Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 euroa nolo lahja ylioppilaalle?

Vierailija
30.05.2014 |

Jotkut sanovat (jonkun iltapäivälehden juttu mukaanlukien), ettei 20 euron seteli olisi sopiva lahja ylioppilaalle. Mietin, että pitäisikö nyt lähteä kaupungille etsimään lahjaa sen sijasta, jos kerta on noloa antaa niin "pieni" seteli.

Minulla ei tuloja tällä hetkellä, joten rahatilanne perheessämme tosi tiukilla. Antaisitko sinä 20 euron setelin vai jotain muuta tilalle?

Kommentit (143)

Vierailija
21/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa on oikein sopiva, jos et ole ihan läheisintä perhettä.

Vierailija
22/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:05"]

Meidät on kutsuttu neljän ylioppilaan lakkiaisiin mutta ei varmaan voida mennä kuin korkeintaan yksiin. Onneksi eivät ole edes sukulaisia vaan ystävien lapsia. Muuten menisin mielellään mutta on vaan muutama satanen kuukaudeksi elämiseen rahaa (lapsiperhe) eikä nyt kyllä liikenne yht sitä 80e lahjarahoiksi + bensarahat kun asuvat kaukana.

[/quote]

Ystävien lasten ylppäri juhliin voit hyvällä omalla tunnalla jättää menemättä ja jos rehellisiä ollaan niin ei sinun poissaoloasi edes huomata kun et ole sukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa juhlissani pari vuotta sitten 50€ oli pienin summa, mutta juhliin ei kutsuttukaan naapureita tai kaukaista sukua ja kaikki vieraat olivat vähintään keskituloisia. Jokainen antaa oman rahatilanteensa mukaan. 20€ setelinä toisaalta näyttää melko pieneltä niihin suurempiin seteleihin verrattuna, joten lahjakortti ylioppilasta miellyttävään kauppaan voisi olla ehkä parempi.

Vierailija
24/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:53"]Muuta tilalle! Jotain pientä..korvikset, kirja...

Korvakorut miehelle? Entä jos ei halua korvakoruja?

Ap

Vierailija
25/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa minä tiedän, että eräs ystäväni ei kutsunut minua viime vuonna lapsensa lakkiaisiin (lapsi ei mulle kovin tuttu) juuri siksi, että olen työtön ja itsellänikin teini elätettävänä.

Mutta jos kutsu olisi tullut, niin 20 e olisin kortin väliin pannut. Rahana ehdottomasti, ei mitään koruja ja viinejä. Rahalla saa sitten sitä mikä on mieleistä.

Vierailija
26/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 20 e on varsin hyvä lahja, varsinkin jos nyt ei ole ihan läheisintä sukua. Mieluummin antaisin (ja opiskelijana vastaanottaisin) rahan tai lahjakortin tuolla summalla, kuin esim. jotkut korvikset tai muun korun, koska en koruja juurikaan pidä ja harvoin maku osuu kohdalle. Omissa yo-juhlissa muutama vuosi sitten tuli esim. Kalevala-koruja, joita en ole vielä kertaakaan käyttänyt ja tuskin tulen käyttämäänkään.

Skumppapulloa kannattaa mielestäni vielä miettiä, vaikka silläkin pääse (tarvittaessa) "halvalla". Esim. omista kavereistani kaksi on täysin absolutisteja ja toinen sai aikanaan yo-lahjaksi parikin pulloa kuohuvaa - siellä ne sitten hyllyllä nököttävät edelleen...

Vierailija
27/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen ylppäreissä pari vuotta sitten pienimmät lahjat olivat viinipullo+kortti sekä kummilta 20e. Kummatkin ymmärrettäviä, koska toinen tuli saman ikäiseltä pojalta, yksin asuvalta opiskelijakaverilta. Kummi puolestaan panosti kovasti, koska hän on syrjäytynyt ja alkoholisoitunut. Häpeillen kysyi minulta voiko niin vähän edes laittaa -tottakai voi, elämäntilanne oli vaikea. Paikalle hän ei kehdannut tulla.

Muuten lahjat olivat oikeasti aika paljon suurempia, vaikka kyse ei ole mistään ökysuvusta.

Vierailija
28/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitä lahjaan joku paketti, vaikka kirja tai jotain mistä tiedät hänen pitävän, asia muuttuu heti toiseksi.

Vierailija
29/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:24"]Esikoisen ylppäreissä pari vuotta sitten pienimmät lahjat olivat viinipullo+kortti sekä kummilta 20e. Kummatkin ymmärrettäviä, koska toinen tuli saman ikäiseltä pojalta, yksin asuvalta opiskelijakaverilta. Kummi puolestaan panosti kovasti, koska hän on syrjäytynyt ja alkoholisoitunut. Häpeillen kysyi minulta voiko niin vähän edes laittaa -tottakai voi, elämäntilanne oli vaikea. Paikalle hän ei kehdannut tulla.

Muuten lahjat olivat oikeasti aika paljon suurempia, vaikka kyse ei ole mistään ökysuvusta.

[/quote]

Mulle tuli ihan paha mieli ettei kehdannut tulla paikalle :(

Vierailija
30/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 euroa on ihan sopiva, noloa on lähteä yli varojensa pröystäilemään. Nuorille 20 e on oikeasti rahaa. Jos sitten ovat niin varakkaita että ylenkatsovat niin toki ruusun ja onnittelukortin voi viedä rahan sijasta. Tärkeintä on iloisella mielellä onnitteleminen ja sillä ei ole lahjan arvon kanssa mitään tekemistä. 

Pienillä paikkakunnilla on ollut tapana että pankeissa on ylioppilaille yhteislistoja joihin kyläläiset voivat laittaa onnittelurahansa ja sinne on voinut ihan hyvin laittaa kuinka pienen summan vain, vaikka yhden euron että on saanut nimensä kirjoittaa korttiin. Nämä ihmiset eivät yleensä tule juhliin. En tiedä onko näitä keräyksiä enää, mutta tuo mummon 5 euronen kuulosti sellaiselta.

Itse olen kummilapsilleni ja joillekin erityisen läheisille antanut isomman rahan, mutta muille joko kirjan tai 20 e. 

Vierailija
31/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:53"]Muuta tilalle! Jotain pientä..korvikset, kirja...

Korvakorut miehelle? Entä jos ei halua korvakoruja?

Ap

[/quote]

Täällä joku leikkii ap:tä, vaikka ap tässä kirjoittaa. Pidäppäs oma identiteettisi.

Vierailija
32/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin ylioppilaaksi vuonna 1984 ja vanhempani ottivat lahjarahani ruokakaupan laskun maksuun. Ylioppilaskahvitusten järjestäminen oli heille suuri taloudellinen rasite ja stressaava tilanne muutenkin.

Vierailija
33/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:32"]

Minä pääsin ylioppilaaksi vuonna 1984 ja vanhempani ottivat lahjarahani ruokakaupan laskun maksuun. Ylioppilaskahvitusten järjestäminen oli heille suuri taloudellinen rasite ja stressaava tilanne muutenkin.

[/quote]

Minä kirjoitin 1991 ja sain vanhemmilta ison kimpun ruusuja. Siinä kaikki. Ai niin, kahvit juotiin perheen kesken.

Vierailija
34/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. täällä maaseudulla (E-P) on pankeissa tmv. listat ylioppilaille ja on esim. monia uusia ylioppilaita samalta kylältä niin 5€ on melko yleinen lahja kullekin. Vai luuletteko, että laitamme 50€ joka ylioppilaalle? Jotain rajaa, kiitos.

Vierailija
35/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€ on oikein hyvä summa :) Toki riippuu varmaan perheen varallisuudesta, varakkaan perheen jälkikasvulle tuo 20€ voi olla naurettavan pieni summa, mutta itse ainakin arvostin ja arvostan kaikkia summia, oli se sitten 5€ tai 50€. Ajatus on ehdottomasti tärkein. Joillekkin näemmä lahjat - ja etenkin niiden arvo - ovat ylppärien tärkein asia...

Ja itse sain siis valkolakin viime vuonna ja olin otettu jokaisesta muistamisesta, minkä tuolloin sain. Nykymaailma on niin kaupallinen ja juhlien pääpointti näyttää nykypäivänä pyörivän lähinnä lahjojen ympärillä, mikä on surullista :(

Vierailija
36/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole nolo lahja! Pienistä puroista syntyy suuri joki. Olen aika varma, että monet arvostavat 20 euron rahalahjaa enemmän, kuin epämieluisia koruja ja astioita..

Vierailija
37/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin yo:ksi v. 1986 ja rahaa tuli aika lailla kyläläisiltä ja tutuilta, n. 2500 mk. Kelpo lahja, mutta oli paljon väkeäkin ja tarjoilut sen mukaiset. Tupa oli täynnä klo 14 -24.

Vierailija
38/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ruusu ja onnittelut eivät riitä? Tottakai ostan läheisimmille ylioppilaille kunnon lahjat, mutta kun käyn esim. naapurin tai työkaverin lapsen yo-juhlilla, vien vain ruusun. Samoin toivon meille tehtävän aikanaan, kun lapset kirjoittavat ylioppilaaksi. Järjetöntä rahankeruuta. Asumme varakkaalla alueella ja olisi häpeä alkaa vaihtamaan 20 / 50 / 100 euron seteleitä naapureiden kesken.

Vierailija
39/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä olen kummi ja aion antaa 50 €, onko se noloa ja liian vähän? Usein kai ajatellaan, että kummeilta tulee jotain hienoa, spesiaalia ja kallista, mutta nykyisessä tilanteessani (olen työtön yh) ei vaan ole varaa enempään... :(

Vierailija
40/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha on tottakai tuon ikäiselle parempi lahja kuin joku turha esine, mutta 20 euroa on mielestäni aika noloa jos nyt ei ihan kaukainen tuttu satu olemaan. Itse en muista saaneeni yhtään 20 euron seteliä, ei sillä että se olisi haitannut vaikka olisin saanutkin. Itse vein mieheni sukulaisellekin 50 euroa lahjaksi kun en kehdannut 20 euroa viedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän