Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan miehen ja teinin 16 v. suostumaan vegetaariseen tammikuuhun? Suositelkaa ruokia jotta myös nuo 2 jaksaisivat syödä

Vierailija
28.12.2020 |

Nyt on ollut koko kuukausi niin paljon lihaa ja huomennakin vielä loput kinkut menee hernekeittoon. On tullut niin kauhea lihaähky, että en jaksa syödä tai nähdä enää yhtään liharuokaa. Teen meille lihattoman tammikuun. Mitä tehdä kahdelle himolihasyöjälle etteivät ihan sekoa?

Kommentit (145)

Vierailija
81/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun mieheni yrittäisi saada minua lihattomalle ruokavaliolle edes viikoksi niin ei onnistuisi. Päätän ihan itse mitä haluan syödä. Sama valinnanvapaus on kaikilla perheenjäsenillämme.

Jos puoliso haluaisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja niin sinä tyttö pitäisit asiaa päätösvaltaasi vähättelevältä? Onko keskinäinen luottamus perheessä kunnossa,?

Meidän perheessä ei pakoteta. Syömme kyllä kasvisruokiakin, mutta miehelle tai minulle ei tulisi mieleenkään pakottaa ketään jollekin tietylle ruokavaliolle kuukaudeksi, tai edes viikoksi.

Vierailija
82/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et voi määrätä, mitä kukin syö, mutta jos sinä vastaat ruuanlaitosta, niin silloin vain sanot, että jos sinun tekemäsi ei kelpaa, niin itse voi tehdä mieluisaa.

Juuri näin! Ruoanlaittajan ei tarvitse anella keneltäkään lupaa tehdä tietynlaisia ruokia. Todellakin saa tehdä juuri sellaisia kuin itse haluaa.

Ja sitten taas ei ole mun mielestä asiallista puuttua siihen, miten toiset haluaa syödä. Jos perheesi miehet haluavat syödä lihaa, niin syökööt. Mutta ei sinun tarvitse sitä heille valmistaa, osaavat varmasti tuon ikäiset itse laittaa sapuskansa, tai ottaa jotain lihalisuketta kylkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällinen Vegaani kirjoitti:

Vegaanilta vinkkejä:

- Kaikki tykkää kebabista. Osta valmis chilikastikepullo (ei semmonen tuju vaan semmoinen missä voi uittaa "lihat", vöneriä (vegaaninen kebab, löytyy ihan Prismasta) ja paista se rypsiöljyssä, vähän chiliä sekaan ja riisi kylkeen, chilikastikkeet päälle. Riisivöner uppoaa varmasti kelle vain kebabin ystävälle.

- Ihan vain perunat, ruskeakastike kasvisrasvaan ja paista hoviruuan mustapapupihvejä, maistuu about jauhelihalta (paitsi paremmalta), kylkeen joku rainbow-perhesalaattipussi jota heittelee lautasille että tulee vähän väriä :)

- Itsetehdyt bataattiranskalaiset, pilkkoo about muotoonsa, jossain kipossa vähän öljyttää ja uuninpelille leivinpaperin päälle. Vegemakkaroita pannuun kaveriksi ja vaikka avokadosalaatti. Aijaiii. 

- Uunijuurekset kaurakermalla. Vähän chiliä ja pippureita päälle niin ai että nomnomnom.

Ja jos muutenvain haluaa motivaatiota kasvisruuan syöntiin niin perheenä Netflixistä pyörimään Game Changers niin voi suhtautuminen kasvisruokaan muuttua. Kasvisruoka on ihmiselle terveellisin ruokavalio ja PISTE, mikään eläinperäinen ei lähtökohtaisesti ole tervettä ja tästä löytyy kyllä paljon tiedettä luettavaksi.

Vaikkei kaikesta luopuisikaan, niin vähentää lihansyöntiä vaikka 50-90% ja tuloksena on älytön tiputus ilmaston rasituksessa. Tiesitkö että ameriikoissa 70%, ja maailmanlaajuisesti yli 50% koko hemmetin maapallon viljelypinta-alasta käytetään yksinkertaisesti teurastettavien eläinten ruokkimiseen. Se jos joku on ihan puhdasta hulluutta.

Hei,

Kaikki eivät tykkää kebabista.

Tiesitkö, että riisin ja puuvillan viljelyssä tuhlataan ihan älyttömästi vettä, käytetään kemikaaleja, jotka tappavat maatyöläisiä ja aiheuttavat kankaiden käsittelyssä lapsityövoiman sairastumisia ja kuolemia. Riisinviljely lämmittää ilmastoa ja työn tekevät käytännössä orjat.

Puuvillatehtaat laskevat kemikaalit vesiin, joka aiheuttaa luonnolle rasitusta, eläimistön kuolemaa ja ilmasto lämpenee.

Suojelkaa karjaa teurastuksesta, käyttäkää samalla tuotteita, joiden valmistuksessa riistetään ja kohdellaan julmasti ihmisiä. Ja samalla ilmasto lämpenee eikä mikään muutu. Hyvä.

Vierailija
84/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset pidä vegetammikuutasi ihan keskenäsi?

Mies ja lapsi varmaan lähtisivät innokkaammin mukaan "Vain kotimaista lihaa" -tammikuun viettoon.

Tai vaikka "ei lihajolosteita tammikuu"

Vierailija
85/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.

Miksi lihansyöjän on näin vaikea hyväksyä erilainen ruokavalio? Tosi vihamielinen viesti. Jos ap kysyy ihan asiallisesti niin miksi tämmönen lapsellinen vastakommentti? Jokainen tietää, että liha sulaa todella hitaasti elimistössä ja saattaa tulla tukkoinen olo

Puhu vain omasta puolestasi, lihasta ei tule mikään tukkoinen olo.

Vierailija
86/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällinen Vegaani kirjoitti:

Vegaanilta vinkkejä:

- Kaikki tykkää kebabista. Osta valmis chilikastikepullo (ei semmonen tuju vaan semmoinen missä voi uittaa "lihat", vöneriä (vegaaninen kebab, löytyy ihan Prismasta) ja paista se rypsiöljyssä, vähän chiliä sekaan ja riisi kylkeen, chilikastikkeet päälle. Riisivöner uppoaa varmasti kelle vain kebabin ystävälle.

- Ihan vain perunat, ruskeakastike kasvisrasvaan ja paista hoviruuan mustapapupihvejä, maistuu about jauhelihalta (paitsi paremmalta), kylkeen joku rainbow-perhesalaattipussi jota heittelee lautasille että tulee vähän väriä :)

- Itsetehdyt bataattiranskalaiset, pilkkoo about muotoonsa, jossain kipossa vähän öljyttää ja uuninpelille leivinpaperin päälle. Vegemakkaroita pannuun kaveriksi ja vaikka avokadosalaatti. Aijaiii. 

- Uunijuurekset kaurakermalla. Vähän chiliä ja pippureita päälle niin ai että nomnomnom.

Ja jos muutenvain haluaa motivaatiota kasvisruuan syöntiin niin perheenä Netflixistä pyörimään Game Changers niin voi suhtautuminen kasvisruokaan muuttua. Kasvisruoka on ihmiselle terveellisin ruokavalio ja PISTE, mikään eläinperäinen ei lähtökohtaisesti ole tervettä ja tästä löytyy kyllä paljon tiedettä luettavaksi.

Vaikkei kaikesta luopuisikaan, niin vähentää lihansyöntiä vaikka 50-90% ja tuloksena on älytön tiputus ilmaston rasituksessa. Tiesitkö että ameriikoissa 70%, ja maailmanlaajuisesti yli 50% koko hemmetin maapallon viljelypinta-alasta käytetään yksinkertaisesti teurastettavien eläinten ruokkimiseen. Se jos joku on ihan puhdasta hulluutta.

Koko listasta ainoa syötävä on bataattiranut, joita voisin syödä medium raren pihvin kanssa.

Vierailija
87/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä haluat päättää lihattomasta tammikuusta. Kasviksia voi lisätä, mutta antaa toisten syödä lihaa, jos niin haluavat. Ehdottaa voi, mutta toisten puolesta päättäminen ei kyllä ole hyvä asia. 

Vierailija
88/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka teillä laittaa ruokaa?

Meillä laitan minä, joten syödään juuri sitä, mitä minä laitan. Meillä mennään arkipäivät vegeruoalla, viikonloppuna lihaa/kanaa.

Vierailija
89/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi pitää joku radikaali vege-tammikuu? Takuuvarmasti perhe vastustaa. Jos syy on vain se, että liharuuat ns. tulevat jo korvista ulos, niin tilanteen voi korjata helpomminkin. Lihaa ei tarvitse jättää kokonaan pois, mutta sen osuutta voi vähentää monin tavoin. Esimerkiksi viikkotasolla voi tarjota useammin kalaruokaa tai vaikka ihan perinteisiä lihattomia ruokia kuten ohrapuuro tai pinaattiletut, joita ei helposti edes mielletä kasvisruuiksi, koska niihin on totuttu pienestä pitäen. Sitten on monia ruokia, joita voin yksinkertaisesti keventää. Spagettikastikkeeseen voi laittaa jauhelihaa puolet vähemmän ja lisätä volyymia vaikka sienillä, porkkanaraasteella, kesäkurpitsalla, paprikalla. Näitä kikkoja olen käyttänyt jo vuosia ja hyvin on maistunut. Jos ruoka on hyvää, ei lihan vähäisyyttä edes huomaa.

Vierailija
90/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ruokia, joissa et lähde korvaamaan lihaa. Monet kasvisruuat ovat erittäin hyviä, eivätkä kaipaa mitään lihaa rinnallensa. Erilaiset nyhtökaurat yms ovat kivoja mutta vaativat vähän harjoittelua, joten jos perheesi ei ole innoissaan uudesta ruokavaliosta, niin jättäisin ne välistä.

Esimerkiksi erilaiset kasviscurryt ovat itsessään erittäin hyviä. Lisukkeeksi curryn alkuperästä riippuen esimerkiksi intialaiselle naan-leipää, jogurttia, riisiä ja mangochutneytä. Aasialaisesta keittiöstä löytyy myös muita hyviä kasvisruokia, joita kannattaa testata.

Sienirisotto, melanzene alla parmigiana, sienipastat yms vievät kielen mennessään. Kannattaa myös kokeilla myskikurpitsalasagnea. Chili sin carne toimii myös meillä, sitä voi myös kääriä enchilladojen sisään.

Perinteisistä kasvisruuista keitot kuten pinaattikeitto, kesäkeitto, kasvissosekeitto yms toimivat varmasti.

Vierailija
91/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka teillä laittaa ruokaa?

Meillä laitan minä, joten syödään juuri sitä, mitä minä laitan. Meillä mennään arkipäivät vegeruoalla, viikonloppuna lihaa/kanaa.

Olet varsinainen diktaattori

Vierailija
92/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen ennemminkin, että joulun ähky johtuu yleisestä ylensyönnistä ja mättämisestä ja siitä, että on ylipäätään syöty tavallisuudesta poiketen. Meidän joulupöytä ei ole kovinkaan lihapitoinen ja ihan vain lautasellinen laatikoita sai semmosen ällötyksen päälle, ettei tosikaan. Närästää, pierettää, turvottaa, ahdistaa, kiristää, paskattaa...

Riittää kun palatte ihan normaaliin ruokailuun, niin kaikki ällötys ja ähky poistuu.

Jos koet, että normaali syöminen on teidän perheessä jotenkin pielessä, niin siihen voi tehdä ryhtiliikkeen ja jättää mehut, limsat, pullat, karkit, sipsit, lihajalosteet, einekset, epämääräiset kasvirasvat jne. vähemmälle.

Vierailija
93/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole heidän valintansa, jos haluavat syödä lihaa, niin sitten syövät. Rankaise vain itseäsi, mutta älä tyrkytä tuota ahdasmielisyyttäsi koko perheelle. Jokaisen oma valinta siis.

No sitten ne perheen miehet varmaan kokkaavatkin itse? Tai sinäänsä olen samaa mieltä kanssasi, että kasvissyönti on jokaisen oma valinta eikä pakottamalla tule kuin huonoa jälkeä, mutta jos ap haluaa pitää lihattoman tammikuun ja hän kokkailee ruoat, niin hän sitten vain kokkailee niitä kasvisruokia. Toki niistä kasvisruoaista kannattaa etsiä täyttäviä versioita eikä jotain kasvissosekeittoja koko kuukaudeksi. Tosin kasvisruoka voi myös olla raskasta eli onko sillä sitten väliä, onko se kasvisruokaa vai liharuokaa.

Me syödään usein alla olevaa ruokaa. Se on tosi hyvää ja täyttävää.

https://chocochili.net/2019/02/vegaaninen-stifado-eli-kreikkalainen-lih…

Tuo on muuten todella herkullinen resepti. Todella hyvää ja täyttävää, ei sellaista perinteiseksi ajateltua kasvisruokaa. Ollaan käytetty beanit-suikaleita ja toimii hyvin.

Vierailija
94/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun meidän taloa rakennettin (70-luvulla) äiti teki lihattomia ruokia ihan säästösyistä, liha oli kallista ja siksi sitä syötiin harvoin. Usein oli arkiruokana kaurapuuroa ja keitettyjä kananmunia ja myönnän heti, ettei kumpikaan mulle oikein maistunutkaan sitten moneen vuoteen tuon jälkeen, mutta kyllähän niillä rajoitetun ajan pärjää. Oli muitakin pula-ajan ruokia, kuten leipäkannikoista maitoliemeen tehty keitto, josta en tykännyt silloinkaan, mutta söin kun ei muutakaan tarjottu. En viitsinyt valittaa ensinnäkin, koska tiesin perheemme taloudellisen tilanteen, ja toiseksi, koska ei se olisi mitään auttanut ja olisi vain joutunut häpeämään itseään, kun äidin sukupolvi oli elänyt paljon kovempia aikoja. Koulussa sai sentään kunnon ruokaa arkisin. Meillä äiti määräsi eikä kukaan uskaltanut vängätä vastaan.

Vierailija
95/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.

Miksi lihansyöjän on näin vaikea hyväksyä erilainen ruokavalio? Tosi vihamielinen viesti. Jos ap kysyy ihan asiallisesti niin miksi tämmönen lapsellinen vastakommentti? Jokainen tietää, että liha sulaa todella hitaasti elimistössä ja saattaa tulla tukkoinen olo

Puhu vain omasta puolestasi, lihasta ei tule mikään tukkoinen olo.

Tai sitä ei huomaa. Elimistö sopeutuu erilaisiin kaltoin kohteluihin

Vierailija
96/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunge sinä ne sienirisotot sinne vaahtoavaan vittuusi ja syöksy junan alle.

Taitaa tosiaan liha mädäntyä sisuksissasi

Eli alapeukuttajille Ok se että törkein sanakääntein minun käsketään syöksyä junan alle?

Vierailija
97/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun mieheni yrittäisi saada minua lihattomalle ruokavaliolle edes viikoksi niin ei onnistuisi. Päätän ihan itse mitä haluan syödä. Sama valinnanvapaus on kaikilla perheenjäsenillämme.

Jos puoliso haluaisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja niin sinä tyttö pitäisit asiaa päätösvaltaasi vähättelevältä? Onko keskinäinen luottamus perheessä kunnossa,?

Meidän perheessä ei pakoteta. Syömme kyllä kasvisruokiakin, mutta miehelle tai minulle ei tulisi mieleenkään pakottaa ketään jollekin tietylle ruokavaliolle kuukaudeksi, tai edes viikoksi.

Kyllä, jos takerrutaan sanaan pakottaa. En usko, ap tarkoitti pakottamista. Mielestäni on hyvä kokeilla erilaisia asioita. Ei se lihansyöjä näänny, jos vähän tulee sieltä mukavuusalueelta

Vierailija
98/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanius ja tässä puheena oleva vegetarismi ovat ihan eri asioita.

Eipä juurikaan ole. Ero on aika lailla veteen piirretty viiva. 

Vegetarismi liittyy ruokavalioon, kun taas veganismi on paljon muutakin kuin ruokavalio. Esimerkiksi: ihminen on terveyssyistä vegetaristi, mutta hänelle ei ole mikään ongelma ostaa nahkakenkiä tai mehiläisvahakynttilöitä. Vegaani puolestaan ei osta eikä käytä mitään eläinkunnan tuotteita.

Ero on mielestäni enemmän kuin veteen piirretty viiva.

Vierailija
99/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään, jos heillä on edes hieman järkeä päässään. Jos minulle tulisi joku tuollaista ehdottamaan, hän lähtisi kyllä meidän huushollista lopullisesti.

Vierailija
100/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kommentteja lukiessa tulee väkisin sellainen johtopäätös mieleen että lihansyönti tekee ihmisestä vihaisen, hyökkäävän ja kaavoihin kangistuneen. Kova puolustelu myös sille lihansyönnille. Ilmeisesti ei ole hyvä olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi