Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

20 euroa nolo lahja ylioppilaalle?

Vierailija
30.05.2014 |

Jotkut sanovat (jonkun iltapäivälehden juttu mukaanlukien), ettei 20 euron seteli olisi sopiva lahja ylioppilaalle. Mietin, että pitäisikö nyt lähteä kaupungille etsimään lahjaa sen sijasta, jos kerta on noloa antaa niin "pieni" seteli.

Minulla ei tuloja tällä hetkellä, joten rahatilanne perheessämme tosi tiukilla. Antaisitko sinä 20 euron setelin vai jotain muuta tilalle?

Kommentit (143)

Vierailija
81/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin 20e lahjakortin alkoon :)

Vierailija
82/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€ ei todellakaan ole nolo summa, herranen aika! Tienaan itse hyvin, mutta siltin mielestäni jo 50€ on tosi paljon rahaa (ainakin minulle se on), eikä mikään normilahja, kuten monet tässä ketjussa ovat väittäneet. Kyllä se ajatus ja ylioppilaan onnittelu henkilökohtaisesti ovat ne merkitsevät asiat, ei se, miten paljon hän sinusta nettoaa?!

Kuoharipullo ja pieni kukkakimppu on toinen hyvä vaihtoehto, senkin saa parillakympillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e riittää hyvin, ei ole yhtään noloa! Ylioppilas osaa varmasti arvostaa panostustasi. Rahan määrää tärkeämpi on läsnäolo. t. tämän kevään ylioppilas

Vierailija
84/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin kyllä hyvin viedä 20e setelin kera kortin. :) Ihmisestä riippuen voisin laittaa mukaan vielä vähän laadukkaamman suklaalevyn tai halvan viinin. Aika moni n. 19-vuotias ei kuitenkaan abso ole.

Ja uskoisin, että aika monelle kelpaisi n. 20e lahjana pari viinilasia ja viinipullo. Kun pakkaa kauniisti niin näyttää arvokkaalta. Mutta ehkä kaikki tuttavani ovat jotenkin köyhiä, sillä tuo kelpaisi ihan kenelle tahansa ystävistäni. Toki jos juhlakalu on jo muuttanut omilleen, niin ei viinilaseista välttämättä ole pulaa. Tosin aika harvalle ne viinilasit ovat ensimmäisten hankintojen listalla omaan kotiin muuttaessa.

Vierailija
85/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:26"]

Menen huomenna juhliin ja pankissa kävin lahjashekin 50 eu, en kehtaisi laittaa vähempää, ystävän lapsi. Lisäksi ostan kukat tai yhden ruusun. 20 eu on tosi nolo määrä

[/quote]huom! olen yksinhuoltaja jolla omistusasunto maksettu jne.

Vierailija
86/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Me annetaan 30 e tutun lapselle, jota ei kumpikaan ole koskaan nähnyt. Toiselle yo:lle annamme 80 e. Lisäksi kuvaan lapsen, joten jos onnistuu, ei tarvi mennä edes ammattikuvaajalle.

Vierailija
87/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20€ on mielestäni hyvä lahja. terv. huomenna YO-juhliaan viettävä

Vierailija
88/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän niille kaksikymppiselle tule käyttöä viimeistään siinä vaiheessa, kun iso osa valmistuneista syksyllä muuttaa omilleen eikä se jääkaappi täytykään itsestään. Kyllä sitä viimeistään siinä vaiheessa luulisi arvostavan jokaista euroa kun opintotukea tulee se jotain max. n. 450e tilille ja siitä sitten maksellaan vuokrat, ruoat ja muut. Tuskinpa siinä vaiheessa nyrpistelee yhdellekään "pikkusetelille" (kuten täällä muutama valmistuva on ilmaissut).

Vierailija
89/143 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:17"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:56"]

Aika ilkeää olisi, jos 20 e ei kelpaa.

Itse antaisin vaihtoehtolahjaksi käsitöitä tai aineettoman lahjan. (Esim "lahjakortti", jossa luvataan siivota juhlakalun kämppä pariin otteeseen, tai mitä kykyjä itsellä onkaan, joilla voisi toista ilahduttaa.)

[/quote]

Miksi tätäkin alapeukutetaan - hienoa ideaa?

[/quote]

Varmaan siksi ettei kovin moni pitänyt tuota siivouslahjakortti-ideaa hyvänä. Toimisi varmaan, jos kyseessä olisi sisaruksen lapsi, mutta vähän kauemman sukulaisen tai tuttavan kohdalla todennäköisesti ei. Minua vähän naurattaa, jos olisin tänään antanut tuollaisen lahjakortin 19v. pojalle ja iskenyt silmää ja sanonut, että tulen sitten parin vuoden päästä siivoilemaan, että onnea vaan ;) Useinhan nuo tuollaiset lahjakortit jää käyttämättä, jos ei ole läheinen.

Vierailija
90/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tilanteen mukaan mennään. 20e riittää hyvin kotona asuvalle, saahan sillä jo jotain. 

Vierailija
91/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:01"]

Ei ole nolo, ihan käypänen summa tuo 20 € on. Sen sijaan VIISI EUROA on ihan helvetin noloa! Tämän kuulin tänään radiosta kun Novalla Vappu kyseli ihmisten mielipiteitä sopivasta lahjasta. Joku mamma sitten rimpautti studioon ja sanoi, että hän on ihan viittä euroakin antanut lahjaksi ylioppilaalle. No Vappu ampui tämän lausahduksen alas oitis toteamalla, että viisi euroa ylioppilaalle on muokkamaista. Ja saa kuulema vetää tästä herneet sieraimiinsa jos haluaa. Oon kyllä täysin samaa mieltä.

[/quote]

Itse sain pari vuotta sitten kun valmistuin kirjekuoren, jossa ruttuinen vitonen ja kortti. Tuli melkein pahempi mieli siitä femmasta kuin että olisi tullut vain kortti. En tiedä, tuntui jostain syystä loukkaavalta, jotenkin sellainen lasten "Karkkiraha". 

20e on ihan hyvä, taikka se skumppa vaikkapa.

Vierailija
92/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:38"]

Ei ole. Me annetaan 30 e tutun lapselle, jota ei kumpikaan ole koskaan nähnyt. Toiselle yo:lle annamme 80 e. Lisäksi kuvaan lapsen, joten jos onnistuu, ei tarvi mennä edes ammattikuvaajalle.

[/quote]okei, hyväksyn tuon

Vierailija
93/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:46"]

20€ on mielestäni hyvä lahja. terv. huomenna YO-juhliaan viettävä

[/quote]en todellakaan kehtaisi mennä noin pienen summan kanssa, mulla periaate että ei alle 5r0 eu ja oon yksinhuoltaja

94/143 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on rahanahneutta kutsua jotain muita, kuin läheisimmät perheenjäsenet.

Vierailija
95/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka olisikin nolo lahja, kun jo pelkkiin matkoihin menee meidän perheellä yli 100e parin tunnin vierailun takia.

Vierailija
96/143 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e on oikein sopiva! Sillähän ostaa jo ravintolasta ruokaa, kirjan, astian -mitä ylioppilas nyt itse haluaakaan. Ja ehdottomasti hyödyllinen lahja - ei mikään turha koriste-esine mikä jää käyttämättömänä kaapin perälle.

T. ylioppilas parin vuoden takaa

Vierailija
97/143 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 18:52"]

Antaisin mielummin vaikka kalliimman viinipullon tai kelvollisen kuohuviinin ja onnittelukortin. 20e on todella vähän.

[/quote]

No tuosta lahjasta ei meidän absolutisti-yo ilahtuisi. Mieluummin ottaisi sen 20€.

Vierailija
98/143 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:11"]

no 20 euroa on sama, kun antais vessapaperirullan. Lahjan oltava 50 ->

[/quote]

Mä tuon sulle sitten koko paketin vessapaperia, niin 8*20 rullaa vastaa 160 euroa. 

Vierailija
99/143 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä 20 euroa rahana!

Annat mieluummin jotain minkä olet ostanut sillä 20 eurolla. Kukaan ei tiedä paljonko lahjasi maksoi. Ja se lahja jää ikuiseksi muistoksi!

Vierailija
100/143 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me pidimme esikoistyttärellemme YO-juhlat viime keväänä. Juhlat pidettiin paikallisen pursiseuran ravintolassa meren rannalla. Buffet-ruokailu ja kaikki alkoholipitoisetkin juomat koko päivän ja illan kuuluivat hintaan. Lisäksi meillä oli trubaduuriduo soittamassa 4 tuntia livemusiikkia. Oli aivan mahtavat juhlat.

Hintaa itse juhlille tuli n. 5000-6000 euroa. Siihen päälle tyttären mekko, kengät, kosmetologi, kampaaja ja lyyrat ja YO-lakki (tietenkin E.R. Wahlmanilta, ei mikään marketversio).

Sitten vielä iltajatkot kotonamme ruoan ja juomien kera. Kaukaa tulleet jäivät yöksi.

Kokonaiskustannus oli ehkä jotain 7000-8000 euroa. Mutta so what. Se on viimeinen virallinen juhla, jonka vanhemmat kokonaan kustantavat lapselleen ja se on joka euron arvoista!

Lahjaksi kaikki toivat 100 euroa. Ystäviltään tytär sai tavaralahjoja. Rahalahjoista kertyi pitkälti yli 1500 euroa, jotka pistettiin heti tyttären ASP-tilille. Kun hän sitten aikanaan joskus vuosien päästä ostaa asunnon, niin jokainen YO-juhlien vieras on antanut siihen pienen panoksensa. Sen parempaa lahjaa ei olekaan! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi