***ENSIKOIDEN ELOKUU***
Jos kokkeilisin olla aktiivinen ja ainakin näin alottaa tämän pinon =)
Lisa&Veeti 81vrk =)
Kommentit (164)
Oon ihan unohtanut, että joku oli kysellyt esittelyjä.. Mekin ollaan Vantaalta. Mä olen 26 v. ja mies pari vuotta nuorempi. Mies on kotoisin Länsi-Afrikasta ja vauvasta tulee siis kaksi tai kolmikielinen. Naimisissa ollaan oltu joulukuussa 2 vuotta. Mese on auki satunnaisesti. Osoite on jenni_117@hotmail.com.
Kipu johtu kyllä ihan varmasti haavasta. Tuntui tasan samalta kuin synnytyksen jälkeen jaliukastetta oli pelissä reilusti (ilman en ois uskaltanu edes ajatella asiaa..). Synnytyksestä on tosin " vasta" 5 vkoa, joten ehkä odotellaan rauhassa vielä..
Meillä on siis aika samanikäiset tytöt, meidän tyttö syntyi 4.3.06, eli perjantaina tulee 5kk täyteen. Huomenna on 5kk neuvola, jännityksellä odotan uusia mittoja, lähinnä, että meneekö 7kg rikki...
En muista kerroitko jo aikaisemmin tyttösi syntymämittoja, mutta en ainakaan muista niitä... meidän tyttö siis syntyessään 3630g ja 52cm.
No ne oli aikas samoissa: 3750g/51cm! Meillä on tosiaan aikas samanikäiset tytsyt.
No niin nyt s eon sitten nähty: muumimaailma. JA ei tosiaan kannata mennä vaunujen/rattaiden kanssa. Ja muutenkin suosittelen odottamaan, että alpsi on niin iso, että jaksaa kävellä koko päivän alueella ja uskaltaa mennä johonkin kurkkimaan ilman äitiä ja isääkin (eli siis uskalletaan päästää!) Mihinkään ei päässyt vaunuilla ja polut joita siellä oli oli niin kapeita että vaunuilla ei meinannut mahtua kulkemaan kun koko ajan tuli vaunukansaa vastaan. Paikka olis varmaan hieno neliviisvuotiaalle. Sen nuoremmalle taisi riittä kun sai halata muumia. Muuten ei oikein jaksanut askartelut ja tarinat yms. esitykset kiinnostaa. Ja ruuhka oli hirveä, vaikka mainostavat, että kannattaa tulla elokuuss,a että heinäkuussa on eneemän ruuhkaa. No totta varmaankin , mut nyt kun kaikki uskoo sen niin ruuhkaa myös elokuun alussa... =)
Mut sit toinen uutinen: Elsan suusta löytyy eilen illalla HAMMAS! onhan se neiti kuolannu jne, mut en nyt joka hetki ole sinne suuhun sormiani työntänyt. Mutta eilen illalla neiti oli tulikuuma ja ajattelin, että eilinen neuvolassa annettu rokotus sen teki. Ja varmaan tekikin, mut kuitenkin laitoin sormeni sit jostain syystä neidin suuhun ja siellä se oli. Ei siis aiheuttanut sen kummempia kitinöitä tai vaikeuksia, mistä olisin moista ounastellut. Kuolaa vaan paljon ja kaikki menee suuhun. MUTTA on mennyt jo toukokuun puolesta välistä asti. Varmaan pian tulee sit jo toinen hammaskin, kun kuulemma puhkeavat yleensä pareittain. Tämä siis tuli alas etuhampaaksi ja on nyt juuri ja juuri läpi ikenestä. Oikein sahalaitainen pieni taltta!
Semmonen juttu meille. On tänään sit juostu ympäri turkua ja naantalia ja nyt ilta rauhotuttu. Ja niin otin nyt sit vaunuista kovan kopan pois, että neiti saa hiukan katsella jo ympärilleenkin. Olis sinne kyllä vielä mahtunut, mut ei kuitenkaan enää kun aletaan pukeutua lämpimämin, niin saapa sit totutella. Millos muut on siirtynyt pelkkään ratasosaan? =)
Terkkuja Turusta Minnalta ja Elsalta!
Meilläkin on kuolaa tullut jo pari kuukautta, lelut ja nyrkit suussa jatkuvasti, mutta vielä ei hampaita näy... jospa kohta meilläkin.
Oliko se niin, että miinan tyttö saa jo kiinteätä ruokaa? Meilläkin ollaan jo maisteltu, huomenna on neuvola, ja jos tulee " käsky" aloitella kiinteät, niin on sitten jo valmiiksi maisteltu. Kävinkin tuolta helmikuisten pinosta miinan tytön mittoja katsomassa! Sanottiinko teille mitään 4kk neuvolassa kiinteiden aloittamisesta?
Taas on yksi päivä koht jo takana...
Aamulla taas noustu (miehen takia) ysin aikoihin. Veeti nukkunut ulkona pariin otteeseen ja äiskä on siivonnu velipojan pihasaunaa ja pyykänny. Siinä välissä tietty piti käydä kaupassa ja tehä ruokaki, mut sehän on jokapäiväistä. Vielä pitäis leikata velpojan hiukset, kunhan tuo lapsonen nukahtaa.
Kovasti tuossa lattialla näkyy nyrkki taas kuolasuulle maistuvan, mutta ihan hyväntuulinen on... toistaiseksi ;)
Mie aloin katteleen jo heinäkuun alussa, että kohta taitaa hampaat olla tulossa, kun silloin alotti tuon nyrkin syömisen ja kuolan valuttamisen. Nyt tosiaan tulossa neljä ylös ja kaks alas, mut ei ihan läpi asti ole vielä kerenny. Lähipäivinä kuitenki luulisin.
Aika hyvin ollaan suurin osa meistä enskoista jakauduttu oulun seudulle, vantaalle ja turkuun. Muutama muualta, jos nyt oikein pysyn kärryillä...
Meillä varmaan siirrytään kans ratasosaan, kunhan ilmat alkaa jähtyyn.
Kyllähän Veeti tuohon kovaan koppaan vielä hetken mahtuis, mut ompahan sit enempi tilaa...
Jos nyt menis avittaan hieman pikkuisen unen tuloa vaikka lauleskelemalla :)
Näkymisiin :)
Lisa & V 2,5kk
Mä laitoin vaunukopan pois ja ratasosan tilalle noin kuukausi sitten. Eli tyttö oli silloin 4kk. Ei suostunut enää vaunuissa hereillä makaamaan, yritti vaan kääntyä. Rattaissa tykkää kovasti olla, vähän istuvampi asento on hyvä, siitä näkee kivasti maisemia=)
hyvin syödäänkin. Meillä sanottin 4kk neuvolass,a että kasvukäyrä alaspäin,,mut hyvin viel pärjää rintmaidolla. Mutta aloitin sit itse kun neuvolasta viikon päästä neiti rupes oleen kiukkuinen ja sit aina halus syödä 2h välein oli yö tai päivä. Niin ja suurin syy oli, että olen itse joutumassa sappikivileikkaukseen pian (en siis tiedä koska vielä) ja halusin, et neiti silloin syö jo hyvin. Nyt sit 5kk neuvolass asanottiin, että oli oikeia aika aloittaa kiinteät, että tyttö olis kyl pärjänny viel äidinmaidolla, mut s eolis vaatinu multa kärsivällisyyttä syöttää tiheesti. Ja nyt sit neiti kasvaa taas sopivaa käyrää.
Lisättiin Jenni teidät meidän meseen ja laitoin kyllä viestinki mukaan :)
Tuntuu että kaikkien muiden vauvat jo saa hampaita mut ei meidän Eetu. Vaikka kovasti kuola valuu, kaikki pitää laittaa suuhun jyrsittäväksi ja nyt on ollu sit tän viikon normaalia kiukkusempi... Hirvittää vaan että mitä sit ku niitä tulee ja mä vielä imetän :/ Toivottavasti ei äitiä kovin puraise :)
Meillä ollaan istuttu ratasosassa jotain pari kuukautta ku alkoi vaunuilu oleen yhtä huutoa... Oli kova halu nähdä ku ei välttämättä sinne nukahda!
Niin ja se Oululaisten tapaaminen kiinnostaa ainaki meitä!!
Maanantaina on sit ½-vuotis neuvola ja sitä innoissaan odotellaan :) Vaipat piti kyllä jo vaihtaa isompiin ku alko öisin valskata yli joten on tainnu pottu ja puuro tehdä tehtävänsä ;)
Onko muuten kenelläkään tietoa mistä vois löytää vauvojen kuulosuojaimia?
Nyt on pakko mennä nukkuun että jaksaa taas herätä aamulla aikaisin. Eetulla on tapana herätä päristeleen meille pinnojen välistä viimeistään seitsemältä, suloinen pakkaus :)
Marika & Eetu kohta ½ vuotta
Marikalle ensin... lastentarvike ainakin myy kuulosuojaimia.
Meillä nyt sitten lopahti imetys kokonaan. Jotenkin helpottunut olo itsellä kun ei tarvi enää sen tissittelyn kanssa tapella kun ei siitä oikein mitään enää tullut, vaikka kovin mielelläni pitempäänkin olisin imettänyt.
Kovin ootte tosiaan jakautuneet muualle... mä kun täällä Tampereen suunnalla edustan. No, tuolla odotuspuolen enskoissa on sitten tätäkin suuntaa edustettuna.
pikku-milli & Akseli 3kk
Joona nukahtaa justiinsa tohon meidän sänkyyn. Täytyy kohta siirtää omaansa.
Onnea uusille pikku tulokkaille!
Me asustellaan täällä Tammistossa. Tosin ollaan etsimässä omaa asuntoa sitten, kun miehen työpaikka varmistuu syyskuussa. Silloin suuntaamme mekin pankkiin lainaa anomaan. Olisi ihanaa, jos päästäis keväällä tai viimeistään kesällä muuttamaan omaan ja varsinkin isompaan asuntoon. Rupee pikkuhiljaa ahistamaan täällä luukussa asuminen.
Mun täytyy myöntää, että oon ihan messenger -neitsyt. En ole siis kyseistä ohjelmaa koskaan käyttänyt. Täytyy pyytä mieheltä opastusta, jotta pääsen sitäkin kautta jutskailemaan. Ei oo munkaan lähipiirissä yhtään lapsellisia. Sen takia täällä pyörinkin. Toivottavasti Joona herättäis vauvakuumeen mun kavereihin :)
Mä en oikein tiedä noista hampaista. Joonalla on alaikenessä hampaan kärki näkyvissä. Viikko sitten oli poika kauhean kiukkuinen. Nyt on rauhoittunut, mutta nyrkit on koko ajan suussa ja kuola valuu. Ei tosin ole ikenet turvonneet eikä mitään. Kait se hammas sieltä pikkuhiljaa nousee.
Mullakaan ei oo kuukautiset vielä alkaneet. Saisivat alkaa, ettei tarviis arvuutella ehkäsyn kanssa. Helposti toi kumi unohtuu ja vaikka vauvakuume jo pukkaa, ei pikkukakkosen ihan vielä tarviis tulla. Pikkuisen, kun jaksaisi odottaa, että minä valmistun ja saan töitä.
Oottelen täällä miestä töistä kotiin.
Nyt menen siirtämään Joonan pinnikseen.
pesukarhu83 ja Joona reilu 3kk
Oon kyllä käynyt lukasemassa, mutten ole saanut aikaiseksi mitään kirjotella.
Eilen päivällä oltiin neidin kanssa serkkujen luona, serkkujen lapsen vahteina. Vitsit kun pääsin helpolla kun serkkutytöt (2 ja 3) viihdyttivät meidänkin neitiä siinä. Istuin lähinnä vieressä ja lueskelin lehtiä. No käytiin me puistossa... Siinä aattelin, et millastahan olisi olla kolmen pienen lapsen äiti. Ei se nyt niiin pahalta tuntunut, mutta se todellisuus voisi olla toinen kun eläisi pitemmälti siinä tilanteessa.
Koollakin on tehnyt eka hammas tuloaan jo varmaan kuukauden päivät. Siellä se ikenien alla vielä piilottelee. Saas nähdä loppuuko imetys lyhyeen kun se sieltä päättää tulla esiin (uusille tiedoksi, että imetys on sujunut vasta reilu kuukauden, siihen asti mentiin lypsymaidolla).
Huomenna lähdetään mökille vkonlopuksi =)
I ja K, reilu 4 kk
ja jos muutaman sanan muutenki kirjottais...
Lapset ne kasvaa ihan, että tohina vain käy =)
Meillä harjoiteltu taas aamulla kääntymisiä. Ei tartte enää paljoa avittaa, niin ukko jo pyörähtää :) Pitäs vain malttaa antaa olla enempi lattialla. No, kunhan kotia takasin päästään, niin sit saa olla poika rauhassa lattialla omien lelujensa kanssa. Ei tartte pelätä, että isommat lapset touhutessaan (lue tapellessaan) juoksee päältä tai että koira (ei oma) talloo jalkoihinsa tai että muurahaiset puree...
Veeti on alkanu panttaamaan kakkaa aina muutaman päivän ja sit päästeleeki kerralla koko satsin. Kakkaa tursuaa kainaloista ja korvista asti. Jotenki oli kivempaa putsata vaikka viis kertaa päivässä pikkunen satsi, entä ku sotkea tuollaisen satsin kanssa.
Oulunseudulla suunnitellaan tapaamisia.. Pitäsköhän meän vantaalaistenkin? Jos kiinnostusta löytyy, niin kyl mieki yritän paikalle saapua :)
Lisa & V
Neuvolassa käyty, uusimmat mitat: 6810g ja 66,5cm. Kiinteät kehoitettiin aloittamaan ihan kunnolla. Kuulemma velliäkin voi antaa.
Rokotuskin tuli, ei taaskaan reagoinut tyttö mitenkään, hyvä niin.
Ai pesukarhu asuu tammistossa. Me asuttiin ennen pakkalassa, eli siinä aika lähistöllä. Käyttekö tikkurilassa neuvolassa?
Joo, vantaalaisten tapaaminen pystyyn! Mä ainakin tulen!
Lastentarvikkeesta tosiaan löytyy, ja kuulemma Claes Ohlsonilta (kirjoitetaankohan se edes noin...?) löytyy kans, edullisemmin.
Juu, Tikkurilan neuvolassa käydään.
Vantaalaisten tapaaminen kuulostaa kivalta. Meidät voi laskea mukaan :)
Oltiin tänään kaupungilla Joonan ja mun tyttökavereiden kanssa. Käytiin syömässä ja jätskillä. Alku ei ollut mitä mainioin, kun Joona oli kiukkuinen kuin ampiainen, kun huomasi olevansa vieraassa paikassa ja kovassa hälinässä. Onneksi sitten rauhoittui ja ääni muuttui kellossa. Loppuaika oltiinkin pelkkää hymyä ja jokellusta. Ekaa kertaa imettelinkin ihan julkisesti. Yleensä olen mennyt imettämään jonnekkin lastenhoitohuoneeseen, mutta en tällä kertaa. Ajattelin, että kyllä ihmiset osaavat kääntää päänsä pois, jos ällöttää. Harsolla vähän yritin peitellä ja ei me ihan ravintolassa kuitenkaan syöty vaan kahvilassa.
Ensviikolla mennäänkin Babybioon. Siellä menee just kiva lässynlässyn komedia. Joonan kummitäti tulee mukaan.
Joo, eipä tässä muut tällä erää.
pesukarhu ja Joona
Nyt on sit syntyny yks ensikko lisää :) Suippo on saanu pojan! Kohta sieltä taitaa vauvoja tulla lisää ku on niin monella paljon viikkoja :)
Meillä oli siis Allun 4kk päivän kunniaksi neuvola. Uusimmat mitat 6610g/63,6cm ja kiinteät käskettiin aloittaa - ei muuta kuin sosetta neidille nassuun, oli kyllä melkoisen sotkuista puuhaa=D
Mehän oltiin tässä pari päivää siskon luona käymässä joten olin nettipimennossa tuon aikaa..konehan sieltäkin löytyy mutta siskon tytöt ja erityisesti vanhempi(24vee) viihtyy siinä niin ettei tullut itellä mieleenkään käydä valtaamaan...vähän ihmetytti tuon vanhemman neidin meno, siellä istui päivät tosiaan koneella ihailemassa ircissä itsestään ottamiaan kuvia ja tytön koira, saksanpaimenkoira, istui pienellä parvekkeella yksin koko illan sillä aikaa! Neidillä ei tunnu muuta elämää olevan kuin tosiaan istua illat äitinsä luona netissä...vaan mitäs se loppupelissä kellekään kuuluu, yritetty on puhua järkeä mutta ei mene jakeluun niin olkoon. Koiraparka vähän säälittää vaan...sisälle sitä ei päästetä, siskolla puhkeaa samantien allergiaoireet vaikka oman koiransa kyllä kestääkin, mutta tyttären koirasta lähtee aivan uskomattomat määrät karvaa! En meinannut uskoa silmiäni, parveke ui koirankarvassa=/
Ja nyt kun sukulaisista aloin tulkuttamaan niin olipa Ween äitikin alkanut kiukuttelemaan minusta. Kun en kuulemma vastaa puhelimeen enkä voi mennä heille vaikka ohi ajoin siskolle mennessä..no, eipä ole rouva kahteen kuukauteen edes YRITTÄNYT soittaa että hankala siinä on vastata. Ja miksi ihmeessä stressaisin itseäni sinne menolla, kun olen jo saanut kuulla olevani lapsellinen kun en heidän oppieni mukaan kasvata Alisaa. Ja jos lapseni sinne hoitoon antaisin, siellä varmaan syötettäisiin jo makkaraa mun selän takana kun " grillaaminen on niin mukavaa ja meidänkin lapset on saanu" ..just joo. Tämmöstä.
Mysanille ja PauliNealle tervetuloa mukaan! Olikos muita..? Minut saa kans lisätä halutessaan meseen, sini_ankka@hotmail.com
Eipä ne sitten kovin pikaiset terkut olleetkaan=D Nyt pitää mennä vielä hoitamaan siivoukset loppuun, palailen kommentoimaan kun saan omat höyryt purettua ja saan luettua teidän jutut ajatuksella!
-Ankka & Alisa 4kk-
Suippoa kävin mieki onnittelemassa tuolla odotus-puolella =)
Kohta meitä on täällä vauva-puolellaki jo monta =)
Kunhan mie täältä evakosta pääsen, niin aletaan miettiä sitä tapaamista, eli missä ja millon. Mukaan kaikki kynnelle kykenevät :)
Tänään oli aika paska päivä. Ei Veetin puolesta vaan ihan omasta. Koira katosi eilen illalla n. 22:00 aikoihin ja ei tullut pihaan, vaikka kuinka viheltelin (yleensä tulee heti). Kun se ei ollu aamuun mennessäkään vielä ilmestyny pihalle, soitin sit kenneliin, josko sinne olis tuotu. Sieltä neuvottiin soittamaan Porvoon Nelitassuun, että sieltä oli heille soitettu yhdestä mäyräkoirasta. No siellähän se!
Joku " yli-innokas" helsinkiläis-rouva oli napannu sen tuosta tiehaarasta kyytiin ja vieny Porvooseen yhteen löytöeläinpaikkaan! Tosi kiva! Ajoin sit 30km yhteen suuntaan hakemaan sitä ja maksoin innokkaan rouvan touhuista yli 36¿... Kyllä sapetti! Ei sitten ollu tällä kyseisellä henkilöllä mieleen tullu, että jos talon tiehaarasta ottaa koiran kyytiin, se todennäkösesti on siitä talosta!
Noh, pitää tapahtuneesta viisastuneena laittaa koiralle puhelinnumero kaulapantaan, jos " löytäjä" sit vaikka soittais... (ja voishan koiraa pitää tietty kiinni, tiedän)
Ja olihan siinä tietty hyvä puoli se, että ei ollu koira jääny auton alle...
Juoko teän muksut tuttelia? Me ostettiin sillon laitokselta tullessa täys laatikko, kun oli sitä keltasuutta ja piti ruokaa tuputtaa tuputtamisen perään. Noh, nyt sitä sit on menossa melkein täys laatikko roskiin, kun viimeinen käyttöpäivä taitaa olla 28.8 :/ Eilen illalla ennen nukkumaan menoa yritin yhtä purkkia juottaa, niin Veeti vain irvisteli ja yökkäili ja hymyili perään. Tissiä piti saaha. Olisko 4-5:stä purkista vähän annettu, eli ei juuri mitään...
Eli NapNap tai pesukarhu näin lähimpinä asujina, jos vain tarvitta niin ne kyl joutaa :)
Nyt ruokaa laittaan...
Lisa & V & kadonnut koiruus
Meillä kokeiltiin petihommia noin 6 viikkoa synnytyksen jälkeen, kipeetä teki... mulle se oli tosi kova paikka, että ei onnistunut, mies sai sitten lohdutella... sitten kokeiltiin uudestaan vajaan viikon kulttua, paljon vaan liukastetta peliin, niin kyllä se onnistui. Edelleen on paikat vähän hellänä, luulen että se on just kuivuuden syytä. Muuten paikat tuntuvat samanlaisilta kuin ennen. Nyt vaan on mietinnässä tuo ehkäisy...
Minkä ikäinen on miinan tyttö?