20 euroa nolo lahja ylioppilaalle?
Jotkut sanovat (jonkun iltapäivälehden juttu mukaanlukien), ettei 20 euron seteli olisi sopiva lahja ylioppilaalle. Mietin, että pitäisikö nyt lähteä kaupungille etsimään lahjaa sen sijasta, jos kerta on noloa antaa niin "pieni" seteli.
Minulla ei tuloja tällä hetkellä, joten rahatilanne perheessämme tosi tiukilla. Antaisitko sinä 20 euron setelin vai jotain muuta tilalle?
Kommentit (143)
Minä olen ajatellut antaa kummilapselle 80 euroa. Ei olisi varaa mutta en halua olla netissä haukuttavana :-(. Voiko antaa 60 euroa?
Aika ilkeää olisi, jos 20 e ei kelpaa.
Itse antaisin vaihtoehtolahjaksi käsitöitä tai aineettoman lahjan. (Esim "lahjakortti", jossa luvataan siivota juhlakalun kämppä pariin otteeseen, tai mitä kykyjä itsellä onkaan, joilla voisi toista ilahduttaa.)
Ennen riitti ruusu ja kortti, jos ei ollut läheinen.
Jos ei 20e kelpaa, olkoot ilman.
Minäkin annan tuon 20 ja on taatusti parempi kuin jotku korvikset.
Ei meilläkään vanhemmat antaneet mitään aikoinaan itse, ei meille kellekään edes tullut mieleen, tarjoiluista maksoin osan itse, kun kävin jo silloin toukokuun alusta alkaen töissä. Meiltä taas oma poika sai vähän huonekaluja, mitkä valitsi itse.
Huomenna juhliani viettävänä voin kertoa että 20 euroa on kyllä aika vähän, varsinkin jos on vähänkin paremmissa väleissä. Aika ilkeää ajatella että "jos 20e ei kelpaa, olkoot ilman" kun kuitenkin toisen isoa juhlaa vietetään. Ei aina tarvitse ajatella itseä ja että onko se 50e nyt omista ruuista pois kun sillä voi oikeasti auttaa opiskelijaa. Nim. Muutto omaan kämppään syksyllä. Älkää siis viekö 20e xD
20 € on hyvä summa. Ei kaikilla ole varaa antaa isoja summia. Ja nuoren pitää osata arvostaa jokaista summaa. Pääasia että muistetaan! Tuntuu että nykyään vain odotetaan isoja rahasummia ja kilpaillaan kuka sai eniten. Sitten sukulaisten kesken supistaan kuinka se ja se antoi vain niin ja niin.... Suututtaa rahalahjojen antaminen kun aina sama homma kuinka paljon/vähän voi antaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:03"]Huomenna juhliani viettävänä voin kertoa että 20 euroa on kyllä aika vähän, varsinkin jos on vähänkin paremmissa väleissä. Aika ilkeää ajatella että "jos 20e ei kelpaa, olkoot ilman" kun kuitenkin toisen isoa juhlaa vietetään. Ei aina tarvitse ajatella itseä ja että onko se 50e nyt omista ruuista pois kun sillä voi oikeasti auttaa opiskelijaa. Nim. Muutto omaan kämppään syksyllä. Älkää siis viekö 20e xD
[/quote]
Ahne paska. Toivottavasti et saa kuin niitä kakskyt eurosia. Mieluiten et niitäkään.
no 20 euroa on sama, kun antais vessapaperirullan. Lahjan oltava 50 ->
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:03"]Huomenna juhliani viettävänä voin kertoa että 20 euroa on kyllä aika vähän, varsinkin jos on vähänkin paremmissa väleissä. Aika ilkeää ajatella että "jos 20e ei kelpaa, olkoot ilman" kun kuitenkin toisen isoa juhlaa vietetään. Ei aina tarvitse ajatella itseä ja että onko se 50e nyt omista ruuista pois kun sillä voi oikeasti auttaa opiskelijaa. Nim. Muutto omaan kämppään syksyllä. Älkää siis viekö 20e xD
[/quote]
Hommaa ite ruokas. Minulla ei olisi tarvetta antaa kaltaisellesi edes viittä euroa. On se kumma nämä nykyajan pennut kun ei mikään kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:11"]
no 20 euroa on sama, kun antais vessapaperirullan. Lahjan oltava 50 ->
[/quote]
Kyllä se ylioppilas tarvii joskus vessapaperiakin. Parempi 20 euroa kuin jotain käyttämättä jäävää tavaraa.
20 euroa on ihan ok, etenkin jos ette ole kovin läheisiä valmistuneen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:03"]
Huomenna juhliani viettävänä voin kertoa että 20 euroa on kyllä aika vähän, varsinkin jos on vähänkin paremmissa väleissä. Aika ilkeää ajatella että "jos 20e ei kelpaa, olkoot ilman" kun kuitenkin toisen isoa juhlaa vietetään. Ei aina tarvitse ajatella itseä ja että onko se 50e nyt omista ruuista pois kun sillä voi oikeasti auttaa opiskelijaa. Nim. Muutto omaan kämppään syksyllä. Älkää siis viekö 20e xD
[/quote]
Ok, ei sitten tulla.
Pienikin raha on nuorelle ja opiskelijalle hyödyllinen, itse en ylenkatsoisi kahtakymmentä euroa.
Tv. tämän kevään ylioppilas
Menen huomenna juhliin ja pankissa kävin lahjashekin 50 eu, en kehtaisi laittaa vähempää, ystävän lapsi. Lisäksi ostan kukat tai yhden ruusun. 20 eu on tosi nolo määrä
Mun täti antoi siskon tytölle toisen tädin kanssa ruusut. Hän oli pahanilkinen täti ja kun näin sitä myöhemmin niin sanoin että oletko jo hassannut kaikki rahat kun ei liiennyt euroakaan. Hiljeni. Kukaan ei ole uskaltanut sanoa sille suoria sanoja. Ei mennyt kun vajaa pari vuotta kun delas.
Mikä ihmisiä vaivaa!! Ei todellakaan voi vaatia edes minkäänlaista lahjaa, pääasia että muistaa tulla paikalle. Pistää kyllä vihaks kun jotkut kehtaa väittää että jopa 50e on liian vähän.
T. Tämän vuoden ylioppilas
Ei ole nolo! Olen itse kohtuullisen varakas, mutta en missään nimessä väheksyisi "vain" 20 e lahjaa/rahaa. Jostakin kummasta sikiää nämä keskustelut, paljonko kehtaa antaa. Ajattelen asian mielummin näin: nuori opiskelee saadakseen lakin, vanhemmat järjestävät juhlat, juhliin tulee vain lähisuku isoine lahjoineen. Muut kutsutut jättävät tulematta, koska ei ole varaa hulppeaan lahjaan / suuriin summiin. Kumpaa nuori muistelee myöhemmin, kiva kun ylppäreissä oli pari sukulaista vai oli kivat isot juhlat?
Miksi kaikista juhlista on tullut rahastusjuhlat? Jokainen antaa varallisuutensa tai arvojensa mukaan lahjan. Tässä taloudellisessa tilanteessa ei ole kunnioitettava ajattelutapa se, että katsotaan lahjahevosen suuhun.
Tämä menee hiven ohi aiheen, mutta vein aikaisemmin tuttavien lapsille kohtuullisia lahjoja, mutta lopetin kaikkii juhlat siihen, kun tuli tunne, että minut on kutsuttu lähinnä reilujen lahjojen vuoksi.
Lahjakortti on aika hyvä idea, sillä voi sitten ostaa vaikka olutta tai siivousaineita opiskelijakämppään =) Tsemiä Sinulle!
Saman summan (50e) minäkin olen kummilapsilleni antanut ja todella iloisia ja kiitollisia ovat olleet.
Ylioppilaat ovat iloisia siitä että ovat valmistuneet ja on juhlat, eivät he mieti sitä kuka minkäkin verran antoi. Oman poikani lakkiaisissa poikani ei edes katsonut kuoriin, antoi ne vain minulle jotta keräisin rahat talteen ja panisin kortit sitten esille.