Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti
Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".
Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.
Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.
Kommentit (3077)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/ed156fcb-c847-48fe-8a8d-a78a8551647c
Tässä on muuten se linkki surullisen kuuluisaan sänkytapaukseen.
Eihän tuotakaan velkakierteeseen ajananut se sänkykauppa, eikä sen luottokaan vaan oma typeryys ja osaamattomuus laskea ja varautua tulevaan. Ne ongelma tulivat siitä ettei ymmärretty omaa kassavirtaa, ei ymmärretty sen luottokortin kustannuksia KUN sitä käytetään muuhun kuin siihen kampanjaan (eli siihen sänkyyn). Jos henkilö olisi jättänyt sitä luottokorttia käyttämättä ja olisi lyhennellyt velan sovitusti pois, tai jopa nopeutetusti niin mitään ongelmia ei hänelle ole tullut.
Minä käytän nuo aina maksimaalisesti hyväkseni (korottomat ja kuluttomat maksuajat) ja olen jopa lisäalennuksia noissa tilanteissa saanut. Koska kaupat saavat provikat luottojen myynnistä, voivat sen luottoprovikan vuoksi jopa varsinaista kauppahintaa laskea.
Olet ihan oikeassa siinä, että sängyn ostaja teki itse pahoja virheitä. Mutta kuitenkin tilanne on se, että jos hänelle ei olisi alunperin sänkyostoksilla puoliväkisin tyrkytetty luottokorttia, velkakierrettä ei olisi todennäköisesti syntynyt. Sehän on juuri tuon luottokortin tyrkyttämisen idea, että vähänkin huonosta itsekurista kärsivä lankeaa käyttämään luottokorttia myöhemminkin eikä vain tuon yhden huonekalu- tai kodinkoneostoksen yhteydessä.
Tuosta tyrkyttämisestä minulla on itsellänikin kokemuksia. Olemne mieheni kanssa sen verran hyvätuloisia, että meillä on varaa maksaa hankkimamme huonekalut ja kodinkoneet jo yhden kuukauden palkoista yli jäävillä rahoilla. Siitä huolimatta huonekalu- ja kodinkoneostoksilla myyjä puoliväkisin tyrkyttää luottokorttia ostoksen maksamiseen. Vaikka selkeästi toteamme, että maksamme tämän mieluummin käteisellä, niin silti alkaa pitkä selostus siitä, miten maksun voisi hoitaa luottokortilla. Viimeksi sohvaa ostaessamme myyjä lupasi 600 euron alennuksen, jos suostumme ottamaan luottokortin. Siinä vaiheessa totesimme alennuksen sen verran isoksi, että suostuimme.
Hyötyyköhän ne myyjät itse jotenkin tästä luottokorttien tuputtamisesta? Ei ehkä provikoita, mutta jotenkin. Seurataanko sitä, että montako luottokorttia on tuputtanut ja sohvaa myynyt.
Kyllä hyötyvät. Nimenomaan provikoita saavat niistä.
Kaupalle on yksi ja sama tuleeko raha käteisenä asiakkaalta tai tilille luottoyhtiöltä, voipi olla jopa että tilille luottoyhtiöltä on kaupalle parempi ja halvempi tapa. Lisäksi saavat sen luottoyhtiön palkkion itselleen. Samasta syystä esim autokaupassa näitä tarjotaan, vaikka vieläkin jotkut idiootit luulevat että käteisasiakas olisi autokaupassa hyvä asiakas. Ei ole. Käteisen käsittely maksaa ja tuo lisätyötä. Ja luottoyhtiöiden provika jäävät saamatta.
Vie se humple prakis niin kauas kun pippuri kasvaa.
Ap on joko menestynyt trolli tai rasittava vinkuiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/raha-nyt/a/ed156fcb-c847-48fe-8a8d-a78a8551647c
Tässä on muuten se linkki surullisen kuuluisaan sänkytapaukseen.
Eihän tuotakaan velkakierteeseen ajananut se sänkykauppa, eikä sen luottokaan vaan oma typeryys ja osaamattomuus laskea ja varautua tulevaan. Ne ongelma tulivat siitä ettei ymmärretty omaa kassavirtaa, ei ymmärretty sen luottokortin kustannuksia KUN sitä käytetään muuhun kuin siihen kampanjaan (eli siihen sänkyyn). Jos henkilö olisi jättänyt sitä luottokorttia käyttämättä ja olisi lyhennellyt velan sovitusti pois, tai jopa nopeutetusti niin mitään ongelmia ei hänelle ole tullut.
Minä käytän nuo aina maksimaalisesti hyväkseni (korottomat ja kuluttomat maksuajat) ja olen jopa lisäalennuksia noissa tilanteissa saanut. Koska kaupat saavat provikat luottojen myynnistä, voivat sen luottoprovikan vuoksi jopa varsinaista kauppahintaa laskea.
Alennuksia kannattaa aina pyytää, mutta helpommin sitä saa kun maksaa kerralla, eikä luotolla.
HUHUU.. pois sieltä 80-luvulta. 2000-luku on jo pitkällä....
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet vain että mitä sinä itse arvostat etkä ymmärrä että jollekin toiselle pieni pala jäätelöä voi kruunata ilmaiseksi puistossa vietetyn päivän, kun kokonaiseen ravintola-ateriaan ei todellakaan ole varaa? Onko se todellakin niin outoa että köyhäkin ihminen haluaisi edes joskus pienen herkun, tai suoda sen lapsilleen?
Nämä ovat sellaisia peruspsykologisia juttuja, joiden kanssa me kaikki painimme.
Pistänkö mielihyvän etusijalle nyt, ja kärsin myöhemmin. Vai lykkäänkö omaa mielihyvääni, ja saan tuplasti enemmän myöhemmin.
Asiaa on tutkittu eräässä psykologian klassikoihin kuuluvassa kokeessa.
Lapsi sai valita, ottaako karkin heti, kun aikuinen poistuu huoneesta. Tai olla ottamatta, ja sai tuplasti enemmän myöhemmin.
Myöhemmin lapsia tutkittiin. Arvaa, ketkä olivat menestyneet elämässä ja ketkä eivät?
Nyky-yhteiskunnan ongelma on se, että se ruokkii välitöntä mielihyvää ja suorastaan kannustaa ihmisiä elämään velaksi.
Lapsia pitäisi kasvattaa kärsivällisyyteen ja omien halujen syrjään laittamiseen, ei siihen, että he kuvittelevat olevansa oikeutettuja kaikkeen kivaan ilman mitään ponnisteluja.
Sellaisella kasvatuksella on tuhoisat seuraukset koko yhteiskunnalle.
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Koko Suomi elää velaksi tällä hetkellä, koska emme pysty karsimaan mistään. Sipilä yritti, ja hänet lytättiin.
Kotitaloudet eivät ikinä ole olleet niin velkaantuneiksi kuin nyt. Todella suuri osa tästä porukasta ei tule ikinä selviytymään veloistaan.
On kivempaa vain nautiskella ja antaa velan kasvaa... kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan....
No jaa tossa kokeessa mitataan lähinnä lasten hyväosaisuutta ja luottamusta muihin ihmisiin, asioita, joihin heidän persoonallisuudellaan ole niin suurta osuutta (ja jotka, kumma kyllä, vaikuttavat myös siihen menestykseen jatkossa) - ne lapset, jotka syövät se karamellin heti, ovat oppineet, ettei lupauksiin kannata luottaa, eikä odottamisesta tule mitään palkkiota. Vähän niin kuin se, että jos tänään köyhä lapsi ei saa jäätelöä, vuoden päästä voi saada hampurilaisen, jos hyvä tuuri käy, mutta se ei suinkaan aina käy.
Jotta velanotto ei olisi järkevää tällaisessa tilanteessa, meidän pitäisi elää muunlaisessa järjestelmässä kuin nykyinen markkinatalous, nyt vyön kiristämisellä aiheutetaan vain vahinkoa, koska se vähentää ja estää taloudellista toimeliaisuutta, jota tilanteesta nousemiseen vaaditaan - ja työntää joukon ihmisiä marginaaliin, josta ei sitten niin helposti päästäkään pois, kun tilanne pikku hiljaa kohentuu (esimerkiksi 90-luvun lamassa kaiken menettäneet, jotka eivät sitten enää koskan nousseet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa varakas tuttuni on hyvin nuuka eikä tuhlaa senttiäkään turhuuksiin. Ei osta take away kahveja, jäätelötötteröitä. Se, että ystäväsi ehdottivat tuota jäätelöasiaa, oli todennäköisesti nimenomaan yritys auttaa teitä itseänne oppimaan säästäväiseksi. Auttaa teitä auttamaan itseänne. Köyhillä ei tunnu aina olevan taloushallintaa... Kaikki menee, mitä tulee, ja mihin? Kannattaa aloittaa säästämään ja sijoittamaan, heti kun vain mahdollista, niin pienellä summalla kuin vain kykenee...
Miksi joku olettaa, että köyhät eivät tiedä, miten säästää? Tai miten kannattaa ostaa tarjouksesta? Tai hankkia lisätuloja? Tai jotain muuta itsestään selvää? Köyhyys ei ole synonyymi tyhmälle. Juuri tuo on sitä alentuvuutta kun luullaan, että köyhä ei itse ymmärrrä tai tiedä ihan itsestäänselviä asioita.
Lisätulojen hankkimisesta eivät ainakaan (todistetusti) ymmärrä, koska ovat köyhiä. Jos ymmärtäisivät, eivät olisi köyhiä.
ja täälläkin kerrottu suoraan miten voi... mutta sitten tulee juuri nämä "Ai vain 10 kuussa saa lisää, eipä kyllä kannata". Tarpeeksi monta kertaa kun tuon "vain kymppi kuussa lisää" jättää tekemättä niin se olisikin jo 100 €/kk lisää....
sama sitten kulujen puolella mutta päin vastoin. "eihän tuo ole kuin kymppi kuussa, onhan mulla siihen varaa". Koskaan ei ajatelle kokonaiskassavirtoja kuukaudessa. paljonko rahaa tulee kuussa YHTEENSÄ, ja paljonko sitä menee YHTEENSÄ kuussa, ja vieläpä milloin kuun aikana tulee ja menee. Ilmankos niitä "yllätyslaskuja" tulee ja ei ole varaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Pöh. Miksi se 7-vuotias olisi pyytänyt jäätelöä kummitädiltä kun äitikin on vieressä?
Jos olen viettämässä kummitätipäivää sellaisen lapsen kanssa, joka on vielä niin pieni, että tarvitsee vanhempaa tueksi (raja menee minulla jossakin 5-7 vuoden kohdalla lapsen temperamentista riippuen, ujot tarvitsevat vanhempien turvaa pidempään). oletan että se lapsi pyytää herkkua minulta, koska se on koko jutun pointti. Muilla toki on muunalaisia käytäntöjä, mutta oma oletukseni on tämä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on nykyään äärettömän kylmä yhteiskunta, jossa työssäkäyvät vanhemmat eivät välttämättä auta aikuistuneita lapsiaan.
Eräällä tuttavallani esimerkiksi on hampaistossa perinnöllisiä puutoksia, pysyviä rautahampaita puuttuu suusta ainakin ainakin neljä kappaletta. Eli maitohampaiden tilalle ei kasvanut etuhampaistoon ollenkaan hampaita tilalle. Hän ei nuorella iällä onnistunut työllistymään, eikä perheensä auttanut taloudellisesti mitenkään.
Suomessa on toimiva julkinen hammashoito. Miksi tuttavasi ei ole hoitanut asiaa?
itseasiassa niiden vanhempien olisi kuulunut hoitaa asia kun lapsi oli alaikäinen, ne rautahampaat, varsinkin etusellaiset, alkavat ilmantua jo ennen kouluikää. Jos niin ei ole tehty, se olisi kyllä ollut lastensuojelun paikka, ja ihmetetyttää myös, miksei koulun hammshuolto puuttunut asiaan.
Mulla oli kerran kaveri, joka kanssa koko ajan oli lainaamassa rahaa.
Itse oli kyllä osittain syyllinen omaan tilanteeseensa. Ei yhtään osannut säästää tai laittaa rahaa sivuun pahan päivän varalle. Sitten kun se paha päivä tuli, oli heti lainaamassa sieltä ja täältä rahaa.
Itse kyllä kanssa lainasin vähän rahaa ja maksoin muutamia pikkulaskuja hänen puolestaan. Mutta kun koskaan, ei koskaan, takaisinmaksua tapahtunut. Itse hermostuin jo periaatteeseen. Ei ollut minulle mitään suuria summia, mutta kenenkään rahaongelmat eivät parane rahalla. Viimeisimmän lainan jälkeen sanoin, etten enää koskaan tule lainaamaan yhtään rahaa hänelle. Ei ole sen jälkeen kaverista kuulunut mitään. Ei vastaa kuulumisviesteihin tai puheluihin. Vuosi sitten päätin lopettaa nekin.
Mietin kyllä toisinaan, että miten hänellä menee. Toivottavasti hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyötyyköhän ne myyjät itse jotenkin tästä luottokorttien tuputtamisesta? Ei ehkä provikoita, mutta jotenkin. Seurataanko sitä, että montako luottokorttia on tuputtanut ja sohvaa myynyt.
Tietenkin seurataan.
Näin arvelinkin, mutta mikä se hyöty on?
No mietipä itse... mikähän hyöty mahtaa kaupalle olla siitä että saa MYYTYÄ asioita....
Hmm.. en kyllä itsekään keksi millään....
Kysymys koski myyjän hyötyä. Ei kaupan.
Ihmettelen alapeukkuja, koska mielestäni aloittaja kirjoittaa ihan asiaa. Eikä se tarkoita, että olisi pakko maksaa toisille jotain. Mutta hyvä esimerkki oli se jäätelö. Pienellä lisärahalla olisi saanut lapselle ihanan elämyksen. Tuskin se olisi "tädin" kk pudjettia kaatanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidemmän päälle nämä "älä osta netflixiä katso nettitvtä ilmaitteeksi", "älä osta jäätelöpalloa kojusta osta kaupasta halvin tuutti" etc. ovat aika kuluttavia. Lapsena tarvi kaikesta säästää, mutta kun kerrankin pääsi syömään heseen, ostaa sen jäätelöpallon etc. oli se kyllä luksusta. Mielenterveys siinä ikuisessa pihistelyssä lähtee. Tietenkin pitää valita tarkoin mitä ostaa kun on tiukkaa, mutta ei sitä köyhyyttä kannata liikaa korostaa ainakaan lapsille.
Niin juuri. Ja lisäksi onhan se aika ankeaa, että kun haluaisi nähdä vaikka Netflixin hienon shakista kertovan sarjan Musta kuningatar, pitäisikin katsoa telkkarista vaan Temppareita ja Ensitreffejä. Kuitenkin sen Netflix-sarjan saa nähtäväkseen 8 eurolla (kuukaudessa ehtinee katsoa), niin jos oikeasti kiinnostaa ja saa siitä sisältöä elämään, niin on se fiksu sijoitus päämäärättömän kanavasurffailun sijaan.
Ja jos kerran, kaksi kesästä antaa lapselleen sen kivan kokemuksen, että voi ostaa pallojätskin, niin eipä sekään ihan hirveää tuhlausta ole. Ankeaa se, jos lapselle ei koskaan voi antaa sitä, mitä tämä toivoo, vaan aina ohjaa sinne Pirkka- ja Rainbow-merkkeihin (joissa on hyviä jätskejä myös), mutta ankeaa sekin on, ettei koskaan mitään saa, ja kaiken perustelee aina niin, että käytetään vain nimimimäärä rahaa kaikkeen.
Jep, totta tuo. Olen ollut sekä hyvin köyhä - näin suoranaista nälkää - että nykyään hyvin toimeentuleva joten tiedän kyllä millaista on pihistellä kun on pakko ja millaista on pihistellä vapaaehtoisesti kasvattaakseen rahapottiaan. Ei sitten yhtään sama asia.
Köyhänä tuo jäätelötuutti kerran kesässä kioskilta on se pieni ainutlaatuinen hetki kun olet samalla viivalla muitten ihmisten kanssa. Ostat sen yhden kerran mitä todella haluat ja nautit siitä. Jotkut ihmiset on sitä mieltä ettei köyhä tai köyhän lapsi ansaitse tuollaista hetkeä edes kerran vuodessa, aina pitäisi muistaa tarkkaan olevansa köyhä ja ettei rahaa saa mennä pieneenkään hemmotteluun, ei koskaan! Jos laitat kaksi euroa kuussa harvinaiseen ylimääräiseen herkkuun, on heti lauma fariseuksia saarnaamassa että tuonkin olisit voinut säästää ja kymmenen vuoden kuluttua sinulla voisi olla 240 euroa enemmän tilillä. No jihuu! Sen kymmenen vuoden aikana olet luopunut kaikesta pikkuruisestakin kivasta, lapset kasvaneet ilman jätskiään ja palkkio on kyllä siihen nähden varsin vaatimaton. Mutta köyhän toki pitäisi olla kiitollinen siitäkin ja elää askeettisesti kuin munkki.
Lahjoitan säännöllisesti rahaa ruoka-avustuksiin ja minusta on ihan OK, ja tarpeellistakin että siinä ruokakassissa olisi mukana myös jotain hyvää ja näennäisesti turhaa naposteltavaa, ihan vaan koska se on herkullista ja ilahduttaa.
Mulla on auto, puolikas omakotitalosta ja asiantuntijatyön ok palkka. En osta jäätelökioskilta kun en halua. Ostan kaupasta ja sieltä saa lapsetkin jäätelöt. Olkoot ankeeta, näin meillä.
Jos olen ravintolassa niin ostan jälkiruuan sieltä, kun kerran siinä jo ollaan ja se kruunaa aterian. Mutta jätskikiska ei vaan edusta mulle sitä samaa iloa, kesää ja vapautta tms, mitä se tuntuu monelle tän ketjun perusteella olevan. Enkä ostaisi varmaan kummilapsellekaan jätskikiskan jätskiä, kun kauppa on yleensä vieressä ja tapana on sieltä hakea. Olkoot sitte tylsää ja hirveetä ja mitä ikinä, en oo aatellut että se ois iso juttu kun ei se sitä vaan ole meille.No aivan. Ei ole teille. Ei ole minullekaan. Et osta jäätelöä kioskilta kerran vuodessa koska ET HALUA, ei siksi että ei ole rahaa. Sinä ja minä olemme tilanteessa jossa rahassa pihistely on ihan oman harkinnan varassa, ei tympeä ja ikuinen pakko. Sinä ja minä voimme mennä ravintolaan syömään kun niin päätämme, mutta sinusta on kummallista että köyhä saattaisi haluta yhden suht maltillisen hintaisen herkun kerran kesässä. Ajattelet vain että mitä sinä itse arvostat etkä ymmärrä että jollekin toiselle pieni pala jäätelöä voi kruunata ilmaiseksi puistossa vietetyn päivän, kun kokonaiseen ravintola-ateriaan ei todellakaan ole varaa? Onko se todellakin niin outoa että köyhäkin ihminen haluaisi edes joskus pienen herkun, tai suoda sen lapsilleen?
Minä kirjotin tuon aiemman kommentin ja vastasin jo aiemmin toiselle joka ymmärsi sen väärin. Ei minulla ole MITÄÄN sitä vastaan että kuka tahansa muu, rikas, köyhä tai kuka vaan, käy jäätelökiskalla. Se ei ole minusta paheksuttavaa tai ihasteltavaa tai mitään muutakaan. Se on jotain mitä minä en tee. Minun pointti oli se, etten näe KAUPASSA käymistä jotenkin kämyisenä ja ankeana asiana.
Siis edelleen korostan, että lapsilleen saa kuka vaan tarjota ne elämykset mitä haluaa. Minä en kattele muiden raha-asioita ja paheksu niitä, en lähde neuvomaan tai ihmettelemään tai MITÄÄN, se ei mulle kuulu. Mutta se etten käy lasten kanssa kiskalla jäätelölle ei minulle ole ankeaa, enkä ap:n kertomuksesta käsittäisi että kumminkaan tarkoitus olisi ollut nälviä ja kouluttaa. Ehkä hän oli niinkun minä ja ei vaan käy jätskikiskalla, eikä sen kummemmin liitä siihen ajatuksia muiden rahatilanteesta.
"Köyhille" mikään ilmainen ei voi olla hauskaa, mielenkiintoista.
Köyhät joutuvat käyttämään/tekemään niitä ilmaisia juttuja aina, siksi kaipaavat joskus vaihtelua ja vaikka sitä muutaman euron jäätelöä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin seurataan.
Minulle lähetettiin Jyskistä luottokortti(!!??) kun olin yhden(1) tuolin ostanut laskulle. Otin laskun vain siksi ettei tuotettakaan saanut suoraan mukaan. Ne odottavat sitten ilmeisesti jatkuvaa lainakierrettä siihen puljuun.
Törkeää. Onneksi sitä korttia ei ole pakko käyttää. Mulle tuputettiin pankista väkisin luottokorttia, kun vaihdoin pankkia. Oli aika vääntäminen, että sain ne ymmärtämään, että mulle riittää ihan tavallinen pankkikortti. Yrittivät vielä perään soittaa muutaman kerran asiasta.
Juu pankit sama juttu, luottokorttia jokaiselle ilman pienintäkään tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pidemmän päälle nämä "älä osta netflixiä katso nettitvtä ilmaitteeksi", "älä osta jäätelöpalloa kojusta osta kaupasta halvin tuutti" etc. ovat aika kuluttavia. Lapsena tarvi kaikesta säästää, mutta kun kerrankin pääsi syömään heseen, ostaa sen jäätelöpallon etc. oli se kyllä luksusta. Mielenterveys siinä ikuisessa pihistelyssä lähtee. Tietenkin pitää valita tarkoin mitä ostaa kun on tiukkaa, mutta ei sitä köyhyyttä kannata liikaa korostaa ainakaan lapsille.
Niin juuri. Ja lisäksi onhan se aika ankeaa, että kun haluaisi nähdä vaikka Netflixin hienon shakista kertovan sarjan Musta kuningatar, pitäisikin katsoa telkkarista vaan Temppareita ja Ensitreffejä. Kuitenkin sen Netflix-sarjan saa nähtäväkseen 8 eurolla (kuukaudessa ehtinee katsoa), niin jos oikeasti kiinnostaa ja saa siitä sisältöä elämään, niin on se fiksu sijoitus päämäärättömän kanavasurffailun sijaan.
Ja jos kerran, kaksi kesästä antaa lapselleen sen kivan kokemuksen, että voi ostaa pallojätskin, niin eipä sekään ihan hirveää tuhlausta ole. Ankeaa se, jos lapselle ei koskaan voi antaa sitä, mitä tämä toivoo, vaan aina ohjaa sinne Pirkka- ja Rainbow-merkkeihin (joissa on hyviä jätskejä myös), mutta ankeaa sekin on, ettei koskaan mitään saa, ja kaiken perustelee aina niin, että käytetään vain nimimimäärä rahaa kaikkeen.
Jep, totta tuo. Olen ollut sekä hyvin köyhä - näin suoranaista nälkää - että nykyään hyvin toimeentuleva joten tiedän kyllä millaista on pihistellä kun on pakko ja millaista on pihistellä vapaaehtoisesti kasvattaakseen rahapottiaan. Ei sitten yhtään sama asia.
Köyhänä tuo jäätelötuutti kerran kesässä kioskilta on se pieni ainutlaatuinen hetki kun olet samalla viivalla muitten ihmisten kanssa. Ostat sen yhden kerran mitä todella haluat ja nautit siitä. Jotkut ihmiset on sitä mieltä ettei köyhä tai köyhän lapsi ansaitse tuollaista hetkeä edes kerran vuodessa, aina pitäisi muistaa tarkkaan olevansa köyhä ja ettei rahaa saa mennä pieneenkään hemmotteluun, ei koskaan! Jos laitat kaksi euroa kuussa harvinaiseen ylimääräiseen herkkuun, on heti lauma fariseuksia saarnaamassa että tuonkin olisit voinut säästää ja kymmenen vuoden kuluttua sinulla voisi olla 240 euroa enemmän tilillä. No jihuu! Sen kymmenen vuoden aikana olet luopunut kaikesta pikkuruisestakin kivasta, lapset kasvaneet ilman jätskiään ja palkkio on kyllä siihen nähden varsin vaatimaton. Mutta köyhän toki pitäisi olla kiitollinen siitäkin ja elää askeettisesti kuin munkki.
Lahjoitan säännöllisesti rahaa ruoka-avustuksiin ja minusta on ihan OK, ja tarpeellistakin että siinä ruokakassissa olisi mukana myös jotain hyvää ja näennäisesti turhaa naposteltavaa, ihan vaan koska se on herkullista ja ilahduttaa.
Mulla on auto, puolikas omakotitalosta ja asiantuntijatyön ok palkka. En osta jäätelökioskilta kun en halua. Ostan kaupasta ja sieltä saa lapsetkin jäätelöt. Olkoot ankeeta, näin meillä.
Jos olen ravintolassa niin ostan jälkiruuan sieltä, kun kerran siinä jo ollaan ja se kruunaa aterian. Mutta jätskikiska ei vaan edusta mulle sitä samaa iloa, kesää ja vapautta tms, mitä se tuntuu monelle tän ketjun perusteella olevan. Enkä ostaisi varmaan kummilapsellekaan jätskikiskan jätskiä, kun kauppa on yleensä vieressä ja tapana on sieltä hakea. Olkoot sitte tylsää ja hirveetä ja mitä ikinä, en oo aatellut että se ois iso juttu kun ei se sitä vaan ole meille.No aivan. Ei ole teille. Ei ole minullekaan. Et osta jäätelöä kioskilta kerran vuodessa koska ET HALUA, ei siksi että ei ole rahaa. Sinä ja minä olemme tilanteessa jossa rahassa pihistely on ihan oman harkinnan varassa, ei tympeä ja ikuinen pakko. Sinä ja minä voimme mennä ravintolaan syömään kun niin päätämme, mutta sinusta on kummallista että köyhä saattaisi haluta yhden suht maltillisen hintaisen herkun kerran kesässä. Ajattelet vain että mitä sinä itse arvostat etkä ymmärrä että jollekin toiselle pieni pala jäätelöä voi kruunata ilmaiseksi puistossa vietetyn päivän, kun kokonaiseen ravintola-ateriaan ei todellakaan ole varaa? Onko se todellakin niin outoa että köyhäkin ihminen haluaisi edes joskus pienen herkun, tai suoda sen lapsilleen?
Minä kirjotin tuon aiemman kommentin ja vastasin jo aiemmin toiselle joka ymmärsi sen väärin. Ei minulla ole MITÄÄN sitä vastaan että kuka tahansa muu, rikas, köyhä tai kuka vaan, käy jäätelökiskalla. Se ei ole minusta paheksuttavaa tai ihasteltavaa tai mitään muutakaan. Se on jotain mitä minä en tee. Minun pointti oli se, etten näe KAUPASSA käymistä jotenkin kämyisenä ja ankeana asiana.
Siis edelleen korostan, että lapsilleen saa kuka vaan tarjota ne elämykset mitä haluaa. Minä en kattele muiden raha-asioita ja paheksu niitä, en lähde neuvomaan tai ihmettelemään tai MITÄÄN, se ei mulle kuulu. Mutta se etten käy lasten kanssa kiskalla jäätelölle ei minulle ole ankeaa, enkä ap:n kertomuksesta käsittäisi että kumminkaan tarkoitus olisi ollut nälviä ja kouluttaa. Ehkä hän oli niinkun minä ja ei vaan käy jätskikiskalla, eikä sen kummemmin liitä siihen ajatuksia muiden rahatilanteesta.
"Köyhille" mikään ilmainen ei voi olla hauskaa, mielenkiintoista.
Köyhät joutuvat käyttämään/tekemään niitä ilmaisia juttuja aina, siksi kaipaavat joskus vaihtelua ja vaikka sitä muutaman euron jäätelöä .
Ettei vaan olisi pelkkä kieroutunut periaate.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on nykyään äärettömän kylmä yhteiskunta, jossa työssäkäyvät vanhemmat eivät välttämättä auta aikuistuneita lapsiaan.
Eräällä tuttavallani esimerkiksi on hampaistossa perinnöllisiä puutoksia, pysyviä rautahampaita puuttuu suusta ainakin ainakin neljä kappaletta. Eli maitohampaiden tilalle ei kasvanut etuhampaistoon ollenkaan hampaita tilalle. Hän ei nuorella iällä onnistunut työllistymään, eikä perheensä auttanut taloudellisesti mitenkään.
Suomessa on toimiva julkinen hammashoito. Miksi tuttavasi ei ole hoitanut asiaa?
itseasiassa niiden vanhempien olisi kuulunut hoitaa asia kun lapsi oli alaikäinen, ne rautahampaat, varsinkin etusellaiset, alkavat ilmantua jo ennen kouluikää. Jos niin ei ole tehty, se olisi kyllä ollut lastensuojelun paikka, ja ihmetetyttää myös, miksei koulun hammshuolto puuttunut asiaan.
En ymmärrä mikä tässä on ongelma. Meidän suvussa kulkee rautahampaiden puute. Eli osalla mummoistakin on vielä maitohampaita. Ei niitä rautahampaita saa väkisin kasvamaan. Eikä maiyohampaat lähde, ellei uusi tai joku vamma työnnä sitä pois. Ainoa ongelma on pitää itse maitohampaat kunnossa esim.80 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin seurataan.
Minulle lähetettiin Jyskistä luottokortti(!!??) kun olin yhden(1) tuolin ostanut laskulle. Otin laskun vain siksi ettei tuotettakaan saanut suoraan mukaan. Ne odottavat sitten ilmeisesti jatkuvaa lainakierrettä siihen puljuun.
Törkeää. Onneksi sitä korttia ei ole pakko käyttää. Mulle tuputettiin pankista väkisin luottokorttia, kun vaihdoin pankkia. Oli aika vääntäminen, että sain ne ymmärtämään, että mulle riittää ihan tavallinen pankkikortti. Yrittivät vielä perään soittaa muutaman kerran asiasta.
Sanoin pankkia vaihtaessa ensimmäisenä millaisen kortin haluan, ei puhuttu siitä sen enempää mutta myöhemmin tyrkyttivät luottoa.
Mua hävettäisi, jos mun 7-vuotias alkaisi rantareissulla kinuamaan jätskiä kummiltaan, jos mä olen paikalla! Mistä lie lapsi oppinut kerjäämään?
Me ollaan keskituloisten perhe, ja mä ostan lapsille irtojätskiä kerran tai kaksi kesässä. Muuten mennään niillä "pirkka-tuuteilla". Lapsille olen samalla opettanut rahan käyttöä. Kyllä lapsia harmittaa joskus, mutta ymmärtävät saavansa jätskiä useammin, kun ei aina valita kalleinta vaihtoehtoa.
Ja nuo suoratoistot. Yhden kuukauden olen maksanut, kun kokeilujakson aikana unohdin irtisanoa tilauksen. Muuten mennään ilmaisilla, ihan riittävästi löytyy katsottavaa muutenkin. Jos oikeasti tulee käytettyä rahapulassa useampaa maksullista suoratoistopalvelua, niin olisi varmasti hyvä hetki pohtia paljonko aikaa siinä ruudun edessä tulee vietettyä.
klikkoiki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt arvata että joku triggeröityy maksukanavista. Se on meidän perheen AINOA viihde. Ei käydä ulkona syömässä, ei matkustella (lapset ei oo koskaan ollut edes Tallinnaa lukuunottamatta ulkomailla tai lentokoneessa, mä ja mies kerran käyty etelässä ennen lapsia, muuten ei), ei käydä leffoissa, ei osteta kalliita pelikoneita tai ipadjä jne.
ApVinkkinä: kirjastosta saa viihdettä ihan ilmaiseksi. Jos HBO on ostettu vaikka GoT:n vuoksi, kirjastosta ne saa kirjana. Samoin erilaisia lautapelejä voi lainata. On myös ihan eri tavalla kehittävää lukea ja/tai pelata strategiapelejä kuin tuijottaa passiivisesti TV:tä.
Kirjastoilla on myös oma leffa- ja sarjapalvelu jonne pääsee kirjautumaan ilmaiseksi kirjastokortilla.
helmet on se nimeltään!
Täällä meillä toimii kirjastokino nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Keskituloisena nettomaksajana saa kyllä itse käyttää kaikki tietämänsä säästökeinot.
Ei mun mielestä ole mikään häpeä syödä talvella halpoja juuresruokia. Tai ottaa joulun ajaksi 2 viikon ilmainen kokeilujakso johonkin maksu TV kanavalle kuten juuri teimme.
Lasten vaatteet ja lelut taitaa nyt olla 6. kierroksella, ilmaiseksi saadut laitetaan edelleen ilmaiseksi kiertoon. Lahjat pyritään aina ostamaan alesta, yli 10v:t saa lahjakortit juuri tästä syystä. Pienimpien toivelistalla oli mm Lidlissä myynnissä olleita leluja (9.99€)
En edes muista koska olisimme ostaneet jäätelöt kioskista!
YKsin olisin köyhä, mieheni kanssa olemme keskituloinen perhe. En ota kantaa aloituksen trolliepäilyyn, mutta köyhänä tuntuu ikävältä kun ei oikeasti ole varaa. Se tunne ja tilanne on eri asia kuin se että on vaikka porsaille syöttää, mutta VALITSEE olla ostamatta. Köyhällä ei ole tätä valinnan mahdollisuutta, joten hän ei voi ostaa koskaan (irtojäätelöä, lattea kahvilasta, uusia lastenvaatteita...)
Itse olen kierrättäjä ja tuunaaja ties monennessa polvessa. En osta juuri mitään uutena, ihan jo siksi koska rakas harrastukseni on tehdä itse. Tästä syystä sisustus esim. ei ole maksanut juuri mitään. Myös tapetit löysin kirpparilta 20 c rulla, myös liisterin tein itse. Tapetoin tikkasportaalta jotka olen tehnyt jämäpuista itse, tapetointivälineet ikivanhoja, tapetointiharja löytyi roskakatoksesta aikoinaan.
Tämä näin niin kuin esimerkkinä.
Irtojäätelöitä en osta koska en syö sokeria, enkä ostaisi vaikka söisin, sillä hinta on ihan järkyttävä, eikä vastaa mielestäni jäätelöstä saatavaa mielihyvää, joka ei kummoinen ole.
Elin näin köyhänä, ja elän näin nyt kun rahaa on ihan mukavasti käytössä, koska tämä on elämäntapani.
Toki. Mutta onko se järkevää, mikäli rahat ei riitä sitten siihen jäätelötötteröön ja kinkkuun? Sitten ollaan vinkumassa kavereilta niitä. Itsekkään keskituloisena en pidä niitä suoratoistopalveluja kokoajan voimassa. Otan yhden kerrallaan ja välillä vaihdan tai olen ilman. Nykyisin on myös ilmaista materiaalia runsaasti tarjolla.