Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 euroa nolo lahja ylioppilaalle?

Vierailija
30.05.2014 |

Jotkut sanovat (jonkun iltapäivälehden juttu mukaanlukien), ettei 20 euron seteli olisi sopiva lahja ylioppilaalle. Mietin, että pitäisikö nyt lähteä kaupungille etsimään lahjaa sen sijasta, jos kerta on noloa antaa niin "pieni" seteli.

Minulla ei tuloja tällä hetkellä, joten rahatilanne perheessämme tosi tiukilla. Antaisitko sinä 20 euron setelin vai jotain muuta tilalle?

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi antaa 20 eu, en sitten millään. Rihkamaa älkää antako. Sitten aitoa tavaraa. Itse oon kantanut rihkamat roskiin.

Vierailija
62/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä summa! Ite olin 2011 iloinen jokaisesta 20€ jonka sain :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta minusta 20€ on hyvä lahja! Älytöntä nillitystä nykyään näiden lahjojen kanssa, jokainen antaa kykyjensä mukaan, TIETENKIN.

EI kai kukaan järjestä juhlia lahjojen toivossa. Jos järjestää, niin se on se moukka tässä kuviossa.

Vierailija
64/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:20"]

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta minusta 20€ on hyvä lahja! Älytöntä nillitystä nykyään näiden lahjojen kanssa, jokainen antaa kykyjensä mukaan, TIETENKIN.

EI kai kukaan järjestä juhlia lahjojen toivossa. Jos järjestää, niin se on se moukka tässä kuviossa.

[/quote]

Lisään vielä, että itse olisin tyytyväinen kun kutsuttu saapuu paikalle ja muistaa JOTENKIN.

Vierailija
65/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan lakkiaisiin oli "avoimet ovet". Ne tuli, jotka tuli ja niille tarjottiin vähän pullaa ja juotavaa ja kakkua. Ne tulivat onnittelemaan siitä, että oli saanut opintonsa päätökseen ja toivat sen ruusun. 

Nykyään lakkiaisiin saa mennä vain, jos on kutsuttu. Sinänsä se ei haittaa, koska sinne kutsutaan kaikki mahdolliset, jotka vain kehdataan kutsua, jotta saataisiin mahdollisimman paljon lahjoja. Kutsu ei edes ole kutsu vaan velvoite osallistua. Pitopöydät notkuvat hienoja ruokia ja catering-tyypit hoitaa tarjoilun. Rahaa palaa, joten rahaa pitää saada. Ruusuja ei voi pelkästään tuoda, vaan pitää tuoda rahaa. Juhliin ei tulla onnittelemaan valmistunutta vaan auttamaan valmistunutta rahoittamaan elämäänsä. 

Jostain syystä mä tykkään entisistä ajoista enemmän. Omien lasten kohdalla kyllä aion yhdistellä - kutsutaan erikseen ne, jotka lapsi ehdottomasti haluaa paikalle, muuten ilmaistaan, että halukkaat saa tulla -vaikka facen kautta, ja catering tulee hoitamaan ruokapuolen, koska mä en halua olla keittiössä. 

Vierailija
66/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan 50 mBTC Bitcoin paperilompakon. Hinta 25 €. Saa vaihtaa rahaksi, jos haluaa, mutta voi olla mahdollista että tulevaisuudessa on rahallisesti arvokkain lahja minkä saa. Mielestäni sopivan erikoinen ja pääsee tutustumaan tähän mullistavaan valuuttaan.

https://btcstore.eu/Bitcoin-paperilompakko-50-mbtc?language=fi

Vierailija
67/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme menossa huomenna naapurien luo lakkiaisiin. Olemme suht uusia alueella, joten emme tunne heitä kovin hyvin. Innoissaan ja lapsensa suorituksesta onnellisina sitten kutsuivat meidät. Olen miettinyt, että antaisimme 20€, ruusun ja kortin. Siitä tulee jo melkein 30€ lahjaan käytännössä tuntemattomalle nuorelle. Ajattelin jo, että antaisimme ehkä leffaliput, mutta jotenkin tuntuu että raha olisi nuorelle kuitenkin mieleisempi, koska voi sitten käyttää sen mihin haluaa.

Onneksi suurin osa vastaajista on sitä mieltä, että tuo summa on täysin sopiva - varsinkin jos on vähän kaukaisempi juhlakalun kanssa.

Ja sinä vatipää-ylioppilas, joka suunnilleen kiellät tulemasta juhliisi alle 50€ setelin kanssa, käskehän vanhempiasi auttamaan opiskeluun liittyvissä kuluissa, jos et siihen itse pysty. Nimimerkillä olisi varmaan kannattanut tehdä jotain osa-aikatyötä opiskelun ohella, jotta ei tarvitse vierailta vinkua rahaa ja pahoittaa mieltään, kun työtön yh-täti on raapinut vähistä rahoistaan sen 20€ kasaan ja syönyt sen takia viikon pelkkää puuroa (mutta mitä väliä kun SÄ muutat omaan kämppään, niin olkoon tuo täti vaikka kuukauden syömättä, kunhan SÄ vaan saat vähän shoppailurahaa ja jonkun ihq-fantsu-sohvatyynysetin).

Vierailija
68/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä kävi muutaman vanhan ajan vieras, jotka toi kortin ja ruusun. Tärkeintä oli, että tulivat, kun meilläkin oli  vieraita muuten tosi vähän pienen suvun vuoksi ja päällekkäisyyksiäkin oli monella. 

Vierailija
69/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esim. Pohjanmaalla on edelleen tapana kutsua lakkijuhliin yleisellä kutsulla ja juhlissa saattaa käydä päivän aikana kymmeniä jopa yli sata vierasta; kyläläisiä ja muutoin tuttuja (ylioppilaalle tai vanhemmille). Monet muistavat useita ylioppilaita mm. pankkien lahjatilien kautta. Enpä usko, että monetkaan 20 euroa enempää laittavat lahjalistaan tai kortin väliin. Oman esikoisen juhlissa pari vuotta sitten tuo 20 euroa taisi olla yleisin muistaminen. Pankin listoissa ei summia ole näkyvillä, mutta niihin laitetaan tavallisesti 5-20 euroa. Vain lähimmät sukulaiset saattavat muistaa isommilla summilla. Luulisin, että vieraammilta tulevia suurempia muistamisia pidettäisiin täällä päin pröystäilynä tai kiusallisena.

Vierailija
70/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni 20e ja laadukas kortti huolellisella käsialalla kirjoitetulla tekstillä täydennettynä on ihan riittävä. Kortti ja raha kirjekuoreen.

-Mies 29v-

Vierailija
71/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin varojensa mukaan. Myös se 5 euroa on ok, jos antaja on vaikkapa vähävarainen pitkäaikaistyötön tai pitkäaikaissairas.

Vierailija
72/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä raha kelpaa aina!!! Ja ei tarvitse nolostella. Jokainen antaa mitä pystyy.

Vierailija
73/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:48"]

Minun mielestäni 20e ja laadukas kortti huolellisella käsialalla kirjoitetulla tekstillä täydennettynä on ihan riittävä. Kortti ja raha kirjekuoreen.

-Mies 29v-

[/quote]

Ja mistähän käy ilmi kortin LAADUKKUUS?

Vierailija
74/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€ on ihan sopiva lahja ylioppilaalle ja 50€ hääparille. Olisin esim. omissa häissäni ihan tyytyväinen useaan 50€ seteliin, jos vaikka 30-40 vierasta laittaisi sellaisen summan. Sillä kustantaisi jo häämatkasta osan :). 

Eri asia sitten, jos oma lapsi pääsemässä ylioppilaaksi tai menossa naimisiin. 

Vierailija
75/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme menossa huomenna ystäväperheemme tytön lakkiaisiin, ostin paikalliseen kauneushoitolaan 30 euron lahjakortin, lisäksi ruusu ja kortti. Emme tunne tyttöä oikeastaan ollenkaan, mutta vanhemmat aika hyvin. Saa luvan riittää, koska emme ole tytön kanssa ikinä missään tekemisissä muuten. 

Vierailija
76/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 21:48"]

-Mies 29v-

[/quote]

Ja mistähän käy ilmi kortin LAADUKKUUS?

[/quote]Olin tänään kaupassa ja näin siellä hienoja hologrammikortteja, joissa oli niin dinosaurusten kuin hevostenkin kuvia ja sopivat kaikille ikäluokille. Hinta oli 3,90e. En ole ennen niin kalliita kortteja nähnyt, ellei lasketa varsinaisia onnittelukortteja. Mielestäni tuollainen ei-onnittelukortti on persoonallisempi.

Pari päivää sitten ostin postista hyvin samankaltaisen hologrammikortin mutta kohtuullisempaan hintaan 1,80e. Opettajille olen joskus ostanut Siwan peruskortteja 0,50e kappalehintaan. 

Laitan paljon kortteja ja tykkään liimata niihin eläinaiheisia tarroja.

-Mies 29v-

Vierailija
77/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion antaa 5 centin kolikon.

4 kk sitten muuttaneet naapurit oli laittanuut postilaatikkoon kutsukortin. Kiehahdin hieman, kun tuskin olemme vaihtaneet sanoja, niin tulee tämmöisiä rahankerjäys kutsuja. Sitä saa mitä tilaa, hah.

Vierailija
78/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mikä ero on antaa 20 euron seteli tai 20 euron lahjakortti??

Kun kerran suuren osan mielestä sitten mieluummin pitäisi se lahjakortti antaa, jos ei isompaa summaa seteleinä irtoa. Siis täh? Eihän se yo ole tyhmä, näkeehän sen lahjakortin arvon siitä kortista!

Vierailija
79/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta huhhuh...

Todellakin voit viedä 20e! Itseäni oikein omissa ylppäreissä (ja myöhemmin valmistujaisissa) HÄVETTI jos joku antoi 50e tai enemmän, enhän ollut tehnyt muuta kuin kymmeniä tuhansia muita ikäisiäni, eli valmistunut. Toki valmistujaiset olivat suuri juhla itselle, mutta ei nyt mikään niin jäätävä saavutus että jonkun pitäisi siitä minulle puhtaasta ilosta vaikkapa 100e lahjoittaa. :)

Vierailija
80/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä edes odottanut mitään lahjoja, olin vain onnellinen kun ihmiset tulivat paikalle, osa vielä ihan yllättäen. En edes muista, mikä olisi ollut pienin lahja, minkä sain, enkä sitä, sainko kaikilta lahjan... Nyt kun oikein tässä. Pinnistelen muistiani, muistan saaneeni 30e yhdeltä postissa yhdeltä perheeltä, jonka lasta olen vahtinut, Ja toiselta perheeltä (jossa olen myös ollut lapsenvahtina) sain värittömän kivi-tuikun, ei taida olla kovin kallis ? Mutta näistä olin vain toooosi onnellinen, koska en todellakaan odottanut mitään muistamista!  Cd-levyn sain myös postissa, samoin kuin kirjan, että samoissa hintaluokissa pyöritään, mutta nämäkin yllätyksenä ihmisiltä, joilta en odottanut mitään! 

Yo 2013

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän