Aloittaisiko kukaan kanssani Porin juoksukoulun TÄNÄÄN 2.6.
Joskus olen täällä porukan kanssa Porin juoksukoulua vetänyt ja nyt ajattelin ottaa koulun taas uusiksi. Viimeksi taisin suoriutua 7km lenkkeihin asti ihan sohvaperunakunnosta, joten luotto ohjelmaan on kova. Lähtisikö joku mukaan? Vielä ehtisi tänään aloittaa, eka päivän suoritus on hyvin lyhyt!
Kyse siis tästä ohjelmasta:
Jos innostuneita löytyy, laittakaa tämä ketju suosikkeihin niin löytyy helposti. Keksikää myös itsellenne nimimerkki niin on helpompi seurata mukanaolijoita. Itse lähden kohta suorittamaan ensimmäisen päivän pätkää.
-Laiskamato
Kommentit (164)
Päivän lenkki vedetty. Ei kyllä tuntunut ainakaan helpommalta kuin aiemmin (5+3 min vedin). Tuli kyllä syötyä aika raskaasti ensin, että sekin tietty voi vaikuttaa. Tervetuloa mukaan Sohvaperuna. On meillä kyllä hyvät nimimerkit ainakin jos ei muuta. :D. Illalla kävin tänäänkin, mutta oikeassa taidat olla Valojuova, aamu olisi varmaan rauhallisin aika jos haluaa välttää muita. Palataanpa taas!
-Laiskamato
[quote author="Valojuova" time="06.06.2014 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:23"]
Mulla menossa 5.vko ja maanantaina 15min juoksua ilman taukoa. Ehdin 2.4km. Olin ihan poikki mutta voittajan fiilis, sillä juoksin koko matkan. Tiistain kävely 30min, helppo nakki mutta keskiviikon juoksu yht. 20min. oli taas vaikeampaa. 18 min kohdalla jouduin vaihtamaan kävelyksi. Tänään olisi ohjelmassa tunnin kävelylenkki. Ja siis onkin, mitään en jätä väliin!
Onko muita menossa vkolla 5? Tuntemuksia?
[/quote]
Hei tämä on inspiroivaa! Kerro vaan tähän ketjuun sun treeneistä että miten ne on menny ja mitä tuntemuksia sulla on jne. Jos saa utsia niin mikä sun lähtötaso oli? Toivon että se olis yhtä epätoivoinen ku mulla niin saisin vähän tsemppiä! Vaikka en usko että kellään voi olla näin paskat tasot alottaessa ku mulla... :P Tähän mennessä nämä harkat on ollu aika helppoja. Milloin sulla tuli ekaa kertaa semmonen olo, että onko tämä tän rääkin arvoista? Ja onko vielä kertaakaan tullut sellainen olo että tämä on kivaa? Siis että onko sitä oloa, että juoksu kulkee ja mukava juoksennella?
[/quote]
Iloksesi voin kertoa, että lähtötasoni oli 0 tai miinus0! Mulla on n. 7 kg ylipainoa ja en ole harrastanut hengästyttävää liikuntaa moneen vuoteen. Kävelylenkit ovat olleet ainoat liikuntamuotoni. Viime kesänä kokeilin pyöräilyä pitkästä aikaa mutta reidet oli niin voimattomat, että en jaksanut jatkaa sitä. Kuljen työmatkat autolla. Mutta juoksutreeneihin. Alkutreenit oli kivan lyhyitä ja välillä oisin voinut kävellä/juosta muutaman minuutin enemmän mutta pidin tiukasti kiinni ohjelmasta, ettei tule sitä oksennusta kurkkuun ja pistän hanskat tiskiin. Alku sii meni yllättävän helposti lähtötasoani ajatellen. Eka mikä pisti todella koville oli 4. viikon perjantai. Juokse 15min ja kävele kotiin. 10 min meni ok, mutta sen jälkeen meinasi tulla noutaja. Juoksin tahdonvoimalla, pari kertaa horjahdin mutta juoksin tosi hitaasti ton lopun 15.een minuuttiin ja sitten kävelin takaisin pökerryksissä. Sen jälkeen tulleet 15 min juoksu ok ja 20 min men i18minuuttiin asti ok) Toi 6. vkon sunnuntai on alkanut kummittelemaan takaraivossa;juokse 5km!. En usko, että vikon päästä pystyisin sen juoksemaan. Mutta olen iloisesti yllättynyt, että pystyn nyt juoksemaan 2.5km lenkkejä. Luulen, että teen 5. viikon uudelleen ja vasta sitten siirryn 6.lle viikolle.
AAAAAAOOOOOOEEEEEEEEAAaaaaaaaaooooooooeeeeeeeAAAAoooo!!!!!!!
En olis ikinä uskonut!!! Meni se neljä minuuttia ja tosiaan vielä kahesti!!! Vauhti ei edelleenkään päätä huimaa, reippaasti kävellen pysyy kyllä perässä, mutta minä JUOKSIN! Juoksin sen koko neljä minuuttia. Kahesti!
Ja mikä parasta, noteerasin sen hemmetin leikkikentän vasta kun olin jo ohittanut sen!
Onni! Autuus! Viimeksi juoksin neljä minuuttia tai yli alkuvuodesta 2001.
Miten muilla menee? Miten meni nelonen? Joko Laiskis ehti käydä?
Nyt muuten kun kahtelen tuota juoksuohjelmaa, niin voipi olla, että tämä oli vaikein kohta varmaan viikkoihin. Nyt tätä neljää minuuttia jauhetaan niin kauan, että varmaan sitte ku tulee tuo vitonen niin se alkaa olla jo ihan sama.
Seuraava kauhukohta on viidennen viikon maanantai kun pitää juosta vartti yhtä soittoa!!!
Mutta se on vasta sitten >:D Sitä ennen nautitaan näistä nelosista :)
Hienoa Valojuova! Upeeta ja mahtavaa, että ylitit itsesi!
Täälläkin 5+4+5+4 vedetty ja yllättävän keposesti jotenkin meni. Vesisateessa vedin ja oli jotenkin helpompi hengittää, tiedä mistä johtui. Mutta suoritettu on! Kyllä se tästä taas.
Miten muut, vieläkö oletta kyydissä mukana? Sohvaperuna? Rapakunto? Päiväperho? Äläkää nyt vielä luovuttako!! Ja tulkaa kertomaan kuulumisia, se auttaa jaksamaan pidemmän päälle!
-Laiskamato
Täällä ollaan! Päivän lenkki vedettiin jo aamusta, ja ihan yllättävän hyvin sujui. Hyvä me kaikki!
päiväperho
Tervetuloa seuraan Suklaapupu! Mielenkiinnolla luetaan myös edistyneempien kokemuksia!
Hyvä kun otit Valojuova puheeksi, että odotat lauantaita kun saa vaan kävellä. Itse jotenkin olin olettanut, että tänään on juoksusta välipäivä, mutta eipä vaan olekaan kun tarkemmin ohjelmaa aloin tavaamaan sun kommentin jälkeen. Täytyy yrittää joku väli juoksulle tälle päivää löytää, vaikka kiirettä pitää ja ohjelmaa päivälle on muutenkin paljon.
Mulla ei ole vielä pistellyt missään vaiheessa, mutta en ole vielä ihan suoraan syönnin päälle kyllä juoksemaan lähtenyt. Edellisestä ruokailusta on ollut vähintään se 2 tuntia. Muistahan Valojuova venytellä niitä koipia kans, ettei jumaha jos alkaa nyt jaloissa tuntua. Miten uudet kengät on pelannu?
-Laiskamato
Kiva kuulla että Sukliksella sujuu :) Itse olen kans miettinyt sitä, että mitä jos sairastuu kesken kaiken? Montako päivää pitää ottaa uudelleen että voi jatkaa? Tuli siitä mieleen kun tänään oli kurkku vähän karhea. Ei kuitenkaan niin karhea ettenkö olisi käynyt heittämässä lenkkiä.
Eli tulin just 3+4+4+3. Meni yllättävän hyvin!!! Odotin hirveetä tuskaa ja kipua sen eilisen huonosti sujuneen homman jälkeen, mutta fiilis on ihan eri! Juoksin ekan nelosen kävelyvauhtia vastatuuleen. Pidin max. minuutin tauon ja lähin hölkytteleen takaisin päin. Oli kyllä mukavaa juosta kun happi pelasi.
Veikkaan että helppous tuli siitä että pidin vauhdin käytännössä olemattomana ja siitä, että en röökannut lähes kahteen tuntiin ennen suoritusta. Näkyy tuolla olevan merkitystä.
Voi jospa hurahtaisin tähän hommaan niin, että pääsisin tupakistakin eroon samalla!
3. viikko alkuun. Lyhyesti omat kuulumiset: tänään tuntui hyvältä! Ei missään vaiheessa hankalalta! Jee!
-Laiskamato
Hieno kuulla Laiskamato! Itellä oli tänään eka kerta, että ei olis napannut lähteä. Menin kuitenkin, totta kai. Ja voi että oli tahmeeta! Mietin, että ehtiiköhän tämä muuttuakaan helpommaksi ennen perjantaita ja vitosta...
Toisaalta pääsin taas parikytä metriä pitemmälle kuin viimeksi vaikka oli karsea vastatuuli. Mietin että varmaan siksi oli niin raskasta kun lähdin liian pian tupakin polttamisen jälkeen. En malttanut odotella tarpeeksi kauaa.
Huomenna uuteen nousuun..?
Samaista ohjelmaa noudatan. Eilen juoksin 5km ilman ongelmia. Voi että tuntuu hienolta!
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 23:23"]
Samaista ohjelmaa noudatan. Eilen juoksin 5km ilman ongelmia. Voi että tuntuu hienolta!
[/quote]
Ooooo! Onnea! Olen vähän kade, mutta aion tulla perästä. :) Mahtaa olla kyllä hieno fiilis? :)
Suklaapupun tunnelmia viikolta 5:
vko 4 pe, 15 min juoksu meni yllättävän hyvin. Alun 2 min oli pahimmat, kun jalat oli jumit torstailta. Hidastin vauhtia ja sitten toimi jalat sekä kroppa. Eli hyvin meni.
viikonlopun huili ja kävely toimi moitteettomasti ;) paitsi, että teloin tosta säärtäni auton oven välissä, joten tämän maanantain juoksu 7,5+7,5 jätin väliin ja yritän ottaa sen huomenna 30 min kävelyn sijaan.
eli osa mennyt yllättävän hyvin, nyt tuli pientä takapakkia, ja yritän tasoittaa sitä tällä viikolla.
suklaapupu
Pikkasen viiveellä nyt. Eilisen suorituksen pystyin tekemään vasta tänäaamuna kun en saanut lapsille hoitajaa aiemmin, mutta nyt taas ohjelmassa mukana. Eka kerta kun kävin aamulla ja olipahan karua lähteä lämpimästä sängystä koleaan aamuun juoksemaan, mutta tehty! Ihan ok taisi kuitenkin mennä. Mitä nyt unohdin venytellä jälkikäteen ja nyt on jalat jumissa. Onneksi pari välipäivää josko paranevat sitten.
Mutta hieno homma, että Valojuovalla onnistunut juoksu eilen! Motivoi kummasti! Ja olisihan se hienoa jo tupakkakin jäisi samalla. Tsemppiä siihenkin urakkaan jos meinaat aloittaa. Se kannattaa varmasti. Miten kurkku voi tänään?
Iskikö flunssa? Itse katselen sitten miten toimin jos jotain ongelmaa jossain vaiheessa tulee. Vielä en tiedä mitä teen. Tää on kuitenkin aika pitkä rupeama, joten varmaan jotain takapakkiakin tulee jossain vaiheessa.
Vielä reilun viikon verran voin päivitellä kuulumisia tiuhaan, sen jälkeen harvenee satunnaisiksi kerroiksi kesän rientojen viedessä mukanaan, mutta ohjelmaa aion silti jatkaa sitkeästi!
Miten Rapis, Sohvaperuna ja Päiväperho? Vieläkö olette pysyneet liikkeessä?
Kiva kuulla myös Sukliksen kuulumisia. Päivitähän vaan jatkossakin!
-Laiskamato
Hellurei! Miten tyypeillä sujuu?
Eilinen 45 min kävely oli palkitseva. Kävelin ajottain jopa nopeampaa kuin ukko ja alun puuskutuksen jälkeen pystyin keskustelemaankin ilman että piti joka pilkun kohdalla vetää erikseen happea. Kunto paranee!!!
Äsken kävin 2+5+5+2. Menihän tuo. Alkaa uutuuden viehätys hävitä tästä hommasta, tylsää meinaa olla. Pitää alkaa vakavasti harkitsemaan kuulokkeita tuohon älyluuriin.
Hiukan masensi se, että juuri kun huohotin naama punaisena ylös yhtä pientä vastamäkeä, niin takaa porhalsi ohi kaksi sportti-ihmistä. Naisia, ikä 25-30. Näistä tyttäristä näki, että niillä oli vielä ihan kelkutteluvauhti vaikka ne silti veti puolet kovempaa kuin minä... Ja sen lisäksi ne vielä nauraa kälätti koko ajan!!! Siis miten ne pystyy naureskelemaan ja juttelemaan samaan aikaan kun ne juoksee??? Ite tein kuolemaa siinä "ylämäessä" ja olin kuolla kateudesta.
Lisäksi jälkimmäisen vitosen jälkeen tunsin lievää pistoa kyljessä. Ekaa kertaa.
Huomenna paremmalla sykkeellä? Tän perusteella tuntuu toivottomalta että perjantaina pitäisi pystyä menemään jo vartti... =/
Totta kai pääsee Gabriel mukaan! Ja hienoa kuulla Sohvaperunastakin. Mahtava asenne kun jaksat jatkaa, vaikka aikataulu lipsuu ja muutenkin on vaikeeta! Jatka tuota, varmasti onnistut ja kohta saat meidät kiinni :)
Luuletko Sohvis, että vedät liian lujaa? Saisitko ajan täyteen, jos entisestään hidastaisit vauhtia? Sitä paitsi minusta voi jo ajatella, että vedät ihan täydet ajat jos kerta huohotustauot on noin lyhyitä. Sitä paitsi intervallithan ne parhaiten kuulemma kehittää :)
Kivaa tosiaan että tulee muitakin mukaan.
Onko teillä mitään konkreettista tavoitetta tässä hommassa muuten? Sen lisäksi että kunto paranisi ja terveys. Esim. laihdutusta, elämäntaparemppaa, etelänmatkaa tms? Sillä kysyn, kun mulla itellä on haaveissa koira. En ole uskaltanut sitä aiemmin ottaa, kun on niin huono kunto. Että eihän siitä mitään tule jos pitää itkun kanssa lähteä sitä kävelyttämään, ei ole kivaa koiralla eikä minulla. Mutta jos oppisi liikkumaan, niin sitten voisi a) ottaa hyvällä mielellä sen koiran kun uskaltaa luottaa että se tulee hoidettua b) jaksaisi harrastaa sen koiran kanssa vaikka mitä. Eikä tämä koira-asia nyt tämän 11 viikon projektin jälkeen toteudu, asutaan nimittäin ukon kanssa kerrostalossa. Eka pitäisi muuttaa tästä pois jne. Mutta että jos olisi parempi kunto, niin minulla olisi mahdollisuus ottaa joskus koira.
Toinen on sitten se, että lääkäri sano suoraan, että e-pillereitä ei syksyllä enää tipu jos ei verenpaine alene. Ja mielellään paino kans. :/
[quote author="Vierailija" time="26.06.2014 klo 20:21"]
On perkele avutonta porukkaa, kun ei osaa juosta ilman kouluja!
[/quote]
Haluaisimpa totisesti tavata sen ihmisen, joka juoksee 10 km treenaamatta. Tätä superihmistä tulisin katsomaan pitemmänkin matkan takaa. Autolla.
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 11:27"]
Hei ja kiva,kun pääsin joukkoon mukaan ja Laiskamato muistit minut :) Minun muisti on kyllä aika huono,muistan vaan plösö-nimimerkin,se jäi jotenkin mieleen.
Kävin nyt 3.kerran tällä viikolla lenkillä, nyt tein 3 min. x 6,eli juoksua/kävelyä vuorotellen 3 min.ajan,kännykkään laitoin hälytykset.Tuo viimeinen spurtti oli jo aika tukala,mutta sisulla vaan :D
Minun tavoitteeni tällä :mielialan paraneminen (sairastan kr.masennusta ),kunnon kasvaminen ja läskin karkotus :) Ja olisi kyllä mahtavaa,jos tällä kertaa tämä into kestäisi talvenkin yli.
[/quote]
Siis tämä oli Gabriel...
Laiskamato: Hei paska juttu tuo polvi!!! Mulla meinaa muuten olla samaa oiretta =/ Oon ajatellut, että jos tämä on vaan tämmöstä alottelijan vaivaa ja tämä menee kohta ohi? Olisko sulla muuten semmosta mahdollisuutta, että jos et jo tee niin, niin muuttaisit lenkkisi pehmeämmälle alustalle, eli polulle tai pururadalle tms. Se kuulemma saattaa auttaa. Ite muutin lenkkimaastoa niin, että pätkä tulee polkua myöten.
Minä asun Oulussa :)
Gabriel: Hieno homma, että sait trrenin läpi sisulla! Sitä kai tämä homma vaatii kaikkista eniten, luulisin... Mahtavaa myös se, että yrität elämäntapamuutosta sairautesi vuoksi.
Jostain luin, että jo pelkäästään se, että jaksaa koko ajan yrittää niin vaikuttaa positiivisesti. Kun jos onnistuu edes muutaman päivän tai viikon, niin sekin on jo kotiin päin verrattuna siihen, että on vaan sitä samaa 24/7/365. Ite ainakin toitottelen tätä itelleni aina kun into johonkin hommaan loppuu.
Niin ja minä olen kans semmonen, että saan asiat paremmin tehtyä jos on aikataulu, lukujärjestys, tehtävälista tms. Se on tavallaan semmonen projekti, jonka loppupää on näkyvissa ja aina on suuri tyydytys, kun saa vetää viivan yhden kohdan yli että tehty!!!
Ja sitten itse asiaan! Kävin rykäseen sen vartin!!! Se meni, mutta loppu olki aika tuskasta kyllä. En olis kyllä ikinnä uskonut. Mutta se on vähän ceestä, että kun tuon ohjelman mukaan tän matkan pitäis olla 2,5 km niin karta mukaan mulla ei ole kuin 1,6 km :( :( :( Mutta tuosta on kyllä loivaa nousua n. puolet matkasta, täsyin tasamaata ei edes täältä entisestä merenpohjasta löydy.
Positiivista tässä on se, että kun eilen en palannut samaa reittiä kotiin niin en ole osannut aiemmin sanoa, mutta siis nyt meni yhteen suuntaan juosten se vartti, of course. Mutta takasin tullessa meni 20 min. Eli "juoksuvauhtini" on kuitenkin etes ihan vähän nopeampaa kuin kävelyvauhtini.
Suhtaudun ERITTÄIN skeptisesti siihen, että kahen viikon päästä menisi 5 km...
Mutta nyt aion nauttia tän päivän vartista!!!!!!!!!!! Olen hyvä, kaunis ja paras ♥ :)
Hyvin menee vaikken olekaan ehtinyt tänne päivittää...tälle päivälle lenkki vielä edessä. On ollut niin kuuma ettei aikaisemmin oo viitsiny lähteä. Mutta kohta.
Mullakin lenkkarit on parhaat päivänsä nähnyt, uudet pitäisi hommata mutta en ole vielä raaskinut.
-rapakunto