Lastenhoitajana 6 vuotiaalle- miten ratkaisut tilanteen?
Olen huomiseen asti 6 vuotiaalle lapselle lastenhoitajana. Itse olen 16 vuotias tyttö eikä vielä hirveästi kokemusta lastenhoidosta.
Eilen kävi näin lapsen äidin ollessa vielä kotona. Lapsi sanoi minulle että haluaa nukkua yöllä (viime yönä) trikoot jalassa ja huppari päällä. Pyysi minua sanomaan äidilleen että nukkuu niissä.
Kun lapsi illalla sitten nukahti niin lapsen äiti riisui siltä ne vaatteet. Sanoin kyllä että lapsi haluaa nukkua niissä vaatteissa.
Lapsen äiti tokaisi että "saa haluta, vaatteet päällä ei meillä nukuta".
Lapsi oli pahoillaan aamulla ja kysyi miksi en sanonut äidille hänen pyyntöään.
Mitä olisit sanonut lapselle siinä tilanteessa?
Ja olisiko hyvä lohdutus lapselle antaa ensi yö nukkua niissä haluamissaan vaatteissa?
Kommentit (16)
Varmaan ihan hyvä idea tuo lohdituskeinosi.
Sano lapselle että saa nukkua ensi yönä niissä vaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että kerroin asiasta äidillesi.
Voisinko mielestäsi antaa ensi yönä lapsen nukkua niissä vaatteissa missä eilen kävi nukkumaan?
Tai siis olisi nukkunut niissä koko yön.
ei taas tää jankkaaja.. tällä kertaa lapsi ei ole oma 6v vaan hoitolapsi 6v....
Voi toista.
Selitä sille vaan tilanne ja leikkikää ja viettämään mukava päivä.
Sano, että hänen äiti talon aikuisena määrää säännöt ja äiti oli määrännyt, ettei ne vaatteet päällä nukuta, koska ne on päivävaatteet. Sano, että molemmat, niin sinä kuin hänkin, tottelette hänen äitiä. Eli yöpuku päälle tai missä ikinä sitten nukkuukaan.
Sanot vain niin kuin on. Kerroit äidille, mutta äiti sanoi että teillä ei nukuta vaatteet päällä. Piste.
Sanot että kerroit äidille, sanot että äiti on se joka asioista päättää. Hoitaja ei ole leikkikaveri vaan sinulla on myös oltava auktoriteettia asioiden suhteen.
Ei hupparissa kannata nukkua, sehän on selvä.
Jos lapselle on erikseen yövaatteet, miksei pukisi niitä ylleen?
Itse äitinä olisin tarkka lähinnä hupparista, mutta luonnollisesti on tärkeää kunnioittaa vanhempien sääntöjä ja rutiineja. Lapsi kunnioittaa sinuakin enemmän, mikäli toimit annettujen ohjeiden mukaisesti, etkä vain ui sieltä mistä on helpointa. Et ole aikuinen, mutta lapsi rinnastaa sinut sellaiseksi.
EI 16 vuotias kirjoita tänne.Ovat ihan muut sivustot. Asialla on aloitus joku mies puolinen trolli. Älkää ruokkiko trollia vastauksillanne.
Kerrot, että kaikki supertyypit pitää pyjamaa ja että se on siisteintä ikinä.
Lisäksi kerrot, että kun supertyyppi herää pyjamassa, häntä odottaa superylläri. Ylläri voi olla vaikka tuolien päälle vedetty vilttiteltta, jossa pelaatte taskulampun valossa jotain lautapeliä tai luet hänelle jonkun tarinan.
Ongelma hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että hänen äiti talon aikuisena määrää säännöt ja äiti oli määrännyt, ettei ne vaatteet päällä nukuta, koska ne on päivävaatteet. Sano, että molemmat, niin sinä kuin hänkin, tottelette hänen äitiä. Eli yöpuku päälle tai miss ä tahansa nukkuuko.
Kiitos kommentista.
Eli kait se sitten ensi yöksikin siltä päivä vaatteet pois.
Mietin vaan et eikö noissa tuollaisissa Niken trikoissa voisi lapsi perjatteessa myös nukkua? Vai puristavatko liikaa?
Sanoi että haluasi pitää Niken trikoot yöllä.
AP
Olen eri vastaaja. Huppari on paitsi epämukava (huppu saa erityisesti lapsen niskan huonoon asentoon), mutta myös kuuma.
No ei ole oikeita ongelmia jos vaatteet vaikuttaa noin paljon.
Siis oletko siellä hoitamassa lasta vai esittämässä tyhmää? Jos 16v on typerämpi kuin 6v, niin vaikuttaa ikävästi siltä, että nyt on laitettu alle kouluikäinen vahtimaan kehityksessään jälkeenjäänyttä teiniä.
Lapsi haluaa, että saa nukkua parvekkeella alasti ja sinä myönnyt, eikös, kun se lapsi haluaa.
Lapselle sanotaan, että välitin pyyntösi äidille, mutta koska hän on fiksu aikuinen, niin hän ei mennyt tähän ansaan, vaan vaihtoi sinulle yöpuvun. Sama juttu tulee olemaan tänään ruuan kanssa, me syömme parsakaalia, vaikka sinä väität minulle, että äiti lupasi, että saamme hampurilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että hänen äiti talon aikuisena määrää säännöt ja äiti oli määrännyt, ettei ne vaatteet päällä nukuta, koska ne on päivävaatteet. Sano, että molemmat, niin sinä kuin hänkin, tottelette hänen äitiä. Eli yöpuku päälle tai miss ä tahansa nukkuuko.
Kiitos kommentista.
Eli kait se sitten ensi yöksikin siltä päivä vaatteet pois.
Mietin vaan et eikö noissa tuollaisissa Niken trikoissa voisi lapsi perjatteessa myös nukkua? Vai puristavatko liikaa?
Sanoi että haluasi pitää Niken trikoot yöllä.
AP
Hei lapsenriisujarunkkari, mene roskiin. Vuodesta toiseen tätä samaa tulkutusta.
Ilmiantakaa.
Teen rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta. Laitan poliisin selvittämään kuka on tämän lähetetyn viestin takana.
Sanoisin, että kerroin asiasta äidillesi.