Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Pekka kulta, siinä on TYTÖN paikka"

Vierailija
01.06.2014 |

Istun hämmentyneenä täydessä junassa. VR lykkäsi paikkani lapsivaunuun.

Olen 29-vuotias nainen, ja odottaessani pääsyä paikalleni, joku emonen kehotti lastaan siirtymään paikaltani sanomalla "Pekka kulta, siinä on tytön paikka". Nainen on ehkä muutaman vuoden itseäni vanhempi.

Nyt on pakko todeta, että vaikka yleensä karsastan lapsia heidän hillitsemättömän käytöksensä vuoksi, niin saivat lapset nyt minulta reilusti paremmat pisteet käytöksellään kuin äitinsä.

En kuole tytöttelyyn, mutta kieltämättä hämmennyin. Mitä hittoa te aikuiset naiset noilla sanavalinnoilla haette? Onko lastenhankinta pehmittänyt sanavaraston? Tai sumentanut näön?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAROITUS! Aloitus on  PROVO!!!

Vierailija
102/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas tehty vaikeaa... Itseäni ei haittaa jos tytötellään, täditellään, rouvitellaan tai neiditellään. Tosin rouvan kohdalla korjaisin sanan neidiksi, ihan vain naimasyistä. En kai harmistuisi sanasta nainenkaan, vaikka se tuntuu jostain syystä hyvin oudolta sanalta :D

Mun mielestä on hyvä, että naiset ja miehet jaotellaan naisiksi ja miehiksi. Ihme pakkosukupuolineutralisointia sanat ihminen, persoona ja henkilö. Ei niissäkään siis ole mitään väärää, mutta voisin kyllä hymyillä sisäisesti, jos äiti käskisi Pekan vaihtamaan paikkaa, jotta oikea persoona pääsisi omalle paikalleen :D Ja kyllä, olen kuullut puhuttavan persoonista vastaavissa tilanteissa.

Tytöttely on mielestäni loukkaavaa vain siinä vaiheessa, kun olen asiakaspalvelutyössä. Silloin olen mielelläni neiti/rouva/myyjä/henkilökuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, junan vaihdon jälkeen minua kutsuttiin toisessa junassa tädiksi. Ei ehkä ensisijainen valinta ihmisestä, joka ei ole kenenkään täti. Ei kuitenkaan niin pielessä ja asenteellinen kuin lapseksi nimittävä tyttö. Siihen nähden aika ok.

Vierailija
104/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35 oli siis ap.

Pitääkö jokaista aloitusta huudella provoksi? Miksi aiheesta ei voisi vakavissaan keskustella

Vierailija
105/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pekka, voisitko siirtyä pois hänen paikaltaan?

Vierailija
106/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseton 29-vuotias hoikka nainen näyttää nuorelta :) Siskoni on 17-vuotta minua vanhempi, kun oli 29-vuotias kahden lapsen äiti, myönnä suoraan että ollessamme laskettelemassa hän meni ikäisestäni, ellei nuoremmasta. En silti vaihtaisi äidin roolia mihinkään:) Ole iloinen kun tytötellään.

Itse kauhistuin aikoinani 9lk TET jaksossa, kun olin kassalla ja eräs vanhempi opasti pientä lastaan, takelteli hetken ja kutsui lopulta myyjää (minua, 15v) tädiksi. Toisaalta muistan yhden illanvieton 19 vuotiaana, jolloin kiistelin bussikuskin kanssa kiivaasti, että sain aikuisen lipun. 

Ole iloinen ja tyytyväinen - niin kauan kuin kutsutaan tytöksi olet edelleen nuori:) 

Vierailija
107/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on erikoista kutsua aikuista naista tai edes nuorta naista tytöksi. Ei tosin niin erikoista että siitä mieleni pahoittaisin, mutta tämä on mielenkiintoinen keskustelu. On totta, että meillä ei ole korrektia ja yleispätevää puhettelunimeä aikuiselle naiselle. Tyttö ei tosiaan sovi, täti loukkaa joitain.

Itse olen 27-vuotias mutta itse olen vieraallekin lapselle ihan mieleläni "täti". Kaikki siitä eivät pidä. 

Minulle sana nainen on jotenkin turhan henkilökohtainen ellei sitten ole kyse esimerkiksi naisjoukosta kuten "tutkimukseen osallistui 25 suomalaista naista". Kun taas puhutaan naisesta yksilönä, on se jotenkin hassu ja minun korvaan intiimi. Mieheni kuiskii joskus sängyssä korvaani että olen seksikäs nainen tai seisoessani korkokengillä hän kehuu olemustani naisellikseksi.

Rouva on siitä hankala, että se liitetään kielessämme tiiviisti siviilisäätyyn. Lisäksi silläkin sanalla taitaa olla vähän "tätimäinen" kaiku. Monesti puhutaan esimerkiski vanhasta rouvasta. Mikäli rouvan määritelmistä poistettaisiin siviilisäätyvaatimukset, olisin itse ainakin mielelläni rouva.

Minusta tympeältä vaikuttaa sekin, että pojan huoltaja olisi vain käskenyt poikaa poistumaan omalle paikalle. Jos nyt siis aletaan pilkkua viilaamaan. Nyt puhuja selkeästi antoi ymmärtää ottaneensa juuri ap:n henkilökohtaisesti huomioon. Mielestäni puheessa on kohteliasta viitata henkilöön.

Vierailija
108/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, ollaan ehkä eri sukupolvea ja ajattelemme tytöttelystä siksi eri tavoin. En oikein osaa olla lapseksi nimittelystä innoissani siitä, koska usein ainakin työelämässä se on hyvin asenteellista. Naisten osaamista kun tavataan vähätellä. Siksi sitä haluaisi näyttää uskottavalta ja välttyä moiselta nimittelyltä. Tuli se kenen suusta tahansa. Minulle nuorelta näyttäminen ei muutenkaan ole hyvältä näyttävän synonyymi. Haluan vain näyttää ikäiseltäni.

-Ap

Vierailija
109/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ap:n kanssa samaa mieltä. Oon kuullut niin paljon tytöttelyä halveeraamismielessä, että se on vaan alkanut särähtää korvaan. Ei kyse ole siitä, että kulkisin katuja pitkin elämäntapaloukkaantujana naama ikuisella norsunvitulla.

Mielestäni nuorta naista olisi voinut kutsua tuossa neidiksi.

Vierailija
110/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitti että näytät nuorelta. Ihmeen herkkiä ovat naiset.

Mies

Vierailija
111/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua sanottiin tädiksi ensimmäisen kerran, kun olin 16-vuotias. "Annapas se tädille!" Mitä helvettiä!?? En ole vielä 30-vuotiaanakaan täti vaan nainen. Ottaisin imarteluna jos joku äiti sanoisi minua tytöksi.

Vierailija
112/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:41"]Mä oon ap:n kanssa samaa mieltä. Oon kuullut niin paljon tytöttelyä halveeraamismielessä, että se on vaan alkanut särähtää korvaan. Ei kyse ole siitä, että kulkisin katuja pitkin elämäntapaloukkaantujana naama ikuisella norsunvitulla.

[/quote]

Neiti on kyllä paljon pahempi kuin tyttö! Hyi kamala.

Vierailija
113/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen naimisissa mutten siltikään halua, että minua kutsutaan rouvaksi. Identiteettiäni ei määrittele se, että olen naimisissa. Olen nainen tai jopa tyttö, jos jonkun mielestä vielä näytän nuorelta.

Vierailija
114/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:43"]

Henkilökohtaisesti näen sanan "nainen" ihan neutraalina, mutta jos se yleisesti käsitetään epäneutraalina, niin sitten taitaa olla paikallaan hakea Suomeenkin joitakin toimivia käytäntöjä tähän asiaan. Kenenkään täti en ole, joten ei "tätikään" lienisi ensimmäinen valinta. Se on kuitenkin siinä mielessä parempi, ettei se käsitä kohdettaan lapsena. Tytöksi kutsuminen kun ei enää tässä iässä voi olla pelkkä vahinko.

Ja miksei lapsille voisi alusta saakka opettaa, että lapset ovat tyttöjä ja poikia, aikuiset naisia ja miehiä? En tiedä ketään lasta, joka kutsuisi vanhempiensa ikäisiä aikuisia tytöiksi ja pojiksi.

-Ap

[/quote]

Tuollaiset tilanteet tulevat nopeasti, ei siinä täydessä junassa ehdi jokaiselle löytää sopivia sanoja. Jospa se äityli vilkaisi nopeasti ja katsoi sinut mieluummin tytöksi kuin tädiksi.Ei kai tuosta nyt pidä pelihousuja ruveta repimään.

Se, että yleistät aloituksessasi ehkä kaikki pienten lasten äidit jotenkin pehmenneiksi tai sumeanäköiseksi on mielestäni pahempaa kuin yhden äidin ohimennen sanottu kommentti. Tätä aloitustasi kuitenkin ehdit  kehittelemään pitempään ja päädyit tuohon aloituksessasi olevaan lopputulemaan : ) Relaappas nyt pikkusen!

Vierailija
115/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hyvä ja lukee perusteluni viestissä 40. Jos sinua kutsuttaisiin nimityksellä, jota useimmissa yhteyksissä on käytetty vain sinun lyttäämiseksi, osaamisesi vähättelemiseksi, et ottaisi moista kohteliaisuutena.

Vierailija
116/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsutaan naisia naisiksi ja miehiä miehiksi. Jos erityisen nuorilta aikuisilta näyttävät, niin siinä tapauksessa voi valita vaihtoehtoisesti myös tytön tai pojan.

Vierailija
117/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin sanonut että siirrypäs siitä että pääsee ihmiset istumaan.

Vierailija
118/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:55"]

Kutsutaan naisia naisiksi ja miehiä miehiksi. Jos erityisen nuorilta aikuisilta näyttävät, niin siinä tapauksessa voi valita vaihtoehtoisesti myös tytön tai pojan.

[/quote]

Pienten lasten kohdalla kuitenkin lähdetään yksinkertaisesta, elikkä pikku-Pekka oppii ensin, että hän itse ja isä on poikia ja äiti ja Maija-sisko on tyttöjä. Sitten kun ikää tulee lisään lisätään nyansseja. Vieraat isot ihmiset ovat setiä ja tätejä. Kaikki pienten lasten vanhemmat tietävät tämän varmaan : )

Vierailija
119/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:55"]Kutsutaan naisia naisiksi ja miehiä miehiksi. Jos erityisen nuorilta aikuisilta näyttävät, niin siinä tapauksessa voi valita vaihtoehtoisesti myös tytön tai pojan.

[/quote]Sukupuolen voi kiertää vaikka näin: " Annetaan ihmisten istua omilla paikoillaan". Minusta toisen sukupuolen nimeäminen ääneen on tungettelevaa: oletko ylipäätään varma? Jos kutsut vahingossa naista mieheksi tai päinvastoin? Mitäs jos kanssamatkustaja ei olekaan kumpaakaan?

Vierailija
120/128 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:41"]Mä oon ap:n kanssa samaa mieltä. Oon kuullut niin paljon tytöttelyä halveeraamismielessä, että se on vaan alkanut särähtää korvaan. Ei kyse ole siitä, että kulkisin katuja pitkin elämäntapaloukkaantujana naama ikuisella norsunvitulla.

[/quote]

Neiti on kyllä paljon pahempi kuin tyttö! Hyi kamala.

[/quote]

Neiti on mielestäni korrekti, jos kyseessä on nuori nainen. Tosin neidissä ja rouvassa on molemmissa se siviilisäätysidonnaisuus, mitä taas ei herrassa ole. Mua on muutaman kerran sanonut miehet neidoksi. Se oli jotenkin ihanaa :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän