Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan miehen ja teinin 16 v. suostumaan vegetaariseen tammikuuhun? Suositelkaa ruokia jotta myös nuo 2 jaksaisivat syödä

Vierailija
28.12.2020 |

Nyt on ollut koko kuukausi niin paljon lihaa ja huomennakin vielä loput kinkut menee hernekeittoon. On tullut niin kauhea lihaähky, että en jaksa syödä tai nähdä enää yhtään liharuokaa. Teen meille lihattoman tammikuun. Mitä tehdä kahdelle himolihasyöjälle etteivät ihan sekoa?

Kommentit (145)

Vierailija
101/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et mitenkään, jos heillä on edes hieman järkeä päässään. Jos minulle tulisi joku tuollaista ehdottamaan, hän lähtisi kyllä meidän huushollista lopullisesti.

Oikeasti? Jos joku (vaikka lapsesi) ehdottaisi vegeruokaa, heittäisit sen kodista ulos?

Vierailija
102/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mitenkään, jos heillä on edes hieman järkeä päässään. Jos minulle tulisi joku tuollaista ehdottamaan, hän lähtisi kyllä meidän huushollista lopullisesti.

Oikeasti? Jos joku (vaikka lapsesi) ehdottaisi vegeruokaa, heittäisit sen kodista ulos?

Meillä lpseni tekee joskus itse vegeruokaa itselleen ostaen tarvikkeet kesätienisteillään ja varmaan sitten omassa taloudessaan tekee täysin ihan mitä haluaa. Muu perhe on sekasyöjiä ja pääruokavastuu on sekasyöjällä, joten hänen ehdoilla mennään. Tosin usein toiveita esittäen, mutta laittaja päättää, kuuteleeko toiveita.

-eka kommentti tässä ketjussa-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun mieheni yrittäisi saada minua lihattomalle ruokavaliolle edes viikoksi niin ei onnistuisi. Päätän ihan itse mitä haluan syödä. Sama valinnanvapaus on kaikilla perheenjäsenillämme.

Jos puoliso haluaisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja niin sinä tyttö pitäisit asiaa päätösvaltaasi vähättelevältä? Onko keskinäinen luottamus perheessä kunnossa,?

Meidän perheessä ei pakoteta. Syömme kyllä kasvisruokiakin, mutta miehelle tai minulle ei tulisi mieleenkään pakottaa ketään jollekin tietylle ruokavaliolle kuukaudeksi, tai edes viikoksi.

Kyllä, jos takerrutaan sanaan pakottaa. En usko, ap tarkoitti pakottamista. Mielestäni on hyvä kokeilla erilaisia asioita. Ei se lihansyöjä näänny, jos vähän tulee sieltä mukavuusalueelta

Tämä. Ei kasvissyöjä tai vegaanikaan näänny, jos vähän tulee sieltä mukavuusalueelta.

Vierailija
104/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä kommentteja lukiessa tulee väkisin sellainen johtopäätös mieleen että lihansyönti tekee ihmisestä vihaisen, hyökkäävän ja kaavoihin kangistuneen. Kova puolustelu myös sille lihansyönnille. Ilmeisesti ei ole hyvä olo.

K: Mistä tietää että tyyppi on vegaani?

V: Se jaksaa muistuttaa siitä kerran minuuttiin

Vierailija
106/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö sinä suurimman osan perheen ruuista? Jos kyllä, niin teet pelkkää kasvisruokaa, lihansyöjät voivat valmistaa itse lihalisukkeet tai syödä lihaa silloin kun eivät syö kotona.

Meillä uppoaa kasvisruoka kaikille oikein hyvin, tehdään paljon curryjä, sekä intialaisia että thaimaalaista, Meksikolaiata, italialaista yms.

Itse vietän vegaanisen tammikuun ja jos muu perhe kaipaa jotain muuta niin syökööt, mutta viime vuodesta oppineena ne ovat sen verran laiskoja että jos valmista ruokaa on kotona tarjolla he syövät sitä mukisematta.

Vierailija
107/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat päättää lihattomasta tammikuusta. Kasviksia voi lisätä, mutta antaa toisten syödä lihaa, jos niin haluavat. Ehdottaa voi, mutta toisten puolesta päättäminen ei kyllä ole hyvä asia. 

Miksi on niin paha asia päättää perheen puolesta, että he eivät syö lihaa, mutta sitten taas on aivan jees päätös päättää heidän puolestaan, että he syövät lihaa? Päätöshän sekin on.

Minä mieheni kanssa olemme päättäneet, että lapsemme syövät tammikuun kasvisruokaa kotona. Koulussa he saavat valita itse.

Vierailija
108/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä minä ole kasvissyöjä ja mies sekasyöjä. Omasta mielestäni lihansyönti on epäeettistä, mutta toisaalta en tuomitse miestäni lihansyönnistä koska olen myös itse aikoinani sitä syönyt ja tiedän että pakottomalla ei mikään onnistu. Mutta kyllä meillä meillä ainakin mies on sen verran joustava ja kokeilunhaluinen, että ihan hyvin voisi kokeilla tuollaista kuukauden ajan omasta tahdostaan. On mieskin saanut minut kokeilemaan esim. juoksuharrastusta, joka ei heti ihan alkuun innostanut minua lainkaan, mutta oli loppujen lopuksi todella palkitsevaa. Mielestäni aikuisessa suhteessa on ihan normaalia lähteä mukaan kokeilemaan kumppanin ehdottomia ideoita ja uusien asioiden kokeileminen vain rikastuttaa elämää.

Vierailija
109/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkelekö teitä vegaaneja vaivaa, kun yritätte muutkin käännyttää piiperöaatteseenne? Minun puolesta olkaa itse niin piiperöitä kuin lystäätte, mutta antakaa toisten päättää ihan itse mitä syövät!

Perkele!

Vierailija
110/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saan suostuteltua vegaanipellen lihalliselle kuukaudelle? On varmaan vegaaniähky kun on mussuttanut rehuja viisi vuotta.

Miksi lihansyöjän on näin vaikea hyväksyä erilainen ruokavalio? Tosi vihamielinen viesti. Jos ap kysyy ihan asiallisesti niin miksi tämmönen lapsellinen vastakommentti? Jokainen tietää, että liha sulaa todella hitaasti elimistössä ja saattaa tulla tukkoinen olo

Kaksi sanaa: Platonin luolavertaus.

Me puhuttiin aiheesta jo lukiossa filosofian tunnilla (2007). 

Toki voi vastata asiallisesti.

Vierailija
111/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perkelekö teitä vegaaneja vaivaa, kun yritätte muutkin käännyttää piiperöaatteseenne? Minun puolesta olkaa itse niin piiperöitä kuin lystäätte, mutta antakaa toisten päättää ihan itse mitä syövät!

Perkele!

Jos alaikäisiä lapsia mietitään, niin vanhemmilla yleensä on tapana käännyttää heidät perheensä ja kulttuurinsa ruokatottumuksiin.

Ei Kiinassa kysytä lapsilta, että haluatko syödä koiraa, eikä Irakissa että eikö tekisi mieli kinkkua.

Vierailija
112/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävällinen Vegaani kirjoitti:

Vegaanilta vinkkejä:

- Kaikki tykkää kebabista. Osta valmis chilikastikepullo (ei semmonen tuju vaan semmoinen missä voi uittaa "lihat", vöneriä (vegaaninen kebab, löytyy ihan Prismasta) ja paista se rypsiöljyssä, vähän chiliä sekaan ja riisi kylkeen, chilikastikkeet päälle. Riisivöner uppoaa varmasti kelle vain kebabin ystävälle.

- Ihan vain perunat, ruskeakastike kasvisrasvaan ja paista hoviruuan mustapapupihvejä, maistuu about jauhelihalta (paitsi paremmalta), kylkeen joku rainbow-perhesalaattipussi jota heittelee lautasille että tulee vähän väriä :)

- Itsetehdyt bataattiranskalaiset, pilkkoo about muotoonsa, jossain kipossa vähän öljyttää ja uuninpelille leivinpaperin päälle. Vegemakkaroita pannuun kaveriksi ja vaikka avokadosalaatti. Aijaiii. 

- Uunijuurekset kaurakermalla. Vähän chiliä ja pippureita päälle niin ai että nomnomnom.

Ja jos muutenvain haluaa motivaatiota kasvisruuan syöntiin niin perheenä Netflixistä pyörimään Game Changers niin voi suhtautuminen kasvisruokaan muuttua. Kasvisruoka on ihmiselle terveellisin ruokavalio ja PISTE, mikään eläinperäinen ei lähtökohtaisesti ole tervettä ja tästä löytyy kyllä paljon tiedettä luettavaksi.

Vaikkei kaikesta luopuisikaan, niin vähentää lihansyöntiä vaikka 50-90% ja tuloksena on älytön tiputus ilmaston rasituksessa. Tiesitkö että ameriikoissa 70%, ja maailmanlaajuisesti yli 50% koko hemmetin maapallon viljelypinta-alasta käytetään yksinkertaisesti teurastettavien eläinten ruokkimiseen. Se jos joku on ihan puhdasta hulluutta.

Toivon autenttisesti, että saat apua harhaisiin skeemoihisi. En ala fanaattisuutesi ja hurskastelevuutesi vuoksi korjaamaan lukuisia asiavirheitä sepustuksessasi. Tsemppiä.

Vierailija
113/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanilta vinkkejä:

- Kaikki tykkää kebabista. Osta valmis chilikastikepullo (ei semmonen tuju vaan semmoinen missä voi uittaa "lihat", vöneriä (vegaaninen kebab, löytyy ihan Prismasta) ja paista se rypsiöljyssä, vähän chiliä sekaan ja riisi kylkeen, chilikastikkeet päälle. Riisivöner uppoaa varmasti kelle vain kebabin ystävälle.

- Ihan vain perunat, ruskeakastike kasvisrasvaan ja paista hoviruuan mustapapupihvejä, maistuu about jauhelihalta (paitsi paremmalta), kylkeen joku rainbow-perhesalaattipussi jota heittelee lautasille että tulee vähän väriä :)

- Itsetehdyt bataattiranskalaiset, pilkkoo about muotoonsa, jossain kipossa vähän öljyttää ja uuninpelille leivinpaperin päälle. Vegemakkaroita pannuun kaveriksi ja vaikka avokadosalaatti. Aijaiii. 

- Uunijuurekset kaurakermalla. Vähän chiliä ja pippureita päälle niin ai että nomnomnom.

Ja jos muutenvain haluaa motivaatiota kasvisruuan syöntiin niin perheenä Netflixistä pyörimään Game Changers niin voi suhtautuminen kasvisruokaan muuttua. Kasvisruoka on ihmiselle terveellisin ruokavalio ja PISTE, mikään eläinperäinen ei lähtökohtaisesti ole tervettä ja tästä löytyy kyllä paljon tiedettä luettavaksi.

Vaikkei kaikesta luopuisikaan, niin vähentää lihansyöntiä vaikka 50-90% ja tuloksena on älytön tiputus ilmaston rasituksessa. Tiesitkö että ameriikoissa 70%, ja maailmanlaajuisesti yli 50% koko hemmetin maapallon viljelypinta-alasta käytetään yksinkertaisesti teurastettavien eläinten ruokkimiseen. Se jos joku on ihan puhdasta hulluutta.

Toivon autenttisesti, että saat apua harhaisiin skeemoihisi. En ala fanaattisuutesi ja hurskastelevuutesi vuoksi korjaamaan lukuisia asiavirheitä sepustuksessasi. Tsemppiä.

Varmastikaan et ala korjaamaan asiavirheitä, koska niitä ei ole. Hyvää jatkoa sinullekin.

-eri.

Vierailija
114/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helvettiäkö muille tuputat lihatonta,syö itse.

Vierailija
115/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä haluat päättää lihattomasta tammikuusta. Kasviksia voi lisätä, mutta antaa toisten syödä lihaa, jos niin haluavat. Ehdottaa voi, mutta toisten puolesta päättäminen ei kyllä ole hyvä asia. 

Miksi on niin paha asia päättää perheen puolesta, että he eivät syö lihaa, mutta sitten taas on aivan jees päätös päättää heidän puolestaan, että he syövät lihaa? Päätöshän sekin on.

Minä mieheni kanssa olemme päättäneet, että lapsemme syövät tammikuun kasvisruokaa kotona. Koulussa he saavat valita itse.

Tämä. Lihan syönti on ihan yhtä ideologinen valinta kuin kasvissyönti, ja ihan yhtä toisen puolesta valittu.

Vierailija
116/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhyhyyy mieslapsen pitää saada lihaa 4 kertaa päivässä yhyyhhh 

Vierailija
117/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perkele!

Perhana mikä teitä sekasyöjiä vaivaa, kun moralisoitte toisten ruokavalintoja, antakaa ihmisten syödä mitä haluaa ja triggeröidytte kuin päiväkoti-ikäset lapset ja kitisette kuin viimeistä päivää.

Vierailija
118/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt kymmenen vuotta kokannut perheelleni melkein joka päivä. Sinänsä olisi mukavaa välillä lopettaa koko kokkaus, mutta kasvaville lapsille pitää ”tuputtaa” jotain joka päivä.

Itse ”tuputan” enimmäkseen kasvisruokaa, koska söin sitä jo ennen kuin lapset liittyivät perheeseen.

Vierailija
119/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun mieheni yrittäisi saada minua lihattomalle ruokavaliolle edes viikoksi niin ei onnistuisi. Päätän ihan itse mitä haluan syödä. Sama valinnanvapaus on kaikilla perheenjäsenillämme.

Jos puoliso haluaisi tarjota erilaisia vaihtoehtoja niin sinä tyttö pitäisit asiaa päätösvaltaasi vähättelevältä? Onko keskinäinen luottamus perheessä kunnossa,?

Meidän perheessä ei pakoteta. Syömme kyllä kasvisruokiakin, mutta miehelle tai minulle ei tulisi mieleenkään pakottaa ketään jollekin tietylle ruokavaliolle kuukaudeksi, tai edes viikoksi.

Kyllä, jos takerrutaan sanaan pakottaa. En usko, ap tarkoitti pakottamista. Mielestäni on hyvä kokeilla erilaisia asioita. Ei se lihansyöjä näänny, jos vähän tulee sieltä mukavuusalueelta

Tämä. Ei kasvissyöjä tai vegaanikaan näänny, jos vähän tulee sieltä mukavuusalueelta.

Lihaa syövien ihmisten ruokavalioon kuuluu KAIKKI vegaaniruokavalioon kuuluvat asiat, koska he ovat SEKASYÖJIÄ. Vegaaninen ruoka on osa sekasyöjän ruokavaliota.

Tämä ei toimi toiseen suuntaan.

Vierailija
120/145 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanilta vinkkejä:

Toivot autenttisesti? Oletko ihan varma? Vai tarkoititko että toivot autistisesti? Tai apriorisesti? Vai oletko taiteilija ja toivot auteurisesti?