***ENSIKOIDEN ELOKUU***
Jos kokkeilisin olla aktiivinen ja ainakin näin alottaa tämän pinon =)
Lisa&Veeti 81vrk =)
Kommentit (164)
Tulihan se sieltä loppujen lopuksi :D Täytyy kyllä sanoa että itellä olis menny hermot tohon odotteluun jos noin paljon meni yli..
Ja sitten neuvolakuulumisia: Eli käytiin eilen ottamassa strategiset mitat, 4660g ja 54,4cm. Oli kyllä hassu toi pituus kun se on mitattu viimeksi 2 viikkoa sitten ja silloin 54cm. Taisi johtua mittaajasta, edellisellä kerralla ei ollut oma neuvolantäti paikalla. Ja painokin oli tädin mukaan alhainen(!). Viikko sitten paino oli 4540g. Käski mun kytätä Mathildan syömistä.. mitens sitä voi kontrolloida kun ei tissiä nyt väkisinkään voi antaa!? Mies kyllä sanoi että ne vaan pelottelee heti kun joku mitta ei ole neuvolan normeissa, toivotaan niin.
Ens viikolla onkin sitten lääkäri,jos se olisi vähän fiksumpi :D
Täytyy varmaan mennä pukemaan kun ajattelin lähteä vähän ostoksille. Kiva kun sukulaiset muistaa synttärinä niin on taas varaa ostaa itelle jotain kivaa:) Vaikka kai sitä pitäs odotella kunnes toi pömppismaha on poissa niin näyttäisi vähän paremmalta, hehe.
Sateiset terkut täältä naapurista!
Mysan ja Mathilda 6vkoa
Mysan, nuo mitat on kyllä niin kiinni mittaajasta. Meilläki viimeksi meinas, että oli jopa lyhyempi kuin ennen :D Pistin mittaan uudestaan ja johan näytti normaalimpaa KASVUA :D
Tänne ei mitään uutta. Kävin työpaikalla " kylässä" tänään Veetin kans. Ei tarjottu etes kahvia... Köyhä paikka ;) Ei yhtään ikävä sinne.
Keinutuoli-projekti vieläki kesken...
Meät tunnistaa kans siinä kaffilan edustalla joko emmaljungista (puna-mustat) tai sit kauppakärryssä Gracon oranssi-harmaa kaukalo...
L&V
Meilläkin oli tänään neuvola: terkka meinasi että jokohan ois syntymäpaino saavutettu ja meidän neiti painoikin jo 4190g, syntymäpaino oli 3960g..komeasti kuulemma kasvaa:) Pituutta ei jostain syystä mitattu.
Moni oli antanut vinkkejä rintapumpun käyttöön, olen kyllä aina lämmittänyt rintoja ym. mutta ei niin ei..maito kyllä alkaa herumaan herkästi mutta ei sieltä vaan pumpulla mitään tule, vinttasin koko pumpun kaapin perälle kun hermostuin ja totesin että taitaa olla mun tisseissä vikaa;) Liian pienet varmaan:D
anteeksi tekstin omanapaisuus, en ole vielä ehtinyt teidän juttuihin perehtymään:)
Queen ja Liia 2viikkoa
Laitoin sulle aikaisemmin jo viestiä tuonne odotuspuolelle, mutta et tainnut sitä nähdä!
Paljon onnea teidän perheelle! Sieltähän tuli ihan mukavan kokoinen pikku prinssi! Nyt ei muuta kuin vauva-arkeaan tottumista!
Meidän poju on oikea miesten mies ;) häntä on kovasti tutkittu pieni kokoisuuden vuoksi, mutta mitään muuta ei ole löydetty kuin kohonnut testosteroni... Meillä oli ensimmäinen flunssakin juuri, josta nyt ollaan toipumassa. Saa nähdä milloin teidän poju vilahtaa meidän ohi. Poika painaa nyt tasan 5 kg ja ikää kohta jo 5 kk!!! Mutta terve siis on =D
Minä tulen tänne aina sitten lukemaan kuulumisia!
ONNEA vielä kerran!
T: Siriin
ps. et varmaan olisi uskonut vuosi sitten, että nyt on pieni poika sylissä =D
Onnea koko perheelle!
Aikaslailla samankokoinen syntyessään teidän rinsessa kuin meidän poitsukin :)
pesukarhu ja Joona 4kk
Näin sun viestin vasta muutama päivä sitten ja yritinkin vastata siihen o-puolella näin:
[color=deeppink]" Voihan nenä, en ollut ollenkaan huomannut tätä viestiä aikaisemmin! Nyt vasta näin sen, kun palasin fiilistelemään ja lukemaan pojan syntymäpäivänä ja pian sen jälkeen kirjoitettuja onnitteluviestejä. :)
Yritän pitää tätä vähän aikaa ylhäällä, jos vaikka sattuisit käväisemään palstalla.
Kiitos onnitteluista ja " seurasta" tässä viimeisen vuoden aikana! On ollut kyllä aivan mahtava vuosi, enkä olisi tosiaan ikinä osannut kuvitella, miten ihanasti kaikki voisi nyt olla.
Meidän poika on siis nyt kaksiviikkoinen ja tänään neuvolantäti kehui, että poika kasvaa upeasti rintamaidolla. :) Syntymäpaino on jo ohitettu ja 3 cm on tullut pituuttakin lisää. Kyllä se vaan on niin ihana pakkaus, että!
Mitäs teidän pojalle kuuluu? Hän osaakin jo varmaan vaikka mitä temppuja! Oletko enää palstaillut ollenkaan vauvapuolella? Meidät löytää sieltäkin Enska-pinosta, jos haluat joskus tulla vaihtamaan kuulumisia." [/color]
Eli tosiaan löysitkin meidät jo täältä pinosta :D Kiva kuulla teidänkin kuulumisia ja että sun pikkuinen poika voi hyvin! Tulethan taas moikkaamaan aina välillä?
Halauksin
Äippä-Q ja poika 15 vrk
Tänään oltiin Kertun 5-kuukautisneuvolassa. Painoa oli kertynyt 7520 g ja pituutta 65,9 cm (tarkkaa puuhaa toi mittaaminen). Ihan menee keskikäyrillä ja muutenkin kaikki sujuu mainiosta =)
Oli kiva lukea, et barbamamin Joan eka yökyläily oli sujunut hyvin. Meidän neiti menee yökylään lauantaina jo kolmatta kertaa. Tällä kertaa yöpyy serkkujensa luona, joten touhua piisaa.
Queenillä oli vaivannut rintatulehdus. Onneksi ei sentään ihan tosi pahaksi päässyt äitymään. Äitini on ollut nimittäin ko. sairauden vuoksi aikanaan sairaalassakin. Itse olen moiselta vielä välttynyt, mutta saas nähdä. Jotenkin olen kyllä ymmärtänyt, että riski on suurempi alkuaikoina. Mahdanko olla ihan väärässä?
Mutta nyt jää kirjottamiset vaiheeseen, koska kaveri on kohta tulossa. Soitteli juuri.
I ja K, 5kk (tasan)
Tänään kävin taas neuvolassa. Tällä kertaa Danielin osuus oli vaan neuvolan tädin sylissä istumista, vaikka melkein tunti siellä viivyttiinkin. Täti kyseli kaikkea mun voinnista ja mun piti täyttää joku kaavake, mistä ileisesti näkee miten huonosti asiat on. Kaavakkeen jälkeen terveydenhoitaja sit soitti jonnekin lasten ja lapsiperheiden tms. psykiatriseen osastoon (tms. meni vähän ohi mikä paikka se oli mut joku psykiatrinen osasto). Hän laittoi mulle lähetteen sinne (mikä siis oli tarkotus jo viime viikolla saada lääkäriltä). Lisäksi huomenna tulee se perhetyöntekijä (mistä kerroinki aiemmin?) taas käymään. Silläkin suunnalla kai jotain apua pitäi olla tulossa, mut en oikein tiedä kun sieltä sos.toimesta ei ole vieläkään soitettu mulle.
Tapaamisessa (minne yritän kyllä tulla) mut tunnistaa ruskeista Haberkorn-vaunuista.
Jenni
jennille jaksuja, hienoa että neuvolassa kuuntelevat ja ohjaavat eteenpäin, tuo lääkärikäynti kuulosti kurjalta.
Iglu: Joo,mullekkin sanoi lääkäri että rintatulehduksen saa herkemmin ihan alussa kun maidontulo ei ole vielä tasaantunut.
Toissayö oli järkky, Liia oli ihan koko yön tissillä..huusi kurkku suorana heti kun tissi hävisi nenän edestä ja nukkui vaan puoli tuntia koko yönä, aamulla oli rinnat ihan tulessa ja silmät ristissä äiskällä;) Viime yönä onneks nukkui sitten tunnin-kahden pätkiä. Muuten neiti on kyllä rauhallinen tapaus,itkee vaan jos tahtoo tissille tai vaippa on märkä. Tissille tosin tahtoo päivällä vähintään tunnin välein jos ei satu nukkumaan pidempää pätkää,terkka kyllä lohdutteli että imetys välit pitenee kunhan vauva kasvaa..välillä tuntuu että just ehtii veskissä käydä syöttämisten välissä;)
Epparikin on nyt paljon parempi, ollaan päästy jo kauppaan ja lenkillekin:)
Queen
Tsemppiä jennille! Hyvä, että saat nyt apua ja tukea! Muistathan, että meillekin voit aina purkaa tuntojasi.
Mii, ethän puristanut rintapumppua liian tiukkaan rintaa vasten? Sekin voi estää maitoa herumasta kunnolla pumpatessa.
Queenillä onkin ollut aika tiuhaa syöttöä... Eipä ihme, että sulla on tissit tulessa! Mullakin on aina välillä, vaikka poika ei syökään kuin noin 3-4 tunnin välein. Oon yrittänyt ottaa rinnoille ilmakylpyjä ja rasvaillu nänninpäitä ahkerasti. Naapurit varmaan jo kohta katsoo ikkunasta, että tuolla se toplesmama taas heiluu. :)
Meidän poika on ollut tosi kiltisti viime päivinä ja öinä. Jonkinlainen rytmi tuntuu jo löytyneen, ja oon itsekin saanut nukkua n. 6 tuntia joka yö kahdessa n. 3 tunnin pätkässä. Sitten päivällä oon ottanu päikkärit, joten kauheeta univajetta ei oo vielä onneks päässyt kertymään.
Viime yönä poika oli tosin aika levoton, en tiedä mistä oikein kiikasti, kun hän söi kovaäänisesti hotkimalla, jotenkin ihan hädissään. Ja siinä meni varmaan ilmaakin tosi paljon mahaan ja sitten tietysti kitistiin ja kiljuttiin melkein pari tuntia, ennen kuin tuli uudestaan uni. Sama juttu nyt iltapäivällä. Vauvalla taitaa kiertää nyt mahassa joku oikein tosissaan, kun koko ajan kuuluu rupsahduksia ja vaippa on täynnä maitokakkaa, vaikka tarkistais puolen tunnin välein! Ehkä ne D-vitamiinitipat on alkanut nyt vaikuttaa, kun annoin niitä tänään jo 4, ja kuulemma ne saattaa aiheuttaa myös masuvaivoja.
Poika siis vehtasi levottomana hereillä jo kolmatta tuntia tässä päivällä, mutta onneksi keksin nukuttaa hänet kantoliinaan! Nyt tästä rinnalta kuuluu tasainen tuhina, ja äippäkin pääsee palstailemaan. :) Tää liina on kyllä tosi kiva keksintö, suosittelen kokeilemaan!
Mitä mieltä muuten olette, jos vauva ähisee ja heiluu sängyssä yöllä itsekseen, mutta ei vielä itke, kannattaako heti alkaa yösyöttö vai odottaa, että komento käy? Meidän poika taitaa olla ihan unessa ja saattaa puhista itsekseen jopa tunnin ennen kuin vaatii ruokaa. Olenko " huono äiti" , jos odotan kunnon kiljahdusta?
Jokohan se Niameykin pian tulee tänne puolelle?
Ei mutta, taidan mennä tekemään makaronilaatikkoa. Heissan taas!
-Q- ja poitsu
Q: Meillä aiheutti ne öljypohjaiset (DeVitol?) D-vitamiini tipat mahavaivoja. Vaihdettiin vesipohjaiseen (Jekovit) ja helpotti. Samaan aikaan aloitettiin Rela-tipat mitkä auttoi myös. Nyt vaan mahavaivat on alkanut uudestaan. Mä yleensä otin vauvan syömään heti kun sellainen jatkuvampi kitinä ja ähinä alkoi, koska en pystynyt ite siinä nukkumaan ja noin pääsin helpommalla. Nyt en enää herää ennen sitä kunnon kiljaisua.. Lisäks ehkä joskus 3 vko ikäisenä alettiin antaa Danielin nukkua osa yöstä meidän sängyssä, mikä helpotti mun nukkumista kun ei tarvinnut erikseen nukuttaa vauvaa omaan sänkyynsä. Nyt saatan aamusta herätä tohon kähinään jos D on meidän sängys, mutta usein saan sen vielä nukkumaan puolisen tuntia kauemmin laittamalla käsivarren ihan D:n kroppaan kiinni.
En ois tän alun perusteella uskonut ikinä tätä joutuvani sannon, mutta meillä ei maito riitä :( Kyllä syytän tästä itteäni ja omaa huonoa syömistä. En oo oikein saanut syötyä kunnolla (oikeestaan tosi vähän). Tänään oon sit pakottanut itteni syömään paremmin, kun pullojen kans pelaaminen on kuitenki aika hankalaa..
Huomenna on muuten Kestovaippakarnevaali Lasten ja nuorten puisto Viikkarissa (Laivuri Petterin kuja 3, Helsinki) klo 13-16. Ihan sattumalta huomasin Nyt-liitteen nettisivuilta.. siellä on tuon ilmotuksen mukaan kestovaippojen käytön opastusta ja vinkkejä ja myynnissä vaippoja ja lastentarvikkeita. Ajattelin ainakin ite tehdä siitä huomisen tavoitteeni (mul pitää olla joka päivä joku asia tai paikka mitä tehdä tai minne mennä).
Jenni
Ja tervetuloa tälle vauva-puolelle piristämään pinoa!
Kiva kuulla, että Jennille on tosiaan apua alkanut löytyä, toivottavasti elämä pian hymyilee siellä! Minulla on ollut tapana keksiä myös joka päivälle jokin pieni " ohjelma" ihan pelkän kodin- ja vauvanhoidon lisäksi. Se kummasti piristää päivää ja pitää äidin pirteänä.
Toivottavasti saat syötyä paremmin, ettei maito ihan loppuisi. Ehdottomasti taitaa olla helpompaa syöttää suoraan rinnasta kuin pelata pullojen kanssa. Voimia sinulle!
Q: Minulle terkka sanoi, että D-vitamiinit voi aloittaa tosi rauhallisesti, pitämällä joka toinen päivä tauon. Eli ensin 1 tippa, taukopäivä, 2 tippaa, taukopäivä jne. Maha ehtii tottua niihin vähän paremmin. Jekovit-tippojen sanotaan aiheuttavan vähemmän mahavaivoja kuin niiden öljypohjaisten.
No, jäipä taas tämä aika lyhyeen, täytyy rientää.
Kissankello
Ruotsi ottelua täällä toisella silmällä vahtaan (entisenä yleisurheilijana kiinnostaa). Mieskin tuli jo kotiin :)
Jenni: Kiva, että olet saanut apua. Eiköhän se elämä sinullekkin kohta hymyile. Voimia! Toivottavasti tulet sinne tapaamiseen. Yritähän myös syödä kunnolla. Sekin vaikuttaa maidon tuotannon lisäksi jaksamiseen. Varmaan helponmmin sanottu kun tehty.
Queen: Kokemuksesta voin sanoa, että kyllä ne syöttövälit sitten pidentyvät ja imuajat lyhentyvät, kun vauva vähän kasvaa. Meilläkin syötiin ensimmäisinä vikkoina melkein koko ajan. Tuntui, että ei mitään kerkiä tekemään, kun poika roikkuu vaan tissillä. Synnärillä sanoivat, että vauvat aluksi voivat imeä pitkiä aikoja kerralla, mutta pian se tasoittuu ja imevät n. 10-15 min. Kotona sitten ajattelin, että puppua puhui kätilö, kun Joona pitkään vielä söi melkei tunnin kerrallaan. Kyllä oli rinnanpäät kipeät. Ei niihin mitkään voiteet auttanut. Nyt imettäminen on mukavaa puuhaa. Ei tunnu enään mitenkään aikaa vievältä.
Quiero: Mä oon syöttänyt Joonan heti, kun on alkanut ähisemään siihen malliin, että vois olla nälkä. Voisin ehkä sitä suositellakkin, että ei anna mennä nälkää siihen pisteeseen, että vauva itkee. Silloin on nimittäin jo niin nälkäinen, että hotkii ja menee sitä ilmaa vatsaan. Helpommalla pääsee itsekkin, kun syöttää heti.
Nyt telkun eteen. Moooooooi!
pesukarhu ja Joona 4kk
En Quiero tarkottanut, että oot huono äiti. En itsekkään aina herää Joonan ähinään varsinkaan nykyisin. Tarkoitin vaan, et ei kannata päästää nälkää niin pitkälle, että huutaa kurkku suorana. Et varmasti niin teekkään.
Piti vaan tulla korjaamaan, kun kuulosti niin tuomitsevalta toi mun kirjotius. Pyydän anteeksi.
pesukarhu
Kiitoksia onnitteluista!
Siirytäänpäs nyt vihdoin tänne puolelle :D
Meillä väki vielä nukkuu!! Tosin ei varmaan neiti enää niin kauaa :)
Hyvin on arki lähtenyt rullaamaan.. Neiti syö 1-3h. välein ja on niin tyytyväinen koko ajan!
Neuvolaan soitin eilen ja täti tulee kotikäynnille ensiviikon keskiviikkona! Ihanaa tavata täti kovan urakan jälkeen :)
Meidän aurinkoisesta kuvia ->
http://www.flickr.com/photos/eskeli
Mutta nyt huolto hommiin..
Niamey ja tiiti 1vk
Kiitos kissankellolle, pesukarhulle ja jennille kommenteista! Ja pesukarhu, ymmärsin kyllä sun pointin, joten en siitä mitenkään loukkaantunut. :) Meillä onkin noita Jekovit-tippoja, joten hyvä jos ne aiheuttaa vähemmän vatsanväänteitä. Kyllä mä kaappaan poitsun heti kainalooni ja syötän, kun alkaa kuulostaa siltä, että hän on hereillä, mutta monta kertaa olen jo noussut nostamaan poikaa pois pinniksestä, kun huomaankin, että siellähän ollaankin vielä ihan täysin unessa! Viime yö oli ihana, yösyöttö kesti kokonaisuudessaan vaan tunnin, ja sitten nukuttiin taas kaikki kolme makoisasti aamuun asti. :)
Pakko muuten kertoa teillekin, että meidän toinen pakastin oli mennyt jostain syystä pois päältä. Ensimmäistä kertaa tänä vuonna oltiin oikein huolella ladattu se täyteen mansikoita ja raparperia talvea varten. Arvatkaa vaan harmittaako!!!!
Tervetuloa tälle puolelle Niamey ja aurinkoinen tyttönen!
-Q- ja -q-
Oon tosi huonosti ollut aktiivinen :( Ei vaan jaksa, on ollut jotenki p*ska olo jo jonku viikon..
Jos suunnittelette jotain Vantaa-tapaamista niin voisin olla kans kiinnostunut. Mullakaan ei noita " lapsellisia" kavereita turhan montaa ole..
Huomenna ois taas neuvola, joten yritän sit jaksaa kirjottaa jotain pidempääkin tms. Nyt vaan ei pysty..
Ai niin, onnittelut Suipolle (en oo jaksanut ees avata tota odotuspuolen listaa pitkään aikaan :( ).
Jenni ja D 6 viikkoa huomenna
Alluska on jo kuukauden ajan osannut kääntyä masulleen, mutta nyt teki ensimmäisen kerran sen unissaan! Kahdesti käännettiin viime yönä takasin. Tästäkö se nyt sitten alkaa, voi hitto jos nuo yöt menee entistä rikkonaisemmiksi!! Paras oli pari yötä sitten, kun neiti heilui yheltä, kolmelta, neljältä, viideltä, kuudelta, seittemältä...eli mamma sai tunnin välein laittaa tuttia suuhun. Sitten puol 9 heräsi vasta, harmittaa kun tyttö herää syömään vasta 7-10 välillä, mutta unissaan heiluu ja vinkuu tuttia niin että tosiaan saan ite heräillä vähän väliä. Oliskohan se yhtään helpompaa jos heräilisi vielä syömään!!?! Enpä tiedä.
Iltasin neiti on mennyt kyllä jonkun aikaa jo tosi nätisti nukkumaan, yleensä nukahtaa äidin syliin=) Vähän helpottaa, kun sen kanssa ei tarvitse taistella.
Nyt ei ollut tämän kummempaa raportoitavaa..oliko joku vielä kysellyt menkka-asiasta? Mulla tuli ekat muutama päivä jälkivuodon loppumisen jälkeen ja siitä ne onkin sitte paukkunut säännöllisinä=/ Olis sitä pärjännyt ilmankin...
-Ankka-
Huh huh, taas on niin kuuma, ettei jaksa oikein tehdä mitään... Laiskottaa. Ja Matiaskaan ei oikein tykkää noista kuumista säistä, joten sisällä ollaan. Yölläkin oli niin kuuma, etten oikein saanut nukuttua, vaikka Matias olikin ihan rauhassa. Harmi. Yöt ovat vähän rauhoittuneet meillä taas vaihteeksi, kun kokeilin kääntää pojan mahalleen hirmu ähinän alkaessa. Ilmeisesti silloin vääntää vatsassa, ja olo helpottuu mahallaan ollessa. Heti rauhoittuu uudelleen nukkumaan, kun muuten vain ähisisi ja kitisisi.
Sain eilen operoitua messengerin kanssakin vielä juuri ennen nukkumaanmenoa. Täytyi luoda uusi tili, jonka vuoksi en ollut saanut aikaiseksi lisätä ketään meidän meseen. No, nyt sain senkin tehtyä. Muutaman henkilön lisäilinkin jo listalle. Minun osoitteeni on kissankello79@hotmail.com.
Nyt Matias vaatii hoitoa, täytyy mennä!
Kissankello
Niameylle ja koko perheelle iiiiisot onnittelut pikku prinsessasta!