20 euroa nolo lahja ylioppilaalle?
Jotkut sanovat (jonkun iltapäivälehden juttu mukaanlukien), ettei 20 euron seteli olisi sopiva lahja ylioppilaalle. Mietin, että pitäisikö nyt lähteä kaupungille etsimään lahjaa sen sijasta, jos kerta on noloa antaa niin "pieni" seteli.
Minulla ei tuloja tällä hetkellä, joten rahatilanne perheessämme tosi tiukilla. Antaisitko sinä 20 euron setelin vai jotain muuta tilalle?
Kommentit (143)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 22:38"]Ei ole. Me annetaan 30 e tutun lapselle, jota ei kumpikaan ole koskaan nähnyt. Toiselle yo:lle annamme 80 e. Lisäksi kuvaan lapsen, joten jos onnistuu, ei tarvi mennä edes ammattikuvaajalle.
[/quote]
Kuvaat "lapsen"?
Minua ei liikuta vähääkään iltapäivälehdet eikä av-palstat, sen 20 annan niin kuin monena muunakin vuonna.
Markka-aikaan satanen tai vaikka viisikymppinen oli aivan kelvollinen raha. Nyt kymppikin riittäisi, ainakin postissa jollekin tuntemattomalle lähetettynä. Muuten meidän perhe jo syö juhlissa sen verran, joten silloin se ei riittäisi.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 07:09"]
Me pidimme esikoistyttärellemme YO-juhlat viime keväänä. Juhlat pidettiin paikallisen pursiseuran ravintolassa meren rannalla. Buffet-ruokailu ja kaikki alkoholipitoisetkin juomat koko päivän ja illan kuuluivat hintaan. Lisäksi meillä oli trubaduuriduo soittamassa 4 tuntia livemusiikkia. Oli aivan mahtavat juhlat.
Hintaa itse juhlille tuli n. 5000-6000 euroa. Siihen päälle tyttären mekko, kengät, kosmetologi, kampaaja ja lyyrat ja YO-lakki (tietenkin E.R. Wahlmanilta, ei mikään marketversio).
Sitten vielä iltajatkot kotonamme ruoan ja juomien kera. Kaukaa tulleet jäivät yöksi.
Kokonaiskustannus oli ehkä jotain 7000-8000 euroa. Mutta so what. Se on viimeinen virallinen juhla, jonka vanhemmat kokonaan kustantavat lapselleen ja se on joka euron arvoista!
Lahjaksi kaikki toivat 100 euroa. Ystäviltään tytär sai tavaralahjoja. Rahalahjoista kertyi pitkälti yli 1500 euroa, jotka pistettiin heti tyttären ASP-tilille. Kun hän sitten aikanaan joskus vuosien päästä ostaa asunnon, niin jokainen YO-juhlien vieras on antanut siihen pienen panoksensa. Sen parempaa lahjaa ei olekaan! :)
[/quote]
Kukin varojensa mukaan ... ei teidän juhliinne kutsuttujen joukossa varmaan ollutkaan työttömiä eikä pieneläkeläisiä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:03"]
Huomenna juhliani viettävänä voin kertoa että 20 euroa on kyllä aika vähän, varsinkin jos on vähänkin paremmissa väleissä. Aika ilkeää ajatella että "jos 20e ei kelpaa, olkoot ilman" kun kuitenkin toisen isoa juhlaa vietetään. Ei aina tarvitse ajatella itseä ja että onko se 50e nyt omista ruuista pois kun sillä voi oikeasti auttaa opiskelijaa. Nim. Muutto omaan kämppään syksyllä. Älkää siis viekö 20e xD
[/quote]
Silti se on LAHJA, ei mikään avustus! Aika ilkeää minusta jos lahjansaaja määrittää mikä on hyvä lahja tai "pahastuu" liian pienestä setelistä. Joillain on useat juhlat joihin viedä lahja. Muutenkin on monta omaa lasta elätettävänä yms. Mieti vähän!
tietää että jonkun tulot on mukavat ja tuo vaan 20 eu niin kyllä katsoisin kieroon ja joku taas tuo 50 eu ja tietää että on aika pienet tulot.
Syötte ja juotte juhlissa joten 20 eu on mitätön summa.
Valmistun 2016 enkä mitään huimia rahasummia odotakaan. Juhlat tulevat oleman pienet ja suurin osa vieraista on vähävaraisia vanhuksia. Minulle hyvin kelpaa tuo 20€. Säästöön se menee. Pienistä summista kasvaa suuri potti. :)
Ylioppilas: Sinulle se juhla on ainutlaatuinen. Mutta muista, että monelle vieraallesi se ei sitä ole. Monella on paljon sukua sekä tuttavia ja kutsutaan moniin juhliin joka vuosi. Ei kaikki voi viedä monelle isoja rahoja, eikä nämä vieraat välttämättä edes ota juhlissassi kuin jonkun keksin ja yhden kupillisen kahvia, kiiruhtaen seuraavaan. Kyllä meillekin keskituloisina on jo aika iso raha, kun tänään on kolmet juhlat joihin juhlasankarille annetaan tuo 50 euroa, kun emme tulojemme vuoksi ilkeä vähempää (yhdet sukulaisjuhlat kauempana tosin jää väliin, eli sinne raha on mennyt muuta reittiä). Heti ensi viikonloppuna on häät, joihin matkakin on pitkä. Aika paljon meiltä menee rahaa juhliin nyt lyhyen ajan sisään. Itse en järjestä enää omia 50-v. juhliani parin viikon päästä, en jaksa eikä ole rahaa järjestää kunnon juhlia ja varmasti sukukin on jo kyllästynyt, eli tuskin kukaan edes viitsii tulla.
Mä vein joskus kun olin vähissä rahoissani ystäväni pojalle (joka ei oo vielä tullut virallisesti kaapista ulos, mut ihan selkee tapaus..) pullon fresitaa, pienen ruusun ja Ässäarvan. Voitti sillä muistaakseni 15€ :D
Oman pojan lakkiaiset oli viime vuonna ja itse asiassa kaikista lahjoista häntä ilahdutti eniten kehitysvammaisen enonsa antama lahja. Suojatyöpaikassa ansaitsemillaan rahoilla eno oli käynyt itse ostamassa konvehtirasian ja Aku Ankan taskukirjan sekä askarrellut kortin. Toinen erittäin mieleinen lahja oli serkun antama levykaupan lahjakortti. Toki tuore yo arvosti suuresti myös kaikkia rahalahjoja, mutta parasta hänestä oli että oli mukavat juhlat ja paljon vieraita.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 08:32"]
Mä vein joskus kun olin vähissä rahoissani ystäväni pojalle (joka ei oo vielä tullut virallisesti kaapista ulos, mut ihan selkee tapaus..) pullon fresitaa, pienen ruusun ja Ässäarvan. Voitti sillä muistaakseni 15€ :D
[/quote]
Ei ole tullut kaapista ulos? Miten se liitty lahjoihin...
Suurimmassa osassa yo-juhlia minä maitoallergikkona olen saanut vain kupin kahvia ja sen kuoharilasin, vaikka juhlanjärjestäjät ovat tienneet ruokarajoitukseni.
Kukin antaa varallisuutensa mukaan. Itse työttömänä yh:na annan ystävien ja tuttavien lapsille, joita en kovin läheisesti tunne, 20 e ja kauniin kortin, rahalla saa ostaa sitten mitä haluaa, siskontyttö menee lukioon ja hänen ylppäreitään varten säästän jo nyt, hänelle annan 200 ja omalle pojalleni, joka valmistui juuri ammattiin olin jo kolmen vuoden ajan säästänyt rahaa lahjaksi, sitä kertyi 500.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 08:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 07:09"]
Me pidimme esikoistyttärellemme YO-juhlat viime keväänä. Juhlat pidettiin paikallisen pursiseuran ravintolassa meren rannalla. Buffet-ruokailu ja kaikki alkoholipitoisetkin juomat koko päivän ja illan kuuluivat hintaan. Lisäksi meillä oli trubaduuriduo soittamassa 4 tuntia livemusiikkia. Oli aivan mahtavat juhlat.
Hintaa itse juhlille tuli n. 5000-6000 euroa. Siihen päälle tyttären mekko, kengät, kosmetologi, kampaaja ja lyyrat ja YO-lakki (tietenkin E.R. Wahlmanilta, ei mikään marketversio).
Sitten vielä iltajatkot kotonamme ruoan ja juomien kera. Kaukaa tulleet jäivät yöksi.
Kokonaiskustannus oli ehkä jotain 7000-8000 euroa. Mutta so what. Se on viimeinen virallinen juhla, jonka vanhemmat kokonaan kustantavat lapselleen ja se on joka euron arvoista!
Lahjaksi kaikki toivat 100 euroa. Ystäviltään tytär sai tavaralahjoja. Rahalahjoista kertyi pitkälti yli 1500 euroa, jotka pistettiin heti tyttären ASP-tilille. Kun hän sitten aikanaan joskus vuosien päästä ostaa asunnon, niin jokainen YO-juhlien vieras on antanut siihen pienen panoksensa. Sen parempaa lahjaa ei olekaan! :)
[/quote]
Kukin varojensa mukaan ... ei teidän juhliinne kutsuttujen joukossa varmaan ollutkaan työttömiä eikä pieneläkeläisiä.
[/quote]
Oli työttömiä ja pieneläkeläisiä. Itse asiassa kaksi pieneläkeläistä, eli ylioppilaan isoäiti ja isoisä, antoivat lahjaksi 250 euroa, kuten ovat antaneet kaikille lapsenlapsilleen. Muut antoivat 100 euroa, paitsi yhdet kaukaisemmat pieneläkeläissukulaiset 50 euroa.
Itse en voisi kuvitellakaan antavani 20 euroa kenellekään. Kyllä 50 euroa on minimi. Yleensä annan 100 euroa. Joskus olen antanut 50 euroa ja siihen lisäksi jonkun kaiverretun muistoesineen, kuten korun.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 20:03"]
Huomenna juhliani viettävänä voin kertoa että 20 euroa on kyllä aika vähän, varsinkin jos on vähänkin paremmissa väleissä. Aika ilkeää ajatella että "jos 20e ei kelpaa, olkoot ilman" kun kuitenkin toisen isoa juhlaa vietetään. Ei aina tarvitse ajatella itseä ja että onko se 50e nyt omista ruuista pois kun sillä voi oikeasti auttaa opiskelijaa. Nim. Muutto omaan kämppään syksyllä. Älkää siis viekö 20e xD
[/quote]
Hyvin sanottu, aina ei tartte ajatella itseä. Sitten kun sinäkin, arvoisa ahne ja omaa napaasi ajatteleva lapsukainen, olet sen oppinut, ansaiset lahjaksi sen 20 euroa. Nyt et vielä ansaitse sitäkään.
Itse pääsin ylioppilaaksi kuusi vuotta sitten, ja 50 euroa oli minun juhlissani enemmän poikkeus kuin sääntö, enimmäkseen oli 20 euroa kuorissa. Suurin syy taisi olla se, että todella moni ihan oikeasti läheinen sukulainen ja tuttava ei päässyt tulemaan, ja paikalla oli aika paljon aika kaukaisia sukulaisia ja vanhempien tuttavia, joita en itse kovin hyvin tuntenut. Turhan paljon oli kaikenlaista pienellä rahalla hankittua krääsää, kun ei selvästikään kehdattu laittaa vain 10 tai 20 euron seteliä kuoreen, muttei myöskään haluttu laittaa sen enempää lahjaan. Nuo rojut lojuvat edelleen vanhempieni luona lapsuudenhuoneeni kaapin perällä.
Toki olen kiitollinen saamistani lahjoista ja siitä, että nämä henkilöt tulivat juhliini. En myöskään koe, että jonkun viimeksi lapsena tapaamani ihmisen pitäisi antaa minulle 50 euroa, koska olen valmistunut lukiosta. Silti en allekirjoita tässä ketjussa ilmennyttä mielipidettä, että mieluummin pitäisi ostaa 10 tai 20 eurolla jotain krääsää kuin viedä niin nolon pieni seteli. Itseäni olisi ainakin 10 euroa lämmittänyt paljon enemmän rahana kuin rumina Tiimarin servitteinä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 08:32"]
[/quote]
Ei ole tullut kaapista ulos? Miten se liitty lahjoihin...
[/quote]
No sitten ettei kukaan ihmettele miksi mansikkakuoharia pojalle :D mutta hän on ihana, tosi tyttömäinen ja sellanen mansikkaskumppamainen poika :)
Mä sain aikanaan lahjaksi kummitädiltäni pyyhkeen, jonka hän oli itse tehnyt. Siihen on kirjailtu mun nimeni ja virkatut pitsit ommeltu reunoihin. Kummitäti kuoli nuorena. Tuo pyyhe on käytössä ollut nyt yli 20 vuotta ja joka kerran sitä käyttäessä muistuu oma rakas kummi mieleen. Kaikki se kiva, mitä tehtiin yhdessä. Tulee ikävä ja suru, miljoona muistoa ja niiden mukana katkeransuloinen kaipuu ja syvä rakkaudentunne.
Tuota pyyhettä en vaihtaisi mihinkään. En muista, antoiko hän rahaa ja jos antoi, kuinka paljon. En muista yhtään rahalahjoja, niiden summia tai antajia.
Kuinka paljon menettääkään nykyiset nuoret rahanahneudessaan :(. On asioita, jotka on tärkeämpiä kuin raha tai oikeanväriset, -hintaiset ja tyyliset tavaralahjat. Vai onko ihmisiltä kokonaan kadonnut tällaiset tunteet? Eikö nykyään merkkaa mikään muu kuin raha ja kallis materia?
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 19:56"]
Aika ilkeää olisi, jos 20 e ei kelpaa.
Itse antaisin vaihtoehtolahjaksi käsitöitä tai aineettoman lahjan. (Esim "lahjakortti", jossa luvataan siivota juhlakalun kämppä pariin otteeseen, tai mitä kykyjä itsellä onkaan, joilla voisi toista ilahduttaa.)
[/quote]
Miksi tätäkin alapeukutetaan - hienoa ideaa?
Kyllä 20e on hyvä summa! Henk. koht. oudoksuisin jos jompi kumpi vanhemmista antaisi vain/"vain" 20e kun oon tottunut siihen että niillä on usein aika hulppeet lahjat mutten sitäkään kyllä näyttäisi ulospäin. (tämä tietysti oli tyhmää tunnustaa koska av-mammathan ovat hyveellisyyden perikuvia ja eivät ikinä voisi sanoa ääneen että saavat henkilöltä x isoja lahjoja ja tietävät odottaa tätä jo etukäteen)
Mulle on usein annettu 20e lahjaksi eikä tulisi mieleenkään olla siitä minään. Kiva että muistivat.