnyt korjausliikettä? Ja lähditkö nyt siis vetämään viikkoa 6 uusiksi?
Pukeutuminen lenkille on taas vähän ongelmallista kun alkuun on vähän kylmä ja lopussa lämmin ja vedetkin vielä kaiken lisäksi. Mitä teillä on päällä?
-Laiskamato
Ping pong! Onko täällä vielä ketään? Tuon edellisen kirjoittamani juoksun jälkeen polvi taas heitti itsensä kipeäksi ja on ollut pakollista taukoa. Huomenna varmaan taas yritän. Kuinka muilla sujuu?
-Laiskamato
Perässähiihtäjä kyseli Midnight runnista. Se on siis lauantaina eli kolmen päivän päästä. Terveenä olen pysynyt ja innolla odotan! Tavoitteena on sellainen 70-90 min aika 10 km.
Uutisia kuuluu muutenkin. Tunnen itseni sen verran, että tuon juoksutapahtuman jälkeen voi into lopahtaa ihan täysin. Siksi tein suuren liikkeen ja ilmoittauduin oikein juoksukouluun! Tapaamisiakin on ollut ja juoksutekniikkaa on käyty läpi. Olen saanut harjoitteita ja ensi kerralla on lihaskuntoharjoitteiden läpikäynti. Tavoitteena on juosta puolimaratoni syksyn lopussa! Hui!
t. Täältä tullaan!
Hei pitkästä aikaa!
Itselle kävi niin, että siinä kohtaa kun olisi pitänyt juosta 5 km niin tiesin että en todellakaan pysty siihen vielä kun etenen niin hitaasti, niin otin tavoitteekseni 3 km (joku muukin taisi tässä ketjussa tehdä saman, en vaan muista kuka enkä jaksa lähteä nyt etsimään). Sain juostua sen 3 km ja seuraavalla viikolla 3,5 km. Mutta sitten toinen jalkani kipeytyi ja tulin vielä muutenkin kipeäksi.
Nyt olen taas terveenä ja pitäisi saada uusi into päälle. Kävin äsken juoksemassa 3 km ja oli kyllä tosi takkuista. Toivottavasti pian alkaisi taas kulkemaan ja toivon että joskus vielä oikeasti nautin tästä juoksusta ja saavuttaisin edes sen 5 km. En pidä mistään liikunnasta (kyllä, olen kokeillut vaikka mitä, äitini otti aikanaan oikein tavoitteeksi että kokeilen kaikkea jos joku sopiva edes löytyisi) niin tämä juoksu on kauheudessaan kuitenkin kaikista helpointa kun ei erikseen tarvitse lähteä minnekään.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 21:40"]
Hetkinen valojuova, mittasin SportTrackerillä ensimmäisen 30min kävelylenkkkini.. se oli pituudeltaan 3:50km ja kävelin 00:36:16.. Ehkä siis mäkin otan yyberhitaan, että jaksan viisiminuuttisen ilman vatsan nipistelyjä, vaikka pienen hetkenhän se vaan kestää mut on sitäkin inhottvampi!
-Perässähiihtäjä
[/quote]
Joo, kannattaa se ottaa hitaasti. Vanha viisaus on, että matka ei tapa vaan vauhti. Mitä oon noita omia lenkkejä kellotellu, niin juoksuvauhti on lepposat 6 km/h. Eli hädin tuskin kävelyä reippaampi. Mutta tuo riittää mulle tässä vaiheessa vallan hyvin. Toivon, että juoksunopeus alkaa kasvaan tässä kun tulee uudelleen noita lyhyempiä lenkkejä.
Voi jösses, en olis ikinä uskonu nimittäväni 20 min lenkkiä lyhyeksi :D Mutta itellä on se, että kuhan saa minuuttimäärän täyteen. Matkalle se ja sama!