Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloittaisiko kukaan kanssani Porin juoksukoulun TÄNÄÄN 2.6.

Vierailija
02.06.2014 |

Joskus olen täällä porukan kanssa Porin juoksukoulua vetänyt ja nyt ajattelin ottaa koulun taas uusiksi. Viimeksi taisin suoriutua 7km lenkkeihin asti ihan sohvaperunakunnosta, joten luotto ohjelmaan on kova. Lähtisikö joku mukaan? Vielä ehtisi tänään aloittaa, eka päivän suoritus on hyvin lyhyt!

Kyse siis tästä ohjelmasta:

http://www.pori.fi/material/attachments/hallintokunnat/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf

Jos innostuneita löytyy, laittakaa tämä ketju suosikkeihin niin löytyy helposti. Keksikää myös itsellenne nimimerkki niin on helpompi seurata mukanaolijoita. Itse lähden kohta suorittamaan ensimmäisen päivän pätkää.

-Laiskamato

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gabriel täällä...minulla on ihan sama juoksuvauhti,eli 15 minuuttia juosten on 20 minuuttia kävellen :D Mutta siis kuitenkin nopeempaa kuin kävely!

Minä en sitä 5 km matkaa ottanut kirjaimellisesti silloin aikoinaan,kun aloitin tätä ohjelmaa,juoksin enemmän ajan mukaan ja silti saavutin muutamassa kk:ssa tunnin juoksulenkit! Ja aloitin sohvaperunakunnosta!

Ja jos joskus en jaksanut juosta tiettyä osuutta,en juossut veren maku suussa...toisena päivänä juoksu ei millään kulkenut,mut toisena taas kulki hyvin.

Ja huomasin,että kehitystä tapahtui juurikin lepopäivien aikana,saattoi olla vaikka useampi päivä välissä,niin jaksoikin ihan eri tavalla kuin ennen.

Ja muistan,kun ensimmäisen kerran saavutin maagisen 15 minuutin juoksun,olin ihan Flow:ssa,tais lähteä kerrankin endorfiinit liikkeelle :D

Ja epäonnistumisista ei kannata ottaa pulttia,kunto kuitenkin kasvaa koko ajan ja juurikin tällä tavalla se tapahtuu nopeasti.Itse en olisi ikinä koskaan milloinkaan uskonut pystyväni tunnin lenkkeihin!

Hyvä ME :)

Vierailija
42/164 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä usko että juoksen liian kovaa, ehkä se on vaan uskonpuutetta ja vähän heikkoa motivaatiota, sehän on epämukavaa vetää jaksamisen rajoille asti ja mä olen mukavuudenhaluinen. Mutta ei mulla ole kiire mihinkään, en ny oikein osaa asettaa mitään muita tavoitteita kuin sen että kunto vaan nousee siitä mitä se on ollu... Vähän epäilen että mulla voi olla veren hb matala kun välillä lenkillä on ollu vähän huimausta.

Mä olen oulun eteläpuolelta, täällä maalla saa puuskuttaa ihan yksinään metässä, ollu niin kylmää ettei siellä ole nyt juuri ollenkaan itikoitakaan.

sohvis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kunnonkohotus/terveys lähinnä päätavoitteena. Ettei niin helposti hengästyttäs vaikka sinne bussille/junalle joskus tarvii juostakin. Laihtuakin sais ainakin sen 10kg, vaikka ruokavaliohan se ratkaisevana siinä on, että en edes oleta yksin tämän juoksentelun laihduttavan mitään. Ja minä tarvitsen ohjelman mitä seurata. Muuten ei tule mitään. Ei vaan tule lähdettyä muuten vaan juoksemaan. Mutta jos on selkeät ohjeet mitä milloinkin tehdä niin ei tarvi itse miettiä. Sen kun tekee vaan.

Polvi on vähän parempi, mutta eilen illalla niin kipeä, etten kunnolla pystynyt kävelemään. Katson illalla mikä tilanne ja menen sen mukaan tai tarvittaessa lykkään 15min pätkää huomiselle/myöhemmäksi. Ihmettelinkin jo miksi jalat eivät vielä ole vaivanneet kun aiemmilla kerroilla muistaakseni ongelmia on jo tässä vaiheessa ollut.

Tsemppiä Valojuova tälle päivää! Sulla on ainakin hyvät syyt ja tavoitteet jatkaa juoksua!

Mistäpäin muuten olette? Itse asustelen pk-seudulla.

-Laiskamato

Vierailija
44/164 |
27.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kiva,kun pääsin joukkoon mukaan ja Laiskamato muistit minut :) Minun muisti on kyllä aika huono,muistan vaan plösö-nimimerkin,se jäi jotenkin mieleen.

Kävin nyt 3.kerran tällä viikolla lenkillä, nyt tein 3 min. x 6,eli juoksua/kävelyä vuorotellen 3 min.ajan,kännykkään laitoin hälytykset.Tuo viimeinen spurtti oli jo aika tukala,mutta sisulla vaan :D

Minun tavoitteeni tällä :mielialan paraneminen (sairastan kr.masennusta ),kunnon kasvaminen ja läskin karkotus :) Ja olisi kyllä mahtavaa,jos tällä kertaa tämä into kestäisi talvenkin yli.

Vierailija
45/164 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gabriel kävi 40 min. lenkillä,juoksua 3 min. x 5 ja muut kävelyä! Ja tuli kuuma enkä olis yhtään enempää jaksanut! Varjossa + 20 ja mitähän auringossa :)

Osa lenkistä on kyllä varjossa,kun juoksen rannan tuntumassa olevalla pururadalla.

Vierailija
46/164 |
29.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gabriel tässä;se mun pururata ei oikeestaan kait ole pururata,pohja on kovettunut ja aika hyvä juosta,ei siis pehmeä ollenkaan :) Oikeestaan se on ihan huippu "rata" juosta! Talvisin siitä kulkee hiihtolatu ja menee siis koko ajan rannan tuntumassa,sopivasti tulee raikasta ilmaa järveltä ja puut välillä varjostaa :)

Asfaltilla en juokse kuin muutama sata metriä joskus.

Vierailija
47/164 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveiset täältä lomareissulta! hienoja suorituksia monella takana ja kiva kuulla että sukliskin edelleen sinnittelee mukana vastoinkäymisistä huolimatta. Minäkin edelleen ohjelmassa mukana reissusta huolimatta. Eilinen 15 min hotlan kuntosalilla meni kuin lentäen! Ehkä urheilullinen ympäristö edesauttoi asiaa. :D Hengitys kulki ja enemmänkin olisi mennyt kevyesti. Matkaa juoksulaitteen mukaan meni 1,9km mutta tosiaan fiilis oli niin hyvä että lujempaakin olisin voinut mennä ja loppua kohden lisäsinkin vauhtia koko ajan. Ainakaan ei ollut ylämäkiä että ehkä tasainen maasto helpotti myös TAI sitten ehkä kunto on noussut! Mutta huomista 20 min innolla odottaen...Ehkä pitää hankkia juoksumatto kotiinkin niin tulisi talvellakin juostua. Tsemppiä! Palaan taas linjoille kun pääsen.

Laiskamato

48/164 |
02.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jumalan pyssy ja puukuulat! En olis ikinä uskonut! Kävin just juokseen 20 min, "eikä tuntunut missään"!!!

Kirjotin tänne itse asiassa tuosta toissapäivän vartistakin, mutta sähläsin ja pitkä viesti meni sen siliän tien. Mutta mulla meni se toissapäivän vartti päin persettä jos suoraan sanotaan. Tai ei päin persettä, jaksoin kuitenkin koko matkan, mutta oli tuhannen rankkaa. Jalat pelas ihan ok, mutta happi ei kulkenut, ei sitte millään.

Oli tuhannen kuuma ja menin pelkässä t-paidassa, siis ilman takkia. Oli kuuma päivä ja rantatie ihan täynnä lössiä. Pulsut istuskeli penkeillä, sportti-ihmisiä sujahteli ohi oikealta ja vasemmalta ja kaikenmaailman sunnuntaikävelijät siellä pyöri haittona.

Olin jonkun aikaa juossut kun huomasin, että meikän valtavat meloonit (F/G :/ ) hytky ja tutisi siinä mun nokkani alla. Alko hävettään ihan vitusti ja tuli semmonen olo, että kaikki pulsut kyylää. Tuo mun soft shell -takki on niin tiukka miehustasta, että se pitää ryntäät hyvin kurissa. Sitä ei ollu ja siinä sitä hyllyttiin menemään.

Eli porukkaa piti melekein väistellä, hävetti, oli tukalan kuuma ja happi ei kulkenut. Lisäksi jalassa semmoset sata vuotta vanhat kolmiraitaverkkarit, joitten resori on liian löysä ja lahkeet lyhyet. Eli odotukset olleet kovin korkealla tälle kakskytminuuttiselle lähtiessä. Mutta kuinka ollakaan!

Vejin tosi hyvin koko 20 min. Menin semmosta reittiä, että jossain n. 6-7 min kohalla on ihan törkeä vastamäki. Jaksoin sen ylös ja jatkoin matkaa. Ajattelin että kun tuo vastamäki on alkumatkasta, niin palatessa saan läkähtyneenä siinä levätä. Tämä piti paikkansa. Juoksin takasin n. 20 sek nopeampaa koska mäki.

Happi kulki tosi hyvin. Siihen varmaan vaikutti se, että en oo tänään vetänyt kuin kaks röökiä. Eli kävin ennen kuin olen kerennyt koko päivää vetää röökiä naama harmaana. Vaikutti myös että täällä sataa vettä (happirikas ilma???) ja on kylmä. Sain vetää takki päällä. Eikä ollu muita ihmisiä, vaikka tuo on suosittu reitti myös.

Uskomatonta. Odotin tätä pelon sekaisella kauhulla. Ja arvatkaa mikä on parasta? Seuraavan kerran treeni kovenee vasta ens viikon keskiviikkona!!! (12+12.)

Nii ja takasin tullessa oli kauhiat endorfiiniryöpyt ja radiosta tuli Bonanza. Nauratti :D (Radio Suomi oli päällä koska puolelta tuli paikallisuutiset.)

Sain ostettua itelle uudet kolitsit. Makso kakskymppiä CM:ssa ja nuo on ihan paskat. Käyn ostaan paremmat kuhan saan aikaseksi, mutta kyllä nuo nyt siihen asti välttää ja eipähän oo haaroissa reikiä. Aloin myös harkita sporttiliiveihin sijoittamista. Täällä on City Sportissa loppuunmyynti ja kävin siellä pyöriin, mutta en tajunnu niistä mitään. En sitte uskaltanu ees sovittaa tai katella kunnolla kun ajattelin, että mitä jos mää teen jonkun armottoman etikettimokan ja alan juokseen jossain perkeleen spinning-housuissa ja kaikki sportti-ihmiset nauraa mulle. Kun eihän niistä jumalauta tiedä niistä housuista että mihin ne on ku joka ikiseen hinttikyykkään pitää nykyään olla omat textiilit, omg.

49/164 |
05.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuaah. Kävin juokseen ton tän päivän vartin. Mietin siinä ennen puolimatkaa tai niillä main, että mikä on ku ei happi kule ei yhtään ja on niin vaikiaa. Sitte tajusin, että se johtu siitä, että olin oikeasti juossut sen alun. Hidastin sitten takaisin normaaliin vauhtiini, niin sain sinniteltyä vartin loppuun.

Kääntyessä oli kyllä niin kuiva suu että meinasin mennä merivettä hörppimään. Onnistuin kuitenkin pidätäytymään ja enimmäkseen kävelin kotiin. Oli niin eväät syöty että ei puhettakaan juoksuaskelista kotimatkalla.

Dorkaa, varsinkin kun ohjelmassa lukee, että juokse rauhallinen lenkki.

Näin mulla. Miten teillä?

50/164 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan! On niin karseen kuuma, että pitää odottaa iltaan että viitsii lähteä kokeilemaan. 18 min tiukkaa settiä siis luvassa. :/

Mulla on viikonloppuna meno, joten sunnuntaina pidän lepopäivän ja yritän vitosta vasta maanantaina. Tiiän että se ei mene, mutta jos saisin menemään edes 3 km, niin olisin kyllä huipputyytyväinen.

Ajattelen, että juoksisin vaan noita aikoja tuosta ohjelmasta. Ja siinä missä lukee että 5 km niin laittasin, että 3 km.

Mutta siis ihan älytöntä kuitenkin. En olis ikinä (yli 5 viikkoa sitten) uskonut, että pystyn haaveilemaan edes 300 metrin juoksusta! Nyt suunnittelen jo 3 kilometriä.

Hyvä minä! Ja hyvä me!

Meen ehtiin pienen vesipullon -->

51/164 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuh, kävin vetään 18 min. Edelleen mittarissa 27 astetta, mutta pakko oli käyä että pääsee syömään iltaruoan jossain välissä ennen yötä.

Ilouutisia, juoksin pariakytä metriä vaille sen saman kuin mitä silloin kun oli se 10+10!

Eli kyllä se juoksuvauhtikin on kasvanut, vaikka itestä tuntuu että ei.

52/164 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voe räähkä. Kävin vetämässä 24 min. Halusin kokeilla yhtä lenkkiä ja katella että kuinka pitkälle sitä pääsen. No, pääsin 2,5 km.

21 min kohdalla alko tuntua, että nyt minä kuolen, halleluujaa. Mutta sain sitte jotenkin hoiperreltua ne loput minuutit.

Fakta on se, että viikonloppuna ei tule menemään vitosta. Mietinkin tässä, että kumpi olisi järkevämpää: jatkaa ohjelmaa normaalisti mutta niin, että muutan kaikki "juokse 5 km plus 5 min" yms. sellaisiksi että juokse 3 km plus 5 min VAI alottaisinko koko ohjelman alusta? Alusta alottamalla saattaisin saada kasvatettua juoksunopeutta. Toisaalta olisi kyllä ihan metkaa jatkaa ohjelmaa eteenkin päin.

Kumman uskoisitte olevan tuloksellisempaa?

Vierailija
53/164 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin viimeinen harjoitus ennen 5km YRITYSTÄ. Tiukkaa teki ja vauhti oli mitäänsanomaton, mutta tehtyä tuli. Yrittämään lähden vitosta heti su aamuna, mutta katsotaan miten käy.Jonkun urheilukentän yritän löytää niin tulee varmasti oikea matka ja eivät mäet haittaa.

Varmaan tuo 3 km + 5 min jne olisi tuloksellisempaa ja motivoivampaa kuin aloittaa ihan alusta. Mutta suosittelen kuitenkin, että käyt yrittämässä vitosta ja menet NIIIIIIN hiljaa kun vain ikinä. Aikaa toki kuluu, mutta mitäpä se haittaa.

Tsemppiä! Mitä muille kuuluu?

-Laiskamato

54/164 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellurei! Onnea Laiskamadolle! Mahtaa olla mukava fiilis. Miten on alkuviikko mennyt?

Mulla on mennyt silleen, että viikonloppuna oli vähän häppeninkiä niin pidin paussin. Otan ohjelman kiinni silleen, että eilen kävin 45 min kävelyllä, tänään juoksin 3 km (joka on siis mun vitonen :D ), huomenna juoksen vartin ja oliko torstaina sitten luvassa se eka "tempoa vaihdellen". Tais olla...

Yllättävän hyvin meni kolmonen. Luulin vain kerran saavani sydänhalvauksen. Puoli kilometriä ennen maalia alkoi sydän takoa korvissa ja sormet puutui. Jee jee :D

Keli oli ihan ok. Katoin ukkostutkasta, että ei ukkonen yllä tänne asti, eikä yltänytkään, mutta alkumatkasta tuli kivasti vähän vettä. Olis saanut tulla koko matkan. Kävin siis puoli ysin aikaan illalla.

Aikaa meni 3 km:iin 27 minuuttia.

Kohti uutta nousua! Kyllä minäkin sen vitosen kohta päräytän!

55/164 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ka pärkkele, tänne on tullut tavutus takaisin :o

Hyvä niin :)

Vierailija
56/164 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva kun pongasin teidän keskustelun ja lukea kuinka olette kehittyneet! Tämän myötä alan uskoa myös omiin suorituksiini kun tekin olette siihen pystyneet!

Mä olen viikolla 3 nyt.

Vierailija
57/164 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksin eilen iltamyöhäisellä 5min. Juoksin sen putkeen vaikka tiukkaa teki!! 
Aiemmin tämän viikon 4min juoksuilla huomasin varsinkin ensimmäisen juoksun loputtua, että vatsaani alkoi sattumaan ja nipistelemään tosi ikävästi. Kun toista juoksua aloin tekemaan niin en huomannut kipua enää niin paljon... Ja taas kipu tuli juoksun loputtua kun kävelin kotiin n. 10min, se olikin aika tuskanen matka. Se meni kuitenkin hetkessä ohi kun kotiin pääsi suihkuun ja se oli sillä selvä. Sama kipuilu oli tosiaan seuraavana päivänä ja ensimmäisen juoksun jälkeen.
Ajattelin ensin, että olin juonut ehkä liikaaa ennen lenkkeilyä, mutta sama oli seuraavana päivänä vaikka tankkailin viimeisiä nesteitä n. tuntia ennen lenkkeilyä.

Takaisin eiliseen. Sama kipuilu tuli juoksun jälkeen ja toinen juoksuni oli varmaan 2:50min.. Ei vaan pystynyt. 
Netistä laitoin hakusanoja vaivalle ja löytyikin kivasti keskusteluja eri foorumeilta samaan aiheeseen. Kuulemma tavallisia oireita aloittevalle juoksijalle ja menee ajan kanssa ohi.. Ja itseeni ehkä yhdistin seuraavan kommentin, tai toivoisin näin olevan

"elimistön maitohappotaso nousee ja suorituksen jälkeen lihakset taas rentoutuvat ja hapot lähtevät liikkeelle, seurauksena vatsakipu ja sekaisin menevä pakki. 

Positiivista tässä on se, että olet todennäköisesti viillättänyt aikalailla suorituskykysi ylärajoilla" (juoksufoorumi)
Pakki ei ole ollut kyllä sekaisin, nipistävä kipu vaan...

Olisikohan niin, että juoksen.. "juoksen" liian lujaa tasooni nähden.. jospa siis seuraavalla kerralla kokeilen ihan rauhallisella tahdilla hölkytellä... Eilen tuli kyllä totaalinen "en pysty jatkaa tätä enää.."
Tänään taas vapaa ja huomenna kiva 45min reipas kävelylenkki! :)

Urheiluliivejä mulla ei ole.. Pitäis varmaan hankkia vaikka ei mulla ole juuri mitään tuettavaa, mutta ois varmaan mielyttävämmät kun kevyesti topatut paksukaiset hikoiluttamassa.. Varmaan jotain halpiksia vois katsastaa jostain kun ei ole vielä kovaa uskoa tähän touhuun, että laatuun panostaisi ;)

-Perässähiihtäjä

Vierailija
58/164 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa! Juoksut on juostu, mutta raportoimaan en ole päässyt ja aina vaan hankalammaksi menee seuraavien viikkojen aikana. Nettiä tarjolla vain silloin ja ani harvoin. Seuraavien 3 viikon treenit meneekin taas juoksumatolla tämän viikon pururadan jälkeen. Ihan ok on mennyt joskin torstain treeniä haittasi armoton kakkahätä ja oli pakko lopettaa aavistus aiemmin, ettei olisi ollut pökäle pian housuissa. :D Kaikkea sitä! Tämä viikko on mennyt aamupainotteisesti kuumien kelien takana ja hyvä niin. Illalla intoa ei varmastikaan aina olisi riittänyt. Olen mennyt sitä 5,6km lenkkiä, vaikka edelleen vähän epäilyttää niinköhän on matkaa niin paljolti.

Kiva lukea teidän kuulumisia ja hienosti menee p-hiihtäjällä! Siitä se lähtee! Ja kiva, että alkuperäisiäkin on vielä mukana. Jee Valojuova! 8. viikko käynnistyy huomenna! Mietipä sitä!

Urheilurintsikat on. Ja hei Lidl mainosti urheilupaitoja eilisenä tarjouksena. En tiedä onko siis saatavilla enää myöhemmin tosin...

Muakin hävettää se oma puuskutus juostessa, mutta pururadalla yksin juostessa on saanut puuskutella rauhassa kun muita ei ole ollut. Olen muuten hengittämisestä huomannut, että aina alkuun on vähän hengitys hankalaa kunnes pääsee siihen hyvään hengitysryhtmiin about 10 minuutin juoksun jälkeen. Silloin tuntuu kun "keuhkot avautuisivat", vähän vaikea kuvailla, mutta joka tapauksessa on helpompi hengittää kuin alussa.

Tsemppiä vaan edelleen ja jatkakaahan samaan malliin!

-Ei niin Laiskamato enää

Vierailija
59/164 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Mulla on näillä vähän pidemmillä juoksuilla alkanut särkeä päätä. Tai ei juostessa, mutta muutama tunti sen jälkeen. Ikävä juttu, mutta paremmalla nesteyttämisellä kaiketi helpottaisi. Sitä tosin kun kokeilin niin tuli toi kakka-hakkaa-kalsareissa-ongelma...

Mites muuten puolisot/perhe on ottanut juoksentelun vastaan? Meillä mies alkuun sanoi, että katotaan ny kuinka kauan jaksat ohjelmaa jaksaa, mutta nyt on eri ääni kellossa kun tänäänkin nousin 6.30 lenkille. Sanoi olevansa ylpeä. :)

-Ei niin Laiskamato enää

Vierailija
60/164 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä fiilis- päivitys heti perään!
Hiljensin vauhtia lähes puolella ja jaksoin hyvin hölkkäillä ilman, että teki mieli edes katsoa millon aika loppuisi jo! Ja mikä tietenkin parasta, massuun ei kipristänyt yhtään!
Hiljentyneestä vauhdista huolimatta puuskutin ja hengästyin sekä olin punainen kun pieni possu ;P Hiki irtosi myös!
Jes, onpa nyt kiva kun oli niin luovuttaja olo perjantain juoksun ja kivun jälkeen...

-Perässähiihtäjä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi